e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Kanskje Oslo-Nesbyen (162 km)?? :o Forbruk på 400 Wh/km da?

Trysil blir knapt om man MÅ kjøre over fartsgrensen, ellers bør det gå uten å lade mange dager ila. vinteren. Ikke alle. Samme gjelder Hafjell, men kjører du RV4 som Google Maps foreslår per i dag, er det null stress året rundt.  Samme gjelder Skeikampen. Kvitfjell er nok litt tight med e-tron 50 uansett på vinteren, hvis du skal til toppen.

Hemsedal bør gå greit uten lading de fleste dagene i året (her har man også ca. 30 hurtigladere på veien), samme gjelder steder som Gaustablikk, Rauland og Uvdal. Beitostølen og Geilo blir kanskje litt trangere, men slett ikke umulig. Kommer også litt an på om man skal til 7-800 m. eller 10-1100 m.

Selvfølgelig; liker man ikke å se under 10% SOC, vil man ha fleksibiliteten til kunne dra på jobb før avreise, eller være sikker på å aldri, aldri måtte hurtiglade, og frekventerer noen av disse stedene, så kjøper man ikke e-tron 50.

For alle andre, vit at med selv et forbruk på 30,0 Wh/100 km. kommer man 21,5 mil. Og så høyt forbruk har jeg som sagt tidligere enda ikke har sett på langtur ila. 20.000 km i e-tron 55. Så la det ikke være noen tvil om at e-tron 50 egner seg for lengre distanser enn Oslo-Kongsberg (8,6 mil) eller Oslo-Norefjell (11,2 mil). Å si at den ikke gjør det, og selv kjøre Tesla, er trolling.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 23. desember 2019, klokken 20:07
For alle andre, vit at med selv et forbruk på 30,0 Wh/100 km. kommer man 21,5 mil..
De færreste ønsker vel å komme frem med tomt batteri. 10% igjen på etron 50 er jo 2-3 mil, såpass bør man ha i tilfelle ting skjer. Jeg har kommet frem med 5% på Xen en gang, synes det var ubehagelig nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: No-name på mandag 23. desember 2019, klokken 20:02
Det er veldig enkelt øvelse å finne en Elbil og deretter plukke seg destinasjoner der den ikke duger.
Det er vel det rekkevidde diskusjoner handler om. Holder rekkevidden til de oftest brukte destinasjonene så er jo rekkevidden god nok. For min egen del kunne jeg det brukt etron 50 til hytta, siden det har poppet opp ladere på strekningen. Men jeg hadde bare ikke orket å stoppe så ofte på motorveiturer nedover Sverige til  Danmark og resten av Europa. Samme vurdering som jeg gjorde mellom X100 og X75.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: No-name på mandag 23. desember 2019, klokken 20:02
Det er veldig enkelt øvelse å finne en Elbil og deretter plukke seg destinasjoner der den ikke duger.
Tror de aller fleste ser på distanser som er relevant for dem, inkludert hastighet, ruter, pausebehov etc.
Heldigvis haugevis av forbrukseksempler på Facebook. E50 bruker nok bittelitt mindre enn storebror, men ser at den ikke klarer 20 mil på distansen jeg kjører. Med mindre jeg tenker best case, alternative ruter, dropper takboks, starter med 100% og kjører til nær 0 osv. Lenge siden jeg brukte den tilnærmingen til praktisk rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Tror man kan konkludere med at man klarer minst 200 km under worst case forhold vinterstid, mens man sikkert kan klare 350 km under gunstige forhold på sommeren. Dette gjelder vel og merke kun for de som lar seg begrense av lading kun i hver ende av strekningen.

For min egen del er jeg ikke fremmed for tanken på å kjøre t/r nordkapp med etron 50, noe som vil være utenkelig å gjøre med hvilken som helst elbil for de som ikke ser muligheten i å kunne lade underveis.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Contango

Sitat fra: stesch på mandag 23. desember 2019, klokken 22:36
Kjenner jeg sliter litt med tanken på så hyppig lading, jeg kjører jo ikke så langt i løpet av et år, men tror jeg kan bli noe rastløs mens jeg venter på lading. Om jeg kjøper e-tron blir det nok den dyreste bilen jeg noengang kjøper og jeg har prøvekjørt e55 og den var jo fantastisk å kjøre. Regner med at e50 er like fin å kjøre. VANSKELIG, er jo en stor investering!
Vent. Det er eufori rundt denne bilen nå. Hold ut 6 måneder og se an bruktmarkedet da. Det har generelt lønt seg godt å ikke kjøpe de store, dyre bilene for tidlig. Prøv også å få kjørt en lengre tur på en vinterdag i din fart og på en strekning representativ for din bruk, så du ser hva du faktisk selv kan forvente.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JB .

Har sittet å dinglet med benene lenge nå, men i dag tok jeg turen til forhandler og hvertfall fikk et tilbud på en e-tron 50 suv. På siste siden av tilbudet sto det rekkevidde estimert til 297km wltp, med mine valg av ekstrautstyr. Det har hele tiden vært rekkevidden som har stoppet meg fra å bestille. Som mange andre her, kjører jeg sjeldent mer enn 5-7mil hver dag. Så 90% av året vil bilen ha en rekkevidde som er god nok. Det har seg likevel slik at man gjør noen 'lengre' turer i ny og ne, f.eks Oslo-kristiansand, Oslo-lillehammer. Førstnevnte er det helt opplagt at man må lade, men sistnevnte kan gå med sola i ryggen og medvind i stompen. Det som stopper meg fra å 'trykke' bestill er bl.a dette; Det er kjedelig å kjøre 80 i 100/110 sone for å spare strøm og se alle andre suse forbi. I 10-15 minus og snø er det kjedelig å lempe på temperatur og komforten for å presse ut noen ekstra kilometer, for ikke å nevne ytterligere tap med skiboks på taket. La oss si bilen går 25 mil per lading i gjennomsnitt året rundt. Bare en tur på 12-13 mil hver vei, uten mulighet for (hurtig)lading kan bli problematisk. 297km høres greit ut i utgangspunktet, men biler har det med å eldes. Audi garanterer for batteriet i 8 år, men kun for 70% av kapasiteten. Si at batteriet taper seg 15% etter 5 år. Da er det snart ikke mer enn en meget romslig bybil vi har med å gjøre... Tror jeg fant svaret på min egen usikkerhet ved å skrive det ut.. Beklager hvis noen ble støtt. Får heller vente på q4 e-tron 84kwh, moms eller ikke moms.

Øyvind.h

Oslo-Lillehammer er problemfritt. 17 mil og lite stigning.

Eneste aberet er at nå er det 12 mil motorvei, om et år er det 15 mil motorvei og innen 2025 er det motorvei hele veien. Og økning av fartsgrensen til 120km/t er oppe til vurdering.

15% tap tror jeg blir litt høyt. Tipper 10% er et mer fornuftig anslag. Batterier taper seg mest helt i begynnelsen av sin levetid. Deretter sakte fall frem til det akselererer mot slutten av levetiden.
Drøyeste tapet jeg har vært borti var en Leaf med ca 15% tap på 4 år. Men det batteriet opplever mye hardere bruksslitasje. På nåværende bil vil jeg anslå drøyt 5% tap etter snart 3 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Renzir

Sitat fra: JB . på tirsdag 24. desember 2019, klokken 00:36
...Det har seg likevel slik at man gjør noen 'lengre' turer i ny og ne, f.eks Oslo-kristiansand, Oslo-lillehammer. Førstnevnte er det helt opplagt at man må lade, men sistnevnte kan gå med sola i ryggen og medvind i stompen. Det som stopper meg fra å 'trykke' bestill er bl.a dette; Det er kjedelig å kjøre 80 i 100/110 sone for å spare strøm og se alle andre suse forbi...

Vi har e-tron 55 å kjører Oslo-Kristiansand en del ganger i løpet av året. Er det ett sted som ikke er noe problem med Elbil er det der. Greit at motorvei sluker en del strøm, men en liten stopp på ionity så er det fylt på ganske mye på kort tid. Vi har unger og bikkje, og vi venter lite på bilen. Vanligvis så blir det dobesøk og plutselig har bilen 90% og mer. Jeg sparer ikke på strømmen på E18. Kjører i den farten jeg føler for, varmt og godt, massasje i seter og alt annet som drar strøm. De 10 min du bruker lenger på å kjøre sakte oppveies av kun noen få minutter ekstra lading.

Tror det jeg erfarte var at man må endre litt tanken på bilkjøringen. Litt mer planlegging på langturer og slikt, men det oppveies av fordelene i hverdagen. Ble noen kalde minutter gjennom ett år med pumpen i hånden også hvis man summerer opp. Lever fint med lade en gang i blant på langtur.

HåkonE

Hadde ca. 10% tap på min Model S etter 3 år. Stabiliserte seg der. Typisk for li-ion batterier.

Kjører alltid elbil som jeg skulle kjørt fossilbil. 110 i 110-sone, 23 grader, varme i sete osv. Noen elbiler må man lade etter ca. 2 timer, andre etter 2,5-3 timer. Å sitte i boblejakke 20kmt under fartsgrensen for å lade 30 minutter senere har jeg aldri skjønt greia med. En del fossilbilister som tror alle elbileiere holder på slik.  :laugh:

Rekkevidde betaler man mye for, så bra Audi gir oss valget. E50 er tross alt knapt dyrere enn en Model 3, som er en liten upraktisk rustende støyebøtte med en brevsprekk bak til bagasjen og springfjærer.

Min Model S var ikke så kjapp på ladingen, og Tesla sliter med vampire drain på batteriet. Dårlig støyisolering, varierende kvalitet, dårlig med oppbevaring, dårlig lys og ingen hengerfeste. Følgelig langt i fra den perfekte bilen for langtur...den eller. Men gikk jo bra det også.  :)

Leser/hører om flere som nå får sin E50, er storfornøyde og melder om rekkevidde som forventet. ☺️

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på mandag 23. desember 2019, klokken 22:08
Tror man kan konkludere med at man klarer minst 200 km under worst case forhold vinterstid, mens man sikkert kan klare 350 km under gunstige forhold på sommeren. Dette gjelder vel og merke kun for de som lar seg begrense av lading kun i hver ende av strekningen.

For min egen del er jeg ikke fremmed for tanken på å kjøre t/r nordkapp med etron 50, noe som vil være utenkelig å gjøre med hvilken som helst elbil for de som ikke ser muligheten i å kunne lade underveis.

Nordkapp er en fin tur :) Vi var der med Tesla i 2014 og blogget faktisk om det:

https://jkirkebo.bloggnorge.com/
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

Sitat fra: Renzir på tirsdag 24. desember 2019, klokken 08:53
Ble noen kalde minutter gjennom ett år med pumpen i hånden også hvis man summerer opp. Lever fint med lade en gang i blant på langtur.
Synes det er ubehagelig å puste inn bensindamp også, og det merkes best når man fyller bensin om sommeren. Neppe sunt heller for det er vel en grunn til at man har gemmimansjetter rundt påfyllingsrøret i USA. Og de fleste forsøker å finne bensinstasjoner med rabatt, og da må man gjerne vente noen minutter når pumpene er opptatt. Så alt i alt synes jeg ikke noen ladestopp i året er noen stor ulempe. Har også hatt mange hyggelige ladestopp hvor jeg har kombinert det med picnic eller en kort tur, så alt i alt ser jeg ikke det som noe problem i forhold til min bilbruk.

Trond.m

@jkirkebo.. takk for link til Nordkapp-tur. Tror faktisk jeg skal forsøke en tilsvarende tur med e-tron 50 til sommeren :)

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. desember 2019, klokken 21:39
Sitat fra: elektro på mandag 23. desember 2019, klokken 20:07
For alle andre, vit at med selv et forbruk på 30,0 Wh/100 km. kommer man 21,5 mil..
De færreste ønsker vel å komme frem med tomt batteri. 10% igjen på etron 50 er jo 2-3 mil, såpass bør man ha i tilfelle ting skjer. Jeg har kommet frem med 5% på Xen en gang, synes det var ubehagelig nok.

Enig i det, men forbruk på 30,0 nærmer seg worst case, da.. Typisk forbruk til f.eks. Hemsedal om vinteren vil kanskje være 26,0-28,0 og da har man ca. 25-50 km. igjen på GOM når man kommer frem fra Oslo sentrum, hvis man startet med fullt batteri. Litt avhengig av hvor i Hemsedal man skal, selvfølgelig. Noen ganger har man kanskje 50-100 km. igjen ved ankomst, typisk i godt påskevær eller sommer, mens noen dager estimerer kanskje GOM at det vil være under 20 km. igjen ved ankomst. Da kan man vurdere å lade 5-10 minutter i hvilket som helst tettsted på veien for å være sikker. Vi pleier uansett å stoppe minst to ganger på hytteturer. Én gang tidlig for kaffe/bolle/pølse og én gang for å handle. :)

Selv trives jeg bedre med e-tron 55, men på begge biler er effektiviteten og rekkevidden litt undervurdert. Det verserer veldig mange rare artikler, videoer og tester med høyt forbruk. Samt en EPA rekkevidde på e-tron 55 på 204 miles (328 km) som det refereres flittig til andre steder enn i dette forumet, men som sikkert har farget noens oppfatning. Hva er den på e-tron 50? En del er også vant til at man får mindre ut av batteriet enn netto kapasitet skulle tilsi, og at rekkeviddetallet når man setter seg i bilen på morgenen er for optimistisk. I e-tron er det veldig realistisk, heller pessimistisk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

vi kom opp til hemsedal, skarsnuten med i3 120ah ved noen  minusgrader, snødde ikke, tørr vei hele veien , men da gikk forvarming og det var igjen  10%, + rolig kjøring, e-tron 50 bør klare det, forutsetter man har lading på destinasjon. Snør det eller slaps, regn osv risikerer man at det ikke går.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA