e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 24. desember 2019, klokken 09:20
Enig i det, men forbruk på 30,0 nærmer seg worst case, da.. Typisk forbruk til f.eks. Hemsedal om vinteren vil kanskje være 26,0-28,0 og da har man ca. 25-50 km. igjen på GOM når man kommer frem fra Oslo sentrum, hvis man startet med fullt batteri.
Når jeg prøvekjørte etron 55 back to back med en X75 så jeg høyere forbruk på etron en Model X. Men la oss si at etron 50 har ca like høyt forbruk som X på vinteren, kanskje litt bedre og i visse tilfeller. Men på turer som du beskriver over ser jeg fort 280Wh/km. Moss - Gøteborg med kald bil ved start og dårlige forhold (bikkjekaldt og mye motvind) fikk jeg 370Wh/km. Så at 300Wh/km er worst case tror jeg ikke noe på. Avhenger selvfølgelig av kjørestil.

Ellers ser jeg heller ikke problemet med en kort ladestopp. Men: skal man bruke etron 50 på hytteturer hvor man må lade, så blir ikke ladestoppene korte på typiske utfartsdager. Ingen av ladetilbyderne tenker å bygge ut for å dekke disse dagene. På hytteturene våre er det ofte kø på laderne selv vanlige fredags ettermiddager, for ikke å snakke om alle feriene. Så jeg tror de som kjøper etron50 som første elbil og baserer seg på en kort ladestopp på vei til hytta får seg en ubehagelig overraskelse. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HåkonE

Vanskelig for alle produsenter å planlegge kapasitet for for utfartsdager, også Tesla. Jeg stod flere ganger i ladekø på høytider. Når Model S/X i tillegg lader ganske tregt, så blir det god tid til kaffe.

Ganske mye trafikk i påsken, så ingen med elbil bør vel bli overrasket over at en stopp kan ta noe lenger tid en normalt. Den eneste overraskelsen egentlig kom når Tesla reduserte ytelsene på batteriet ytterligere via en ufrivillig oppgradering...  >:( 

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:07
Enig i det, men forbruk på 30,0 nærmer seg worst case, da.. Typisk forbruk til f.eks. Hemsedal om vinteren vil kanskje være 26,0-28,0 og da har man ca. 25-50 km. igjen på GOM når man kommer frem fra Oslo sentrum, hvis man startet med fullt batteri.
Når jeg prøvekjørte etron 55 back to back med en X75 så jeg høyere forbruk på etron en Model X. Men la oss si at etron 50 har ca like høyt forbruk som X på vinteren, kanskje litt bedre og i visse tilfeller. Men på turer som du beskriver over ser jeg fort 280Wh/km. Moss - Gøteborg med kald bil ved start og dårlige forhold (bikkjekaldt og mye motvind) fikk jeg 370Wh/km. Så at 300Wh/km er worst case tror jeg ikke noe på. Avhenger selvfølgelig av kjørestil.

Ellers ser jeg heller ikke problemet med en kort ladestopp. Men: skal man bruke etron 50 på hytteturer hvor man må lade, så blir ikke ladestoppene korte på typiske utfartsdager. Ingen av ladetilbyderne tenker å bygge ut for å dekke disse dagene. På hytteturene våre er det ofte kø på laderne selv vanlige fredags ettermiddager, for ikke å snakke om alle feriene. Så jeg tror de som kjøper etron50 som første elbil og baserer seg på en kort ladestopp på vei til hytta får seg en ubehagelig overraskelse.
Worst case er forhold der du selv ikke kan påvirke forbruket. Man må ikke kjøre i 120 km/t på motorveien i kraftig motvind. Er forholdene krevende så legger man seg rett og slett i høyre fila og holder seg under 100. Og det kan man gjøre uten å hindre øvrig trafikk siden det er flere felt og mye trafikk som uansett er begrenset til å kjøre under 100.

På landevei må man holde hastigheten til øvrig trafikk, men her er det uansett maks 80 km/t fartsgrense. Og da er det først og fremst føret som påvirker rekkevidden. Så et forbruk på rundt 300 Wh/km er nok ganske nær worst case basert på egne valg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: HåkonE på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:21
Vanskelig for alle produsenter å planlegge kapasitet for for utfartsdager, også Tesla. Jeg stod flere ganger i ladekø på høytider. Når Model S/X i tillegg lader ganske tregt, så blir det god tid til kaffe.

Ganske mye trafikk i påsken, så ingen med elbil bør vel bli overrasket over at en stopp kan ta noe lenger tid en normalt. Den eneste overraskelsen egentlig kom når Tesla reduserte ytelsene på batteriet ytterligere via en ufrivillig oppgradering...  >:(
Problemet ligger helst i at alle skal avgårde samtidig. Selv har jeg faktisk aldri sittet i ladekø i påsken til tross for at jeg har kjørt elbil mellom øst og vestlandet i flere år nå. Men jeg har som regel kjørt lørdag formiddag både til og fra. Enten via Haukeli eller via Numedal og hardangervidda. Da er det ikke kø hverken på veien eller ved ladestasjonene. Unngår man å kjøre fredag ettermiddag sparer man seg selv for mye kø.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Ja, og et alternativ til å kjøre en annen tid på dagen kan være å lade tidligere på kjøreturen mens man fortsatt har mye strøm på batteriet. Bedre å lade på litt saktere på høy SOC enn å stå i hø på den siste ladestasjonen før en fjellovergang. Med litt planlegging tror jeg dette er går bra for de fleste, men det er jo klart en ulempe i forhold til å tanke diesel en gang i måneden. Men så er det jo så mange andre fordeler med EL.

HåkonE

Det hjelper jo som nevnt å planlegge når man reiser, men jeg tror også for mange så er dette en oppkonstruert problemstilling.

Husker jo alle som advarte mot elbil de første årene.... "Du kommer til å få sjokk på langtur", "ubrukelig til annet enn butikken" osv.

De som har praktisk erfaring vet jo nå at det ikke er tilfellet, men at planlegging følger med. Man tilpasser seg.  :)

De fleste kjører heller ikke til hytta 20 ganger i året, har så dårlig tid at et stopp på 30-45 minutter ødelegger dagen og/eller ladeskrekk. Da bør man kanskje vurdere en oljebrenner.

Regnestykket er jo enkelt om man tør å regne på det, merkost på bilen delt på mertid til lading på langtur.  :+1:

turfsurf

Sitat fra: HåkonE på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:21
Ja, og det var en viktig grunn til at jeg valgte X100 i stedet for X75. Etron 55 med effektivitets oppgraderinger og større nettkapasitet hadde og holdt vil jeg tro. 

Nå har dog køene en tendens til å være litt kortere på SuC enn på andre ladere grunnet antallet stolper. Når bilen først lader kan man jo gå og gjøre noe annet, værre å sitte i bilen og vente en time før man får ladet IMO.

Hele poenget mitt er vel det at om man kjører til hytta på typiske utfartsdager og baserer seg på å lade så vil ikke det nødvendigvis være kun en kort ladestopp lengre. Uansett merke.

Hadde det vært tettpakket med lynladere som alltid var tilgjengelige så etron 50 og andre biler med tilsvarende rekkevidde holdt for veldig mye. Bare kontinentale motorveiturer som hadde blitt litt trått da.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:29
Worst case er forhold der du selv ikke kan påvirke forbruket. Man må ikke kjøre i 120 km/t på motorveien i kraftig motvind. Er forholdene krevende så legger man seg rett og slett i høyre fila og holder seg under 100. Og det kan man gjøre uten å hindre øvrig trafikk siden det er flere felt og mye trafikk som uansett er begrenset til å kjøre under 100.
Hypermiling er ikke worst case IMO. Worst case if.h.t. Hvordan vi normalt kjører er det jeg synes er interessant. Jeg kjører heller normal fart på motorveien og tar en ekstra ladestopp i stedet for å hypermile, gitt tilgjengelige ladere. Som oftest kommer man fortere frem og er mere uthvilt og.

elektro

På landevei må man holde hastigheten til øvrig trafikk, men her er det uansett maks 80 km/t fartsgrense. Og da er det først og fremst føret som påvirker rekkevidden. Så et forbruk på rundt 300 Wh/km er nok ganske nær worst case basert på egne valg.

Det er klart det er mulig å få høyere forbruk :) Kjører du fra A-B på motorveien i 120 km/t eller mer, og har 8 m/s motvind, kjører du jo effektiv i over 150 km/t. Hvis det i tillegg er kaldt og vått.. ja, da må du lade ganske ofte, for å si det sånn.

Teslabjørn fikk vel ca. 320 Wh/km ved kjøring i rundt -5 grader og saltsørpe i ti mil, med 125 km/t på speedometer hele veien, i sin første test av e-tron 55. Men tilbake til hyttekjøring, og annen langkjøring i Norge, som DinSide skrev i sin første vintertest av bilen, selv 80 km/t er «en gjennomsnittshastighet man ikke klarer å holde på lovlig vis over lengre distanser, så sant man ikke holder seg på motorveiene». Forsåvidt en interessant test, av første utgaven av e-tron 55 https://www.dinside.no/motor/derfor-gir-vi-elbilen-til-audi-terningkast-seks/70709759
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2019, klokken 12:16
Hypermiling er ikke worst case IMO. Worst case if.h.t. Hvordan vi normalt kjører er det jeg synes er interessant. Jeg kjører heller normal fart på motorveien og tar en ekstra ladestopp i stedet for å hypermile, gitt tilgjengelige ladere. Som oftest kommer man fortere frem og er mere uthvilt og.

Enig med begge. :) Min løsning for å unngå kø er å lade tidlig på turen, før man må. Jeg liker både boller og kaffe og registrerer at folk med bensin/diesel også stopper.

jkirkebo

Nå er det ikke alle som kjører på typiske utfartsdager da. Selv kjører jeg stort sett aldri til hytta på en fredag eller hjem på en søndag. Det er mye vanligere at jeg kjører til hytta på f.eks en tirsdag eller hjem på en torsdag.

Ellers varierer det veldig på hvor det er kø på laderne. I Lillehammer skal det ikke mye til før det er kø på de på Strandtorget. Men på Kiwi Vingnes, rett på andre siden av broa, har jeg aldri noensinne observert kø. Tilsvarende kan det være kø på Fortum sine i Dokka, på Gran eller Roa, men på Hov (som ligger mellom Dokka og Gran) er det i praksis alltid ledig. Jeg tror man fort lærer seg hvor det lønner seg å stoppe på slike dager.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hemi

Det var kø på gol kl 16 på lørdag nå... både på tesla og vanlige fortum, tipset folket om at det var ionity i nærheten.

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 25. desember 2019, klokken 14:41
Det var kø på gol kl 16 på lørdag nå... både på tesla og vanlige fortum, tipset folket om at det var ionity i nærheten.
Jepp, vi var der kl 14:30 til 15:00 i dag. Var så godt som fullt. Gol er ofte full, så ikke rart de planlegger ny her.

elektro

En annen taktikk er å lade før man kommer til Gol. F.eks. på Ionity ved Circle K Vik (nær Sundvollen). Det er 6x 150/350kW og 2x  50 kW der.

Alternativt en av 50 kW laderne på Hønefoss (5), Sokna (3), Gulsvik (1), Flå (2), Bromma (2), Jafs Gol (1), Rema 1000 Gol/BKK (6+2x 150kW), Fortum Gol (2), Ionity Gol (8x 150/350kW).

Det er også 50 kW ladere på Ål (1), Hagafoss (2), Geilo (1) og Joker Dagali (2) om man skal/kommer den veien. Og Kiwi Ulsåk (2) og i Hemsedal (1) den andre veien. Festen fortsetter på andre siden av fjellet. Det er dette jeg synes er genialt med CCS kontra Supercharger. Mange muligheter, men man bør lade når man kan og ikke når man må.

PS! Alle stedene har også 22kW AC lading (gir 11kW på e-tron pt) som med fordel kan brukes mens man f.eks. handler eller spiser,  om man bare trenger et par kWh, fordi man er redd for å bruke mer enn 32,0 kW/100 på vei til Hemsedal i e-tron 50  ;) eller ønsker litt buffer.

turfsurf

Nå har Gol 4 50kW ladere og to 150kW/doble 75kW ladere på Rema 1000 som ikke var opptatt heller, så det skal mye til å bli ladefast på Gol. For vår egen del måtte vi ikke lade for å komme frem, men vi har kun 10A på hytta og skal videre snart igjen. Da hadde det ikke vært formålstjenlig å lade på f.eks Gulsvik. Vi kjører forbi 70 SuC stolper og ca 25 CCS ladere på vei til hytta, og med CCS adapter kan man jo vrake og velge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA