Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?

Startet av Go-carter, søndag 09. oktober 2011, klokken 18:07

« forrige - neste »

erik e

Samme her,mange fakturaer. Mont. bombrikke samme "leksa". Etter div. telefoner ble det tull med de andre bilene også. Jeg var nok en "snylter".   ;) 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

masae

Da har jeg ringt Fjellinjen, og fikk beskjed om at jeg kunne se bort fra fakturaen.

Jeg spurte også om de var klar over hvilke særregler som gjelder for biler med EL-skilter i norske bomringer, og de hevdet å kjenne til reglene som sier at de skal passere gratis (til tross for at de fakturerte meg for passeringer).

Jeg har en følelse av at dette ikke blir den siste samtalen jeg må ha med Fjellinjen om denne fakturaen...
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Griffel

Se dette innlegget:

Sitat fra: el-snorre på onsdag 28. september 2011, klokken 16:37
Administrasjonsleder i elbilforeningen har da snakket med Fjellinjen og Vegdirektoratet og forklart situasjonen.

Fjellinjen ønsker at Elbilforeningen videreformidler navnet på de av deres "abonnenter" som har opplevd dette, slik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Altså:
Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Slik at de får dette systemt på plass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

masae

BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

elektrolux

Endelig svar fra Samferdselsdepartementet:

Ingen trenger Autopass. Basta!

Det er bare å gi beskjed om at en kjører Elbil. Se vedlegg
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Kjøretøy uten gratisabonnement som passerer i felt bare beregnet for abonnenter eller felt bare for betaling i automat, kan ilegges tilleggsavgift for unnlatt betaling av bomavgift".

Slik jeg tolker dette, MÅ man ha brikke for å få fritak, dersom det er et hel-automagisk anlegg, slik som de fleste anlegg nå er....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Bomringene skal som hovedregel ha et betjent felt. Det står forskriftene for bompengeinnkreving.

At bomringen i Stavanger ikke har betjent felt dette kvalifiserer ikke til at bomselskapet kan skyve problemet over på meg.

Jeg må gis annledning til å forklare at bilene mine som forøvrig kjører med EL skilter er Elbiler.

Men jeg ser at dette argumentet kan komme, og må muligens ta saken enda lengre opp i systemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. november 2011, klokken 15:09
Bomringene skal som hovedregel ha et betjent felt. Det står forskriftene for bompengeinnkreving.

At bomringen i Stavanger ikke har betjent felt dette kvalifiserer ikke til at bomselskapet kan skyve problemet over på meg.

Jeg må gis annledning til å forklare at bilene mine som forøvrig kjører med EL skilter er Elbiler.

Men jeg ser at dette argumentet kan komme, og må muligens ta saken enda lengre opp i systemet.

Er det ikke et krav at bilister i vanlige biler skal kunne gjøre opp for seg "på riktig måte" uten å måtte ha abonement? Entern i form av manuelt betjent stasjon, myntautomat og/eller kortautomat? I så fall er jeg enig i at vi burde kunne forvente det samme for elbilister. Med stadig økende rekkevidde på elbilene vil vi snart være der at enkelte har nok rekkevidde til å sporadiskk komme seg til en bomstasjon uten at de nødvendigvis har behov for brikke i det daglige.

Likevel er den mest praktiske løsningen å ha brikken.

På generelt grunnlag synes jeg også det burde være mulig å flytte en brikke mellom flere biler (innen for samme type/klasse, selvsagt) - en passering belastet er en passering belastet, og det burde være unødvendig å kjøpe flere brikker hvis man ikke trenger dem til samtidige passeringer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det er mulig å flytte brikken mellom forskjellige biler.

Det enkleste er faktisk å ha den i lomma slik Baltor pleier. Eneste ulempen med det er om en glemmer å deaktivere den om en en skjelden gang skulle kjøre fossilbil. ;D

Ellers står jo "cluet" i følgende setning:

Kjøretøy uten gratisabonnement som passerer i felt bare beregnet på abonnementer eller felt bare for betaling i automat, kan ilegges tilleggsavgift for unnlatt betaling av bomavgift.

Bomringen i Stavanger har ingen slike felt bare beregnet for abonnementer, eller betaling i automat. Vi har kun en type universalfelt beregnet for alle kjøretøy, enten de har abonnement eller ikke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

I lommen?? Nei, jeg har ikke tegnet et eneste abonnement på elbil, men har likevel noen gamle gratisbrikker liggende. Det er den som har signert avtalen som har ansvaret ved misbruk. :D

I lang tid har jeg påpekt at mange tusen løse gratisbrikker i markedet vil punktere hele det geniale Q-free konseptet.
Eneste fornuftige løsning er at EL skiltene blir filtrert ut før fakturering. I de nye systemene er det lovlig å passere med fossilbil uten brikke, systemet klarer å skille mellom ulike kjøretøygrupper, og det finner eier og adressen, for å sende en papirfaktura. Da bør dette "systemet" klare å filtrere vekk EL bilene.
Bra innsats Elektrolux!

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. november 2011, klokken 16:03
Det er mulig å flytte brikken mellom forskjellige biler.

Det enkleste er faktisk å ha den i lomma slik Baltor pleier. Eneste ulempen med det er om en glemmer å deaktivere den om en en skjelden gang skulle kjøre fossilbil. ;D

Ellers står jo "cluet" i følgende setning:

Kjøretøy uten gratisabonnement som passerer i felt bare beregnet på abonnementer eller felt bare for betaling i automat, kan ilegges tilleggsavgift for unnlatt betaling av bomavgift.

Bomringen i Stavanger har ingen slike felt bare beregnet for abonnementer, eller betaling i automat. Vi har kun en type universalfelt beregnet for alle kjøretøy, enten de har abonnement eller ikke. ;)

Fjellinjen har en avdeling som leser over bilder tatt av abonnementskunder, og kryssjekker regnr med brikke.

Det er mye mer manuelt arbeide enn dere tror ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#26
Sitat fra: Baltor på torsdag 17. november 2011, klokken 16:47
I lommen?? Nei, jeg har ikke tegnet et eneste abonnement på elbil, men har likevel noen gamle gratisbrikker liggende. Det er den som har signert avtalen som har ansvaret ved misbruk. :D

I lang tid har jeg påpekt at mange tusen løse gratisbrikker i markedet vil punktere hele det geniale Q-free konseptet.
Eneste fornuftige løsning er at EL skiltene blir filtrert ut før fakturering. I de nye systemene er det lovlig å passere med fossilbil uten brikke, systemet klarer å skille mellom ulike kjøretøygrupper, og det finner eier og adressen, for å sende en papirfaktura. Da bør dette "systemet" klare å filtrere vekk EL bilene.
Bra innsats Elektrolux!


En del passeringer blir tilfeldig plukket ut for sjekk av brikke mot bilnr. For å kontrolere at ikke for mange lastebiler kjører med personbilbrikke, og for at ikke for mange fossilbiler kjører med gratisbrikke. Svindel er jo altid mulig og de som liker å foreta ulovlige handlinger for å spare småpenger kjører nok gjerne med brikke med for lav avgift. Derfor er slike kontroller desverre nødvendig.

Selv om jeg også er imot bommpenger har jeg stadig vanskelig med å forstå motviljen til å skaffe seg en brikke.

Er det virkelig så at dere heller vil at de avgifter andre betaler skal gå til administrasjon av et bomselskapet enn til veier og kollektivtrafikk? Det bare for å spare et mindre depositum?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 17. november 2011, klokken 15:44
På generelt grunnlag synes jeg også det burde være mulig å flytte en brikke mellom flere biler (innen for samme type/klasse, selvsagt) - en passering belastet er en passering belastet, og det burde være unødvendig å kjøpe flere brikker hvis man ikke trenger dem til samtidige passeringer.

Enig med deg. Det burde være noe å ta opp med deg (men det er jo ikke akkurat elbil-spesifikt)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 17:02
Er det virkelig så at dere heller vil at de avgifter andre betaler skal gå til administrasjon av et bomselskapet enn til veier og kollektivtrafikk? Det bare for å spare et mindre depositum?
Her tillegger du meg en hensikt jeg ikke har. Du antar også at den ene måten å drifte systemet på er mer økonomisk enn den andre.

Jeg forstår at dere med bakgrunn i Fjellinjen fra den gang den var bemannet føler FOR å ha brikker. Den gang skapte det klart problemer å kjøre rett igjennom med EL bil uten brikke.

Men, i mange av de nye bomsystemene SKAL man passere rett igjennom uansett biltype og uansett brikke eller ikke. Har du fossilbil uten brikke kommer det en faktura på 20 kr i posten. Dette er lovlig og anbefalt prosedyre.
Da kan du si at alle de tusener med fossilbiler som passerer på denne måten opptrer klanderverdig ved å belaste systemet med porto. Og alle de som har forhåndsbetalt for å få maks rabatt? Eller alle de som kjører 2 i en bil istedet for å kjøre 2 biler? Eller de som lar bilen stå? Eller alle de som har kjøpt elektrisk bil?

Alle disse gruppene gjør lovlige handlinger som reduserer pengestrømmen til veier og kollektivtrafikk.

Så lenge vi har rett på gratis passering, og det mest effektive, sikre og enkle er at bilene skilles ut basert på OCR og på EL skiltene, er det naturlig for meg å gjøre dette. Jeg ønsker dette teknologiske framskrittet, det bidrar også til høyere rettssikkerhet og mindre ressursbruk.
Her på Nord-Jæren ser det ut til at treffprosenten i OCR systemet er på vei opp, jeg vil tippe den har passert 95%. Dermed kan det se ut til at vi som har protestert har brakt verden er ørlite stykke videre.

Jeg tror at brikkesystemene har forsvunnet helt om 10år, dette er avleggs, og det at man nå deler ut tusenvis av gratisbrikker øker ikke akkurat aksjeverdien i Q-Free :D
Det Go-carter skriver, at Fjellinjen må sjekke brikkebilene manuelt, er jo nettopp et bevis på at dette brikkesystemet ikke fungerer.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#29
Sitat fra: Baltor på torsdag 17. november 2011, klokken 20:31
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 17:02
Er det virkelig så at dere heller vil at de avgifter andre betaler skal gå til administrasjon av et bomselskapet enn til veier og kollektivtrafikk? Det bare for å spare et mindre depositum?
Her tillegger du meg en hensikt jeg ikke har. Du antar også at den ene måten å drifte systemet på er mer økonomisk enn den andre.

Dette er ikke noe jeg antar. Dette har vært omtalt i pressen, og er ganske alment kjent. For fossilbiler gjelder det samme. Abonnementsrabatt med brikker gir større inntekter enn skiltlesing og til høyere pris. Derfor er det ønske å påby brikker, men datatilsynet bremser dette. Rabatten er altså mindre enn bomselskapet sparer.

Jeg ser derfor bare to argumenter:
En ønsker å hjelpe sysselsettingen ved at bomselskapene trenger fler ansatte til å overbroe manglene med OCR lesingen av skilt.
En ønsker litt mer anonyme passeringer, ved at passeringene blir registrert enkeltvis og slettet etter hver innbetaling istedt for et abonnementsystem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA