e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: elektro på onsdag 25. desember 2019, klokken 20:25
Det er dette jeg synes er genialt med CCS kontra Supercharger. Mange muligheter, men man bør lade når man kan og ikke når man må.
Ingen grunn til å tenke enten eller, ja takk til begge er det geniale [emoji6]

elektro

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:43
Det er dette jeg synes er genialt med CCS kontra Supercharger. Mange muligheter, men man bør lade når man kan og ikke når man må.
Ja, det er helt sant! :)

Jeg ville dog valgt CCS om jeg måtte valgt bare én av delene. Da kan man lade i byer, på fjelloverganger og «over alt» hvor det finnes en bensinstasjon, butikk el. At hver produsent skal dekke behovet for lading alene blir litt som at hver produsent av gammeldagse biler hadde hatt sin egen bensinstasjonskjede.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:54
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:43
Ja, det er helt sant! :)

Jeg ville dog valgt CCS om jeg måtte valgt bare én av delene. Da kan man lade i byer, på fjelloverganger og «over alt» hvor det finnes en bensinstasjon, butikk el. At hver produsent skal dekke behovet for lading alene blir litt som at hver produsent av gammeldagse biler hadde hatt sin egen bensinstasjonskjede.
[emoji1360]

Er enig i at det mest demokratiske hadde vært at alle hadde kunnet lade på alle steder.
Men siden omtrent alle aspekter i dagen samfunn skal konkurranseutsettes, så vil det være forskjellige ladeløsninger ganske lenge.

Det er veldig bra vi kan velge ut fra våre egne prioriteringer.

Med E-tron som preferanse er jo CCS det åpenbare valget, og det er etter mitt syn ikke tettheten av ladere som er problemet (den er temmelig god), men driftsikkerheten på laderne. Det er omtrent ingenting som er så frustrerende som å komme til en lader som ikke fungerer (noe jeg har opplevd mange ganger med CCS og ingen med SuC)

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:54
At hver produsent skal dekke behovet for lading alene blir litt som at hver produsent av gammeldagse biler hadde hatt sin egen bensinstasjonskjede.

Tesla var nødt til å gjøre det slik fordi det ikke eksisterte noen ladeinfrastruktur når de begynte å shippe biler i 2012-2013. I tillegg har de sett behovet for bekymringsfrie langturer hvor alt er ferdig integrert i navi, kart, betaling osv.
Det ble rett og slett høna/egget og tilnærming til langtur-problematikken.
At hver enkelt aktør skal bygge sitt eget nettverk er ikke bærekraftig.
De etablerte bilgigantenes tilsvar til supercharger-nettverket er Ionity. Det selskapet har ikke fått i nærheten av samme finansielle base foreløpig. Krysser fingrene for at det skyter fart fremover!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tromsø

Tettheten av ladere er på langt ikke tett nok hvis man også regner inn oss som bor nord fra Trondheim...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tellus

En fyr rapporterte over 31 kWh/ 100 km mellom Bergen og Ustaoset på Facebook nå med en etron 55. Da blir det i ladestopp med 50. Han hadde skiboks uten at jeg tror det har så veldig mye å si på akkurat den ruten.

Øyvind.h

På FB har jeg sett opptil 34-35kWh per 100km, men da var det 5-10 minus. Og han hadde skiboks (Oslo-Trysil).
Motorvei med skiboks i 120km/t i en entusiast-test ga 34-35 det også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det ryktes at å slå av klima i vaiswter sparer mye strøm kan det virkelig stemme? Jeg har 4 soner klima, men sunket temp. Mange som rapporterer lavere forbruk har kanskje vanlig klima?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Tja. Med varmepumpe på 3kW burde vel ikke varme slå like hardt.
Så han som skrev at setevarme hadde dratt forbruket i taket, så det er en god del innlegg fra folk som ikke har så god forståelse for hva som driver forbruket opp...

Men kan jo alltids hende at 4 soner og ekstra varme bak går på ptc istedenfor varmepumpe. Høres litt rart ut og ikke helt sannsynlig. 5+5kW ptc tipper jeg bare brukes i starten til batteri og kjapp oppvarming før VP tar over vedlikehold.
VW ID4 GTX 2023

daktari

Tror du har et poeng Ø. En kjøretur på 10 mil i kveld ga et absurd høyt forbruk de første 30 km, fra 99 og sakte nedover, på tross av 2 økter forvarming med dertil gjennomvarm kupé. Etter ca 20 min kjørt falt forbruket dramtisk. Forvarming uten kabel varmet ikke batteriet? I baksetene var det fortsatt kaldt og vått på gulvet, mistenker at alle lufteventiler ble stengt når bakseteklima var avslått, kjente hvertfall ikke noe luft fra ventilen i stille og konsoll, ei heller bak setet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pitil

Vet ikke hvordan det er på førklimatisering, men tror ikke det er noen form for varming i baksetet, om det ikke er detektert noen i baksetet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44665.msg773279#msg773279

Sent from my iPad using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. desember 2019, klokken 22:05
Men kan jo alltids hende at 4 soner og ekstra varme bak går på ptc istedenfor varmepumpe. Høres litt rart ut og ikke helt sannsynlig. 5+5kW ptc tipper jeg bare brukes i starten til batteri og kjapp oppvarming før VP tar over vedlikehold.
På de tekniske tegningene går alt av varmekilder (PTC, varmepumpe, overskuddsvarme fra motorer) til et felles varmeregister, som er nesten identisk på 2- og 4-soners klima. Derfra går det kanaler ut til kupé, men 4-sonersanlegget har langt flere step-motorer for med finmasket fordeling av varme og luftstrøm. (Venstre/høyre side av 2-soners varmeregister øverst, 4-soners nederst)
[attachment id=0 msg=865810]

Sitat fra: daktari på torsdag 26. desember 2019, klokken 23:11
Tror du har et poeng Ø. En kjøretur på 10 mil i kveld ga et absurd høyt forbruk de første 30 km, fra 99 og sakte nedover, på tross av 2 økter forvarming med dertil gjennomvarm kupé. Etter ca 20 min kjørt falt forbruket dramtisk. Forvarming uten kabel varmet ikke batteriet? I baksetene var det fortsatt kaldt og vått på gulvet, mistenker at alle lufteventiler ble stengt når bakseteklima var avslått, kjente hvertfall ikke noe luft fra ventilen i stille og konsoll, ei heller bak setet.
Det gir ikke entyding noen fordel å varme opp batteriet på forhånd når du ikke er tilkoblet strøm; spesielt når det er nok PTC-effekt til å varme det opp på 20 min kjøring som dine tall indikerer. Det er selvfølgelig tilfeller når en kun skal en kort tur bort til en hurtiglader, og ønsker å brenne av mest mulig energi fra batteriet (på forhånd) til å varme batteriet selv, og ikke måtte bruke kjøretid på dette. Generelt, burde det vært mulig å overstyre varme av batteri fra app og MMI (på samme måte som en kan velge om glassflatene og hvilke seter som skal varmes). Men virker som om Audi ønsker å skjule mest mulig slike detaljer for å ikke gjøre brukerterskelen for høy.

Sitat fra: Future e-tron owner på torsdag 26. desember 2019, klokken 23:39
Vet ikke hvordan det er på førklimatisering, men tror ikke det er noen form for varming i baksetet, om det ikke er detektert noen i baksetet.
Det kommer litt luft i baksetet under kjøring også når ingen sitter der så lenge de sonene står på. Slås ventilasjonen av bak, så er det ingen ting (og nok enda litt mer å spare).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Er ikke spesielt begeistret for å sløse med energi, selv om det kommer rett fra nettet. Det er omtrent som å kaste mat, og ikke bærekraftig. Det er definitivt sløsing med energi på koble på 10 kW element hvis man bare skal en tur på noen få km og deretter skal parkere bilen for dagen. Det er ikke spesielt vanskelig for brukerne å ha en -  «av på» styring av batterivarme og gjerne også i appen så man man forvarme kupé uten å forvarme batteri.  Men det er kanskje vanskelig for Audi sine ingeniører  8)

Amatøren

Sitat fra: TM på fredag 27. desember 2019, klokken 06:52
Det er ikke spesielt vanskelig for brukerne å ha en -  «av på» styring av batterivarme og gjerne også i appen så man man forvarme kupé uten å forvarme batteri.  Men det er kanskje vanskelig for Audi sine ingeniører  8)
:+1:

Støttes fullt ut. La oss få mulighet for selv å velge om batteriet skal varmes opp!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tellus

Sitat fra: TM på fredag 27. desember 2019, klokken 06:52
Er ikke spesielt begeistret for å sløse med energi, selv om det kommer rett fra nettet. Det er omtrent som å kaste mat, og ikke bærekraftig. Det er definitivt sløsing med energi på koble på 10 kW element hvis man bare skal en tur på noen få km og deretter skal parkere bilen for dagen. Det er ikke spesielt vanskelig for brukerne å ha en -  «av på» styring av batterivarme og gjerne også i appen så man man forvarme kupé uten å forvarme batteri.  Men det er kanskje vanskelig for Audi sine ingeniører  8)

Hvis du napper ut ladekabelen tipper jeg kun kupeen blir varmet. Er slik på I-Pace i hvert fall. Forøvrig helt enig i at føreren på en enkel møte burde kunne igangsette oppvarming av batteri ved behov. Savner dette på I-Pace der ladehastigheten fort kan komme ned i 30 kW hvis batteriet er kaldt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA