TM3 - annenhåndsverdi med eller uten AP

Startet av hkaspenberg, søndag 09. desember 2018, klokken 12:51

« forrige - neste »

JorEl

Planen vår var TM3 LR AWD uten autopilot, men vi ente med S75D med autopilot. Er glad vi kjøpte AP, men tror TM3 uten AP går veldig fint. Det blir en god bil å kjøre på "gamlemåten". Er jo egentlig kun et økonomisk spørsmål, for vi vil jo alle ha mest mulig, for minst mulig.
Når ungene er ute av huset så kunne jeg fort solgt vår S med AP, og kjøpt TM3 uten ;)
Og fått litt mindre i lån ::)
:) Uansett, man gjør ikke noe feil bare man havner på en Tesla :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: tut på mandag 10. desember 2018, klokken 09:45
At noen senere kommer til å legge til 59 tusen på en brukt bil er usannsynlig.
Enig. Edit; Snakker brukt TM3. Blir for mye penger i %, på en rimelig bil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emmern

Sitat fra: StianSoppsan på mandag 10. desember 2018, klokken 10:02
Already??? Det er vel noe de burde ha utviklet for lenge siden. Det som er viktigere for å få den fulle selvkjøringen er hvordan bilen skal håndtere hindringer underveis. Fotgjengere man må stoppe for. Parkerte biler halvveis ut i veibanen. Snø. Slaps. Veiarbeid.
Han har jo for så vidt også sagt at de skulle ha en bil som kjørte på egenhånd fra østkysten til vestkysten mot slutten av 2017.

Tror ikke vi skal ha store forhåpninger om full selvkjøring her på våre bergknauser de kommende år.

Jeg var en av de som har FSD. Så dette blir spennende. Det kommer helt sikkert til å oppføre seg helt tullete i starten men blir nok bedre. Veier i Norge har jo minst en rundkjøring per km. Greier den dette er mye gjort.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

hkaspenberg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. desember 2018, klokken 03:53
Sitat fra: fonberg på søndag 09. desember 2018, klokken 23:33
Sitat fra: hkaspenberg på søndag 09. desember 2018, klokken 21:32
Nei, jeg har aldri prøvd dette, bare den litt fislete selvkjøringsfunksjonen som er i nyeste modell Leaf. Den er ikke engang brukbar. Uansett, så har jeg nå bestilt uten AP og bruker pengene på en fet helfoliering istedenfor... :-)

;-D Hans

Gratulerer! Der har du i hvert fall en «investering» på nivå med å tørke deg i ræva med pengene  :)

Ikke store investeringen for vår del ihvertfall. Rød lakk (som nok hadde blitt valgt om vi skulle ha standardfarge koster 20.900,-. Sort + folie? Jeg tipper 25.000,-. Maks 30.000,-. Det er det verdt for å kunne velge nøyaktig hvilken farge vi vil. Som bonus beskyttes også lakken.

AP utgår.

Samme. Har fått tilbud på full foliering for 18.600.- (inkl MVA) med rabatter via TOCN - så derfor bestillte jeg sort og uten AP. Jeg har tenkt på nytteverdi/pris/annenhåndsverdi og funnet ut at 41K er litt mye for denne programvaren jeg antakelig sjelden kommer til å bruke. Hadde prisen på AP vært 20-25K hadde jeg sikkert lagt den på i bestillingen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

eadie

Det er vel få som tror det vil koste 59000 å låse opp om 1-2 år. Dette kommer til å bli billigere, når Tesla ser at de har mye å tjene på å lokke folk til å låse opp en softwarebasert tjeneste.
Kostnaden for tjenesten har Tesla allerede tatt, i utviklingen. De kommer garantert til å senke prisen hvis få nok lar være å bestille. Jeg holder meg unna. For dyrt i forhold til behov.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

emmern

Sitat fra: eadie på mandag 10. desember 2018, klokken 12:11
Det er vel få som tror det vil koste 59000 å låse opp om 1-2 år. Dette kommer til å bli billigere, når Tesla ser at de har mye å tjene på å lokke folk til å låse opp en softwarebasert tjeneste.
Kostnaden for tjenesten har Tesla allerede tatt, i utviklingen. De kommer garantert til å senke prisen hvis få nok lar være å bestille. Jeg holder meg unna. For dyrt i forhold til behov.

Spørs det. Software holder seg som regel i pris. Og dette vil få flere og flere features. Så ville ikke satset 100% på at prisen ville gått drastisk ned...
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: eadie på mandag 10. desember 2018, klokken 12:11

Rent logisk skulle man kanskje tro det, men så langt har vel prisen bare gått opp for de som har valgt å sitte på gjerdet? Jeg kjøpte X med AP, men dersom jeg ikke hadde gjort det, så hadde det vært dyrere å kjøpe det nå enn det var de første månedene etter jeg fikk bilen.

fonberg

Nei, jeg har aldri prøvd dette, bare den litt fislete selvkjøringsfunksjonen som er i nyeste modell Leaf. Den er ikke engang brukbar. Uansett, så har jeg nå bestilt uten AP og bruker pengene på en fet helfoliering istedenfor... :-)

;-D Hans

Gratulerer! Der har du i hvert fall en «investering» på nivå med å tørke deg i ræva med pengene  :)

Ikke store investeringen for vår del ihvertfall. Rød lakk (som nok hadde blitt valgt om vi skulle ha standardfarge koster 20.900,-. Sort + folie? Jeg tipper 25.000,-. Maks 30.000,-. Det er det verdt for å kunne velge nøyaktig hvilken farge vi vil. Som bonus beskyttes også lakken.

AP utgår.

Jeg kommenterte i lys av trådens emne: "annenhåndsverdi med eller uten AP". Mitt poeng er at man vil få igjen mer av de 41k man legger i AP-aktivering om man selger bilen, enn man får igjen av de f.eks. 25k for foliering, når man skal selge en brukt TM3 om x år. Om man foretrekker å bruke pengene foliering eller AP og ser bort fra annenhåndsverdi så er det en annen diskusjon. Verdien/fortreffeligheten til AP er også en annen diskusjon. For deg er ikke AP verdt prisen, for meg er den det. Og det koker ned til bruksmønster og personlige preferanser.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

RuneW

Sitat fra: fonberg på mandag 10. desember 2018, klokken 14:27

;-D Hans

AP utgår.

Jeg kommenterte i lys av trådens emne: "annenhåndsverdi med eller uten AP". Mitt poeng er at man vil få igjen mer av de 41k man legger i AP-aktivering om man selger bilen, enn man får igjen av de f.eks. 25k for foliering, når man skal selge en brukt TM3 om x år. Om man foretrekker å bruke pengene foliering eller AP og ser bort fra annenhåndsverdi så er det en annen diskusjon. Verdien/fortreffeligheten til AP er også en annen diskusjon. For deg er ikke AP verdt prisen, for meg er den det. Og det koker ned til bruksmønster og personlige preferanser.

Helt riktig. Når det gjelder annenhåndsverdi er i alle fall mye verdi i at bilen hadde yndlingsfargen til den som kjøpte den ny... Da skal du i så fall ha usedvanlig flaks.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

Dette med ekstrautstyr for "nestemann" er et salgsargument som bilselgere har greid å printe inn i hodene på folk. Hvis du mener noe av ekstrautstyret er overflødig, så ikke kjøp det. Du er heller ikke såpass unik at du er den eneste i verden som ikke ønsker den ene tingen.
Sier det igjen - kjøp bilen slik DU vil ha den.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: RuneW på mandag 10. desember 2018, klokken 14:35
Helt riktig. Når det gjelder annenhåndsverdi er i alle fall mye verdi i at bilen hadde yndlingsfargen til den som kjøpte den ny... Da skal du i så fall ha usedvanlig flaks.

Nja, si ikke det. Greit nok dersom du har en svær sær smak når det gjelder farger, men tror nok ikke dette er så mye "usedvanlig flaks" dersom fargen er en rimelig kurant farge. Se for deg at du skal selge en brukt TM3 i en populær farge som Tesla ikke tilbyr, da vil du kunne være den eneste på finn.no som tilbyr bilen i denne fargen. Kan da fort vise seg å gjøre bilen både mer lett-solgt og at du får igjen - i det minste deler av - investeringen.

... men med det sagt så vil jo det at du får bilen i akkurat den fargen du selv liker være det viktigste argumentet for å velge å gjøre det slik.
Model S 85D

fonberg

Sitat fra: Klykken på mandag 10. desember 2018, klokken 14:47
Dette med ekstrautstyr for "nestemann" er et salgsargument som bilselgere har greid å printe inn i hodene på folk. Hvis du mener noe av ekstrautstyret er overflødig, så ikke kjøp det. Du er heller ikke såpass unik at du er den eneste i verden som ikke ønsker den ene tingen.
Sier det igjen - kjøp bilen slik DU vil ha den.

Enig. Eksempel: Mange "bilfolk" mener man MÅ ha skinnseter skal man få solgt en bruktbil i høy prisklasse. Selv foretrekker jeg stoffseter, og har derfor valgt dette på mine Model S som jeg har kjøpt ny. Og jeg har solgt tre S-er med stoffseter, null problemer. To av de tre kjøperne poengterte at de nettopp var ute etter en S uten skinnseter.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

emmern

Man kan ikke sammenligne EAP som er en enorm feature i bilen, og snur opp-ned på kjøreopplevelsen mot småplukk som skinnseter. EAP blir heller ikke "slitt", den blir bedre. Prisen vil ikke gå ned.
e-Golf 2018 300 FL

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på mandag 10. desember 2018, klokken 14:27

Og mitt poeng er at vi velger folie istedenfor dyr lakk. Nå har det kommet tilbud på 16.500,- for helfoliering av bl.a Model 3, det er billigere enn både hvit og rød lakk og kun litt dyrere enn blå eller grå. Altså vil vi spare penger på å velge foliering av sort bil. Spørsmålet da er om en sort bil med strøken lakk er verdt mindre enn en blå eller rød bil med sliten lakk om 8-10 år? Jeg tror ikke det, sorte biler har alltid vært populært.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Klykken

Sitat fra: emmern på mandag 10. desember 2018, klokken 15:15
Man kan ikke sammenligne EAP som er en enorm feature i bilen, og snur opp-ned på kjøreopplevelsen mot småplukk som skinnseter. EAP blir heller ikke "slitt", den blir bedre. Prisen vil ikke gå ned.
Men om man skal kjøpe det "fordi nestemann" vil ha det gjør det ikke riktig likevel.
Har ikke DU bruk for det så ikke kjøp det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA