e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Contango

Tellus - fint om dere med Jaguar som (er de eneste som) faktisk har ett kontaktpunkt hos fabrikanten maser om både informasjon om batteritemperatur og kontroll over batterivarmingen. Bare fint om noen flere enn Nissan (delvis) får dette. Det drypper kanskje over på oss andre om dere klarer å mase dere til det. Helt forunderlig at det skal være så hemmelig og så ute av kontroll for brukeren.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Tellus

Mener å ha lest at Tesla skulle komme med en variant som i hvert fall dekker ladebiten. Er det ikke slik at hvis man legger inn SC i navi så vil batterivarme automatisk starte i forkant av ankomst ?

Contango

#317
Sitat fra: Tellus på fredag 27. desember 2019, klokken 12:41
Mener å ha lest at Tesla skulle komme med en variant som i hvert fall dekker ladebiten. Er det ikke slik at hvis man legger inn SC i navi så vil batterivarme automatisk starte i forkant av ankomst ?
Ja, den gjør det men løsningen er langt fra perfekt. Man vet ikke presist nok hvor mye batteriet er varmet, og om vinteren er det vanligvis for lite ved  kortere kjøreturer. Endeløse spørsmål på FB hvorfor bilen ikke lader raskere. Siste software update gjør det igjen mulig å forvarme batteriet sammen med resten av bilen - men igjen, man vet ikke hvor mye batteriet er varmet og kan ikke separere forvarming av kupe og batteri.
På vår P kan vi styre batterivarmen ved å velge Ludi modus. Det er en stor fordel.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Da fikk jeg testet skiboks og fjelltur. 22 grader i kabin, massasje på full guffe, bakre rad sitt klima var på. 19" dekk. Lite trafikk, dermed lite rykk og napp og fin driv. Jeg kjører "individual oppsett med sport motor og komfort fjæring.

E6 nordover, nesten vindstille, lite kø, minusgrader og nesten tørr vei. Startet på 100, forvarmet i en time (2 økter).  Kom frem med 15% etter 185 km, 2 t og 15 min og ca 900 moh. Da kan jeg slå fast at E50 ikke vil funke for min bruk. Snitt 3,41 kWh/mil..

Opp til Hamar gikk det vel 3,32, og snittfart ca 100 km/t. Vi bor rett ved motorveien, så lite småkjøring før motorvei. Deretter sank forbruket i veiarbeidsområdene, før det steg en del i klatringene på slutten.

Litt skuffet over at bilen stod til lading hele dagen og allikevel ikke så ut til å ha varmere batteri.

Noen som vet om det hjelper på luftmostand å flytte skiboksen litt? Var et godt brøl på motorveien fra taket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 27. desember 2019, klokken 21:32
Noen som vet om det hjelper på luftmostand å flytte skiboksen litt? Var et godt brøl på motorveien fra taket.
Tror ikke det gjør mye utslag å flytte frem eller bakover. De boksene som ligger helt ned mot taket er vel noe bedre.
Men det eneste stedet du kan flytte den hvor effekten blir stor, er inn i garasjen og la den være der......
Men du kom jo frem uten problem, så du trenger ikke gjøre noe.

Contango

Sitat fra: daktari på fredag 27. desember 2019, klokken 21:32
Litt skuffet over at bilen stod til lading hele dagen og allikevel ikke så ut til å ha varmere batteri.
Hvordan konkluderte du at batteriet ikke var varmet ordentlig? Ut fra forbruket? Dårlig regenering i starten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Sitat fra: Contango på fredag 27. desember 2019, klokken 23:24
Sitat fra: daktari på fredag 27. desember 2019, klokken 21:32
Litt skuffet over at bilen stod til lading hele dagen og allikevel ikke så ut til å ha varmere batteri.
Hvordan konkluderte du at batteriet ikke var varmet ordentlig? Ut fra forbruket? Dårlig regenering i starten?
Ja, då jeg startet å kjøre var vi på ca 80ish i forbruk, gikk sakte ned men var ikke før Lørenskog det stabilisert seg rundt 30. Synes det var litt lenge. Men mulig det ikke betyr noe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Kan det muligens skyldes oppstart av varmepumpen ? Den burde vel stengt tatt være oppe og kjøre med mindre all forvarming skjer uten varmepumpe.
Det er en signifikant energikostnad ved oppstart av varmepumpe.

elektro

Hva slags skiboks og stativ har du, @daktari?

Vet ikke hvilket merforbruk en boks normalt gir, men 15% på motorvei er vel ikke usannsynlig. Rimer bra med grunnforbruk på 28-29,0 med 5-6 minusgrader. Var vel også noe salt/fukt på veien. Vet du hvilket dekktrykk du har? Og ang. forvarming, stod du tilkoblet strøm? Hvor mange kW?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

HåkonE

Ser det er flere på Facebook som klarer forbruk en god del under dette, med skiboks og full bil. Men da uten stigning, og muligens med 50.

Støyer det mye fra skiboksen, så er vel ikke det et godt tegn heller.

Hørte at nightvision økte forbruket med 10%, aner ikke om det er tilfellet, men vesentlig om det har en målbar effekt på forbruket. 

Hyperstress

10% ekstra forbruk med night visjon tror jeg ingenting på. (En får jo håndholdt utstyr som bruker et par AA batterier.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

daktari

Sitat fra: Tellus på lørdag 28. desember 2019, klokken 00:05
Kan det muligens skyldes oppstart av varmepumpen ? Den burde vel stengt tatt være oppe og kjøre med mindre all forvarming skjer uten varmepumpe.
Det er en signifikant energikostnad ved oppstart av varmepumpe.
Ja, god idé men ville tro den brukte den til forvarming også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

En hel times forvarming burde gjort underverker for forbruk i starten. Men ser resultatene er omtrent som forventet og i tråd med blant annet fan-testen på Facebook.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: elektro på lørdag 28. desember 2019, klokken 02:00
Hva slags skiboks og stativ har du, @daktari?

Vet ikke hvilket merforbruk en boks normalt gir, men 15% på motorvei er vel ikke usannsynlig. Rimer bra med grunnforbruk på 28-29,0 med 5-6 minusgrader. Var vel også noe salt/fukt på veien. Vet du hvilket dekktrykk du har? Og ang. forvarming, stod du tilkoblet strøm? Hvor mange kW?
packline NX premium på Thule wingbar edge. Den var fin på Sen fordi den kan dyttes så langt frem at bakluken gikk helt opp.

Normalt lufttrykk for full last, kalibrert forrige gang det var minusgrader.
Jeg forvarmet med kabel i.

Det er garantert farten, brukte rett over timen til Hamar med ca 100 km/t i snittfart. Kan ikke tro at man skal bruke opp mot 4 kWh på night vision på det strekket på en time.

I sum uansett 85% av batteriet brukt, ca 71 kWh på 18 mil.

Mener forøvrig å huske en gang vi brukte ca. 3 kWh/mil med Sen også, men da var det dårligere vær.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 28. desember 2019, klokken 10:19
Mener forøvrig å huske en gang vi brukte ca. 3 kWh/mil med Sen også, men da var det dårligere vær.
Vi så ca 3kWh/mil på vår S85 med takboks i delvis slapseføre på motorvei med marsjfart på 125km/t, så er nok riktig det. Synes forbruket på etron virker helt som forventet, med takboks som sikkert gir rundt 15% økning i forbruket.

En av grunnene til å ha stor nok bil bil å slippe takboks [emoji6]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA