Hovedmeny

Første TM3 på finn.no

Startet av indianrunner70, lørdag 16. februar 2019, klokken 00:56

« forrige - neste »

Emils

Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. februar 2019, klokken 13:52
Ser under konfigurasjon på Teslas norske sider at de estimerer med Mars leveranse om man bestiller idag.

Å betale 30 000-40 000,- Ekstra for en på finn.no, som du tillegg vil få 2 eiere på før bilen har begynt å "rulle", er ikke akkurat klokt.

Nei, de pengene du betaler over er penger kastet rett ut av vinduet.
Jeg vil anta at Model 3 vil ha et "normalt" verditap, dvs. at bilen synker noen tusenlapper i det du kjører den ut fra butikken. At det finnes folk som legger den ut til over ny pris OG folk som faktisk er villig til å betale dette er nærmere sinnssykt.

Overraskende mange som ikke har valgt EAP også. Vil tro man taper stort på å kjøpe en Model 3 uten dette valget.

Øyvind.h

Akkurat i disse dager er M3 en splitter ny bil i Norge. For noen er der verd noen tusenlapper å være "først". Akkurat som enkelte nettbutikker tar ekstra godt betalt for de aller første leveransene av enkelte populære telefoner.

Men dette påslaget forsvinner i løpet av veldig kort tid. Ila noen uker tipper jeg det ikke er mulig å gå i pluss.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lynkjapp

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 08:51
Overraskende mange som ikke har valgt EAP også. Vil tro man taper stort på å kjøpe en Model 3 uten dette valget.
Det maksimale du kan tape på det er prisforskjellen mellom hva du betalte for det da du kjøpte bilen og det du måtte betale for det i etterkant. Det er ikke et "stort" tap sett i forhold til bilens pris og generelle verditap. Det ville ha vært noe annet hvis det var snakk om en type utstyr som ikke enkelt kunne "ettermonteres", som f eks glasstak, AWD eller skinninteriør på en vanlig bil.

OlaM

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 25. februar 2019, klokken 11:18
Det maksimale du kan tape på det er prisforskjellen mellom hva du betalte for det da du kjøpte bilen og det du måtte betale for det i etterkant. Det er ikke et "stort" tap sett i forhold til bilens pris og generelle verditap. Det ville ha vært noe annet hvis det var snakk om en type utstyr som ikke enkelt kunne "ettermonteres", som f eks glasstak, AWD eller skinninteriør på en vanlig bil.

Dette er nok ikke helt sikkert. Om tre-fire år kan det være massevis av Model 3er med autopilot på markedet til f.eks. 300 000 kr. Da er jo en bil uten autopilot i teorien verdt 300 - 59 = 241 000. Men hvis det likevel er mange biler med autopilot, hvorfor kjøpe en uten som du så selv må oppgradere? Kameraene har ikke vært i bruk, funker alle sammen? Tar det mange uker å bestille? Blir det noe protester fra låntilbyder hvis jeg skal ha ut 59 000 ved siden av? Hvis jeg skal ta på meg den usikkerheten og det ekstraarbeidet så vil jeg ha mer rabatt enn bare kostprisen på oppgraderingen. Det er etterspørselen som bestemmer prisen, ikke utstyrskatalogen.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 11:46

Dette er nok ikke helt sikkert. Om tre-fire år kan det være massevis av Model 3er med autopilot på markedet til f.eks. 300 000 kr. Da er jo en bil uten autopilot i teorien verdt 300 - 59 = 241 000. Men hvis det likevel er mange biler med autopilot, hvorfor kjøpe en uten som du så selv må oppgradere? Kameraene har ikke vært i bruk, funker alle sammen? Tar det mange uker å bestille? Blir det noe protester fra låntilbyder hvis jeg skal ha ut 59 000 ved siden av? Hvis jeg skal ta på meg den usikkerheten og det ekstraarbeidet så vil jeg ha mer rabatt enn bare kostprisen på oppgraderingen. Det er etterspørselen som bestemmer prisen, ikke utstyrskatalogen.
Men hvis du ikke er på jakt etter EAP, kjøper du en litt billgere bil uten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

18650

Igjen ser noen bare egen nese. Kan det være at andre ikke bryr seg om EAP? Svaret er JA! Statestikken sålangt sier ca 25% velger uten. Og dette er «first movers». Det er rimelig å anta at andelen uten EAP vil stige, spesielt når lavkost-3'erne ruller ut.

Og får å ta ditt eksempel: hvis man antar man taper HELE differansen på 59-42=17 tusen, og legger ut bilen til 241k er den bilen borte på dagen! Det vil stå folk i kø ned gaten for å kjøpe en bil som ligger 20% under i pris hvis alt de må gjøre er å gi opp EAP.

OlaM

Sitat fra: 18650 på mandag 25. februar 2019, klokken 12:46

Igjen ser noen bare egen nese. Kan det være at andre ikke bryr seg om EAP? Svaret er JA! Statestikken sålangt sier ca 25% velger uten. Og dette er «first movers». Det er rimelig å anta at andelen uten EAP vil stige, spesielt når lavkost-3'erne ruller ut.

Og får å ta ditt eksempel: hvis man antar man taper HELE differansen på 59-42=17 tusen, og legger ut bilen til 241k er den bilen borte på dagen! Det vil stå folk i kø ned gaten for å kjøpe en bil som ligger 20% under i pris hvis alt de må gjøre er å gi opp EAP.

Men da er ikke 59-42=17 tusen det maksimale du taper, men minimum det du taper. Hvis jeg klarer meg uten EAP og vet at jeg kan kjøpe rabatterte biler uten EAP, så vil jeg ikke ta til takke med en bil som har mindre rabatt enn det EAP koster. Hvis jeg har god råd kan jeg jo heller kjøpe en mer lettsolgt bil med EAP som jeg ikke bruker, siden 75% av markedet vil ha EAP.

Og det er god grunn til å tro at AP og ikke minst ACC vil stå høyere i kurs blant flere bilister etter hvert som tiden går, ikke færre. Det er ikke sikkert den køen ned gaten blir så lang som du tror. Denne oppgraderingen ville holdt seg i pris hvis de færreste bilene hadde EAP, men siden 75% av bilene har det så er det bilene med EAP som vil oppleve "normalt" verditap, mens de resterende 25% vil ha denne 59 000 kroners faste summen hengende over seg som er den minste garanterte rabatten og som utgjør en stadig større prosentdel av den fallende bruktverdien.

Som eksempel, her er en S100D priset med større rabatt enn det AP koster, som har stått i månedsvis uten antydning til kø ned gaten: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137680928
'21 3LR

Lynkjapp

Dette er nok ikke helt sikkert. Om tre-fire år kan det være massevis av Model 3er med autopilot på markedet til f.eks. 300 000 kr. Da er jo en bil uten autopilot i teorien verdt 300 - 59 = 241 000.
Men den som selger bilen til 300 000,- har kjøpt den 42 000,- dyrere enn den som selger den til 241 000,-. Så vi som ikke har kjøpt EAP har spart 42 000,- i dag. Vi må bare huske den innsparingen, og ikke drikke opp pengene, til vi en dag skal selge. :)

Magnus Hansen

Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 13:53

Men da er ikke 59-42=17 tusen det maksimale du taper, men minimum det du taper. Hvis jeg klarer meg uten EAP og vet at jeg kan kjøpe rabatterte biler uten EAP, så vil jeg ikke ta til takke med en bil som har mindre rabatt enn det EAP koster. Hvis jeg har god råd kan jeg jo heller kjøpe en mer lettsolgt bil med EAP som jeg ikke bruker, siden 75% av markedet vil ha EAP.

Her roter du jo. Hvis ingen vil kjøpe min bil uten EAP til en pris som er 59.000 under tilsvarende bil med EAP, så kjøper jeg jo bare EAP.

OlaM

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:03
Her roter du jo. Hvis ingen vil kjøpe min bil uten EAP til en pris som er 59.000 under tilsvarende bil med EAP, så kjøper jeg jo bare EAP.

Jeg roter ikke, da taper du jo nettopp 17 000 som er minste garanterte tap, ikke maksimale.
'21 3LR

Magnus Hansen

Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 14:06

Jeg roter ikke, da taper du jo nettopp 17 000 som er minste garanterte tap, ikke maksimale.

Jeg taper 17.000 hvis markedet ikke vil ha biler uten EAP (som selvfølgelig ikke er sant). Kan du forklare hvordan jeg skal kunne tape mer enn 17.000? Siden du sier det er minimumstap?

Tillegg: jeg ser du svarer på det over. Så da er vi bare uenig. EAP, som all annen ekstrautstyr, får man ikke igjen pengene for. Det sier seg selv at når bilen er verdt 100.000, så vil forskjellen mellom bil med og uten EAP være betydelig mindre enn 42.000. Men vi får selvfølgelig ikke fasiten før om noen år.. :)

emurof

Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. februar 2019, klokken 13:52
Ser under konfigurasjon på Teslas norske sider at de estimerer med Mars leveranse om man bestiller idag.

Å betale 30 000-40 000,- Ekstra for en på finn.no, som du tillegg vil få 2 eiere på før bilen har begynt å "rulle", er ikke akkurat klokt.

Hva har 2 formelle eiere å si hvis bilen ikke engang er brukt av noen?

Emils

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:12
Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 14:06

Jeg taper 17.000 hvis markedet ikke vil ha biler uten EAP (som selvfølgelig ikke er sant). Kan du forklare hvordan jeg skal kunne tape mer enn 17.000? Siden du sier det er minimumstap?

Tillegg: jeg ser du svarer på det over. Så da er vi bare uenig. EAP, som all annen ekstrautstyr, får man ikke igjen pengene for. Det sier seg selv at når bilen er verdt 100.000, så vil forskjellen mellom bil med og uten EAP være betydelig mindre enn 42.000. Men vi får selvfølgelig ikke fasiten før om noen år.. :)

Om du må bruke 59.000,- på ettermontere taper du pengene du kunne ha spart på å kjøpe EAP når du kjøpte bilen. Jeg tviler også på at bilen vil være verdt 42.000,- mer selv om den har EAP. Så du taper jo de 17.000,- + verditap på de 42.000,-.

Om du skulle solgt bilen i dag ville du nok fint solgt uten EAP, men jeg vil tro at om 3-4 år vil flere ha de funksjoner som kun leveres med EAP og derav være et "påkrevd" valg.

Personlig skjønner jeg ikke at noen kjøper en bil i 2019 uten acc, og velger også å spare de 42.000,- når man først tar seg råd til å bruke 500.000,- på en bil.

Lynkjapp

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 14:46
Om du skulle solgt bilen i dag ville du nok fint solgt uten EAP, men jeg vil tro at om 3-4 år vil flere ha de funksjoner som kun leveres med EAP og derav være et "påkrevd" valg.
Her er min selgesannonse for 2033:

Selges: Tesla Model 3 LR AWD 2019 uten EAP. Denne bilen er tillatt å kjøre uten selvkjøring siden den ikke var utstyrt med det som ny! En bil for den som ikke ønsker å la reisen sin styres av Vegvesenet men har lyst å kjøre selv, som i gamle dager. I motsetning til 75% av Model 3 fra denne tiden har denne ikke fått rattet innkrevd. NB! Krever førerkort!

OlaM

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:12EAP, som all annen ekstrautstyr, får man ikke igjen pengene for.

Det er en fin tommelfingerregel, men det gjelder ikke likt for alt ekstrautstyr. Spesielt på de fryktelig kompliserte tyske utstyrslistene er det vanskelig å si om det ene er mer verdt enn det andre. Men på Tesla er det enklere. FSD f.eks., det gir 0 kr i merverdi ved bruktsalg, selv om det koster mye å aktivere i ettertid, siden det ikke har noen som helst funksjonalitet annet enn en vag mulighet i fremtiden.
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA