Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: vegajohn på onsdag 28. mars 2012, klokken 12:18
Jeg ser at PodPointen har knapper, og jeg er i utgangspunktet positiv til knapper...
Det jeg lurer på er om det har noe for seg? Er det viktig å avbryte ladeprosessen på ladestasjonen før jeg kobler fra bilen?


Vi har vel alle skjønt dette, men bare for å feie all tvil til siden...

Sitat fra: RuneW
Hi!

When I want to interrupt the charging of my Leaf, do I have to first press the CANCEL button on the podpoint before removing the gun, or can I just remove it (whithout the podpoint complaining)?


Sitat fra: PodPoint
Good morning,

Apologies for the delayed reply.

The gun can just be removed - the POD Point will shut off automatically when it detects that there I no car connected to it.

Kind regards,
Ellie Heald
POD Point Ltd


TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

nofuelno

Konklusjon vedr. knappene:

Det er for bruk hvis det er ønskelig å avbryte/starte lading midlertidig uten å måtte koble fra ladekabelen.
Kan jo være aktuelt hvis du skal bruke noe annet strømkrevende som uten denne lille manøver
hadde slått ut hovedsikringen. På hytta har jeg 20A som hovedsikring...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Blip

Jeg har også (omsider) fått montert poden... Eksperimenterte litt med knappene for å se hvordan bil+lader oppfører seg. Det virker som om bilen gjenopptar ladgmg dersom man slår av og på igjen innen kort tid (80% lading programmert). Dersom man slår av og venter mer enn noen minutter, til ikke lading starte automatisk uten å plugge inn og ut pistolen, evt. Starte fra telefon. Synes egentlig dette virker fornuftig.

Jeg klarte imidlertid å ta sikringen en gang, kun ved å slå av og på laderen vha. knappene. Noen andre som har oppleve dette? Dette må jo være noe bilen har 'gjort' siden laderen kun inneholder et rele, en liten strømforsyning og en jordfeilbryter. Det var sikring i sikringskapet som gikk på overbelastning og ikke jordfeil. 16A.

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

Ja, da er det kanskje ikke for moro skyld at det anbefales 20A sikring da...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

Sitat fra: Blip på torsdag 05. april 2012, klokken 08:55

Jeg klarte imidlertid å ta sikringen en gang, kun ved å slå av og på laderen vha. knappene.

Slår en slike ting raskt av og på, kan det lett oppstå store strømmer, selv fra en relativt liten strømforsyning kan ha en stor inrush strøm, som løser ut kortsluttnings magneten i automatsikringen, 20A sikring ville trolig også ha løst ut i et slik tillfelle.

Dersom det gikk en 20-30 sek fra du slo av til du slo på er det kanskje større grunn til å lure.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Sitat fra: RuneW på torsdag 05. april 2012, klokken 12:39
Ja, da er det kanskje ikke for moro skyld at det anbefales 20A sikring da...
Eh... Det er bilen som bestemmer strøm-trekket. Laderen (i bilen) klarer ikke trekke mer enn 16A. Jeg målte og fant ut at poden ikke leverer mer enn 14-15A. Laderen i bilen har ikke høy startstrøm...

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

Flott! Da er det jo ingen problemer med 16A-sikring da.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

vegajohn

Da kom regning for installasjon  av Pod pointi posten.  En ganske dyr fornøyelse!
Alt lå til rette i garasjen, og alt han gjorde var å sterkke ledning fra eksisterende punkt i garasjen. Han var her i ca 2 timer ( fikk regning for 3) og brukte 10 meter ledning. Det kom på  kr 4625,-
Etter min mening ganske dyrt, men kanskje det er jeg som er naiv?

RuneW

Det er sinnsvakt dyrt. Men om det er uvanlig vet jeg ikke...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elektrolux

Det er i slike stunder en tenker: Hvorfor tok jeg ikke en dag fri fra jobben, og gjorde dette selv? ::)

Nå må du slite i minst en uke på jobben for å få 4625 NOK etter skatt!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RuneW

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. april 2012, klokken 08:07
Det er i slike stunder en tenker: Hvorfor tok jeg ikke en dag fri fra jobben, og gjorde dette selv? ::)

Fordi det ikke er lov?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hkaspenberg

Sitat fra: RuneW på torsdag 12. april 2012, klokken 08:46
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. april 2012, klokken 08:07
Det er i slike stunder en tenker: Hvorfor tok jeg ikke en dag fri fra jobben, og gjorde dette selv? ::)
Fordi det ikke er lov?
Hvis man får en autorisert elektriker til å inspisere og gå god for opplegget er det ikke noe som forhindrer noen å gjøre dette selv. (Og hvis man har slike bekjentskaper, plei dem nøye...  ;D )

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Både elektrikere og rørleggere er kjekke venner å ha. Ofte fornøyd med å inspisere jobben over en kasse pils, eller et godt måltid ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RuneW

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. april 2012, klokken 12:40
Både elektrikere og rørleggere er kjekke venner å ha. Ofte fornøyd med å inspisere jobben over en kasse pils, eller et godt måltid ;)

Høres trygt ut...  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lars C. Krogenæs

Kontaktannonsens:

Søker godt vennskap med elektriker med mye fritid.

BM: Har eget kobber, mangler kontakt.

:D

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA