Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

RogerB

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 14:56
Sitat fra: Finnøy på lørdag 19. november 2011, klokken 14:02
Bilen generelt grei å kjøre, men dårlige fjerlys har andre korrekt påpekt.

Jepp, jeg vurderer å bytte H9 halogenpærene til et 55W H9 HID (xenon) kit. Dette er plug-and-play så det tar bare 10 minutter å sette tilbake halogenpærene for EU-kontrollen.

Jepp, jeg tenkte det samme da jeg var å prøvekjørte, noe som ellers var en vidundelig opplevelse, jeg angrer heller ikke på at det ble hvit perlemor,  måtte selvfølgelig teste uten antispinn osv.  ;D
Den blir litt mer i "sirup" når en kjører i øko mode, men det var jo bare å gå over i drive når jeg skulle peise forbi fosil bilene  ::)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Kallagtunet

Hvor får man kjøpt dette xenon kittet? Hva koster det?

Hvorfor et det ikke godkjent?

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 15:10
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Belysning/Xenon-HID-konverteringssett/

Niks, Biltema har bare H1 og H7. Leaf skal ha H9. I tillegg er Biltema-kit'et 35W, ikke 55W.

HID-kit selges utrolig mange steder, bare å google litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 15:20
Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 15:10
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Belysning/Xenon-HID-konverteringssett/

Niks, Biltema har bare H1 og H7. Leaf skal ha H9. I tillegg er Biltema-kit'et 35W, ikke 55W.

HID-kit selges utrolig mange steder, bare å google litt.

Og her er noen linker:

http://www.planethifi.no/shop/products/H9-HID-Xenon-slim-kit-55w.html
http://www.abteknikk.no/product_info.php?products_id=201&osCsid=nf3dh6ob1e37vcn70vgmdsur53
http://www.bildiagnosebutikken.no/xenon/h9-xenon-kit-12-24v.html

Jeg heller mer til sistnevnte siden de kan levere 4300K. 6000K blir for blått etter min mening og 4300K gir et "bedre" lys for å se langt.

1290 kroner er vel heller ingen upris. De har også bilde av installasjonsmanualen der, som man kan lese er det ikke noen stor operasjon. Og helt reversibelt ift. EU-kontroll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Du får 4300K kit fra hongkong for UNDER 300,- :) Skal bestille det til Think'en ila desember...

Xenon i fjernlys -kan- være godkjent, mener jeg å huske. Av den grunn at man "aldri" møter noen med fjernlys på, og blender ned. Xenon i ekstra-fjernlys er jo lovlig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 15:39
Er det canbus på Leif pærene?

Selve pærene har ingenting med CAN-bus å gjøre, men det sitter nok en styringsmodul foran som slår alle lys av og på samt måler strømtrekk for å se om noen pærer har gått osv.

Jeg har sendt mail til butikken i den siste linken, de holder til i Spydeberg og jeg vil gjerne teste kittet på bilen der om det lar seg gjøre. Lokket med muligheter for salg til flere på forumet ;) Får se hva de svarer, jeg har fri både torsdag og fredag og dermed god tid til en fem mils tur til Spydeberg. Om de har dem på lager da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 15:05
Hvor får man kjøpt dette xenon kittet? Hva koster det?

Hvorfor et det ikke godkjent?

Xenon nærlys avgir så kraftig lys at det er påbudt med automatisk høydejustering og lyktespylere.

Mulig fjernlys kan være Xenon uten automatisk høydejustering og lyktespylere fordi man som kjent skal blende ned for møtende trafikk.

Utrolig mye gode tips i disse trådene :-) Fikk bestilt den siste 16A ladekebelen fra Mitsubishi som var i landet, ville ta en stund før de fikk ny leveranse. De spurte med en gang om det var til en Nissan Leaf; pågangen har nok vært stor i det siste.

BE

#160
TIl dere som vurderer HID fjernlys. Husk at 35W HID er det som er vanlig. En 45W halogenpære har en lysstyrke på ca 8-900 lumen, en 35W HID pære er gjerne noe over 3000 lumen. Med andre ord en enorm forskjell fra vanlig halogen. Belastningen på ledningsnettet er normalt mindre enn det det er med halogenpære, og varmeutviklingen på pæra er selvsagt også lavere. Jeg vil normalt anbefale å gå for 4300K på fargen på en standard bil, men siden LED-pærene på bilen originalt er ganske blålig, er det godt mulig at det passer bedre med 6000K eller 8000K på HID-lyset. Jeg ville ikke handlet 55W utgaver, det medfører større varmeutvikling og mer belastning på eksisterende ledningsnett, samt at 35W er tilstrekkelig for de aller fleste.

Det er ikke alle som er klar over det, men det er fult mulig å finne et komplett sett med H9-halogen til under kr 200,- inkludert frakt. For å hjelpe dere litt på vei kan dere søke på "HID H9 4300 SLIM BALLAST" på Ebay. Eventuelt 6000K på fargen. Slim ballast, for disse tar mindre plass i motorrommet. Direktelink for den som er ekstremt lat. Husk å sortere etter lavest pris inkludert frakt.

Jeg har kjørt i over et år med et slikt H7 sett på nærlysene på stasjonsvogna, og det fungerer aldeles utmerket (Det er linsebasert nærlys, så det plager ikke motkjørende kjøretøy med uoriginal HID installasjon). Jeg kjøpte et ekstra komplett sett med pærer og ballast til under kr 200,- for å ha reservedeler, men det har fungert knirkefritt til nå.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på lørdag 19. november 2011, klokken 17:31
TIl dere som vurderer HID fjernlys. Husk at 35W HID er det som er vanlig. En 45W halogenpære har en lysstyrke på ca 8-900 lumen, en 35W HID pære er gjerne noe over 3000 lumen. Med andre ord en enorm forskjell fra vanlig halogen. Belastningen på ledningsnettet er normalt mindre enn det det er med halogenpære, og varmeutviklingen på pæra er selvsagt også lavere. Jeg vil normalt anbefale å gå for 4300K på fargen på en standard bil, men siden LED-pærene på bilen originalt er ganske blålig, er det godt mulig at det passer bedre med 6000K eller 8000K på HID-lyset. Jeg ville ikke handlet 55W utgaver, det medfører større varmeutvikling og mer belastning på eksisterende ledningsnett, samt at 35W er tilstrekkelig for de aller fleste.

Leaf har 65W halogen som standard, så at 55W HID skal kunne overbelaste ledningsnettet har jeg ingen tro på. Reflektorene er neppe optimalisert for xenon-pærer så man vil ikke få så godt lys som fra reflektorer beregnet for dette.

Et annet problem som jeg har hørt flere har hatt med 35W kit er at de avgir mye mindre varme slik at det lettere legger seg is på lykteglasset. 55W vil sannsynligvis være tilnærmet like bra som de originale 65W pærene på dette feltet.

75W er jeg enig i at er å strekke strikken litt langt.

Personlig blåser jeg i fargeforskjellen til nærlyset, 4300K er uansett det som gir best utbytte og er best til all-round bruk. Ikke uten grunn at alle bilprodusenter leverer dette som standard.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 18:33
Sitat fra: BE på lørdag 19. november 2011, klokken 17:31
TIl dere som vurderer HID fjernlys. Husk at 35W HID er det som er vanlig. En 45W halogenpære har en lysstyrke på ca 8-900 lumen, en 35W HID pære er gjerne noe over 3000 lumen. Med andre ord en enorm forskjell fra vanlig halogen. Belastningen på ledningsnettet er normalt mindre enn det det er med halogenpære, og varmeutviklingen på pæra er selvsagt også lavere. Jeg vil normalt anbefale å gå for 4300K på fargen på en standard bil, men siden LED-pærene på bilen originalt er ganske blålig, er det godt mulig at det passer bedre med 6000K eller 8000K på HID-lyset. Jeg ville ikke handlet 55W utgaver, det medfører større varmeutvikling og mer belastning på eksisterende ledningsnett, samt at 35W er tilstrekkelig for de aller fleste.

Leaf har 65W halogen som standard, så at 55W HID skal kunne overbelaste ledningsnettet har jeg ingen tro på. Reflektorene er neppe optimalisert for xenon-pærer så man vil ikke få så godt lys som fra reflektorer beregnet for dette.

Et annet problem som jeg har hørt flere har hatt med 35W kit er at de avgir mye mindre varme slik at det lettere legger seg is på lykteglasset. 55W vil sannsynligvis være tilnærmet like bra som de originale 65W pærene på dette feltet.

75W er jeg enig i at er å strekke strikken litt langt.

Personlig blåser jeg i fargeforskjellen til nærlyset, 4300K er uansett det som gir best utbytte og er best til all-round bruk. Ikke uten grunn at alle bilprodusenter leverer dette som standard.

Tviler sterkt på at du har noe spesiell bruk for 55w, de fleste klarer seg jo med 35w. Er som du sier reflektorene som begrenser. Men du må gjerne prøve :) Har ikke Leaf linselys på fjernlyset? Det er jo isf rimelig likt på halogen, som xenon. EDIT: Nei, det har den ikke. Wow, det er oldskool det!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BE

#163
Jeg ser nå at H9 er standard 65W, så da burde det ikke være problem med 55W HID pære. Uansett så får en mye kraftigere lys med en 35W HID enn en 65W halogenpære, selvsagt enda mer med 55W HID. Men husk at 55W HID også har lavere levetid, selv om dette ikke normalt er et problem på fjernlys da dem normalt ikke blir brukt så lange tiden. Ising på lyktene er ikke et problem i mitt område, så jeg trenger ikke den ekstra spillvarmen.

På fjernlys er det av mindre betydning om reflektoren ikke er laget for HID. Lysbuen er plassert omtrent på samme plass som gjødetråden i halogenpæren, og da blir lysspredningen temmelig bra på fjernlys. På nærlys er dette av større betydning, spesielt dersom det ikke er linselys.

6000K er nok det lyset som er nærmest naturlig dagslys, men vil ha en aning blåskjær spesielt i kantene.

Dersom noen er fristet til å slå til på et slikt HID-sett, må dere være oppmerksom på at det tar 5-10 sekunder før HID-pærene får skikkelig opp fresen når de tennes kalde.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kallagtunet

Betyr det at de bruker 5 - 10 sekunder hver gang en veksler mellom nær og fjern? I så fall er det vel ett potensielt problem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA