Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?

Startet av Go-carter, søndag 09. oktober 2011, klokken 18:07

« forrige - neste »

Baltor

#30
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 20:56
Dette er ikke noe jeg antar. Dette har vært omtalt i pressen, og er ganske alment kjent. For fossilbiler gjelder det samme. Abonnementsrabatt med brikker gir større inntekter enn skiltlesing og til høyere pris. Derfor er det ønske å påby brikker, men datatilsynet bremser dette. Rabatten er altså mindre enn bomselskapet sparer.

Jeg ser derfor bare to argumenter:
En ønsker å hjelpe sysselsettingen ved at bomselskapene trenger fler ansatte til å overbroe manglene med OCR lesingen av skilt.
En ønsker litt mer anonyme passeringer, ved at passeringene blir registrert enkeltvis og slettet etter hver innbetaling istedt for et abonnementsystem.
.

Føler en smule vrangvilje her Griffel.  :)
Jeg er for bompenger og for å betale skatt, er heller ikke redd for å bli overvåket. Mine argumenter går på rettsikkerhet og hva som er mest effektivt totalt sett.

Du hevder at selskapene i norske kombinerte OCR og Q-free anlegg sparer penger hvis fossilbilene har brikke, dette stemmer sikkert, du sammenligner da fossilbiler med brikke/forskuddsfakturering med fossilbiler uten brikke og enkeltvis fakturautsendelse/purring i posten.

Men du kan da ikke overføre dette til å si at EL biler uten brikke er dyrere enn EL biler med brikke? Nå når de har oppdaget at EL biler skal filtreres vekk går jo dette stort sett helautomatisk. Her skal det ikke sendes noe brev. Dette systemet har utviklet seg, og har et stort potensiale.

Det faktum at de bygger nye stasjoner basert på OCR i inn og utland styrker min teori. OCR er framtida, brikker vil forsvinne. Jeg tror at fossilbilister etterhvert kan tegne avtale med rabatt og kontotrekk kombinert med OCR, dette er det mest økonomiske og vil komme.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

jeg la merke til setningen:
"Ofte må bompengeselskapet manuelt lete seg frem til bileier for å kunne sende ut en faktura på 10 kroner"
Dette gjelder jo ikke EL bilene, så DISSE kostnadene tar jeg ikke ansvar for  :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

Vi leser nokk med forskjellige briller:

"35 prosent av alle biler som passerte bomstasjonen ved Sandefjord i 2010, hadde ikke brikke.

I en helautomatisk bomstasjon blir det da tatt bilde av hver bil både forfra og bakfra. Reglene er slik at nummeret på begge bildene må matche for at bomselskapet skal kunne sende faktura til den som er registrert som eier av bilen. Men ofte er skiltene så utydelige at den automatiske leseren ikke klarer å tyde hva som står, og dermed må bildene behandles manuelt.

- Det sitter ganske mange mennesker og bearbeider disse bildene for å finne eieren av bilen. Man skulle tro at en helautomatisk bomstasjon er billigere å drive, men i realiteten så flytter man bare kostnadene fra veien og inn i administrasjonen. Enmanuell bomstasjon er mer effektiv, men det er ikke hyggelig for trafikantene å stoppe, sier Aasly."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Agumentet mitt er og har hele tiden vært at jeg ikke ønsker å bifalle et system jeg prinsipielt er imot.

Skal en tegne abonnement på fribrikke må en signere for at en godtar avtalevilkårene til bomselskapet.

Jeg godtar ikke at Nordjæren bompengeselskap har laget lage egne særregler som sier at Elbiler skal betale bompenger dersom de ikke har Autopass, og jeg ønsker heller ikke å påta meg det ansvaret det er å ha en tredje persons eiendel inni min bil. Jeg er ikke enig i rabattsystemet, og ikke enig i storbruksfordeler. Jeg ønsker å beholde friheten til å kunne parkere bilen ulåst, og slippe en masse unødvendige abonnementer, være dem gratis eller ei.

Og så er jeg såpass prinsippfast at jeg aldri har hatt bombrikke på noen kjøretøy, selv om jeg kunne spart penger på å kjøpe autopass på de kjøretøyene som tross alt må betale bompenger. Her betaler jeg f.eks 3x20 kr for å kjøre hjem fra Nærbø med Mercen, mens jeg med Autopass hadde sluppet unna med 13 kroner.

Det hører med til historien at jeg gjerne har kjørt hjem fra Bomringens ytterkant på Forus, for å bytte til bomfri bil, fordi jeg hadde et ærend på andre siden av bommen. Så idiotisk er det med bomstasjoner i stedet for f.eks drivstoffprising. En kan kjøre så mye en vil innenfor et gitt området, men nåde den som må forbi selve bommen.

Og storbrukere får enda mer rabatt. I vårt distrikt belastes en ikke etter ca. 100 passeringer i måneden. Det burde selvfølgelig vært motsatt, at prisen gikk opp om en kjørte forurensende bil så mye i sentrumsnære områder. Da hadde disse brukerene kanskje vurdert et noe mer miljøvennlig kjøretøy. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

En liten seier for meg, en Stor seier for Elbilene:

Får nå tilbakebetalt utlagte bompenger fra selveste Nordjæren bompengeselskap, etter at jeg gav dem muligheten til en minnelig løsning.

Fikk følgende mail i dag:

Hei!
20kr blir tilbakeført din bankkonto.

 
Vennlig hilsen
                                                                                                       
Rinn A.



Fjøsangerveien 68
Postboks 2623 Møhlenpris
5836  Bergen
Tlf.   815 00 067
Fax. 850 28 262
www.brotunnel.no

- la historikken følge til saken er avsluttet

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2011, klokken 12:24
20kr blir tilbakeført din bankkonto.

Gratulerer! Nå blir det ekstra julepresanger til barna regner jeg med  ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2011, klokken 12:24
En liten seier for meg, en Stor seier for Elbilene:

Og kanskje vil elbilforeningen arrangerer en høsttakkefest i denne anledning.?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det måtte jo isåfall bli bomtakkefest -og elektrolux som spanderer?  ;D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#39
Her som ofte ellers er det ikke beløpet som teller, men at rett skal være rett. Det vil alle til syvende og sist spare på. ;)

Lars !

Ville bare påpeke at reglene for bruk av bombrikke endelig er avklart:

INGEN må ha brikke. ( dette er også i tråd med datatilsynet sitt syn ).

I automatiske anlegg skal anlegget klare å skille ut kjøretøy som har fritak for avgift, på lik linje med at anlegget klarer å finne riktig avgiftsgruppe på andre kjøretøy uten bombrikke.

I anlegg med manuel fil, MÅ kjøretøy uten bombrikke kjøre i manuell fil og framvise vognkort.

Hadde satt pris på om du endret stikkyen din under Leaf, slik at den framstiller dette korrekt.

At bomselskapene, Vegdirektoratet, og Elbilforeningen ønsker praksis der alle benytter Bombrikke får stå for en annens regning (bokstavelig talt, forde disse fribrikkene må koste noen store beløp)

Selv mener jeg det må være kostnadsbesparende for alle parter, om biler med EL skilt slapp å ha en kostbar fribrikke. Bomselskapene må bare forbedre systemet sitt ørlite slik at de slutter å sende ut feilaktige faktura'er, og også feilaktige påstander om gjeldende regler.

Blir alle enige om reglene vil mye tid, ergrelser, og kostnader være spart. Penger som kan gå til enda flere studietu, ehhh vegformål.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Jeg vet ikke hvordan automatiske bommer faktisk virker, men en skulle nå tro at når alle elbiler har et nummer som starter med EL så burde det være en smal sak å sile disse ut. Uansett om reg oppfattes automatisk eller manuelt ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på lørdag 19. november 2011, klokken 10:09
Jeg vet ikke hvordan automatiske bommer faktisk virker, men en skulle nå tro at når alle elbiler har et nummer som starter med EL så burde det være en smal sak å sile disse ut. Uansett om reg oppfattes automatisk eller manuelt ?

Jeg liker ikke bompengesystemet. Jeg har ikke aksjer eller forretninger med q-free eller veidirektoratet. Forøvrig er brikkene laget etter en generell spesifikasjon og kan produseres av «hvem som helst». De siste bestillingene fra autopass gikk da heller ikke til q-free, men til en konkurrent (jeg heller ikke har forbindelse med).
Jeg hadde en del å gjøre med den første bomringen i Oslo, der vi også hadde manuelle felt, så jeg er ikke helt ukjent med dette selv om det er mange år siden. Dengang ble bare uregistrerte passeringer fotografert men etter-prosesseringen er den samme.

En liten forenklet beskrivelse av prosessen.

Brikke:
Brikken leses (en liten % av biler med brikke fotograferes for stikkprøvekontroll, lastebil med personbil brikke o.l), Oppslag i abonnementsregister, konto belastes, samlefaktura.

Skiltlesing:
Skilt foran og bak fotograferes. OCR tolkes og sammenlignes.
Dersom dette stemmer, legges den på vent i tilfelle nytegning av abonnement, eller innbetaling.
Om betaling ikke kommer, går det en oppslags-melding til bilregisteret, som returnerer Navn og Adresse.
Sjekkes igjen mot abonnementsregister.
Faktura skrives ut automatisk.
Det er først etter et oppslag i bilregisteret at det vil være mulig å eliminere elbiler da utenlandske biler også kan ha el nr. Jeg har sett flere slike på norske veier.

Dersom OCR ikke gir samme svar, eller ikke gir svar på grunn av møkk på skilt, skruer som lager C av E og omvendt, 3 tall av 8 tall, vanskelige lysforhold ol. leses skiltet manuelt.
Nummeret skrives inn går i vente-loop, vises igjen for manuell lesing etter noen dager slik at tastefeil elimineres.
Deretter går behandlingen automatisk med oppslag i bilregister og fakturering som for OCR.

Faktura burde ikke vært skrevet ut for elbiler, de kunne vært plukket ut etter oppslaget i bilregisteret. Men prosessen også fram til fakturaskriving er mer omfattende for skilt enn for brikke.
Fossilbiler uten brikke betaler ekstra og dekker noe av dette.

Vi kjører gratis og påfører da ekstra kostnader ved ikke å ha brikke, dette er penger som ikke kommer veier og kollektivtransport til gode.

Jeg vil tro at det i den neste utgaven av bompengehandboka vil stå at elbiler kan få gratisabonnement, slik det står idag. Da får en valget mellom å betale eller abonementsbrikke.
Idag er det nok ingen hjemmel for å kreve brikke, men altså ulovlig å kjøre automatfelt der det er mulig å betale manuelt.

Det dumme med bensinavgift er igjen politisk betinget.
Sigbjørn vil ikke (har ikke uten stortings vedtak lov til å)  øremerke slike inntekter, de går rett i statens kasse. Bompenger derimot kan fylkespolitikere øremerke med godkjennelse fra staten, og de får da ikke lov til å bruke disse pengene til annet enn å betale for veier, kollektivtrafikk og innkreving. (Dere tror det kanskje ikke, men innkreving av avgifter med et brikkesystem er faktisk ikke dyrt sammenlignet andre former for skatteinnkreving.)

Når fylkespolitikker reiser på studieturer går nok det fra et annet budsjett uansett de får ikke lov å ta det fra bompenger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

hva med når en har brikke som er fritatt men alike vel får fakturar  slipper kunn den  i den lokale
jeg har  bett  de se på saken og om ikke de kommer til noe annen lsning vil jeg gå rettens vei og som jeg sa det blir dyrere for de en de 400 de krever meg for  skal vi ha det sån  er det så vansklig å  registrere  el  riktig

Griffel

#43
Sitat fra: sven erik på lørdag 19. november 2011, klokken 15:49
hva med når en har brikke som er fritatt men alike vel får fakturar  slipper kunn den  i den lokale
jeg har  bett  de se på saken og om ikke de kommer til noe annen lsning vil jeg gå rettens vei og som jeg sa det blir dyrere for de en de 400 de krever meg for  skal vi ha det sån  er det så vansklig å  registrere  el  riktig

Det skal ikke skje!!!!

Gjør som beskervet flere gange tidliger:

Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. november 2011, klokken 17:57
Se dette innlegget:

Sitat fra: el-snorre på onsdag 28. september 2011, klokken 16:37
Administrasjonsleder i elbilforeningen har da snakket med Fjellinjen og Vegdirektoratet og forklart situasjonen.

Fjellinjen ønsker at Elbilforeningen videreformidler navnet på de av deres "abonnenter" som har opplevd dette, slik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Altså:
Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Slik at de får dette systemt på plass.


Altså nok en gang: Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Litt på kanten,men.Når blir "Facebook-gruppa mot bom" byttet ut med "Terror-gruppa mot bom" ? Selv får jeg ikke nisselua lenger ned over øra.  ;) Utredninger og "møter" er jeg lei av,her trengs det "handling"  ;) :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA