Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?

Startet av Go-carter, søndag 09. oktober 2011, klokken 18:07

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. november 2011, klokken 09:19
Hadde satt pris på om du endret stikkyen din under Leaf, slik at den framstiller dette korrekt.

Da har jeg endret innlegget. Nå står det at man MÅ ha brikke for å unngå å få faktura,(med dertil krangling i ettertid). Så kan man selvfølgelig velge å ikke ha bombrikke, hvis man synes dette er en viktig kamp å ta.

Forøvrig synes jeg personlig bompenger/veiprising er genialt jeg. Burde bare vært flere avgiftspunkter, slik at det ikke ble så urettferdig om man tilfeldigvis passerer en bom eller ikke. Synes også at bombrikke burde vært påbudt, på samme måte som skilt og oblat.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 19. november 2011, klokken 17:02
Forøvrig synes jeg personlig bompenger/veiprising er genialt jeg. Burde bare vært flere avgiftspunkter, slik at det ikke ble så urettferdig om man tilfeldigvis passerer en bom eller ikke. Synes også at bombrikke burde vært påbudt, på samme måte som skilt og oblat.
Lars
På sikt kommer det til å bli ID brikker i alle biler. Først i tillegg til skilt senerer kanskje istedt for skilt. Da kan oblater droppes, veiprising med større grad av retferdighet innføres. Datatilsynet vil stå overfor stor utfordringer siden det blir lettere å finne stjålne biler.  :o
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 19. november 2011, klokken 17:02
Da har jeg endret innlegget. Nå står det at man MÅ ha brikke for å unngå å få faktura,(med dertil krangling i ettertid). Så kan man selvfølgelig velge å ikke ha bombrikke, hvis man synes dette er en viktig kamp å ta.

Lars da.

Man MÅ ikke ha brikke for å unngå faktura.

Faktura får en kun dersom feil fortsetter å skje.

Når alle nå kan se hva reglene egentlig er, bør slike feilfaktureringer opphøre.

Selve kranglingen i etterkant burde nå også være historie. Har det tross klargjøringen av reglene kommet en feil faktura vil nok bomselskapet akseptere det når en gjør dem oppmerksomme på dette.  

De som jobber der er tross alt bare mennesker de også, og det er meget mulig at de tidligere faktisk trodde at bombrikke var påkrevet. Intensiteten og iveren i forsøkene deres på å overbevise meg om dette kunne i alle fall tyde på dette.

Elbilforeningen burde holde seg for gode til å opprettholde den tvilen om gjeldende regler som hittil har rådet helt opp til VD nivå, men står selvfølgelig fritt til å anbefale endringer i reglene dersom de virkelig mener dette er viktig.

Selv ser jeg ikke at Datatilsynet vil tillate et slikt utilbørlig press på en spesiell gruppe bilister dette ville innebært. Eneste jeg tror kan skje er noe i den duren Griffel antyder, at alle bilister på et eller annet tidspunkt blir tvunget til å ha en databrikke for logging av bilbruken. Det ville jo vært meget nyttig i andre sammenhenger også, f.eks i bruk i etterforskning av alvorlig kriminalitet, eller i feil hender; overvåkning av familimedlemmers bevegelsesmønster. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Hallo Lars

Har du virkelig tenkt å la Leaf folderen starte med en sticky som inneholder feilinformasjon?

Du kan selvfølgelig legge til alle de meningene du måtte ha om saken, men det blir feil å komme med påstander som nører opp under myten om at Elbiler må ha bombrikke.

Ingen biler i Norge må bruke bombrikke. Kjører en uten brikke må en følge reglene som gjelder for det. Det betyr å kjøre i manuell fil der det finnes, eller bare kjøre dersom det er et automatisk anlegg. Da blir det å gjøre opp for seg i ettertid. Det betyr å betale dersom en kjører fossilbil, eller gi beskjed om at EL skiltene betyr at de ikke hadde trengt å sende regning.

Etter kort tid, når de faktiske reglene siger inn, vil nok feilfakturering opphøre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

MEN man kan spare seg selv og selskapene for mye bry om man kan finne noen hundrelapper som det tross alt koster å skaffe en brikke til en bil så lenge du eier den.

Klart man kan ri sine prinsipper å la selskapene gjøre sine feil å skjelle dem ut, men det kan være en smartere strategi å gå stillere i dørene og gjøre det enklere for seg selv og alle andre .

Skulle tro det smarteste er å ergre færrest mulig i "vår" sak .  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lars C. Krogenæs

Jeg sier ikke at må ha brikke for å kjøre gratis. Jeg sier du må ha brikke for å slippe å få faktura med dertil krangling, purrebrev, inkasso-krav, endeløse venting i telefonkø, utgifter til tellerskritt, ny krangling osv.

Det er noen av oss som verdsetter fritiden høyere enn å bruke tid på dette.

Det enkleste er ofte det beste.

Min oppfordring blir stående: Skaff brikke - nyt fritiden.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

daggad

Lars: Hva sier bomselskapene når dere spør hvorfor de i alle dager ikke er i stand til å kunne luke ut biler som har EL i skiltet ?
Det burde vel være særs enkelt da skiltet vel er det som identifiserer bilen skulle en tro ?

Med brikke er det vel en mulighet for å kunne rote med feil brikke i feil bil om en har både fossil og elbil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

#52
Sitat fra: daggad på mandag 21. november 2011, klokken 20:04

Med brikke er det vel en mulighet for å kunne rote med feil brikke i feil bil om en har både fossil og elbil.
Brikken er fast installert i bilen, så kjøre du med feil brikke betyr vel det at du også har tatt feil bil.

Ellers synes jeg kanskje at Lars skulle skervet "bør absolutt" istedt for "må". Men å ha brikke er absolutt noe en bør.

Å ikke ha brikke er ris til egen bak, med mindre en gjerne vil kaste bort en masse tid og har glede av å klage på regninger. Kostnaden er tross alt bare renter av de 200 kr en ellers kunne hatt i banken.

Å håndtere elbiler som en del av abbonementssystemet er enklere enn å lage en spesialløsning for utsortering av elbiler før fakturering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Når man klarer å finne avgitsklasse på alle andre biler uten brikke, så bør det være like enkelt å finne avgiftsklasser på elbiler for så å IKKE skrive ut faktura. Ikke kjempekomplisert akkurat...

Er ikke så veldig prinsippstyrt selv, men jeg ser poenget til de som vil slippe brikke!

Griffel

Sitat fra: Joachim på mandag 21. november 2011, klokken 23:38
Når man klarer å finne avgitsklasse på alle andre biler uten brikke, så bør det være like enkelt å finne avgiftsklasser på elbiler for så å IKKE skrive ut faktura. Ikke kjempekomplisert akkurat...

Er ikke så veldig prinsippstyrt selv, men jeg ser poenget til de som vil slippe brikke!

Nei det er ikke spesielt komplisert, men litt mer arbeid en med brikke. De som betaler for passering uten brikke betaler faktisk for noe av dette arbeidet. Det er blant annet grunnen til at det er dyrere uten brikke. For oss representerer det en ekstra utgift altså penger til administrasjon i stedt for til vei.

Dersom fotosystemet var prefekt ville abonnementsordningen være knyttet til skilt og bil nr. Brikkesystemet forenkler administrasjonen, og gjør den rimligere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Jeg tipper de uten brikke betaler for mer enn dette arbeidet... Uansett så burde da elbiler uten brikke bli fakturert for reelle administrasjonskostnader. Kanskje 50 øre pr. passering? Dette er selvsagt ren gjetning :) Å kreve fulle avgifter for noe som er avgiftsfritt blir jo feil.

Griffel

#56
Sitat fra: Joachim på tirsdag 22. november 2011, klokken 00:15
Jeg tipper de uten brikke betaler for mer enn dette arbeidet... Uansett så burde da elbiler uten brikke bli fakturert for reelle administrasjonskostnader. Kanskje 50 øre pr. passering? Dette er selvsagt ren gjetning :) Å kreve fulle avgifter for noe som er avgiftsfritt blir jo feil.
Rabatten i Oslo er jo 5 kr. Jeg ha blitt fortalt at dette egentlig er litt for lite, men kan ikke dokumentere det, la oss si at 3 kr har med fakturering å gjøre. Da blir det ca 2kr igjen som tap om det ikke sendes faktura, altså bare småpenger i betraktning av hvor få vi er (var).

Men det er egentlig ikke poenget. Det er gratis i bomringen.

Spørsmålet er egentlig om vi skal gi vårt bidrag til et smidig system, eller være vanskelige og stå på krava.  ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Ja, jo, jeg er jo egentlig litt enig med deg. Men forstår også de som velger å kjøre uten. Kommer nok til å overføre brikken min til Leafen når den ankommer.

Og strengt tatt er det vel staten som er de vanskelige her ;)

Griffel

Sitat fra: Joachim på tirsdag 22. november 2011, klokken 00:46

Og strengt tatt er det vel staten som er de vanskelige her ;)

Som har bestemt at elbiler er fritatt for bompenger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Nei. Tenkte vel mer på denne kompliserte måten å innkreve avgifter på. Er tilhenger av at det er bruken som skal koste, men liker ikke bom som metode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA