Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:13
Betyr det at de bruker 5 - 10 sekunder hver gang en veksler mellom nær og fjern? I så fall er det vel ett potensielt problem?
Så vidt jeg vet skrur ikke nærlysene seg av, fjernlyset kommer i tillegg.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kallagtunet

Noen som har barneseter i Leaf'en enda? I så fall hvordan fungerer det? Jeg tenker på type stol for 4 - 5 år pluss der en bruker bilens egne stoler?

Ser med litt bekymring på at enkelte i US klager på at sete belte festene i baksetet ikke er spesiellt barnevennlige og unger som klarer å spenne seg fast i andre biler må ha hjelp til fastspenning i
Leaf'en. Det er ikke verdens undergang men hvis det blir Leaf så er det til lokal kjøring til jobb og levering av unger med en million ganger ut av seter hver dag og å måtte selv feste 2 - 3 unger hver gang vil være ett lite men kipt tilbakesteg etter at de har lært å klare seg selv i de bilene vi har i dag.

Noen småbarnsfedre (eller mødre men det er det vel ikke mange av her...) som har fått erfaring?

Go-carter

Sitat fra: BE på lørdag 19. november 2011, klokken 20:15
Betyr det at de bruker 5 - 10 sekunder hver gang en veksler mellom nær og fjern? I så fall er det vel ett potensielt problem?

På lamper hvor det er to reflektorer, lyser begge når fjernlys er på. Og motsatt, på biler med en reflektor. Regulert i Lovdata, faktisk  :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kallagtunet

Sitat fra: Go-carter på lørdag 19. november 2011, klokken 20:29
Sitat fra: BE på lørdag 19. november 2011, klokken 20:15

På lamper hvor det er to reflektorer, lyser begge når fjernlys er på. Og motsatt, på biler med en reflektor. Regulert i Lovdata, faktisk  :P

Uansett type høres jo 5 - 10 sekunder forsinkelse ut som ett problem hvis en veksler mellom nær og fjern?

Go-carter

På H7 f.eks., som Think har, så er det samme pæra som lyser hele tiden, kun et lite metallskjold som flyttes med en solenoid. Så med andre ord null tap når man bytter... :)

H4 derimot ja, der vil man ha et lite tap. Men der er fremdeles begge lederne i samme rør, så gassen vil være varm.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kallagtunet

Er det ikke separat LED pære på nærlyset på Leaf? Hvordan blir det da?

BE

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:32
Uasett type høres jo 5 - 10 sekunder forsinkelse ut som ett problem hvis en veksler mellom nær og fjern?

Det er ikke et problem fra fjern- til nærlys, fordi alle 4 nærlysene er tent hele tiden (Ja, det er 2 på hver side :) ). Men ved første oppstart av fjernlyset, vil det ta 5-10 sekunder før disse har full effekt. Dette kan selvsagt være et problem dersom du trenger fjernlysene tente umiddelbart. Dersom du vil blinke på noen kan du egentlig bare glemme dette med HID installert på fjernlysene.

Sitat fra: Go-carter på lørdag 19. november 2011, klokken 20:35
På H7 f.eks., som Think har, så er det samme pæra som lyser hele tiden, kun et lite metallskjold som flyttes med en solenoid. Så med andre ord null tap når man bytter... :)

H4 derimot ja, der vil man ha et lite tap. Men der er fremdeles begge lederne i samme rør, så gassen vil være varm.
Jeg tror du blander litt her, i alle fall med H4 pæren. Jeg har hatt en slik installasjon flere år, og her var det også et metallskjold som flyttet på seg ved bytte mellom nær- og fjernlys (Det finnes også noen billige jalla-H4-HID installasjoner som har HID på nærlyset og en liten gjødepære på samme sokkelen som tennes ved nærlys).

H7 har jeg på stasjonsvogna, og på den fungerer det bare som nærlys hvor fjernlyset er en separat reflektor med egen pære.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:45
Er det ikke separat LED pære på nærlyset på Leaf? Hvordan blir det da?

Jo, separat LED nærlys i egen reflektor. Det lyser samtidig med fjernlyset.

Ang. HID og tenntid så har vi bi-xenon på Touranen. Når jeg slår på tenninga kommer lyset på øyeblikkelig, og med god styrke. Ingen merkbar forsinkelse. 30W xenon-lyset på elsykkelen min bruker derimot noen sekunder på å komme opp i styrke, men lys kommer det med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terje

Hva er innstillingen dere bruker ved kjøring på dagtid? Når lyset er avslått kommer tåkelys/grøftelys på automatisk men da er det ikke baklyset tent. Har hatt flere bilister som blinker bak meg.
Jeg mener å huske at jeg leste en plass på forumet at det ikke er påbudt med baklyset tent? :-\
Glad eier av Titanum Soul EV

BE

Jeg har den stående på auto hele tiden. Da er det markeringslysene nede fremme som er tent i dagslys, og med en gang du f.eks. kjører inn i en tunnel tennes vanlig nærlys samt baklys. Det er ikke påbudt med baklys på dagtid.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bruker også bare "Auto" instilling på lys hele tiden.

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på lørdag 19. november 2011, klokken 22:58
Bruker også bare "Auto" instilling på lys hele tiden.

Samme her. Ser ikke grunn til å bruke noe annet. Med en gang det blir litt grått ute kommer lyset på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Bump.

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:22
Noen som har barneseter i Leaf'en enda? I så fall hvordan fungerer det? Jeg tenker på type stol for 4 - 5 år pluss der en bruker bilens egne stoler?

Ser med litt bekymring på at enkelte i US klager på at sete belte festene i baksetet ikke er spesiellt barnevennlige og unger som klarer å spenne seg fast i andre biler må ha hjelp til fastspenning i
Leaf'en. Det er ikke verdens undergang men hvis det blir Leaf så er det til lokal kjøring til jobb og levering av unger med en million ganger ut av seter hver dag og å måtte selv feste 2 - 3 unger hver gang vil være ett lite men kipt tilbakesteg etter at de har lært å klare seg selv i de bilene vi har i dag.

Noen småbarnsfedre (eller mødre men det er det vel ikke mange av her...) som har fått erfaring?

Rilum

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:22
Leaf'en.

Sønnen min er 4 1/2, han sitter nå i setet på bilde. Første gangene så var det knotete ettersom den man fester belte i forsvant ned i setet. Men etter at jeg puttet et par klutter nedi der så kom den høyere opp og står støtt, så nå er det ikke noe problem å feste belte.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rilum

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:32

Uansett type høres jo 5 - 10 sekunder forsinkelse ut som ett problem hvis en veksler mellom nær og fjern?

På Audi``en min så har jeg 35W zenon på nærlys og 55w zenon på fjernlys. Begge lyser når fjernlys brukes. Begge ettermontert og 6000k
Idet jeg skrur på lysa som kommer det er kraftig blink når de "tenner". De lyser så "svakt" men blir sterkere og sterkere.
Om man møter en bil eller tre og da skrur av fjernlysa, og så på igjen så lyser de med full styrke umidelbart.

Mener det er lov med zenon på fjernlys da automatisk høydejustering uansett ikke vil ha noe betydning for fjernlys.

Om jeg skal sette inn zenon på Leaf``en så blir det 55w og rundt 4000k lys.
Det vil jo da spare strøm i forhold til orginal pærer samt gi bedre lys. Det er også så nærme i effekt at evt alarm for defekte pærer ikke burde slå ut.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA