Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sett opp prisen på Leaf med 20.000 i oversikten for å inkludere hjemmeladeren, da ladekladden som følgermed tydeligvis er av så dårlig kvalitet at den ikke kan brukes til primærlading.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

CarlosJardinero

Men i så fall er jo bilen uaktuell for de aller fleste som bor i leilighet med fellesgarasje og vanlig stikkontakt...Blir jo ikke billig å installere lader i en fellesgarasje.

Aspiranten

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 23:22
Sett opp prisen på Leaf med 20.000 i oversikten for å inkludere hjemmeladeren, da ladekladden som følgermed tydeligvis er av så dårlig kvalitet at den ikke kan brukes til primærlading.

Lars

Det blir kontraktbrudd mot oss fra BNH isåfall.

Og det kommer ikke til å gå ubemerket hen...
Nissan Leaf

Carl Anton Stenling

#48
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 22:34
Selv om Nissan sier at vi kan drømme langt og lenge om batterigaranti, så vil forbrukerkjøpsloven slå inn på ett eller annet tidspunkt. Spørsmålet er hvor/når.

Det er ingen selvfølge at kunden kan påberope seg mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven dersom selgeren klart har informert om at det er en vesentlig sannsynlighet for redusert batterikapasitet. Vi har jo lignende situasjoner for bærbare PC-er hvor det har vært mer trøbbel med batterireklamasjoner pga. redusert kapasitet enn ved direkte defekt i batteriet. Dette pga. at produsentene har forespeilet forbrukeren at batteriet er en slitedel som gradvis vil miste kapasitet. Det ser nesten ut som Nissan prøver å kategorisere fremdriftsbatteriet som slitedel på tilsvarende vis. I og for seg greit dersom forbrukeren har mulighet for å realistisk vurdere hvilken levetid batteriet har og hvordan bruken påvirker levetiden. Problemet er imidlertid at Nissan både oppgir at batteriet normalt varer lenge og at det iblant varer kortere uten å informere klart om hva som avgjør levetid.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 23:29
Problemet er imidlertid at Nissan både oppgir at batteriet normalt varer lenge og at det iblant varer kortere uten å informere klart om hva som avgjør levetid.
Carl Anton

Dessuten vil de ikke opplyse om hva prisen på batterier vil være. Dermed blir det vanskelig å foreta kvalifiserte valg mht kjøp av bil.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nilsrk

Jeg syns også at det er et problem at main ikke under noen omstendighet kan bruke skjøteledning eller adapter. Det er jo bare tull. Jeg ser at det er uheldig med lange skjøteledninger med for lite ledertverrsnitt, men en 2,5kvadrat skjøteledning for å rekke ut når man er på besøk hos noen som ikke har stor nok sikring på utekontakten må jo gå an.

Forbeholdet mot adaptere må jo også forstås slik at man ikke kan bruke de trepolede blå for di det er shuko på ladekabelen, eller må man bytte støpsel hver gang?

Ta gjerne med dette punktet når dere kontakter Nissan i dag.

Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

Rilum

Sitat fra: nilsrk på onsdag 26. oktober 2011, klokken 07:09
Jeg syns også at det er et problem at main ikke under noen omstendighet kan bruke skjøteledning eller adapter. Det er jo bare tull. Jeg ser at det er uheldig med lange skjøteledninger med for lite ledertverrsnitt, men en 2,5kvadrat skjøteledning for å rekke ut når man er på besøk hos noen som ikke har stor nok sikring på utekontakten må jo gå an.

Forbeholdet mot adaptere må jo også forstås slik at man ikke kan bruke de trepolede blå for di det er shuko på ladekabelen, eller må man bytte støpsel hver gang?

Ta gjerne med dette punktet når dere kontakter Nissan i dag.

Grunnen til at de har med disse punktene er jo fordi de er redde for at man skal koble inn dårlig ledninger/adaptere. Om disse da blir så varme at de smelter eller tar fyr så har Nissan sitt på det tørre. Det er jo derfor de også leverer 10A kabel og ikke 16A kabel. sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet.

Om noen finner frem en skjøteledning så er det jo 90% sansynlig at den er 1,5m2 og ikke 2,5m2 og for de fleste så er en skjøteledning en skjøteledning.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

nyttblad

Får vente å se hvor denne saken ender men inntrykket er at Nissan har kommunisert ved kontraktsskriving at det er unødvendig å kjøpe hjemmeladeren. Har ihvertfall signert kontrakt med utgangspunkt at jeg kun har behov for å lade hjemme hver natt og at det da skulle holde med medfølgende ladekabel og plugge den i veggen hjemme.
Hele hensikten med å kjøpe bilen er at jeg skal kunne lade den hjemme etter hver dags bruk.
Å skulle punge ut med 16-17000 ekstra frister ikke.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

BE

Det at Nissan prøver å selge en fastinstallasjon, og samtidig prøver å få den medfølgende kladden til å virke usikker, bekymrer meg særdeles lite. Skulle den medfølgende kladden svikte vil den uansett bli dekket av reklamasjon. Her vil forbrukerkjøpsloven redde oss uansett, da det er et virk/ikke virk scenario.

Sammenlignet med fraskrivelse av garanti på gjenværende batterikapasitet er dette en bagatell som jeg ikke en gang ville diskutert med selger. Forbrukerkjøpsloven vil ikke kunne redde oss med reklamasjon på batteripakken, da det ikke er definert noen minimumskrav på gjenværende kapasitet etter 5 år.

Fraskrivelsen av batterigarantien er så graverende at det ikke blir aktuelt å bruke penger på en Leaf. Så lenge det ikke settes en minimum restgaranti, f.eks. 80%/100 000km/5 år, kan de bare glemme meg som kunde.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Boogie

Tror det er første gang jeg har sett et avtaledokument skjult som et infoskriv.
Om det er et infoskriv, så kan det jo ikke være nødvendig å skrive under....

Hva med andre markeder?
Har noen hørt om tilsvarende begrensninger i andre land?
I USA er jo garantien på 100 000 miles. Hva betyr det?
Industrien har tidligere satt en grense på 80%. Under dette har batteriene blitt sett på som ubrukelige i elbil.
Think strakk denne grensen til 70%, og sa at selv om du mente batteriet måtte byttes på 80%, så ville du måtte kjøre til 70% før de ville bytte det (innenfor garantiperioden).
Slik denne avtalen er formulert vil ikke Nissan bytte pakken i det hele tatt selv om pakken kan levere kun 1 %.
Dette er helt klart ikke akseptabelt.

Vi har de senere årene kjørt de gamle bilene på egen risk siden garantien gikk ut for mange år siden.
Hadde håpet å slippe denne belastningen en stund nå.
Trodde faktisk det var det jeg betalte for?

Er også forundret over at Nissan ikke har større tiltro til sine egne batterier.
Hvordan kan de ha tro på elbilen som fremtidens framkomstmiddel om de ikke tror på batteriene?

Eller er dette et solo-utspill fra Nissan Norge (Skandinavia)?
Er det i det hele tatt klarert med Nissan sentralt?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Aspiranten

Min selger sa at det var Nissan Nordic Europe som har pålagt selgerene å få alle kundene til å signere det.

Dersom de andre elbilprodusentene opererer med en grense på 70% og 80% så vil det være rimelig å innføre det samme via forbrukerrådet. Her skulle vi hatt en dialog med forbrukerrådet via elbilforeningen. Like gjerne først som sist da Nissan tydelig viser at de ikke er på vår side mtp. garanti...
Nissan Leaf

Lipo

Jeg har en signert kjøpekontrakt, der dette ikke er nevnt overhodet. Den gjelder, og jeg kommer ikke under noen omstendighet til å signere på dette "infoskrivet".

Batterikapasitet kan jeg forstå at de vegrer seg for å garantere over mange år, men det med at ladekabelen ikke kan benyttes daglig er rent vås. Selger nevnte ikke dette overhodet, og jeg fikk kun en anbefaling om fastinstallasjon, samt en brosjyre.

Det som imidlertid er viktig for alle elbil eiere er å sjekke tilstanden på stikkontakt og kabling, slik at det ikke oppstår varmgang. Dette gjelder jo alle kontakter som skal levere mye strøm over tid, slik som til v.v.bereder feks.

dissern

Sitat fra: Lipo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:21
Jeg har en signert kjøpekontrakt, der dette ikke er nevnt overhodet. Den gjelder, og jeg kommer ikke under noen omstendighet til å signere på dette "infoskrivet".

Enig, jeg har også signert kontrakt på standard mal for kontrakt fra Norges Bilbransjeforbund og det er der ikke nevnt noe om betingelse for signatur på dette infoskrivet - altså signerer jeg ikke dette ekstra dokumentet. Nekter forhandler likevel å levere bil så anser jeg dette som et kontraktsbrudd fra forhandler sin side. Nå må jeg nevne at jeg *ikke* har lest alt som står skrevet med liten skrift på baksiden av standardmalen for kontrakt, men jeg vil legge til grunn at dersom signatur på dette infoskrivet er en betingelse for å få bilen så er dette en vesentlig del av avtalen som selger skal spesifisere.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Gemini

Sitat fra: Lipo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:21
Det som imidlertid er viktig for alle elbil eiere er å sjekke tilstanden på stikkontakt og kabling, slik at det ikke oppstår varmgang. Dette gjelder jo alle kontakter som skal levere mye strøm over tid, slik som til v.v.bereder feks.

Alle eiere/brukere er selv ansvarlige for at alt elektrisk utstyr/installasjon til enhver tid tilfredsstiller forskriftene. Dvs. at om man bruker en skjøteleding vil det ikke være Nissan som er ansvarlig om det oppstår varmgang i skjøteledningen. De er kun ansvarlig for sin ladekabel, og man må forvente at den holder mål. Det kan da ikke være meningen at vi skal stå å se på at bilen blir ladet når man bruker den.

For all del, sikkerhet er viktig, og det HAR vært endel branner i Elbil under lading. Om man i de tilfellene har brukt godkjent utstyr vet jeg ikke, men det tror jeg at jeg skal undersøke.
Har en blå Leaf i carporten :-D

Kallagtunet

#59
Jeg tror faktisk det eneste som kan hjelpe her er at saken får omtale i riksdekkende medier og at en år ett kobbel av journalister som intervjuer en presset info sjef i Nissan... Det og at folk avbestiller biler på grunn av at de ikke er noen garanti for forbruker på batteriet men kun at vi er garantert at Nissan ikke skal ut med en krone hvis batteriet dør.

Signatur eller ikke på skjemaet er nok dessverre ikke juridisk sett er nok for oss som forbruker. Hvis Nissan før overtakelse informerer på annet vis for eksempel muntlig om at det ikke er garanti på batteriene så vil de hevde at de er sikret. Grunnen til at de vil ha signatur er at det skal være enklere å dokumentere att det er gjort men gjøres dette muntlig der selger har ett vitne som overhører det så vil vi uansett stille svakt. Og alle her som følger denne tråden er jo kjent med den manglende garantien dvs vi kan strengt tatt ikke påberope oss at vi ikke er kjent med den....

Som sagt eneste løsning er at Nissan faktisk garanterer at batteriet feks har 80% kapasitet etter 8 år eller 160 000 km (uten begrensninger ut over at man bevvist ødelegger batteriet...), da blir de konger av elbil markedet.

Det jeg synes er det mest bekymringsverdige med hele denne saken er at man nå har over ett års erfaring i USA (der de gir 8 år 160 000 km med begrensninger på batteriet) der de logger data fra tusenvis av biler og batterier via Carwings og så kommer man med vesentlig dårligere betingelser her i Norge/Europa.

Vet Nissan noe vi ikke får vite mhp batteri levetid... Hvis dette er tilfellet så håper jeg det er mulig å tilbakekalle en årets bil tittel for det fortjener den ikke når de ikke har tro på sitt eget produkt....

Når det gjelder diskusjonen om lader etc så er det en liten sak i forhold hvis man da ikke i en sak med batteriproblemer blir møtt at vi kan lese av Carwings systemet at du har bare ladet med (eller ladet for ofte med>) reise laderen og da kan vi ikke dekke at batteriet ditt tok fyr dessverre dette har vi allerede informer deg om....

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:19
Min selger sa at det var Nissan Nordic Europe som har pålagt selgerene å få alle kundene til å signere det.

Dersom de andre elbilprodusentene opererer med en grense på 70% og 80% så vil det være rimelig å innføre det samme via forbrukerrådet. Her skulle vi hatt en dialog med forbrukerrådet via elbilforeningen. Like gjerne først som sist da Nissan tydelig viser at de ikke er på vår side mtp. garanti...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA