Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Rilum

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 22:27
Hvor mye får du ladet i løpet av natta da Rilum? Mtp. tid og sånn.

Ettersom jeg stort sett har 20% igjen og lader til 80% så har det ikke vært noe problem med lading hittil iallefall. 60% lading tar vel 6-7timer
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

daggad

SitatPå tide at du får bilen nå Daggad ! Kan kanskje bli litt mye på engang da. Cup-gull + el-bil på samme år. Det kan rett å slett gå til hode på deg dette ...
Det har du nok rett i min kjære Saxo, føler denne høsten har vært over snittet spennende !
Leifen vil nok trille på Ålesundske veier i løpet av neste uke og ta far med på sesongavslutningen mot Brann på Color Line stadion 27/11. Hohoooo !!!  ;D

Så til noe mer praktisk. Ser amerikanerne snakker mye om coasting. Altså at man triller i fri enten ved å finne punktet mellom regen og bremse, eller å sette bilen i fri. Føles dette greit ut ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 13:27
Så til noe mer praktisk. Ser amerikanerne snakker mye om coasting. Altså at man triller i fri enten ved å finne punktet mellom regen og bremse, eller å sette bilen i fri. Føles dette greit ut ?

Jeg kjører normalt i ECO mode som jeg synes gir den beste flyten på kjøringen. Denne moden er såpass "soft" at man finner "0" punktet uten å tenke over dette. Jeg har også energimeteret oppe slik at jeg også der ser hvor jeg ligger . Det er imidlertid ikke noe jeg fokuserer på. Dette kommer naturlig og dersom bakken er bratt nok ønsker man jo å regenerere for å holde igjen hastigheten.

Synes imidlertid at regenereringen er svært effektiv og er usikker på om jeg i hele tatt får benyttet bremsene noe særlig. Med saltinga her i Trøndelag er det jo ett poeng å faktisk bruke bremsene litt for at ikke skivene skal ruste opp  ;)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Elmo

Sitat fra: Saxo på torsdag 17. november 2011, klokken 13:55
Synes imidlertid at regenereringen er svært effektiv og er usikker på om jeg i hele tatt får benyttet bremsene noe særlig. Med saltinga her i Trøndelag er det jo ett poeng å faktisk bruke bremsene litt for at ikke skivene skal ruste opp  ;)
Du som har kjørt Saxo vet vel at man bør bremse skikkelig en gang eller to på slutten av hver tur.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. november 2011, klokken 20:36
Sitat fra: Saxo på torsdag 17. november 2011, klokken 13:55
Synes imidlertid at regenereringen er svært effektiv og er usikker på om jeg i hele tatt får benyttet bremsene noe særlig. Med saltinga her i Trøndelag er det jo ett poeng å faktisk bruke bremsene litt for at ikke skivene skal ruste opp  ;)
Du som har kjørt Saxo vet vel at man bør bremse skikkelig en gang eller to på slutten av hver tur.

Riktig det Elmo. Men i motsettning til Saxo'en føler jeg at jeg nesten står i ro før bremsene tar på Leafen. I tilegg er jeg opptatt av at våre nye elbil venner blir gjort oppmerksom på dette.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

MARIUS_EL

Da har jeg hatt bilen et par dager, og er er vel på tide med en liten brukererfaring.
Jeg bruker bilen til daglig pendling mellom Tønsberg og Oslo, og så langt har det fungert bra. Jeg bruker riktignok Horten-Moss ferga til Oslo, noe som korter kjørelengden til 87 km. Starter jeg fullastet fra Tønsberg har jeg igjen ca 20% når jeg ankommer jobb. Fra Oslo kjører jeg e-18, da får jeg lierbakken som gir med masse med regenerering. (det virker smart å gi litt gass i toppen av bakken, da regenerer den nesten fullt hele veien ned , samtidig som du ligger i 95-100). Idag startet jeg fra jobb med 91% på batteriet, og vel hjemme hadde jeg vel ca 10% igjen. ( er 116 km en vei)  Da skal det sies at jeg tett oppi en lastebil fra Drammen. ( noe som funker veldig bra!) jeg kunne nok brukt enda mindre, men da jeg nærmet med Tønsberg satt jeg løvet i D, og klemte på, og jeg satt å gliste godt når jeg trykte pedalen i bånn. Fra 85 til 130 gikk vel på 2 sek. (føltes sånn i hvert fall  8))
Har også fått testet hurtigladeren på BnH ski. Der slo jeg av en el- bil prat med en av selgerne, mens bilen ladet i 15 min. ( ble også tilbudt kaffe, noe jeg setter pris på)
Eneste minus jeg ser så langt er ladetiden, men den kan forbedres ved å kjøpe " konkurrentens" ladekabel.

daggad

Takk for oppdatering Marius !
SitatEneste minus jeg ser så langt er ladetiden, men den kan forbedres ved å kjøpe " konkurrentens" ladekabel.
Tenker du da på ladetiden når du er på jobb først og fremst ?

Hva synes du om komforten, den lette "servoen" på rattet, IT anlegget, varmeanlegget, støy, lyden på cd/radio ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

MARIUS_EL


Hva synes du om komforten, den lette "servoen" på rattet, IT anlegget, varmeanlegget, støy, lyden på cd/radio ?
[/quote]

Komforten blir litt begrenset ettersom jeg bruker varmeanlegget minimalt, stort sett kun varme i sete, og i rattet. Veldig imponert over it-anlegget. Selger hadde koblet til mobilen min via bluetouth, men skjønte ikke at innkommende telefoner gikk via it systemet før det ringte en kompis  :D
Varmeanlegget bruker litt tid på å komme i gang når det ikke har vært brukt på en stund.
Støy? Kun fra bilene som kjører forbi  ;)
Musikkanlegget funker som fy, samme med GPS'en..
En annen liten minus må være ryggekamera som fort blir skittent, og derfor nesten ubrukelig..

RuneW

Sitat fra: MARIUS_EL på torsdag 17. november 2011, klokken 22:59
En annen liten minus må være ryggekamera som fort blir skittent, og derfor nesten ubrukelig..

Det er min erfaring også. Men eg vet ikke om dette er spesielt for Leaf'en.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

MARIUS_EL

Ja, landingen på jobb går for seint. Trenger ofte bilen når jeg kommer til Oslo i forbindelse med møter, men har heldigvis en buddy der som står fulladet ;D

Leif

Hvordan fungerer det med dugg når du kjører langt med såpass lite varme?

Min erfaring er at det begynner og dugge forholdsvis raskt på sidevinduene og bak, mens frontruten holder
greit stand.
Nissan Leaf - 2011

MARIUS_EL

Det er min erfaring også sentrum. Kjører varmeanlegget (eller kuldeanlegget, ettersom jeg bruker det så sjeldent) i ny og ne hvis behovet er der.

Go-carter

#117
Sitat fra: RuneW på torsdag 17. november 2011, klokken 23:02
Sitat fra: MARIUS_EL på torsdag 17. november 2011, klokken 22:59
En annen liten minus må være ryggekamera som fort blir skittent, og derfor nesten ubrukelig..

Det er min erfaring også. Men eg vet ikke om dette er spesielt for Leaf'en.

Er vel kanskje fy-fy å nevne modifikasjoner på en ukes gammel bil  ::) Men dette kunne jo løses på to måter, enten koble en T fra dysa på vindusviskeren bak, montere en dyse ved siden av kameraet, som også spruter på linsa til ryggelyset.

Eller burde de tenkt sånn som Waeco sine ryggekameraer, som har et deksel som går over når det ikke brukes.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

daggad

Hmm..det med ryggekameraet var en liten nedtur. Dette var noe jeg gledet meg til da jeg må rygge ut av plassen her hjemme og det er mye barn i gata. Det virker som Leafen har litt dårlig utsikt gjennom bakruten også.
Jeg ser en del amerikanere klager litt på lyden av musikkanlegget og bytter høyttalere, men det har vel med hva en er vant til vil jeg tro.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Noppo

Sitat fra: RuneW på torsdag 17. november 2011, klokken 23:02
Sitat fra: MARIUS_EL på torsdag 17. november 2011, klokken 22:59
En annen liten minus må være ryggekamera som fort blir skittent, og derfor nesten ubrukelig..

Det er min erfaring også. Men eg vet ikke om dette er spesielt for Leaf'en.
Jeg har en Mitsubishi Outlander med ryggekamera. Den blir også veldig skitten. Men det er stort sett bate et problem om høsten. Sommer eller vinter med kaldt vær er ikke noe problem. Men om det snør så legger det seg et tjukt lag...
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA