Hovedmeny

Første TM3 på finn.no

Startet av indianrunner70, lørdag 16. februar 2019, klokken 00:56

« forrige - neste »

MooCow

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 14:46
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:12
Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 14:06
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:03
Her roter du jo. Hvis ingen vil kjøpe min bil uten EAP til en pris som er 59.000 under tilsvarende bil med EAP, så kjøper jeg jo bare EAP.

Jeg roter ikke, da taper du jo nettopp 17 000 som er minste garanterte tap, ikke maksimale.

Jeg taper 17.000 hvis markedet ikke vil ha biler uten EAP (som selvfølgelig ikke er sant). Kan du forklare hvordan jeg skal kunne tape mer enn 17.000? Siden du sier det er minimumstap?

Tillegg: jeg ser du svarer på det over. Så da er vi bare uenig. EAP, som all annen ekstrautstyr, får man ikke igjen pengene for. Det sier seg selv at når bilen er verdt 100.000, så vil forskjellen mellom bil med og uten EAP være betydelig mindre enn 42.000. Men vi får selvfølgelig ikke fasiten før om noen år.. :)

Om du må bruke 59.000,- på ettermontere taper du pengene du kunne ha spart på å kjøpe EAP når du kjøpte bilen. Jeg tviler også på at bilen vil være verdt 42.000,- mer selv om den har EAP. Så du taper jo de 17.000,- + verditap på de 42.000,-.

Om du skulle solgt bilen i dag ville du nok fint solgt uten EAP, men jeg vil tro at om 3-4 år vil flere ha de funksjoner som kun leveres med EAP og derav være et "påkrevd" valg.

Personlig skjønner jeg ikke at noen kjøper en bil i 2019 uten acc, og velger også å spare de 42.000,- når man først tar seg råd til å bruke 500.000,- på en bil.

Personleg er nok svaret her :) Når ein allerede har lagt omlag kr 500 000 på bordet, så kan det henda at ein har strekt seg langt. Om eg går for TM3 blir det definitivt uten EAP, AAC hadde vore greit, men på langt nær verdt kr. 42 000,- for meg. Stort sett køyring til og frå jobb 5 minutt, og ellers mykje vegar rundt omkring her uten midtstripa. Hadde eg hatt dagleg motorvegpendling så hadde eg kanskje vurdert anleis :)

trykkertor

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 14:46
Personlig skjønner jeg ikke at noen kjøper en bil i 2019 uten acc, og velger også å spare de 42.000,- når man først tar seg råd til å bruke 500.000,- på en bil.
Seriøst! Det der argumentet hører jeg til stadighet.
"Bruker du masse penger på noe, så har du jaggu råd til å bruke enda mer penger..."
Enkelte skjønner ikke hva det vil si å kjøpe bil innenfor et budsjett.
Per dags dato får du vel ikke ut en Model 3 til under en halv million hvis du skal ha EAP.
Flere med meg har allerede tynt strikken maksimalt. Og da er faktisk 42.000,-!!!! på sluttfaktura en rimelig stor post. Det kan være en av grunnene til at noen av oss har valgt bort den funksjonen.
For noen gikk smertegrensen på 42.000,- for noen ville de tatt det med for 30.000,- og noen hadde vært villig til å gi 70.000,- for funksjonen.

Respekter at folk har forskjellige budsjett å handle for, og ikke bruk et elendige argumentet om at har du brukt mye penger, kan du bruke enda mer.
Noen prøver å kontre det med at "hvis du ikke har råd til det, så bør du revurdere bilvalget da du later til å være i ytterkanten av budsjett."
Det er jo nettopp det som er poenget med en budsjettramme. Bygg deg en bil innenfor rammen, og se hva du vil prioritere.

Emils

Selvfølgelig, men det er rimelig korttenkt å tøye strikken så langt økonomisk at man må kjøpe bilen uten «nødvendig» ekstrautstyr.

Handyman

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 16:36
Selvfølgelig, men det er rimelig korttenkt å tøye strikken så langt økonomisk at man må kjøpe bilen uten «nødvendig» ekstrautstyr.
"nødvendig" er det kjøperen som avgjør. ikke andre. Man bør kun kjøpe det man selv vil ha.
Din holdning til å "tøye strikken" kan overføres til prosjektstyring og er en av årsakene til at prosjekter stadig får store overskridelser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

chargedup

Nødvendig ekstrautstyr er det som sagt ikke noen fasit på. Jeg synes ikke EAP er nødvendig, samtidig som jeg mener det ikke det fungerer 100% bra nok enda. På en model X til 7-900' er jeg mer på vippen, men på en bil til under 500' tror jeg ikke EAP gjør at bilen er verdt 42' mer når den selges om noen år.
Som med alt ekstrautstyr har man selvfølgelig glede av det mens man eier bilen også, men for meg er det for dyrt å betale 42' her og nå for ACC (som er det jeg hadde brukt EAP til pr dags dato). Jeg kunne godt ha kjøpt model3 uten premium interiør og kun valgt oppgradert lyd for 5-10', men lyd kun for min egen del der jeg vet at jeg ikke får igjen alle pengene jeg betalte for det. Noen punger gladelig ut for FSD i håp om at det skal åpnes innen få år, mens andre vil ha bilen så billig som mulig fordi de tror det gir minst verditap.
Fasiten på om det lønner seg med EAP på bruktbiler får vi se om en stund.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jkirkebo

Sitat fra: Emils på mandag 25. februar 2019, klokken 16:36

Vi kommer til å kjøpe Model 3 uten EAP. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi ikke liker ACC. Håper det er godkjent grunn ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Magnus Hansen

Ja, hva er «nødvendig»?

Mange sparer noen skarve tusenlapper og får seg bil uten metalikklakk.
Etterhvert vil mange spare noen titusen å få bil med mindre batteri.
Og noen vil spare en god del penger på å droppe premium interiør.

Og selvfølgelig vil det ikke bli slik at en Model 3 holder seg dramatisk bedre i pris enn andre. Er resten sv bilmarkedet en indikasjon, så vil det være de som betaler minst for bil være de som også taper minst i kroner og ører.

Jon65

Uansett må noen ta kostnaden for EAP. Det er mulig første eier får det igjen ved salg og dermed har hatt EAP uten kostnad hvis han selger bilen raskt men siden verdien på bilen etterhvert går mot null så må også verdien for EAP gå mot null.

Counterpointer

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 25. februar 2019, klokken 15:06
Her er min selgesannonse for 2033:

Selges: Tesla Model 3 LR AWD 2019 uten EAP. Denne bilen er tillatt å kjøre uten selvkjøring siden den ikke var utstyrt med det som ny! En bil for den som ikke ønsker å la reisen sin styres av Vegvesenet men har lyst å kjøre selv, som i gamle dager. I motsetning til 75% av Model 3 fra denne tiden har denne ikke fått rattet innkrevd. NB! Krever førerkort!
Den var god [emoji1][emoji1360]

Håper det ikke er forbudt med bil som må ha fører, eller at du kun kan kjøre på røde dager [emoji6]

OlaM

Sitat fra: Jon65 på mandag 25. februar 2019, klokken 18:23
Uansett må noen ta kostnaden for EAP. Det er mulig første eier får det igjen ved salg og dermed har hatt EAP uten kostnad hvis han selger bilen raskt men siden verdien på bilen etterhvert går mot null så må også verdien for EAP gå mot null.

Det er sant, men så lenge den er tilgjengelig for oppgradering underveis så er det en ganske konkret pris å forholde seg til, selv om bilen har blitt noen år. Men uansett hva jeg måtte mene om priser i bruktmarkedet for 3-5 år gamle biler så er jeg helt enig med de som sier at man kjøper bil til seg selv og man velger selvsagt det man vil. Det er ikke bilen som fortjener noe, det er eieren.
'21 3LR

creal

Har X100D med EAP, men det var kun fordi det fulgte med siden det var inventory. Hadde foretrukket X100D uten EAP. Ikke verdt kr. 40.000,- - selv ikke på en Model X. Da sier det seg selv at jeg ikke ville valgt det på en Model 3 - her snakker vi faktisk 10% påslag på prisen. Ekstrautstyr er personlige valg, og EAP er overhodet ikke noe man "må" ha.

Dette gjelder enda mer for videresalg av Model 3. Model 3 vil pga pris, firehjulstrekk, god plass osv, tiltrekke seg mange førstegangskjøpere av elbil. De fleste av disse har overhodet ikke noe forhold til EAP. Tenker nok at de uten EAP får en litt lettere jobb med videresalg, selv om det sikkert går helt fint for begge grupper.

Pepsipepsi

Noen som vet om TM3 faktisk selges på finn til priser i nærheten av de som kreves? Jeg ser det fortsatt står mars-levering ved bestilling nå, så en skal være veldig ivrig for kjøpe flippet bil nå.

daggad

Om man må låne mesteparten av bilen er AEP alene faktisk ca et ekstra år på nedbetalingen. Er den verd det ?
Jeg svarer ikke, det må bli opp til alle og enhver.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jokke

Bruker autopilot og adaptive cruise på min X hele tiden, kommer ikke til å kjøpe bil uten

Ansjosfilet

Sitat fra: jokke på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:14
Bruker autopilot og adaptive cruise på min X hele tiden, kommer ikke til å kjøpe bil uten

Kjeder du ikke livet av deg?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA