TM3 - annenhåndsverdi med eller uten AP

Startet av hkaspenberg, søndag 09. desember 2018, klokken 12:51

« forrige - neste »

emmern

Sitat fra: Mao på søndag 09. desember 2018, klokken 20:21
Dere som daglig sitter i kø på godt oppmerkede veier inn og ut av Oslo har antakelig nytte av AP. Alle vi andre har begrenset eller ingen nytte, og står da igjen med ACC til en pris av 42k. Det er det ikke verdt.

Jeg bor langt unna Oslo :) Men med hvis du kjører på snødekte veier året rundt, eller kjører på kjerreveier uten asfalt og oppmerking, så kan jeg forstå at EAP har begrenset verdi. Har du prøvd det?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Strøm Tycoon

Sitat fra: emmern på søndag 09. desember 2018, klokken 19:54
Mener folk er klin kokos som ikke kjøper EAP. :) Vil dere virkelig sitte og gasse og bremse i kø også?
Har dere som ikke vil ha prøvd EAP?

Dere som daglig sitter i kø på godt oppmerkede veier inn og ut av Oslo har antakelig nytte av AP. Alle vi andre har begrenset eller ingen nytte, og står da igjen med ACC til en pris av 42k. Det er det ikke verdt.

Enig. Bruk heller EAP-pengene på deler fra Mountainpass Performance.

Strøm Tycoon

Sitat fra: emmern på søndag 09. desember 2018, klokken 20:17
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 09. desember 2018, klokken 19:58
Nå er det jo slettes ikke alle som jevnlig  stamper i kø..

Det var kun ett eksempel. Som ofte har man en bil foran seg med mindre man bor langt borti gokk.
Adaptiv cruise er en helt annen verden enn vanlig cruise. Man vet ikke hvor utrolig hendig det er før man opplever det. Samme gjelder Autopilot forøvrig. Man blir langt mindre sliten etter en lengre tur.

Nuvel! Kjører daglig på E6, og fant ACC på S100D direkte irriterende ifht. manuell CC på vår veteranbil.

Som å sitte på med en som ikke kan kjøre bil, bokstavelig talt.

geear

Mener folk er klin kokos som ikke kjøper EAP. :) Vil dere virkelig sitte og gasse og bremse i kø også?
En god del skal nok ha Model 3 som nummer to bil, og da er det begrenset verdi i AP med mindre man sitter mye i kø. På lokalkjøring i byområder har det liten verdi bortsett fra til køkjøringen. Den takler ikke kryss og ikke rundkjøringer, så det avbrytes hele tiden.

Men når det er sagt, eier en bilen i to år og får 30k mer igjen for den enn en bil uten AP, så har det bare kostet 11000,- å ha tilgang til AP, og da er det lite å lure på, men prisforskjellen kan like gjerne bare være 20 - så hvem vet? Det vil nok også være mange biler å velge mellom, så det er klart at AP vil nok gjøre en bil mer lettsolgt.

zbk

Hvis kjøper ønsker AP på bilen vil en som allerede har det aktivert i praksis være verdt opp til 59K mer. Det vil si at uten AP har du i praksis en (stor?) kjøpergruppe som ikke en gang kommer til å vurdere  biler uten dette om ikke prisforskjellen er ganske stor. Jeg tror man får igjen nesten det samme som det koster å kjøpe det på en ny bil (på tidpunktet du selger).

Har testa AP før bestilling av Model X (rundt Stavanger) og ville aldri kjøpt bilen uten... Ser likevel at det kan være en større diskusjon for TM3 enn for TMS/X.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emmern

Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 20:33
En god del skal nok ha Model 3 som nummer to bil, og da er det begrenset verdi i AP med mindre man sitter mye i kø. På lokalkjøring i byområder har det liten verdi bortsett fra til køkjøringen. Den takler ikke kryss og ikke rundkjøringer, så det avbrytes hele tiden.

Ny tweet fra Elon i dag: "Already testing traffic lights, stop signs & roundabouts in development software. Your Tesla will soon be able to go from your garage at home to parking at work with no driver input at all."

Så vi får se :) Men dette er muligens FSD da. Så hvis man ikke kjøper det så sliter man kanskje uansett.

https://twitter.com/elonmusk/status/1071845439140327424

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: zbk på søndag 09. desember 2018, klokken 20:33
Hvis kjøper ønsker AP på bilen vil en som allerede har det aktivert i praksis være verdt opp til 59K mer. Det vil si at uten AP har du i praksis en (stor?) kjøpergruppe som ikke en gang kommer til å vurdere  biler uten dette om ikke prisforskjellen er ganske stor. Jeg tror man får igjen nesten det samme som det koster å kjøpe det på en ny bil (på tidpunktet du selger).

Har testa AP før bestilling av Model X (rundt Stavanger) og ville aldri kjøpt bilen uten... Ser likevel at det kan være en større diskusjon for TM3 enn for TMS/X.
Bor i området selv (Sandnes) og har AP2.5 på X, og med unntak av motorveien, som er hele to mil(?), er det svært korte strekk mellom hver gang man må avbryte AP. For oss er det hovedsakelig til og fra østlandet at den gir noen mening. Den kjører supert på E39 og E18, og mange av strekkene på de veiene er så kjedelige at de er til å spy av - da er AP verdt hver krone. Samme når man står i kø. På vei til og fra hytta er det i beste fall omtrent 12 av 28 mil den kan brukes på, resterende er bare å glemme (Helleland-Tonstad-Evje).

GOS

Tenker du bor en plass der det er mye fin vei og ikke fullt av svingete vestlandsveier!?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hkaspenberg

Sitat fra: emmern på søndag 09. desember 2018, klokken 20:23

Jeg bor langt unna Oslo :) Men med hvis du kjører på snødekte veier året rundt, eller kjører på kjerreveier uten asfalt og oppmerking, så kan jeg forstå at EAP har begrenset verdi. Har du prøvd det?

Nei, jeg har aldri prøvd dette, bare den litt fislete selvkjøringsfunksjonen som er i nyeste modell Leaf. Den er ikke engang brukbar. Uansett, så har jeg nå bestilt uten AP og bruker pengene på en fet helfoliering istedenfor... :-)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Mao

Har i dag 2 TMS - en 2015 med AP1 og en 2017 med AP 2.5 HW uten aktivert AP (kjøpt brukt). Har virkelig prøvd å like AP, men får det rett og slett ikke til der hvor jeg stort sett kjører (Trøndelag og nordover). Mere stress med å overvåke AP enn å kjøre selv. Nå skal det sies at jeg kjører lite i kø og liker å være en fokusert sjåfør ute på veien.
Savner ACC på 17-modellen, men aldri i verden om det er verdt prisen for oppgradering.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

fonberg

Sitat fra: hkaspenberg på søndag 09. desember 2018, klokken 21:32

Nei, jeg har aldri prøvd dette, bare den litt fislete selvkjøringsfunksjonen som er i nyeste modell Leaf. Den er ikke engang brukbar. Uansett, så har jeg nå bestilt uten AP og bruker pengene på en fet helfoliering istedenfor... :-)

;-D Hans

Gratulerer! Der har du i hvert fall en «investering» på nivå med å tørke deg i ræva med pengene  :)
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på søndag 09. desember 2018, klokken 23:33
Sitat fra: hkaspenberg på søndag 09. desember 2018, klokken 21:32

;-D Hans

Gratulerer! Der har du i hvert fall en «investering» på nivå med å tørke deg i ræva med pengene  :)

Ikke store investeringen for vår del ihvertfall. Rød lakk (som nok hadde blitt valgt om vi skulle ha standardfarge koster 20.900,-. Sort + folie? Jeg tipper 25.000,-. Maks 30.000,-. Det er det verdt for å kunne velge nøyaktig hvilken farge vi vil. Som bonus beskyttes også lakken.

AP utgår.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Zlatzman

Sitat fra: emmern på søndag 09. desember 2018, klokken 20:35
Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 20:33

Ny tweet fra Elon i dag: "Already testing traffic lights, stop signs & roundabouts in development software. Your Tesla will soon be able to go from your garage at home to parking at work with no driver input at all."

Så vi får se :) Men dette er muligens FSD da. Så hvis man ikke kjøper det så sliter man kanskje uansett.

https://twitter.com/elonmusk/status/1071845439140327424
Det virker som om det gjelder FSD ja, så litt irrelevant med tanke på AP.

tut

Man kan sikkert regne med å få igjen halvparten ved salg. (innenfor 5-6 år i alle fall)
Da må man vurdere om AP inkl ACC er verdt 20', noe jeg synes det er på en LR. Selv om jeg synes 41' er dyrt og ACC burde være standard.
På en ribbet SR er det noe annet.

Jeg har bestilt med.

At noen senere kommer til å legge til 59 tusen på en brukt bil er usannsynlig.

SurSnasen

Sitat fra: emmern på søndag 09. desember 2018, klokken 20:35

Already??? Det er vel noe de burde ha utviklet for lenge siden. Det som er viktigere for å få den fulle selvkjøringen er hvordan bilen skal håndtere hindringer underveis. Fotgjengere man må stoppe for. Parkerte biler halvveis ut i veibanen. Snø. Slaps. Veiarbeid.
Han har jo for så vidt også sagt at de skulle ha en bil som kjørte på egenhånd fra østkysten til vestkysten mot slutten av 2017.

Tror ikke vi skal ha store forhåpninger om full selvkjøring her på våre bergknauser de kommende år.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA