Hovedmeny

Første TM3 på finn.no

Startet av indianrunner70, lørdag 16. februar 2019, klokken 00:56

« forrige - neste »

tuono

Helt subjektivt: På mange veistrekninger og under mange kjøreforhold er ACC grunnen til at jeg ikke kjeder livet av meg.

Men det var sikkert mange som spurte om det samme da man kunne få kjøpt biler og motorsykler uten manuell innstilling av fortenning også  ;)

rfagerdal

Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 26. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: jokke på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:14
Bruker autopilot og adaptive cruise på min X hele tiden, kommer ikke til å kjøpe bil uten

Kjeder du ikke livet av deg?
Det er helt fantastisk å bruke disse mulighetene, spesielt på motorveien og noen av de "kjedelige" strekkene en kjører hver dag. Når jeg kjører på nye veier så blir det ikke brukt like aktivt ( greit å følge med ). Men jobb kjøringen er det nydelig med disse mulighetene, kø osv :)

Stikkkontakt

Sitat fra: rfagerdal på onsdag 27. februar 2019, klokken 07:12
Bruker autopilot og adaptive cruise på min X hele tiden, kommer ikke til å kjøpe bil uten

Det er helt fantastisk å bruke disse mulighetene, spesielt på motorveien og noen av de "kjedelige" strekkene en kjører hver dag. Når jeg kjører på nye veier så blir det ikke brukt like aktivt ( greit å følge med ). Men jobb kjøringen er det nydelig med disse mulighetene, kø osv :)

Hva gjør du på når du ikke kjører da? Leser avisen? Sjekker facebook? Kanskje skriver et innlegg på elbilforum.no?

hELgenen

En ting er jeg 100% sikker på - HELE beløpet for EAP får du aldri igjen. Når du har eid bilen en stund vil HELE bilen falle i verdi og differansen ned mot bilene uten EAP vil bli mindre (Alle like bil modeller har en tendens til å falle omtrent likt %-vis i verdi uavhengig av ustyrspakker).  Det kan bli lettere å selge bilen med EAP, men i kroner og ører får du aldri dette igjen. Dessuten kan en faktisk få dette i ettertid - det er jo ikke slik at en bil uten EAP aldri kan få det - vi snakker tross alt om en software oppgradering - hardware sitter jo der allerede.
Og hvem vet - kanskje det kommer et black friday tilbud.

Så mitt råd er enkelt : Vil du ha det fordi du selv vil ha nytte av det  - så kjøp det. Dersom du ikke ser behovet for det eller er litt usikker - glem det.

Øyvind.h

Enig! Forrige søndag kjørte jeg RV4 over Gjøvik istedenfor E6 pga forventning om mye kø mellom Gardermoen og Oslo. Autopiloten kjørte store deler av veien. Jevn kjedelig landevei med tett trafikk. Utrolig behagelig at bilen kjører for meg.

Å kjøpe bil uten skikkelig autopilot nå blir vanskelig ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Hvorfor er det mer kjedelig å måtte føre bilen selv på en lang og monoton strekning, enn å kunne slappe litt mer av og høre på radio/musikk/podcast men bilen tar seg av gass/bremser og styring? Husk at bare det å høre på noe tar oppmerksomhet fra kjøringen, så hvis man har færre ting å tenke på så blir kjøringen sikrere.

rfagerdal

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:01

Hva gjør du på når du ikke kjører da? Leser avisen? Sjekker facebook? Kanskje skriver et innlegg på elbilforum.no?

Haha, nei. Jeg følger jo selvfølgelig med på trafikkbilde og nyter musikken i bilen eventuelt prater med de som sitter på.
Men jeg ser OG poengene dere mener med at det litt "poengløst" i den forstand.
Jeg bruker nok ikke autopiloten nok til at det har vært "verdt" pengene, men jeg ville heller ikke valgt å ikke ha det nå etter jeg er vant til det.

oyvind86

Sitat fra: emurof på mandag 25. februar 2019, klokken 14:15
Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. februar 2019, klokken 13:52
Ser under konfigurasjon på Teslas norske sider at de estimerer med Mars leveranse om man bestiller idag.

Å betale 30 000-40 000,- Ekstra for en på finn.no, som du tillegg vil få 2 eiere på før bilen har begynt å "rulle", er ikke akkurat klokt.

Hva har 2 formelle eiere å si hvis bilen ikke engang er brukt av noen?

Nei, det har vel kanskje ikke så mye å si. Allikevel er det i min personlige oppfatning at jeg heller ville kjøpt en bil med 1 registrert eier kontra 2 registrerte eiere om jeg skulle kjøpt en brukt bil og jeg hadde to identiske biler å velge mellom. Altså for min del handler det om psykologiske faktorer.

Det jeg ville frem til i hovedsak er at jeg heller ville valgt å vente en måned på utlevering fra Tesla kontra å kjøpe en "brukt" på finn nå for 30-40 000,- over kjøpesum. Regner med at det er en del som har brent seg litt på beregnet ventetid på nye biler.

OlaM

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:01

Akkurat som piloten fortsatt flyr flyet selv om det er på autopilot og rytteren rir hesten selv om hesten kan veien,  så kjører man bilen selv om man ikke gasser og styrer manuelt. Man følger med, endrer på innstillinger, skyver litt på rattet for å endre plassering, tar over hvis autopiloten gjør dårlige valg, osv. Men mye mer avslappet, komfortabelt og årvåkent, spesielt på langtur. Hvis du underholdes så lett at det å holde fartsgrensen og ratte E6 er moro, så er vel det en slags velsignelse. Da sparer man jo penger på komplisert kultur og underholdning!
'21 3LR

Handyman

Tipper det ble en tanke vanskeligere å flippe TM3 på finn.no etter lanseringen og prisendringene i kveld  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ProsjektX

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 01:23
Tipper det ble en tanke vanskeligere å flippe TM3 på finn.no etter lanseringen og prisendringene i kveld  ;D
Og ikke bare vanskeligere.. de fleste må nok ta et tap i tillegg for å klare å selge. Så mye for den "investeringen" ;)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Vaduz

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk blir sinte på såkalt «flipping*» av biler eller andre ting? De spekulerer i knapphet og evt verdi av denne og tar kostnade med å bestille tidlig, legge ut masse egenkapital, arbeid med å hente bil og registrere, forsikre og deretter legge ut på Finn. Alt koster penger, inkludert rentekostnaden av å ha en halv million stående i bil frem til salg. Om de klarer å lese markedet rett og ingenting går galt med endrede kurser/priser/specs/levering etc kan de tjene kanskje 20-40k. Altså ganske mager fortjeneste på en halv million, og de vil da også levere en tjeneste til personen som synes det er verdt der for mindre ventetid.

*autokorrekt

Lynkjapp

Sitat fra: Vaduz på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:59
Jeg forstår ikke helt hvorfor folk blir sinte på såkalt «gluping» av biler eller andre ting?
Det gjør jeg. Se for deg en vanlig kø på posten, banken eller stasjonen. En fyr står utenfor døren ved åpningstid og når de låser opp dørene så styrter han inn og trekker ti nummerlapper. Du kommer noen minutter etterpå og får nummer 11. Hvis ikke det var for han fyren, som ikke har noe ærend, så ville du ha trukket nummer 1 og vært raskt ferdig med ditt ærend. Isteden må du nå stå og se fyren selge sine kølapper ved døren til folk som har hastverk og du ser derfor ti personer gå forbi deg i køen og må vente på at de skal gjøre seg klare før det blir din tur.

trykkertor

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Vaduz på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:59
Jeg forstår ikke helt hvorfor folk blir sinte på såkalt «gluping» av biler eller andre ting?
Det gjør jeg. Se for deg en vanlig kø på posten, banken eller stasjonen. En fyr står utenfor døren ved åpningstid og når de låser opp dørene så styrter han inn og trekker ti nummerlapper. Du kommer noen minutter etterpå og får nummer 11. Hvis ikke det var for han fyren, som ikke har noe ærend, så ville du ha trukket nummer 1 og vært raskt ferdig med ditt ærend. Isteden må du nå stå og se fyren selge sine kølapper ved døren til folk som har hastverk og du ser derfor ti personer gå forbi deg i køen og må vente på at de skal gjøre seg klare før det blir din tur.
Dette ser jeg hver gang vi er i Legoland og diverse andre fornøyelsesparker.
Folk med mer penger og mindre tid som har kjøpt noe som heter Quick Pass. De har egne kortere køer, men billetter som kostet mer enn min.
Så må det være opp til hver enkelt om det er verdt ekstra kroner å får raskere levert til høyere pris, eller vente og få til lavere pris.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:57
Dette ser jeg hver gang vi er i Legoland og diverse andre fornøyelsesparker.
Folk med mer penger og mindre tid som har kjøpt noe som heter Quick Pass. De har egne kortere køer, men billetter som kostet mer enn min.

Joda, men da går de ekstra pengene tilbake til leverandøren av bil/tjeneste. En måte man da kan se på dette som er at disse som betaler ekstra er med på å subsidiere de som kjøper til standard pris. Evnt. bidrar til at produktet som selges blir ett bedre produkt enn det ellers hadde vært.

Mellommenn bidrar ikke til bunnlinjen til leverandøren av produktet/tjenesten. Derfor satser Tesla friskt på å omgå alle mellommenn mellom dem selv og kunden, mens disse "flipperne" omgår så igjen Teslas forsøk på å omgå mellommenn.

Så ja, har full forståelse for at både Tesla og øvrige kunder kan irritere seg grønn over en slik praksis som strengt talt kun bidrar til å forsinke leveringen av biler til mer seriøse kunder som kjøper bil til seg selv, samt fordyre bilene for de som velger å slå til.

Merk: Snakker her kun om de som bestiller/kjøper bil kun med hensikt om å selge den med profitt, ikke de som får endrede behov etc som gjør at de ikke kan/vil beholde bilen likevel.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA