e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

#255
Det er ikke ille, men ganske lavt sammenlignet med en 55 med varmt batteri. Får se når det kommer noen flere resultater, men for å holde bilen varm kreves ikke mer enn en kW eller to, og de hadde vel kjørt lenge nok til å få varmt batteri?

Kommer til et snitt på 90kW og 22,5 kWh inn på batteriet på en e-tron 55 ila. 16 minutter, fra 70-97%. For å lade like mye, 17,5 kWh trenger man 14 minutter opp til 97% eller 11 minutter opp fra 70%.

For å lade like mye, 17,5 kWh, med like mye batteri igjen, 45,3 kWh, kreves 8 minutter med e-tron 55. Altså under halve tiden.

Hvis tallene over stemmer, er det mer enn rekkevidde og max ladefart som skiller bilene. e-tron 55 gir en helt annen fleksibilitet ift. lading, uten at det er noen overraskelse. Om disse minuttene spiller noen rolle i praksis er et annet spørsmål.

Kilde (før netto batteri økning på 55):
https://youtu.be/IRxTbeyNbfs
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

batteribilen

Første langtur med e-tron 50 i dag.

Rute: Gjøvik-Kristiansund via Rv4, E6 og Rv70. (via Dombås og Oppdal)
Startet med fulladet, kald bil. Utetemperatur var vel et par varmegrader.
Hadde et håp om å komme meg til Ionity på Dombås som første stopp, men var forberedt på å måtte lade tidligere.

20» piggfritt Nokian.
Kjørte på ACC og fulgte trafikken. Ganske tørre veier hele veien. Ikke snø, skiftende med noe is og fuktig/saltet.
Temperaturer opp til Dombås varierte fra et par plussgrader til 2-3 minusgrader.
Kjørte efficiency fra Lillehammer for å få lavest mulig bil, men med AC på 22 grader og ikke eco. Auto før dette.

Gjøvik-Lillehammer: 46 km kjørt, 24,5 kWh/100km Ø:58 km/h SOC:82%
nullet ut korttidsminnet her for å se på forbruket oppover E6.

Lillehammer-Otta:
105 km kjørt, 24,7 kWh/100km, Ø:79 km/h, SOC: 40%

Med Dombås som mål i Navi hadde GOM vært ganske stabil hele veien med beregnet restrekkevidde. Beregnet rest på Dombås viste nå 43 km.
Siden jeg hadde 40% SOC regnet jeg det til at jeg burde klare de resterende 47 km til Dombås med grei margin uavhengig av hva GOM sa.

Lillehammer-Dombås:
151,7 km kjørt (~197 km totalt), 25,6 kWh/100 km, Ø76 km/h, SOC: 18 %
Beregnet rekkevidde ved ankomst: 45 km, som stemte godt med hva navi hadde sagt hele veien.

Ladet 18-100% (99%) på Ionity på 52 min.
Batteriet hadde nok ikke nådd optimal temperatur. Startet på ca 62 kW, økte relativt fort oppover, hadde 89kW ved 53%, det ble i allefall observert 93kW på et tidspunkt. 71 kW ved 79%.
E-tron 55 som ladet ved siden av så ut til å ha lavere starthastighet.

Nullet ut forbruket igjen på Dombås.
Dombås-Kristiansund
Mye kaldere over fjellet, med -15 grader på det kaldeste.
245 km kjørt, 20,5 kWh/100 km, Ø:68km/h, SOC:19%.
Kjørte strekningen uten å lade. Dombås-Oppdal, på ca samme høyde over havet hadde forbruk på ca 22 kWh/100 km eller noe under dette.

Alt i alt positivt overrasket over turen!

hemi

100ish er decent på "billigbil", men har noen sett 120 enda som annonsert?

Trond.m

@batteribilen. Takk for fin rapport. Synes dette var veldig gode resultater. Du skriver ikke noe om kupetemperatur. Kjørte du med klimaanlegget på Auto, 20+ grader og efficiency mode, eller med boblejakke og varmeanlegg avslått som i gamle dager ? 😏

batteribilen

Sitat fra: TM på mandag 23. desember 2019, klokken 06:21
@batteribilen. Takk for fin rapport. Synes dette var veldig gode resultater. Du skriver ikke noe om kupetemperatur. Kjørte du med klimaanlegget på Auto, 20+ grader og efficiency mode, eller med boblejakke og varmeanlegg avslått som i gamle dager ? 😏

Det ble litt bortgjemt i teksten, men kjørte med auto og 22 grader 😊

elektro

Takk for bra rapport! 23,5 kWh/100 km. i snitt totalt er veldig bra med ned mot -15 grader over fjellet. 25,0 fra Gjøvik 130 moh. opp til Dombås 660 moh. er vel omtrent som forventet synes jeg, men godt å se flere bekreftelser på at denne bilen fint kan gå 25 mil til hytta i greie vinterforhold, uten mye motorvei, selv om man selvfølgelig ikke skal regne med at det alltid går (fart/vind/vått dreper batteri). Tipper man kan legge til 0,5 kWh/100 km. per 100 høydemeter ekstra. All skremsel om forbruk på godt over 30,0 og rekkevidde på max 20 mil, minus buffer, er i alle fall overdrevet. Med mindre du har takboks eller kun kjører motorvei, over fartsgrensen.

Med forvarming er det enda litt å hente, og har du sjekket dekktrykk? Det er som regel for lavt fra forhandler. Jeg kjører ca. 2,9 bar ved noen varmegrader og kalde hjul. De som har bestilt 19 tommer får enda litt lavere forbruk, men det er ikke stor forskjell pga. samme bredde. Du vil dog få mer erfaring med bilen etter hvert og kjøre enda bedre.  ;)

Ang. kupetemp, kan de som har 4-soners klima med fordel skru av varmen bak, med mindre det sitter noen der. :) Jeg kjører normalt på ECO for å spare strøm, hvis det ikke dugger. Synes det blir tilstrekkelig varmt. Normalt 21 grader AUTO, eller 20 foran og 22 bak. Alt ettersom, aldri snakk om å fryse selvfølgelig, men det kan bli for varmt (nå er det snakk om effektivitetstjusteringer på den nye, oppgraderte utgaven). Hvis jeg starter med kald bil kjører jeg ikke alltid AUTO på førerplass, men har i stedet alle tre «pilene» på, sånn at jeg også får varmluft i midtre dyser. Så retter jeg dysen på hver side mot rattet/hendene. Denne innstillingen huskes også av bilen og gjør rattet raskere varmt ved ev. forvarming, er mitt inntrykk. Har savnet rattvarme veldig lite. TIPS: Gå inn på tannhjulet under klimainnstillinger og sett på mer gulvvarme. Jeg kjører denne på max både på fører og passasjerplass.

Eneste ankepunkt her er kanskje at bilen ikke ladet fortere etter å ha kjørt såpass lenge? Og at den heller ikke kom opp i høyere hastighet underveis i en såpass lang ladesesjon. ???
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Takk for rapport. Fine tall. 20 mil på landevei rundt 0 grader, ikke vind, ikke regn, 100-til-18% i efficiency. Akkurat som forventet tenker jeg. Max. fartsgrense er 90 vel rundt Vinstra?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: batteribilen på mandag 23. desember 2019, klokken 01:12
Første langtur med e-tron 50 i dag.
Hvilken utgave av etron 50 har du? Advanced sport , business eller launch?
Hvor mye last hadde du på turen? Full bil eller kjørte du alene?

Ellers en veldig fin rapport.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tellus

151,7 km kjørt (~197 km totalt), 25,6 kWh/100 km, Ø76 km/h, SOC: 18 %

Ikke gale dette.

Men forholdene var veldig gode til vinter å være og ingen motorvei. Så man bør nok neppe regne med mer enn maks 180-200 km fra hus til fjellhytte om vinteren med konfortabel margin. Lengre enn det så planlegg ladestopp.

batteribilen

Har Advanced business med litt ekstra som sportsseter ++, men ikke tyngre utstyr som feks panorama.
Tipper mellom 250-300kg ekstra vekt inkludert passasjerer.

Var vel maks 90 rundt Vinstra ja.
Hadde også sett for meg at den skulle få litt høyere hastighet på ladingen etter såpass lang kjøring. Men vil tro det er batteritemperaturen som ikke hadde blitt høy nok.

elektro

#265
Sitat fra: daktari på mandag 23. desember 2019, klokken 09:47
Takk for rapport. Fine tall. 20 mil på landevei rundt 0 grader, ikke vind, ikke regn, 100-til-18% i efficiency. Akkurat som forventet tenker jeg. Max. fartsgrense er 90 vel rundt Vinstra?

Man kjører vel som regel lange partier god over 100 km/t opp til Vinstra og litt forbi, men uansett, total rekkevidde 24,2 mil er vel mer enn du antydet for landevei for et par dager siden. ;) Han kjørte jo heller ikke Efficiency på klima og hadde ikke forvarmet.

Og det var mellom -11 og -12 grader på Vinstra i går kveld og 2-3 m/s nordvestlig bris https://www.yr.no/nb/historikk/graf/1-2602468/Norge/Oppland/Nord-Fron/Vinstra?q=2019-12-22 og mellom -6 og -8 grader på Dombås i går kveld og 2-3 m/s nordøstlig bris (sidevind/motvind). https://www.yr.no/nb/historikk/graf/1-178760/Norge/Oppland/Dovre/Dombås?q=2019-12-22

Det var på Gjøvik det var snaut 0 grader https://www.yr.no/nb/historikk/graf/1-178760/Norge/Oppland/Dovre/Dombås?q=2019-12-22

Flisespikkeri, men en rekkevidde på 24-25 mil vil jo si at man f.eks. når mange av vintersportsstedene fra Oslo med fulladet batteri, med litt margin. :) Vil tro dette er av interesse for de som vurderer e-tron 55. Så kan man fortsatt argumentere for at det er litt knapt..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Det var i hvert fall ikke betryggende for Oslo-Trysil/Hafjell/Kvitfjell/Skeikampen etc.

Men fint for Kongsberg, Norefjell og andre kortere distanser med lavere fartsgrense.
Kanskje også Oslo-Nesbyen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#267
For meg var det betryggende å se at forbruket ser ut til å ligge litt under forbruket på «gamle» e-tron 55 fra før uke 48.
Kjørte en (før uke 48) e-tron 55 med 20 tom fra Asker til Dagalifjell 1100 moh i går (18,5 mil) Da hadde jeg et forbruk på 31 og rest på 36 %, og hvis e-50 er litt mer effektiv så vil jeg ved samme forhold ha ca 15 % rest. Det betyr at jeg ved normalt vinterforhold vil kunne kjøre helt til hytta uten å lade underveis. Hjem igjen brukte jeg bare 19,9 kwh/100 km, så det ble et snitt på 25 t/r. Da burde en 20 mils tur være relativt lett å klare med e50 under normale vinterforhold. Snitthastighet på 66-68 km/time hjelper godt på forbruket.

Øyvind.h

Virker som en strekning den skal klare bra. 18,5 mil og lav snittfart bør gå problemfritt på tross av mange høydemeter. 10%+ rest er kurant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Det er veldig enkelt øvelse å finne en Elbil og deretter plukke seg destinasjoner der den ikke duger. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA