Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?

Startet av Go-carter, søndag 09. oktober 2011, klokken 18:07

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Tror jaggu ikke fjellinjen var så hyggelige å sende meg en faktura forrige uke. For passeringer i Moss, Tønsberg, kort sagt alle stedene jeg har vært utenfor Oslo.  ??? Kundeservice sa at fritaket kun gjaldt inne i Oslo(som jeg selvfølgelig vet det ikke gjør), så sendte de like så godt hele Håndboka til Vegvesenet, så regner jeg med alt er i orden. Men la merke til i dag, på siden min inne på fjellinjen, at nå har de jaggu tenkt å fakturere meg for passering i Oslofjordtunnelen også... Er det bare jeg som sliter med dette? ??? ??? >:(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Ille at fjellinjen skal vrøvle slik. Dette kan vell være en sak for elbilforreningen, slik at du slipper  mase med dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Er dette med eller uten brikke?

Har kjørt gjennom de fleste bommene ink. Oslofjordtunnelen selv uten problemer mange ganger.

Har forøvrig brikke selv.

Go-carter

Brikke, selvfølgelig. Med "fritaksavtale".
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#4
Hadde det vært uten brikke hadde ikke regningen kommet fra fjellinjen, men fra det enkelte selskapet.

Derfor synes jeg dette er ekstra ille.
Her er det opplagt noe feil i rutiner. Med autopass skal det bare være nødvendig å registrere seg en gang alt annet blir tøv.
Bilen er registrert med kjøretøy kote og prisen per passering er kr. 0

Det er derfor jeg mener at et brev fra elbilforeningen til Fjellinjen evt. også vegdirektoratet hadde vært på sin plass i dette tilfelle.
Dette er evt. et problem som bompengeselskapene får ordene seg imellom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Høres ut som det er på høy tid at EL og HY skiltene brukes slik intensjonen er:

Nemlig å vise at dette er biler som er untatt fra vanlige regler!

Så enkelt er det! Med El skilt er det / burde det ikke være behov for bombrikker eller gratisabonement. >:(

Hilsen en som hverken har abonement på elbiler eller diesel / bensinbilene mine.

Framtidige regninger vilnå etter "avtale" med Nordjæren bomring bli betalt etter purring, og umiddelbart krevt tilbakebetalt med morarenter. >:( >:( >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#6
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. september 2011, klokken 23:25
Høres ut som det er på høy tid at EL og HY skiltene brukes slik intensjonen er:

Nemlig å vise at dette er biler som er untatt fra vanlige regler!

Så enkelt er det! Med El skilt er det / burde det ikke være behov for bombrikker eller gratisabonement. >:(

Hilsen en som hverken har abonement på elbiler eller diesel / bensinbilene mine.

Framtidige regninger vilnå etter "avtale" med Nordjæren bomring bli betalt etter purring, og umiddelbart krevt tilbakebetalt med morarenter. >:( >:( >:(

Din holdning til bomveier, og brikker er kjent. Når det gjelder veier er jeg enig bomveier burde være unødvndig, men når de først er vetatt bidrar denne holdnimgen til brikker (både for fossilbiler og elbiler) at bomstasjonen blir stående mye lenger, eller at prisen blir høyere fordi mer av inntekten går til administrasjon og mindre til veier.  I Oslo blir nok ikke ringen borte uansett, men intektene som blant annet skal gå til veier og kollektivtrafikk blir mindre.  Rabatten som gis for brikke er nok ikke engang den reelle besparelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Administrasjonsleder i elbilforeningen har da snakket med Fjellinjen og Vegdirektoratet og forklart situasjonen.

Fjellinjen ønsker at Elbilforeningen videreformidler navnet på de av deres "abonnenter" som har opplevd dette, slik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rilum

Sitat fra: el-snorre på onsdag 28. september 2011, klokken 16:37
Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Leste en gang i en annen tråd her at svinesund bomen ikke var gratis (både nye og gamle veien, begge rettninger) Er dette fortsatt tilfelle ?
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Joakim Sveli

Det stemmer at Svinesund- bompasseringen ikke er omfattet av unntaket for elbiler. Har kranglet med Fjellinjen og operatøren av bomstasjonen om dette flere ganger. Har også sendt dem GPS koordinatene på bomstasjonen som viser at den står på grunn internasjonalt anerkjent som del av kongeriket Norge - men uten hell/gjennomslag.

Har egentlig aldri fått noen god forklaring på hvorfor det er slik.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Da byggingen av ny Svinesundsbru skulle finansieres, fikk utbyggingsselskapet fullmakt til å fravike særnorske krav/regler, på samme måte som de fikk fullmakt til å fravike særsvenske krav/regler for innføring av bompenger. I avtalen ble dermed fritak for elbiler holdt utenfor:-[ Dette er selvfølgelig noe samferdselsministeren burde tatt tak i for lengst, særlig med tanke på at man her kan sole seg i glansen av en hurtiglade-korridor mellom Gøteborg og Oslo.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rilum

Gjelder den fullmakten både gammel og ny vei i begge rettninger ?
I sverige så er det jo en lov som sier at man KUN kan sette bompenger på en NY vei når den er ferdig, bomen må også bort når veien er betalt (ikke brukes til å finansiere andre ting).
Det var jo meningen at det på gamle veien skulle være en bomstasjon på hver side av broen, men det måtte jo da endres pga denne reglen.

Er det noen som jobber med å få endret på dette eller sjekke opp hva de fikk fullmakt til ? evt hva kan vi gjøre ?

Hva skjede med denne "aksjonen" ?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3335.msg28240.html#msg28240
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

masae

I dag har jeg fått en faktura fra Fjellinjen på 81 kroner for passeringer i "fremmede" bomanlegg. Dette er tre passeringer på E18 i Vestfold.

På fakturaen står det at jeg har fritaksavtale ("miljøvennlig kjøretøy"), og de tre plasseringene står mellom over 100 passeringer hos Fjellinjen som alle er registrert med en pris på 0,- kroner.
Samtlige av passeringene er registrert på min Think som naturligvis har skilter som begynner på "EL"

Hvordan klarer Fjellinjen dette?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Lars C. Krogenæs

Prosessen har startet!

Da har nå du et lite he@£$€ foran deg. Her kommer du til å få haugevis med purringer. Så får du snakket med en saksbehandler som sier at alt er ok. Likevel vil purringer og innkasso-krav strømme på.


Mvh
Franz Kafka

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sven erik

hei jeg er spent har blitt fakturert for alle paseringer jeg har gjort  men  klaget  de sa de skulle anulere denne men jør de dette   vi får se om de greier å kunn sende faktura på skjelve  bombrikken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA