Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Griffel

Ja i dette brevet sto det mye dumme ting. De kan da ikke kreve at folk skriver under på noe slikt.

Nissan forventer altså at folk skal skrive under på at de forstår noe som Nissan har skrevet uten at de egentlig selv forstår hva de har skrevet.

Selvføleglig må ladekablen kunne brukes daglig i en normal 10-16 Stikkontakt, selv om det er mer elegant å ha et fastmontert ladepunkt.

Og selvfølgelig må batteriet innenfor garantitiden tilfredstille et vist kapasitetsnivå.

Dette må da være en sak for forbrukermyndighetene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

iOnas

Hvordan i all verden skal man regagere når man blir presentert for et slik papir når man skal hente bilen? Saxo: tusen takk for at du postet dette. Det er ca 7 uker til min bil skal hentes, hvis dette er et papir vi må undertegne er dette en mulig showstopper for min del. Det som er rart er at jeg har jo allerede undertegnet en kjøpekontrakt, utrolig skuffende at noe slik blir presentert etterpå.
Bosted: Nordmøre.

Aspiranten

Kallag: enig, så enig...

Og garanti på kabelen må de få også. Det er uaktuelt å lade med 16A boks til 16,000,- . Vi underskrev kontrakt under forutsetningen at den var unødvendig.

Jeg håper virkelig at Nissan endrer denne kontrakten før den når ut i media og skader elbilenes omdømme i den generelle befolkningen.

En sak som dette vil kunne gjøre skade for flere millioner i dårlig PR for batteridrift.
Nissan Leaf

iOnas

En god løsning vil være at kunder som har kjøpt bil får med ladestasjon med installasjon på kjøpet...
Bosted: Nordmøre.

Aspiranten

Jeg er bortreist akkurat nå, så jeg kan ikke sjekke min kjøpskontrakt, men kan dere andre finkjemme deres egne kjøpskontrakter og se om det står at vi er avkrevd en ny signatur på ett nytt ark noesteds?

Jeg kan ikke skjønne hvordan Nissan kan kreve vår signatur på dette arket uten en slik paragraf i avtalen :)
Nissan Leaf

Gemini

Enig med deg Aspiranten at jeg håper Nissan ryddet opp i dette før media får tak i det. Jeg ønsker jo at elbil skal ha en positiv følelse over seg, og en slik sak som dette gir kun tapere.

Jeg som dere andre skriver ikke under på dette. Denne bilen som har fått så positiv omtale, mens dette vil gi Leaf'en en skikkelig skrape i lakken.
Har en blå Leaf i carporten :-D

sven erik

har de denne  for å bremse salget ?  jeg selv  valgte å trekke meg å kjøpe meg  i miev  der en har garanti unnset  hvor mye en hurtiglader å  da en kann kjøre mange mange mil per dag ikke bare ca 25 mil å med dette må en holde seg i nærheten  av jemme ikke ta en ferie tur som jeg skal i vinter

Elmo

Sitat fra: iOnas på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 20:27
En god løsning vil være at kunder som har kjøpt bil får med ladestasjon med installasjon på kjøpet...

Du må ha to, en på jobben også.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

En eller annen burde kanskje tipset Nissan om denne tråden ...

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Aspiranten

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 20:57
En eller annen burde kanskje tipset Nissan om denne tråden ...

Carl Anton

Allerede gjort...

Jeg håper Nissan får en sjans til å svare før media blir kontaktet.
Nissan Leaf

el-snorre

Dette ønsker jeg å sjekke litt nermere med Nissan. Får jeg et svar deler jeg det med dere.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lynet

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 22:13
Dette ønsker jeg å sjekke litt nermere med Nissan. Får jeg et svar deler jeg det med dere.

Flott at styreleder i foreningen tar raskt tak i dette   :) :) :) :) :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rilum

#42
Huff.. dette var virklig ikke bra  >:(

At de fraskriver seg ansvar ved bruk av den medfølgende kablen er jo en ting. F.eks varmvannstanker som er på 2000w eller mere må etter dagens regler være fast tilkoblet (ikke stikkontakt).
Men om de mener bilen ikke kan brukes med bare den medfølgende kablen så skulle en hjemmelader vært inkludert i prisen, ellers er jo ikke produktet komplett. Uasnett så kan jeg alltids leve med å skrive under på den delen av avtalen.

MEN, å skrive under på at man ikke får garanti på batteriet om det yter mindre en 80% etter 5 år /100 000 km er lite aktuelt.   :-[
Står selvfølgelig ikke noe om begrensninger på hjemmesiden dems:
http://www.nissan.no/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/warranty

Lurer da på hva slags garanti Nissan da gir på batteriet, det må jo finnes noen rettningslinjer.
Hvordan er det på trillingene ? Kan man få dokumentert der at de utbedrer om kapasiteten synker under xx% innen garanti tiden ?

edit: utfra hvordan jeg tolker det, så skriver man under på at man sier fra seg retten til å kreve garanti/reklamasjon om kapasiteten skulle gå under 80%. Hva om man selger bilen og ny eier krever garanti/reklamasjon ? han har jo ikke skrevet under på noe og forholder seg jo da til lovverket.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Aspiranten

Har elbilforeningen noen uttalelse fra forbrukerrådet ang. hvor lenge ett batteri bør vare?

5 års garanti / 5 års reklamasjonsrett er jo nesten hipp som happ. Selv om Nissan sier at vi kan drømme langt og lenge om batterigaranti, så vil forbrukerkjøpsloven slå inn på ett eller annet tidspunkt. Spørsmålet er hvor/når.
Nissan Leaf

Hans Håvard Kvisle

Ser dere på matrisen som følger med kjøpsveiledningen vår på elbil.no, så ser dere hva Nissan har kommunisert til oss skriftlig om hva som er minste gjenværende kapasitet på batteriene før de bør skiftes. Hensikten vår har vært å få fram en omforent verdi, uavhengig av om dette skal være på garanti (innenfor garantiperioden) eller utenfor og da på kundens regning.

Nissan oppgir 70% til oss. Da også sett forklaringen som er på side 2 i elbilmatrisen, samt lest hva som står om dette punktet i kjøpsveiledningen. Så de har hatt alle forutsetninger til å forstå dette korrekt før vi fikk oversendt informasjonen. Synes nå jeg.

Tolker de dette annerledes enn når sendte oss info i august, blir jeg meget forundret. Jeg kan heller ikke forstå annet enn at det må særs mye kreativitet for å misforstå hva vi har ønsket å få ut av informasjon fra Nissan. Dvs at dette berører hva du minimum skal forvente av batteriene i løpet av garantiperioden.

Nei, jeg velger å tro at dokumentet (ihvertfall på punktet som berører batterigaranti) er dårlig/feilaktig formulert. Generelt har Nissan fått mer ros av Forbrukerrådet enn mange andre, bl.a. pga at de ikke oppgir fullt så feil priser. Så helt utafor kan de heller ikke være når det gjelder at en garanti - for å kunne kalles garanti - må gå utapå forbrukerkjøpslovens minstekrav.

Jeg er glad for at styrelederen i Elbilforeningen tar kontakt med Nissan imorra tidlig. Skapes det usikkerhet er det uheldig for dem - og uheldig for alle som gleder seg til å motta en LEAF.
Så få det avklart litt brennkvikt ;)
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA