Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 25. april 2012, klokken 20:28
Nofuel tar 5.950,- inkludert mva. ( en liten misforståelse medførte feil pris på nofuel.no )

Har hatt møte med Pod Point i dag, og neste versjon som kommer til høsten har innebygget kommunikasjonsenhet. ( uten tillegg i pris )

Det er isåfall en helt fair pris etter min mening. Men hva med 32A-utgaven, 2013 Leaf skal jo få større lader ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: erikf på onsdag 25. april 2012, klokken 20:57
Fordelen med løs 16A-kladd hadde vært for min del å ta den med til offentlige ladestasjoner. Og den fordelen anser jeg for veldig stor, så jeg vil gjerne ha en løs 16A-kladd. Ser etter muligheter for å skaffe meg en. Hvorfor er de så dyre?

Kineserne har ikke startet masseproduksjon av dem ennå...
Panasonic har jo nesten hele markedet, omtrent uten konkurranse. Det er vel kun Tesla som lager sine egne mens Leaf, Focus, trillingene og flere andre bruker Panasonic.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keca

Det er vel opp til den enkeltes behov om man selv føler man har brukt for å lade med 16A andre steder enn hjemme. F.eks jeg har det, og da har jeg anskaffet meg en. Denne bruker jeg overalt, på jobben, på ikea, hjemme, alle steder der de har en 16A kurs eller større. Mange vil vel mene at jeg virkelig presser grensene på en elektrisk kurs på kun 16A, ja kanskje det. Men så lenge ikke automatsikringen slår ut, er vel ikke kursen overbelastet, at den ligger på maks uttak greit, men dette må vel som alt annet ha en del å gå på... Hadde jeg hatt et gammelt hus, med gammelt el-anlegg og 10A/16A ute-kontakt ville jeg ha sovet dårlig om natten om bilen hadde stått på lading med 10A laderen. Med en dedikert ny 16A kurs har jeg ingen problemer med nattesøvn selv om jeg bruker 16A laderen.

Det er så merkbar forskjell i tid på 10A og 16A, at jeg heller vil påstå at de fleste har behov for å ha med seg 16A lader jeg. Hjemme kan den jo stå hele natten, da blir den jo alltid full, selv med 10A. Det er jo da man har kjørt såpass langt hjemmefra og må lade "ute" at man trenger at det skal gå kjapt. Men som nevnt er jo også dette opp til hver enkelt å vurdere, noe som jeg vet alle som har kjøpt seg en Nissan Leaf klarer utmerket selv.

Jeg kjører noen dager over 300km, uten bruk av hurtiglading. Dette avhenger av at jeg bruker 16A på jobb og hjemme. Forskjellige behov her.

Jeg tenker også at jeg skal selge denne bilen og tre-fem år(etter fem år kan jeg gi den bort). Det å ha en fast montert ladesak på veggen hjemme anser jeg som helt ubrukelig etter at bilen er solgt, så da må jeg demontere den for å sende denne med bilen da. Så en elektrikker som først monterer den og så må han komme å demontere igjen, pluss at den koster mere enn en løs 16A kabel i innkjøp og da i tillegg har den begrenset brukermuligheter! Vel, man får resonere ut i fra sitt eget behov.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Thomas Parsli

Sitat fra: koffeld på onsdag 25. april 2012, klokken 15:56
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. april 2012, klokken 08:17
Hvis du synes prisen er drøy, tar du inn et større parti og selger de billigere!

Husk at du må tilby support og 5 års reklamasjonsrett.
Lykke til.

Thomas


Nei, jeg har nok å fylle tiden med om jeg ikke skal starte butikk på elbilmatriell i tillegg.  En prisoppgang fra NoFuel på ca 75% er imidlertid såpass mye at det blir interessant å se på alternative modeller for innkjøp.

Det virker som du vurderte å organisere det samme selv tidligere i denne tråden, er det en grunn til at du nå ser såpass negativt på det (eller tolker jeg deg feil?)

Det du egentlig klager på er at NoFuel solgte den for billig første gang, er det ikke? ;)

Det er riktig at jeg vurderte å kjøpe en PodPoint, men slik vi bruke bilen nå har vi faktisk ikke bruk for den.
(Jeg var helt sikker på at vi ville trenge 16A lademulighet når vi fikk bilen)
Ved å lade mens bilen står parkert på jobb (kommunal ladeplass) sparer jeg både investering i ladekabel/ladepunkt og strøm til lading. Tilsammen blir nok over 30.000,- på fem årene vi regner med å ha bilen. Vi kjører rundt 20.000km/år.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

Sitat fra: erikf på onsdag 25. april 2012, klokken 20:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. april 2012, klokken 19:39
Sitat fra: Griffel på onsdag 25. april 2012, klokken 19:25
Nei for et fast opplegg tilhjemmebruk er det ikke "mye bedre å kjøpe 16A bærbar ladekabel".

Med en løs 16 amp ladekladd lader du med 10amp kladden hjemme, og har 16 amp kladden til nød, både i heimen og på tur. Det er jo mye bedre enn fast montert 16amp ledning som man nesten ikke har brukt for.

Hvis løs kladd er mange tusen billigere (lik innkjøpspris, men montering kommer i tillegg på fast opplegg), villle ikke jeg vært i tvil.

Lars
Enig, men montering kommer vel oftest i tillegg uansett, da det er uvanlig å ha en 20A kurs fra før. Altså må elektrikeren komme og legge denne. Man lader vel ikke med 16A-kladd på 16A-kurs? Best å ha litt å gå på der?

Fordelen med løs 16A-kladd hadde vært for min del å ta den med til offentlige ladestasjoner. Og den fordelen anser jeg for veldig stor, så jeg vil gjerne ha en løs 16A-kladd. Ser etter muligheter for å skaffe meg en. Hvorfor er de så dyre?

mieven sin 16A kladd trekker en del under 16A - så 16A kurs er bra nok!
I-miev 2011
Asker

BE

#260
@foxy: Det er mieven din som trekker under 16A, sett samme kabelen på en Leaf og strømtrekket er akkurat 16A.

Jeg er enig i at det er tilstrekkelig med en 16A - kurs. De er selvsagt laget for kontinuerlig belastning.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RogerB

Sitat fra: BE på torsdag 26. april 2012, klokken 19:45
@foxy: Det er mieven din som trekker under 16A, sett samme kabelen på en Leaf og strømtrekket er akkurat 16A.

Jeg er enig i at det er tilstrekkelig med en 16A - kurs. De er selvsagt laget for kontinuerlig belastning.

Ja ha?

16A kursen din hjemme var beregnet for å være 100% belastet i 6-8 timer kontinuelig?

::)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Her er et til alternativ jeg kan skaffe.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Ladekladd_Leaf

Bryter velger mellom 10 A eller maks på bilens lader, og den kan enten brukes som den er, eller monteres fast i garagen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Vanntett?

Det er jo nettopp ett slikt produkt jeg har hylt både høyt og lavt om siden vi fikk Leifen.  8)
Nissan Leaf

elektrolux

#265
IP 52 vil jeg tippe.

Se her for detaljer: http://www.irontech.no/LCD/ip_standarder.html

Der er tettninger overalt, men tror bryteren kan lekke vann ved stor nok belastning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Smiling when sailing

Hei Elektrolux.

Den kladden ser jo interessant ut. Er det lov å bruke den i Norge? Hvorfor er jorfeilbryteren på kontakten og ikke innebygd i kladden, kablen er jo kort nok? Har de originale kladdene innebygde jordfeilbrytere eller mangler de det? Er det mulig å låse den med et hengelås som de originale kladdene?
Jeg kunne kanskje tenkt meg å kjøpe en slik, siden Mitsubishi forhandleren lar ikke latt høre fra seg etter at han mottok bestillingen. Er bare litt usikker om den kan være farlig(ere enn orginalen med 16 A).

Hilsen

Matti
Blå Leaf, Tromsø

elektrolux

Gode spørsmål!

Kabelen er lovlig i EU, men er modifisert på min bestilling til å gi full ladestrøm, samtidig som den ble oppgradert til å tåle denne strømmen. Nå er kladden bygget for å tåle 24A.

Modifikasjonen kan bety at den ikke lengre er lovlig i EU, som etter mine opplysninger kun unntaksvis gir tillatelse til å bruke Shuko på apparater som trekker mer enn 2000W. Untakene er enkelte hvitevarer som har kortvarige strømtopper over 2000W. Dette kan forklare hvorfor Nissan leverer bilene med kun 10A kladd.

De originale kladdene har etter mine opplysninger jordfeilsensing innebygget, og jeg har bedt om dette på neste oppgradering av denne kladden. Det er for så vidt greit å ha det i selve kontakten også, men utformingen av denne jordfeilbryteren gjør at en i enkelte ladebokser må bruke en liten skjøtekabel for å kunne koble seg til.

Kan den være farligere enn den originale 16A kladden? Det må vel omfattende testing til for å finne svaret på dette. Kladden "min" er full av advarsler og bruksbetingelser. Ved 10A lading skal bruker undersøke kladden hver 30. min, og ved fullt pådrag skal bruker være tilstedet hele tiden. Følges dette i praksis er nok kladden min tryggere. ;)

Desverre har den ikke hull for hengelås. Nok en ting jeg skal forsøke å innføre på neste versjon.  
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

SitatVed 10A lading skal bruker undersøke kladden hver 30. min, og ved fullt pådrag skal bruker være tilstedet hele tiden. Følges dette i praksis er nok kladden min tryggere.

Tuller du !!?
Da er den jo bare fullstendig ubrukelig..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

foxy

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. april 2012, klokken 07:12
Gode spørsmål!

Kabelen er lovlig i EU, men er modifisert på min bestilling til å gi full ladestrøm, samtidig som den ble oppgradert til å tåle denne strømmen. Nå er kladden bygget for å tåle 24A.

Modifikasjonen kan bety at den ikke lengre er lovlig i EU, som etter mine opplysninger kun unntaksvis gir tillatelse til å bruke Shuko på apparater som trekker mer enn 2000W. Untakene er enkelte hvitevarer som har kortvarige strømtopper over 2000W. Dette kan forklare hvorfor Nissan leverer bilene med kun 10A kladd.

De originale kladdene har etter mine opplysninger jordfeilsensing innebygget, og jeg har bedt om dette på neste oppgradering av denne kladden. Det er for så vidt greit å ha det i selve kontakten også, men utformingen av denne jordfeilbryteren gjør at en i enkelte ladebokser må bruke en liten skjøtekabel for å kunne koble seg til.

Kan den være farligere enn den originale 16A kladden? Det må vel omfattende testing til for å finne svaret på dette. Kladden "min" er full av advarsler og bruksbetingelser. Ved 10A lading skal bruker undersøke kladden hver 30. min, og ved fullt pådrag skal bruker være tilstedet hele tiden. Følges dette i praksis er nok kladden min tryggere. ;)

Desverre har den ikke hull for hengelås. Nok en ting jeg skal forsøke å innføre på neste versjon.  


garantert ikke lovlig lenger i eu og dermed heller ikke i norge... må vel godkjennes og merkes seperat...?!
kladden trekker mer enn 16A? -fare for at den overbelaster 16A kurs og sikringen går?
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA