Hovedmeny

Første TM3 på finn.no

Startet av indianrunner70, lørdag 16. februar 2019, klokken 00:56

« forrige - neste »

daktari

For å overleve har Tesla vært helt avhengig av å ha en direktesalgsmodell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Vaduz på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:59
Jeg forstår ikke helt hvorfor folk blir sinte på såkalt «gluping» av biler eller andre ting?
Det gjør jeg. Se for deg en vanlig kø på posten, banken eller stasjonen. En fyr står utenfor døren ved åpningstid og når de låser opp dørene så styrter han inn og trekker ti nummerlapper. Du kommer noen minutter etterpå og får nummer 11. Hvis ikke det var for han fyren, som ikke har noe ærend, så ville du ha trukket nummer 1 og vært raskt ferdig med ditt ærend. Isteden må du nå stå og se fyren selge sine kølapper ved døren til folk som har hastverk og du ser derfor ti personer gå forbi deg i køen og må vente på at de skal gjøre seg klare før det blir din tur.

Eller du kan si at om du kom litt for sent til posten i en stressende hverdag fra jobb etter å ha hentet ungen i barnehage, så står det en kar utenfor og har allerede hentet pakken din og du kan få den mot et lite påslag. Ikke alle som visste hva de ville ha for 3 år siden og stilte seg i kø:)
Det er spekulasjon med høy risiko og ikke mange som gjør det. Med M3 vil det sannsynligvis uansett ikke lønne seg.
Mtp hvor mange biler som produseres hver uke vil ikke de <100 menneskene i Norge signifikant endre din ventetid mer enn kanskje fra 3 år til 3.001 år, så igjen, jeg skjønner ikke helt hva folk blir rasende for.

hELgenen

Flipping,svartebørssalg osv...

De bidrar i bunn og grunn svært lite og er svært glad for at Tesla nå kjører på med leveranser og skrur ned prisen.
Fortsatt økende antall TM3 på finn.no ser jeg, men hvor lenge varer dette?

Ser også at Tesla dumpet S og X utstillingsmodeller så nå er det litt Texas der ute ........

Lynkjapp

Sitat fra: Vaduz på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:42
Eller du kan si at om du kom litt for sent til posten i en stressende hverdag fra jobb etter å ha hentet ungen i barnehage, så står det en kar utenfor og har allerede hentet pakken din og du kan få den mot et lite påslag.
Ingen er vel uenig i at flipping er bra for dem som har lyst å kjøpe av flipperen? Men ditt eksempel er veldig bra for å vise på problemet. Folk står i kø inne på posten, bak flipperen. Han får "sin" pakke og går og stiller seg i døren og venter på den som til slutt skal ha pakken. I mellomtiden har du og de andre som sto bak ham blitt ferdige med sine ærender og passerer ham på veien ut. De skjønner da at han har kostet dem alle sammen noen minutters ekstra ventetid helt unødvendig, siden han nå plutselig bare står der og venter. ;)

emurof

Sitat fra: Vaduz på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:59
Jeg forstår ikke helt hvorfor folk blir sinte på såkalt «flipping*» av biler eller andre ting? De spekulerer i knapphet og evt verdi av denne og tar kostnade med å bestille tidlig, legge ut masse egenkapital, arbeid med å hente bil og registrere, forsikre og deretter legge ut på Finn. Alt koster penger, inkludert rentekostnaden av å ha en halv million stående i bil frem til salg. Om de klarer å lese markedet rett og ingenting går galt med endrede kurser/priser/specs/levering etc kan de tjene kanskje 20-40k. Altså ganske mager fortjeneste på en halv million, og de vil da også levere en tjeneste til personen som synes det er verdt der for mindre ventetid.

*autokorrekt

Nå har jeg ikke så sterke meninger om folk som gjør slikt, men det du gjør her blir bare for dumt. Du overbeviser ingen som mener det er galt å gjøre dette om at det egentlig er greit "fordi de må bestille, registrere og legge ut på Finn".

Vær så snill, hvis du først skal prøve å forsvare noe, kom i det minste med noen gyldige argumenter.

Vaduz

Bare et flåsete eksempel fordi jeg fikk samme type argument i motsvar! Men litt mer seriøst, det er to måter å løse knapphet på, øket pris eller kø. Bilprodusentene vil ikke øke pris ved etterspørsel>tilbud pga egen lav produksjon fordi noen mennesker ville blitt sinte og følt det var «urettferdig» når prisen sank igjen senere. Dermed er det bare kø igjen. Kø er bra for de med mye tid og interesse til å sette seg opp på lister eller slå opp telt utenfor Eplehuset. Noen mennesker velger da å ta betalt for denne jobben ved å selge til de som ønsker å betale mer for å slippe kø. Helt fair selvfølgelig. Med feks svartebørs konserbilletter er det litt annerledes da det bare er et visst antall billetter og spekulering vil tvinge folk til å betale høyere pris. Men egentlig er det arrangøren som Ikke har prisdifferensiering og priser for lavt. Om du synes det er moralsk riktigere å stå i kø enn å betale mer penger kan jeg ikke overbevise deg selvfølgelig:)

LFC

At folk tjener 20-40K på en vare ved å stå i kø er helt greit.
Det er jo sånn vi er skapt.
Der det er et marked med fortjeneste vil alltid noen være smarte nok til å angripe før deg og meg.

At man kan tjene det samme på å importere premiumbiler fra utlandet er det ingen som hyler og skriker om selv om det ikke er direkte sammenlignbart.

Når det er sagt så kommer ikke flipperne på TM3 til å tjene noe særlig i forhold til de første som kjøpte Hyundai Kona.
En TM3 har leveringstid på 2 mnd, Kona på nesten 2 år.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

hELgenen

Ikke alle er skapt slik at de tar profitt bare de får muligheten. Det er ofte et innslag av moral og etikk. Selv aldri flippet og vil aldri flippe da jeg mener det er feil måte å tjene penger på. Har ingenting med mulighet å gjøre,men kun moral og etikk. Folk er forskjellige,sånn er det bare.

Lynkjapp

Sitat fra: Vaduz på søndag 03. mars 2019, klokken 07:16
Kø er bra for de med mye tid og interesse til å sette seg opp på lister eller slå opp telt utenfor Eplehuset. Noen mennesker velger da å ta betalt for denne jobben ved å selge til de som ønsker å betale mer for å slippe kø. Helt fair selvfølgelig.

Ptja, det er jo ikke ulovlig, og slik sett fair. Men det er likevel irriterende for dem som må vente enda lengre i kø fordi noen kan kjøpe seg forbi køen. Hvis ikke det var et marked for flippere så ville alle andre ha fått bilene sine tidligere. (Teoretisk sett, siden det uansett er så få flippere der ute at det ikke har noe å si, men jeg liker å diskutere. :) )

Jeg synes også det er et godt poeng at hvis Tesla hadde satt av la oss si hundre biler til 50% påslag på prisen for å sikre folk med god råd bil første dagen så ville denne gevinsten ha gått rett til Tesla, til mer utvikling og tryggere økonomi. I flippernes lommer gjør pengene ikke noe godt for oss andre Tesla-kunder i det hele tatt.

SitatMed feks svartebørs konserbilletter er det litt annerledes da det bare er et visst antall billetter og spekulering vil tvinge folk til å betale høyere pris.

Nja, det er egentlig bare tidsskalaen som er forskjellig. Til en som ikke fikk konsertbillett kan du si "sorry, du får vente til neste world tour om to år" mens Tesla sier "sorry, du må vente på neste skip, alle bilene på dette skipet er utsolgt".

indianrunner70

Sitat fra: snakkesalig på søndag 03. mars 2019, klokken 13:05
Er det noen som følger såpass med på finn at de har en formening om hvor mange av bilene som legges ut som faktisk blir solgt?

Pinlig få ser det ut som... kanskje ikke lett å få solgt disse nå etter reduksjon i intro pris :)
Tror folk flest nå har nok impuls kontroll til å vente 1-2 måneder på billigere bil.

Counterpointer

Kan nok bli lavere priser etter en stund, men det sitter nok et stykke inne.

De som har kjøpt bil for «store credits» er kanskje de første til å sette ned prisen. Det er et stort marked bare prisen er lav nok og de har jo ikke betalt full pris.

Marcusbil har solgt noen vet jeg, de la seg ca 20k over listepris. Men det var før justeringen.

Løve

Er det noen som følger såpass med på finn at de har en formening om hvor mange av bilene som legges ut som faktisk blir solgt?

Det var en før helgen som var merket som solgt. Noen mangler impulskontroll om det er korrekt...

anorway

Har kikket litt på finn.no. Og det ser ut som de samme fortsatt ligger der fra de lagde egen "Model 3" kategori.
Det jeg ser er at selgerne har satt ned prisen "litt og litt".

Når det er såpass rask levering av Model 3 nå, så er det lite butikk å selge for å tjene på det.
I tillegg til prisjusteringene som er om dagen.

tuono

Dette er nok bilen som har potensiale til å "elektrifisere" Norge om de leverer som de gjør med TM3.   
https://e24.no/bil/tesla-motors/musk-tesla-vil-vise-frem-model-y-i-midten-av-mars/24573662

Forøvrig gjør nyhetene om TMY i dag at jeg er glad jeg trår vannet i forhold til TM3. Volumet på det norske markedet gjør nok at den blir ugrei å kvitte seg med når "alle" skal ha folkeSUVen TMY. Interessen i Norge for en bil som det TMY ser ut til å bli, vil få dagens salgssituasjon rundt TM3 til å virke som en diskret smyger. Det er ihvertfall min spådom.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på mandag 04. mars 2019, klokken 06:16
Forøvrig gjør nyhetene om TMY i dag at jeg er glad jeg trår vannet i forhold til TM3. Volumet på det norske markedet gjør nok at den blir ugrei å kvitte seg med når "alle" skal ha folkeSUVen TMY.
Din egen vurdering er jo riktig for deg, men tror analysen din svikter. Y blir dyrere og med kortere rekkevidde. Musk har sagt 10% dyrere hvor mye kortere rekkevidde vil avhenge av kjøre forhold men motorvei er til fordel for lav bil.
Forøvrig tror jeg det enn så lenge er god plass til alle modeller.
2,7 millioner biler i Norge, ca 200 k er elektriske ........

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA