Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Men oppsyn hver 30. minutt er jo bedre enn å ikke lade i det hele tatt. Og slik er det jo nesten hvis man skal følge Nissan sine krav. På den her kladden står det i hvert fall ikke at den ikke kan brukes når det er snø...
Ville den være lovlig med en CEE kontakt? Men jeg stusser også litt på at det står 18 A på kladden samt de informasjonene at man skal være til stede hele tiden ved 16 A lading, men i værste fall er det jo bare snakk om 6 timer... Det er helt greit at stikk-kontakten må overvåkes. Det kan jeg forstå, men jeg ville jo gå ut fra at kladden selv og kabelen og kontakten til bilen vil tåle 16A kontinuerlig uten problemer. Jeg venter kanskje på den neste versjonen da. Jeg er egentlig ikke så interessert i om den er lovlig eller ikke, men om den er sikker så lenge stikkkontakten ikke smelter. Hvis den er det, er det like greit for meg. Ellers ville jeg valgt en annen slags bryter for å skifte mellom 10&16 Amp. Bare en knapp som må presses da man vil ha 16 Amp om slikt er mulig.
For tiden er jeg helt fornøyd med 10 A kladden som kom med bilen. Det har aldri vært et problem med ladetiden. Men skulle jeg nå bestemme meg å dra på semi-lang tour (mer enn 100 km en vei) så kunne det jo fort bli interessant å ha en kladd som går litt fortere, selv om jeg måtte stå ved siden av den tiden den lader. Men den måtte kunne stå på 10A uten tilsyn :-)
Blå Leaf, Tromsø

elektrolux

Selvfølgelig tåler den bruk, både på 18A innstilling og 12A innstilling, som i praksis er 16/10A på dagens Leaf, og 14/10A på Trillingene.

Alle advarslene er bare for å overføre ansvar fra produsent til forbruker.

Hele oppbyggingen av kladden er godt dimensjonert, men produsenten er redd 16A kontinuerlig strømtrekk fra en tilfeldig 16A stikk kan medføre varme i stikket.

Har en stikkontakt bare litt overgangsmotstand vil den produsere varme både på 10A og 16A, men selvfølgelig øker problemet med høyt og langvarig forbruk.

Det er derfor lurt å følge anvisningene ved første gangs bruk på et nytt sted.

Med dette i tankene hadde det jo vært lurt med en termosikring inni Shuko støpselet, som hadde smeltet på 60-80 C. Det hadde vært bedre enn alle disse advarslene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

foxy

mer enn 16A er vel ikke tillatt for en Shuko-kontakt? - det fikk i alle fall jeg opplyst av elektrikeren....
I-miev 2011
Asker

koffeld

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. april 2012, klokken 12:09
Med dette i tankene hadde det jo vært lurt med en termosikring inni Shuko støpselet, som hadde smeltet på 60-80 C. Det hadde vært bedre enn alle disse advarslene.

Det høres jo ut som noe som burde vært innført som standard og ikke bare for elbillading!  Tipper jeg hadde forebygget mange elbranner.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Rasmus.B

Sitat fra: foxy på fredag 27. april 2012, klokken 13:26
mer enn 16A er vel ikke tillatt for en Shuko-kontakt? - det fikk i alle fall jeg opplyst av elektrikeren....

Det er riktig, men laderen trekker ikke mer en 16 A uansett hva som står på kladden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

erikf

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. april 2012, klokken 22:00
Her er et til alternativ jeg kan skaffe.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Ladekladd_Leaf

Bryter velger mellom 10 A eller maks på bilens lader, og den kan enten brukes som den er, eller monteres fast i garagen.
Virker veldig bra, men den store kontakten gjør det stort sett umulig å koble til noen av de stedene jeg bruker til vanlig. Vil jo helst unngå å benytte skjøteledning, men en liten og kraftig skjøteledning vil jo enkelt løse dette problemet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

Det enkleste er å bytte ut hele støpselet med et som passer i dine stikk, alternativt å ha en lang eller kort skjøtekabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ihansen

Siden det er så mange meninger her, blir en nybegynner som mer ganske forvirret. Prøver derfor å stille spørsmål som gjelder meg og mine forhold, og håper på et godt svar :)

Kunne tenkte meg et fastmontert ladepunkt hjemme, men da jeg bor i borettslag er det vanskelig å få til. Heldigvis har borettslaget satt opp mange ladepunkter både i garasjen og utendørs. Jeg har derfor kommet til at å ha en fastladekladd i garasjen bør kunne være en god mellomløsning. At denne faste ladekladden lader med 16A hadde heller ikke vært p forakte.

Ladepunktene i borettslaget er sølvgrå bokser merket med ladepunkt for elbil. Så vidt jeg vet er det vanlige kontakter inni og en 16A sikring for hvert stikk.

Vil disse ladepunktene tåle å lade med 16A? Tenkte da på en sånn som elektrolux selger, da det ser ut som trilling-kablene ikke er å få tak i mer.
Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

Rasmus.B

Jeg tror den beste løsningen for deg er å bruke kabelen som følger med (10A) eller å kjøpe en ekstra ladekladd fra Mitsubishi som er på 16A. Som du sier, så har jo borettslaget satt opp ladepunkt med stikkontakter, og da blir det jo litt menigsløst med ett fast ladepunkt som er koblet til via stikk. Kjøper du en 16A ladekabel har du jo mulighet til å ta den med deg på tur også.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 28. mai 2012, klokken 11:31
Jeg tror den beste løsningen for deg er å bruke kabelen som følger med (10A) eller å kjøpe en ekstra ladekladd fra Mitsubishi som er på 16A. Som du sier, så har jo borettslaget satt opp ladepunkt med stikkontakter, og da blir det jo litt menigsløst med ett fast ladepunkt som er koblet til via stikk. Kjøper du en 16A ladekabel har du jo mulighet til å ta den med deg på tur også.

Til gjengjeld får man faste ladepunkter rimeligere enn de portable 16A kablene, så det er ingen ting i veien for å feste et slikt på veggen og koble det til ladepunktet med et støpsel som alltid står i. Det forutsetter dog at man har en fast parkeringsplass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alagerqv

Jeg hadde tenkte å bestille pod point fra nofuel etter denne postingen  Onsdag 25. April 2012:
"Nofuel tar 5.950,- inkludert mva. ( en liten misforståelse medførte feil pris på nofuel.no )"

Imidlertid står det nå på hjemmesidene:
"Vi har nå Podpoint på lager til kun 8750,- Inkl. mva!"

Mao. fortsatt vesentlig billigere å bestille fra UK webshop, hhv £375 for 16A eller £550 for 32A versjonen. Frakt på estimert £120 og moms kommer nok i tillegg, men fortsatt burde du ha den levert hjemme for under 6000,-

-Anders

Kryten

Sitat fra: RogerB på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:18
Sikkerhetsmessig er elghost på den sikkre siden med 4 kvadrat til Poden, det er en fast installasjon, og kostnaden er flere tusen under alternativet.

Jeg kommer til å vente noen måneder selv før jeg bestemmer meg, men jeg synes det er meget interessant å se hva Poden inneholder.

Grovt regnet:

Jordfeil automat 30mA 450kr
Kontaktor feks Omron 120kr
Strømforskyning feks Phoenix din mount 200kr
30 cm DIN skinne 10kr
Weidmuller rekkeklemmer 25kr
3 meter RK 2,5 kvadrat 5kr
1 meter RK 0,5 kvadrat 1kr
4 meter gummikabel 25kr
Plugg  150kr
Diodekort made in China 100kr ??  ;D (eller drite i blinke LED)
Plast kapsling 100kr

Grovt regnet 1186 kr i komponenter med priser jeg kan skaffe, trekk i fra bulk priser så er dette langt under tusenlappen.

Blir sikkert ikke lenge før noen kan skaffe Pod lignende for 3-4 tusen som er CE merket.

Uansett takker for info elghost

Godt gjettet på priser MEN... J1772 plugg med kabel (beregnet på 32A) koster 50$ +

Diode kort som du kaller det har samme funksjon som kladden på EVSE kabelen som følger med bilen. Den sier til bilen hvor meget som kan trekkes, får beskjed ved feil. Det er nok litt mer som skal inn i en slik boks en "bare" noen releer og litt strømforsyning....

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA