Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Mortenmann

#135
Sitat fra: BE på fredag 18. november 2011, klokken 21:17
Jeg vil tippe at når det kommer flere av våre biler på veiene, vil det blir færre slike reaksjoner. BMW-føreren var nok passe lei av å stå i kø, og at det rett og slett rant over når det kommer en tilsynelatende snikende i kollektivfeltet. La det være sagt, det var ingenting provoserende eller pressing inn i køen fra min side. Alt foregikk etter boka, men BMW-føreren trodde garantert at jeg var en sniker.

Dette var rett og slett elbilgoder på flere nivåer  ;D
Beste investering noensinne.  Løp og kjøp. Når folk flest forstår hva dette er blir det kø. This is byond money. 8)
SølvLeaf

daggad

SitatBeste investering noensinne.  Løp og kjøp. Når folk flest forstår hva dette er blir det kø. This is byond money.

Søren nå gleder jeg meg enda mer..dette går ut over nattesøvnen til slutt.
Det som er så morsomt er at her oppe på Sunnmøre er det veldig få elbiler og de fleste jeg har fortalt jeg skal ha elbil til kommer gjerne med:
Ja de er fine, men det er en bensinmotor også ikke sant ?
Nei !
Åhh..men er ikke de rare og små da ?
Jo !
Jaja..det er jo sikkert billig da.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

Sitat fra: Kvernis på fredag 18. november 2011, klokken 19:15
Utrolig stille og behagelig, selv med 225/40/18" piggfritt (Nokian Hakka R, lavest rullemotstand). Veldig bra komfort på dårlig vei.

Fjernlys er dårlig - men som forventet. Blir nok xenon i de neste uke. Blir vel også noen ekstra fjernlys (bor på landet) - Hella Comet 200 Xenon har jeg god erfaring med.

225/40-18 !! Er du sponset av Mesta for å valse asfalt? Husk at Mesta strør med singel, du kan få bulket felgene når du kjører på asfalt som det er strødd på  ;D

Jeg skal montere 195/60 -16 Nokia for å få ut flest mulig kilometer. Se på rallygutta, de kjører på 145/80 på vinterføre. Desverre lager ikke dekkfabrikkene smale dekk som passer på Leaf.


Xenon i hovedlysene gir en toer på EU-kontroll! Men hvis du monterer Comet Xenon trenger du ikke montere xenon i fjernlysene.
En annen sak er at det er tilfeller der billige xenonkitt har ødelagt styreenheter i biler!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Nissan Leaf

Mortenmann

Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?
SølvLeaf

Ole C

#140
Jeg opplever det samme daggad. jeg må forteller at den ikke har bensin motor,  noe "de"  tror den har  når jeg viser dem bilde av bilen.  Glad jeg er tidlig ute,  kan ikke forstå noe annet at det blir kø når vi begynner å kjøre rundt med løvet.

EDIT: Kø til Nissan for å kjøpe :o
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Aspiranten

Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?

Du kutter ned på gummien som diameteren mellom felg og dekk totalt sett er fremdeles den samme. Det er det som gir disse såkalte "lavprofil" dekk.

Ellers kunne jeg jo alltids ha skrevet sommerfelger eller noe i den dur. Dekkene skal jo ikke bli større, bare felgene  :)
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?

Ikke mye nødvendigvis. Merk at profilen på dekket (dvs forhold mellom bredden og høyden på gummien) er mye lavere og for at det skal kunne gjøres lovlig må ikke omkretsen endres mer en maks 5% hvis jeg ikke husker feil.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Mortenmann på fredag 18. november 2011, klokken 21:33
Beste investering noensinne.  Løp og kjøp. Når folk flest forstår hva dette er blir det kø. This is byond money. 8)
Dette liker jeg!
Sånn har vi også følt det i plastbøttene. Men ingen har forstått komforten og luksusen før de prøver sjøl. Men en forskjell er det på LEAF og ei plastbøtte. Jeg kan kjøre opp på fortauet og parkere for en kort stund. Og folk rundt meg bare gliser. Det kan du ikke i LEAFen. Men så kan den mye som jeg ikke kan....
St.Hanshaugen

Griffel

#144
Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?
Det kan du enkelt regne ut. Omkretsen er proposjonal med diameteren. Når diameteren øker blir antall omdreininger i forhold til fart og kjørelengde mindre.
Men det er ytterdiameter som teller slik at dekkprofilen også teller med i bildet. Øker du felgdiameter reduserer du antagelig samtidig høyden på dekket slik at forskjellen i omkretst blir liten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mortenmann

#145
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 19. november 2011, klokken 00:41
Sitat fra: Mortenmann på fredag 18. november 2011, klokken 21:33
Beste investering noensinne.  Løp og kjøp. Når folk flest forstår hva dette er blir det kø. This is byond money. 8)
Dette liker jeg!
Sånn har vi også følt det i plastbøttene. Men ingen har forstått komforten og luksusen før de prøver sjøl. Men en forskjell er det på LEAF og ei plastbøtte. Jeg kan kjøre opp på fortauet og parkere for en kort stund. Og folk rundt meg bare gliser. Det kan du ikke i LEAFen. Men så kan den mye som jeg ikke kan....
Respekt for hva elbilfolket har gjort i mange år. Dere er foranledningen til at familien vår tør bruke 280.000,- på noe som tilslutt handler om tro og overbevisning.
SølvLeaf

BE

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. november 2011, klokken 00:53
Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?
Det kan du enkelt regne ut. Omkretsen er proposjonal med diameteren. Når diameteren øker blir antall omdreininger i forhold til fart og kjørelengde mindre.
Men det er ytterdiameter som teller slik at dekkprofilen også teller med i bildet. Øker du felgdiameter reduserer du antagelig samtidig høyden på dekket slik at forskjellen i omkretst blir liten.

Her kan dere leke dere hvor mye dere ønsker med hjuldiameter:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp

Eksempelvis vil et hjul med 225/40-18 ha 0.84% forskjell i rulleomkrets/hastighetsvisning sammenlignet med original.

Et alternativ er 245/25-20, her har du bare 0.21% forskjell fra original. Hvem blir først med 20" på Leaf? ;D (Ikke meg)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Griffel

#147
Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?
Jeg laget da bilen var ny et regneark for dette. Det klarte jeg ikke å legge ved, da vedlegg i excel ikke går. Så dette er en enkel oppskrift i PDF.

$ er altså kolonnen.

(Slik hender mens jeg skrev denne hadde det kommet en peker til en kalkulator på nettet, da er den sikkert enkler å bruke, men jeg lar innlegget ligge om noe alikevel vil lage seg sin egen tabell)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#148
Første tur er unnagjort fra Stavanger til Haugesund; det ble en mer dramatisk opplevelse enn ventet. Startet med 80% batteri og 126 km indikert rekkevidde. Oppoverbakkene i de undersjøiske tunnelene gjorde dramatiske innhogg i batterikapasitet og etter 70km viste guessometeret bare 15km rekkevidde igjen. Sjelden har jeg brukt A/C så lite under tett regnvær og ruter som dugget altfor lett...

Med 10A "nødladeren" aktiv hadde jeg fått tilbake 67% kapasitet etter 7 timer og jeg begynte på retur. Denne gangen var maksimal sparing første prioritet men hadde likevel bare 35% på ferja før de to Rennfasttunnelene kommer i løypa. Nådde hurtigladestasjonen på Randaberg med et nødskrik. Spørs om jeg gjentar dette med kuldegrader i lufta...
Nye turer til Haugesund må bli med 100% kapasitet toppet i Randaberg før turen går videre nordover. Får snart 16A kabelen i bilen, og da får denne bli med for å få litt bedre gang på lading under "langtur".

Bilen generelt grei å kjøre, men dårlige fjernlys har andre korrekt påpekt. Setene noe myke, men greie nok i forhold til rekkevidde.

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på lørdag 19. november 2011, klokken 14:02
Bilen generelt grei å kjøre, men dårlige fjerlys har andre korrekt påpekt.

Jepp, jeg vurderer å bytte H9 halogenpærene til et 55W H9 HID (xenon) kit. Dette er plug-and-play så det tar bare 10 minutter å sette tilbake halogenpærene for EU-kontrollen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA