Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Husk nå at mobiloperatørene opplyser deg om at mobilen din er ment å vare i ett år, men er pålagt 5 års reklamasjonsrett iht. forbrukerrådet.

Ikke vær så pessimist Kallag. Det viktigste er å få på plass en uttalelse og en norm på batterikapasitet når det gjelder elbiler. Når denne er på plass, så kan ikke Nissan gjøre noe annet enn å trenere saker (si nei, slik at folk gir opp og punger ut selv.) men da taper de kunder og anseelse.

Når det gjelder laderen, så er det som å kjøpe en laptop uten lader. Jeg kommer til å kreve prisavslag eller omlevering av ladekabel dersom det ikke følger med en 24/7 365 x 5 lader med bilen. Til 280,000,- så er det noe jeg forventer på det sterkeste at skal medfølge.



Nissan Leaf

el-snorre

Har snakket med Nissan, de har sendt mine spørsmål videre til Finland hvor Norden kontoret ligger. De har lovet å komme tilbake til oss med et svar. Får håpe svaret er mest mulig avklarende for vår og demes del.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lars C. Krogenæs

#62
Nissan skryter av 40 år med elbil på sine nettsider, og topp pålitelighet på deres batterier.

De skriver også at de har 5 år/ 100.000km på el komponenter inkludert batteri. Dette dekker altså ikke dersom batteriet ikke lenger leverer strøm? Hva dekker det da? Missfarging av kassen batteriet ligger i?

De skriver heller ingenting på nettsidene om at EVSEèn er så dårlig at man ikke kan bruke den til å lade bilen til vanlig. En EVSE som kun kan brukes til "nød" er jo det samme som å levere bilen kun med små nød-reservehjul, uten å informere kunden før kontrakt er skrevet.

(Mitsibushi i-Miev blir riktignok levert med små hjul som ser ut som små nød-hjul, men de kan man jo bruke permanent, på samme måte som 16amp EVSE``n de leverer med).

Alt her tyder på en vannvittig ansvarsfraskrivelse fra Nissan, der de fraskriver seg ethvert problem med bilen.

Jeg blir jo bare mer og mer forundret og skuffet over Nissan Finland Oy-Oy!, Nissan Nordic Norsk Filial og deres "utvalgte" forhandlere.

Jeg vil nok anbefale Nissan å samle sammen det de har av  konsulenter, salgssjefer, rådgivere og mediestrateger nå, og ikke vente til en av kundene varsler media. Da får det en litt "lei" vinkling for Nissan sin del.

Tenk om Toyota Norge hadde solgt en tilsvarende elbil. Da hadde vi fått en god bil, en bilimportør som setter kunden i fokus, og forhandlere som følger opp kundene sine (jfr. egen erfaring fra da jeg hadde Toyota, og norsk kundebarometer).



Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Jeg er ikke pessimist av natur nei, men å være testpilot på Nissans vegne finansiert med egne penger er jeg ikke interessert i. Dette er en annen type investering enn en PC og Mobil og levetiden på en bil forventer jeg er en helt annen en ett år....

Hvis ikke Nissan som har utviklet, testet og har brukerdata fra tusenvis av brukere har tro på batteriene hvorfor skal jeg ha det? En "uttalelse om en norm" er rett og slett ikke i nærheten av å være godt nok for meg. Det tror jeg ikke det vil være for den vanlige forbruker heller selv om sikkert fler av dem kan lures til å akseptere. Batteri levetiden er hoved utfordringen sammen med rekkevidden på en elbil og har man ikke noen garantier der så blir ikke dette noe stort produkt men ett blaff er jeg redd...


Sitat fra: Aspiranten på onsdag 26. oktober 2011, klokken 10:03
Husk nå at mobiloperatørene opplyser deg om at mobilen din er ment å vare i ett år, men er pålagt 5 års reklamasjonsrett iht. forbrukerrådet.

Ikke vær så pessimist Kallag. Det viktigste er å få på plass en uttalelse og en norm på batterikapasitet når det gjelder elbiler. Når denne er på plass, så kan ikke Nissan gjøre noe annet enn å trenere saker (si nei, slik at folk gir opp og punger ut selv.) men da taper de kunder og anseelse.

Når det gjelder laderen, så er det som å kjøpe en laptop uten lader. Jeg kommer til å kreve prisavslag eller omlevering av ladekabel dersom det ikke følger med en 24/7 365 x 5 lader med bilen. Til 280,000,- så er det noe jeg forventer på det sterkeste at skal medfølge.





el-snorre

Sitat fra: Boogie på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:05
Tror det er første gang jeg har sett et avtaledokument skjult som et infoskriv.
Om det er et infoskriv, så kan det jo ikke være nødvendig å skrive under....

Man skriver bare under på at man har fått og lest infoskrivet. Jeg forstår ikke dette som en  avtale. Usikkerheten er dog der fortsatt og det er ikke heldig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

dissern

Sitat fra: el-snorre på onsdag 26. oktober 2011, klokken 10:49
Sitat fra: Boogie på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:05
Tror det er første gang jeg har sett et avtaledokument skjult som et infoskriv.
Om det er et infoskriv, så kan det jo ikke være nødvendig å skrive under....

Man skriver bare under på at man har fått og lest infoskrivet. Jeg forstår ikke dette som en  avtale. Usikkerheten er dog der fortsatt og det er ikke heldig.

Hvis dette er tanken fra Nissan sin side så bør det heller ikke være noe problem for Nissan dersom man velger å ikke signere på dokumentet.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Kallagtunet

Sitat fra: el-snorre på onsdag 26. oktober 2011, klokken 10:49
Man skriver bare under på at man har fått og lest infoskrivet. Jeg forstår ikke dette som en  avtale. Usikkerheten er dog der fortsatt og det er ikke heldig.

Når man skriver under på at man fraskriver Nissan fra "alt" ansvar mhp batterier så er det vel uvesentlig om det er en avtale eller ei. Når dagen er der etter 4 år og en bare kommer 2 mil uansett hvordan man lader bilen så skal jeg love deg at Nissan kommer til å bruke dette for alt det er verd for å ikke ende med å legge ut en krone på nytt batteri...

gyathaar

La forresten merke til at det står :
(..) Daglig hjemmeladning med denne kabalen kan potensielt (..)

Godt å vite at vi i alle fall i nødstilfeller kan lade bilen med et kortspill ;D

Aspiranten

#68
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 10:43
Jeg er ikke pessimist av natur nei, men å være testpilot på Nissans vegne finansiert med egne penger er jeg ikke interessert i. Dette er en annen type investering enn en PC og Mobil og levetiden på en bil forventer jeg er en helt annen en ett år....

Hvis ikke Nissan som har utviklet, testet og har brukerdata fra tusenvis av brukere har tro på batteriene hvorfor skal jeg ha det? En "uttalelse om en norm" er rett og slett ikke i nærheten av å være godt nok for meg. Det tror jeg ikke det vil være for den vanlige forbruker heller selv om sikkert fler av dem kan lures til å akseptere. Batteri levetiden er hoved utfordringen sammen med rekkevidden på en elbil og har man ikke noen garantier der så blir ikke dette noe stort produkt men ett blaff er jeg redd...

En runde i forbrukertvistutvalget vil være domsgjeldende, og produkter som f.eks. eksosanlegg, bremseskiver, clutch, svinghjul, girkasse, motor, elektronikk etc. er i vanlige biler omfattet under fem års reklamasjonsrett. Altså var det "fem års holdbarhet" som var normen på vanlige biler før de selv fikk seg fem års garanti. Så de nye garantiene sikrer oss jo bare mot krangling til en viss grad. Forhandleren er uansett erstatningspliktig både før og etter innførselen av ytterligere to år med garanti.

Det er en slik kjennelse jeg er interessert i. Da er det likegyldig hva Nissan sier, når den norske loven og rettsystemet står hevet over Nissan ;)

Men du har rett, og jeg er også forberedt på å kansellere bilen min nå. Jeg vil ikke være prøvekanin med all risiko plugget inn i vår bankkonto. Vi kjøpte ny bil for å slippe å bekymre oss for verkstedsregninger. Når vi ikke får den sikkerheten så forsvinner poenget.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

I USA er det 8 år/100.00 miles (161.000 km) garanti på Leaf. Nissan sin batterigaranti i USA "does not cover what the company calls "gradual capacity loss,".

Vedlagt er bilder av Leaf's 2011 warranty:

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:19
I USA er det 8 år/100.00 miles (161.000 km) garanti på Leaf. Nissan sin batterigaranti i USA "does not cover what the company calls "gradual capacity loss,".

WTF? Hvis dette stemmer er det jo like ille der borte! "Gradvis dårligere kapasitet" er jo det ENESTE grunnen til å være bekymret og bekymringen blir ikke mindre av dette (hvis det stemmer).

Jeg har hatt en "dette er bilen-følelse" helt til nå, men dette går mot en no-deal for mitt vedkommende.  :(
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elektrolux

Det står også at bruker av den medfølgende nødladekabelen skal forvisse seg om at kabelnettet er i tråd med de gjeldende elektriske forskriftene i Norge.

Prøv å få hu mor til å gjøre det før lading. >:(

De elektriske forskriftene i Norge skifter stadig vekk.

En bør kunne gå ut fra at en kontakt som er satt opp er i tråd med forskriftene som gjaldt den gang den ble satt opp. Slik jeg kjenner reglene trenger ikke eksisterende ledningsnett oppgraderes hver gang forskriften endres. Å kreve at bruker av et elektrisk apperat skal måtte gå gjennom forskrifter, og gjeldenede anlegg blir å kreve det umulige. ;D

Hele dette skivet er en PR messig katastrofe. Håper dette blir belyst av alle medier og forbrukerorganisasjoner, og at det blir en stopp på hvor mye en som forbruker skal måtte forholde seg til.

Tenk om brukere av fossilbiler skulle måtte forvisse seg om at bensin og dieselpumpene var etter gjeldende forskrifter. Dette kreves heldigvis ikke. Vi ser at pumpen er kalibrert i det siste, men hadde nok blitt avvist om vi skulle overprøvt dette før hver tanking.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Litt artig at det i denne amerikanske garantifolderen står at garantien ikke gjelder om bilen lagres under -25C i mer enn 7 dager. Hvis dette er biler uten vinterpakke så er det jo ikke særlig farlig å importere amerikanske biler. Her i Ålesund har det vel aldri vært -25c, og i alle fall ikke i 7 dager.

Men om en har lest Carwing tråden. Hvordan kan Nissan finne ut om dette om en ikke goddtar Carwings ? Leser de dette ut i ettertid, og har de da i så fall lov til det..?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

De fleste biler idag har en black box som lagrer vesentlig mer enn vi burde godta...

Jeg har ikke fått med meg noen som logger via GPS enda, før Nissan.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: RuneW på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:27
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:19
I USA er det 8 år/100.00 miles (161.000 km) garanti på Leaf. Nissan sin batterigaranti i USA "does not cover what the company calls "gradual capacity loss,".

WTF? Hvis dette stemmer er det jo like ille der borte! "Gradvis dårligere kapasitet" er jo det ENESTE grunnen til å være bekymret og bekymringen blir ikke mindre av dette (hvis det stemmer).

Jeg har hatt en "dette er bilen-følelse" helt til nå, men dette går mot en no-deal for mitt vedkommende.  :(

Men Nissan har i USA uttalt at en forventer 80 % kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år etter det jeg leser av US forum. Hvis dette garanteres så er det greit nok for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA