Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

BE

#15
Det der er den mest ubrukelige garantien jeg har sett på lenge. Det papiret kommer ikke jeg til å signere slik det nå er formulert. Det eneste de garanterer er at batteriet fungerer etter 5 år, men slik jeg leser det får du ikke dekket noe som helst dersom batterikapasiteten er halvvert etter 5 år.

Dersom ikke Nissan kan spesifisere den garantien bedre enn det som er gjort her, kan de bare glemme mine penger!  >:(

Edit: Takk for at du delte informasjonen Saxo! Jeg er brennsikker på at Nissan må endre den formuleringen der, hvis ikke vil bare de aller mest desperate signere den kontrakten der. Enten det, eller så er de ikke klar over at de fraskriver seg hele garantiansvaret. Garantien/reklamasjonsretten i Norge er vel hovedargumentet for ikke å importere bilen selv...

Jeg er helt sjokkert over formuleringen i det dokumentet, de kan ikke være vel bevart de som har formulert det der. Forbrukerrådet kommer til å spise dem til middag!

Edit2: Jeg blir mer og mer forbannet på den formuleringen. For min del er det veldig enkelt; Det må endres ellers mister de en kunde, samt alle de jeg har snakket med som er potensielt interessert i denne bilen. Det kommer ikke på tale å akseptere dette!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Arha

Selgeren hos BNH fortalte meg at han tolket 5-års garantien som at den lovte minst 80% kapasitet etter 5 år. Denne blå kontrakten garanterer jo ingen ting. Hva i all verden er det de da garanterer i 5 år hvis et nesten ubrukelig batteri ikke erstattes?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lars C. Krogenæs

Stryk over IKKE og signer!

Gjør det på en diskret måte, slik at selger ikke legger merke til det. En batterigaranti som ikke gjelder dersom batteriet ikke fungerer, er jo ingen garanti, og må åpenbart være feil, som du her retter opp.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Sitat fra: Saxo på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 17:59
Info om batterier motatt ved signering av kontrakt.

Oppsiktsvekkende en garanti som der du er garantert å ikke kunne reklamere på noe. Dette er jo kun en garanti for at Nissan er sikret seg mot fremtidige krav.....

Synes denne er så oppsiktsvekkende formulert at den burde vært delt med med den riksdekkene presse (VG, Dabaldet, DN Teknisk Ukeblad eller tv programmene FBI eller TV 2 hjelper deg...) og håpe at de tar saken, Nissan Leafen har jo fått en del positiv omtale allerede og dette fortjener å bli belyst med ett skimrende offentlighetens lys... ). At Nissan har så liten tro på egen teknologi at de sikrer seg på denne måten gjør at jeg faktisk er skeptisk til om dette er produktet for oss. Dette tyder på at teknologien ikke er klar for "prime time" og vanlige forbrukere. Leafen ble bestilt under forutsetning av at det var ett ferdig utviklet produkt og her ser det mer ut som vi skal få lov til å betale for å være testflåte.... Det er jeg ikke interessert i dvs hvis jeg må signere på disse formuleringene blir det ikke Leaf på oss...

Men det betyr jo at andre kan få bil før (hvis de tør....)

Carl Anton Stenling

Man skal være oppmerksom på at rettighetene etter Forbrukerkjøpsloven gjelder mangler, dvs. egenskaper ved produktet som ikke var opplyst om ved kjøpstidspunktet. Dersom man har skrevet under på en slik erklæring så kan det i vesentlig grad komplisere en eventuell reklamasjon.

Saken bør tas opp med forbrukermyndighetene. Dette kan også være et brudd på markedsføringslovgivningen da forbeholdet er såpass vesentlig at det bør opplyses om ved markedsføringen og ikke komme som en overraskelse ved kontraktsignering.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Radiobil1

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 19:16
Sitat fra: Saxo på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 17:59
Info om batterier motatt ved signering av kontrakt.

Oppsiktsvekkende en garanti som der du er garantert å ikke kunne reklamere på noe. Dette er jo kun en garanti for at Nissan er sikret seg mot fremtidige krav.....

Synes denne er så oppsiktsvekkende formulert at den burde vært delt med med den riksdekkene presse (VG, Dabaldet, DN Teknisk Ukeblad eller tv programmene FBI eller TV 2 hjelper deg...) og håpe at de tar saken, Nissan Leafen har jo fått en del positiv omtale allerede og dette fortjener å bli belyst med ett skimrende offentlighetens lys... ). At Nissan har så liten tro på egen teknologi at de sikrer seg på denne måten gjør at jeg faktisk er skeptisk til om dette er produktet for oss. Dette tyder på at teknologien ikke er klar for "prime time" og vanlige forbrukere. Leafen ble bestilt under forutsetning av at det var ett ferdig utviklet produkt og her ser det mer ut som vi skal få lov til å betale for å være testflåte.... Det er jeg ikke interessert i dvs hvis jeg må signere på disse formuleringene blir det ikke Leaf på oss...

Men det betyr jo at andre kan få bil før (hvis de tør....)

TU eller Dine Penger ville sikkert hoppe på å plukke fra hverandre både batteri og Carwings avtale !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Lynet

Jeg skriver GARANTERT ikke under et slikt dokument, og jeg formaner alle elbilvenner om å gjøre det samme.
Håper Elbilforeningen tar tak i dette i morgen og drar rett til Forbrukerrådet med den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Jeg kommer IKKE til å signere dette dokumentet med bakgrunn i formulering om bortfall av mulighet til å reklamere på batterikapasitet. I tillegg synes jeg det er meget underlig at ladekabel som følger med bilen ikke skal kunne brukes daglig ved hjemmelading.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Den kontrakten der kan de bare glemme at vi signerer  ;D

Nissan Leaf

CarlosJardinero

Helt enig, jeg kommer ikke til å signere uten å stryke over visse ord.

Hvis en og annen enkeltkunde klager på dette, så er det ikke sikkert ta Nissan Norge bryr seg. Samtidig ser jeg på det som en enorm mangel dersom den medfølgende ladekabelen kun er til sporadisk bruk, og at garantirettighetene kan fratas om man bruker denne daglig. For alle oss som bor i leilighet så er det uaktuelt å installere en 16 amp Nissan-godkjent lader.

Jeg kommer til å sende tips om dette til TV 2 Hjelper deg og Forbrukerinspektørene. Hvis flere gjør det, er det desto mer sannsynlig at en av redaksjonene velger å lage sak på dette:
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2504379.html
fbi@nrk.no

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/trenger-du-vaar-hjelp-1685160.html
hjelperdeg@tv2.no


Kallagtunet

TV er vel og bra men jeg tror det er lang ledetid på disse programmene. Avis går nok fortere og hvis Elbilforeningen kjører saken på sine sider vil det nok også kjapt kunne spre seg til riksdekkende media hvis tips blir sendt. Det var jo flere aviser som kjørte saker på dårlige garantivilkår på bil i forrige uke var det vel.

Og i forhold til det som var påpekt der så er jo dette oppsiktsvekkende....

Aspiranten

#26
Selgeren SA til oss at vi ikke trengte å kjøpe noen ekstra lader, så vi har inngått kontrakt vel vitende at den medfølgende kontakten var mer enn god nok for daglig bruk.

Det nye dokumentet er forruten brudd på markedsføringskikk, også ett brudd på kjøpskontrakten vi inngikk.
Nissan Leaf

Joachim

Dette er det sykeste. En 5-års garanti som ikke gjelder hvis batteriet går i stykker. Jeg skal selvsagt bruke 10-amp ladereren til hjemmelading.

Dette skriver jeg heller ikke under på. Det er helt sikkert! Hvis de ikke snur på dette så mister de mange kunder...

Kallagtunet

#28
Her er US garanti vilkår. 8 år på batteri med noen begrensninger mhp såkalt gradual loss. Slik jeg forsto det så betydde det at intil 80% kapasitet etter 8 år var innenfor normalen og måtte påregnes. Dette kunne jeg leve med. Den norske formulering NO WAY....

Sitat

General Warranty Statement:
Every US specification Nissan LEAF is backed by a New Vehicle Limited Warranty providing: 36-month/36,000-mile basic coverage; 60-month/60,000-mile powertrain and electric vehicle system coverage; and 96 months/100,000 miles Lithium-Ion Battery coverage. (Terms, conditions and limitations apply. See your Nissan dealer for complete warranty details and read the actual Nissan New Vehicle Limited Warranty.) For extra protection, you can also add Security+Plus®, the only extended service agreement approved by Nissan.

Electric Vehicle (EV) System Coverage:
The Electric Vehicle (EV) System includes, but is not limited to the following items: Motor, Inverter unit, VCM, Reduction gear, DC/DC converter, Onboard charger, Onboard charger connector, and Trickle charge cable.

Lithium –Ion Battery Maintenance:
Vehicle maintenance, including maintenance of the Lithium-Ion battery, is required as a condition of Nissan's New Vehicle Limited Warranty. Battery maintenance includes performance of an annual "EV Battery Usage Report". These include checks at 12 mos., 24 mos., 36mos., 48mos., 60mos., 72mos. and 84mos, which can be performed by a Nissan Certified LEAF dealer or any qualified repair facility. The 12 and 24 month checks will be performed at no charge to the customer, provided the work is done at a Nissan Certified LEAF dealer. Damage or failure resulting from a failure to have these required services performed, or that could have been avoided had these services been performed, is not covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty. (See your Nissan dealer and read the actual limited warranty for complete details).

Lithium-Ion Battery Gradual Capacity Loss:
The Lithium-ion battery (EV battery), like all lithium-ion batteries, will experience gradual capacity loss with time and use. Loss of battery capacity due to or resulting from gradual capacity loss is NOT covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty. See your Owner's Manual for important tips on how to maximize the life and capacity of the "Lithium-ion battery." (See your Nissan dealer and read the actual limited warranty for complete details).

Hele garanti bestemmelsene i US:
http://nissan-leaf.net/wp-content/uploads/2010/11/773306-2011-Nissan-Leaf-Warranty.pdf

Gemini

Jeg føler meg lurt  :o

Hvordan kan de komme med noe nytt jeg skal undertegne nå? Og hvordan kan de la en ladekabel som tydeligvis ikke er trygg følge med bilen? Og i tillegg legger de alt ansvar på oss om noe går galt?
Har en blå Leaf i carporten :-D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA