Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Gemini

Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:28

De elektriske forskriftene i Norge skifter stadig vekk.

En bør kunne gå ut fra at en kontakt som er satt opp er i tråd med forskriftene som gjaldt den gang den ble satt opp. Slik jeg kjenner reglene trenger ikke eksisterende ledningsnett oppgraderes hver gang forskriften endres. Å kreve at bruker av et elektrisk apperat skal måtte gå gjennom forskrifter, og gjeldenede anlegg blir å kreve det umulige. ;D

Forskriftene skifter ikke stadig, men normen skifter hvert fjerde år (og normen fungerer i praksis som en forskrift). Men det er slik at det ikke er krav til å oppgradere anlegget etterhvert som normene skifter. Jeg hadde planer om å legge opp en ny 16A-kurs til denne utestikkontakten, og etter dagens norm vil sikringen da også ha jordfeilbryter. Det vil si at det er en ganske trygg installasjon. Å koble laderen i en 40-50 år gammel stikkontakt som er forsynt med 10A er uansett ingen god ide. Elektrisk installasjon er ikke evigvarende. Men igjen, selve LADEKABELEN må Nissan garantere.
Har en blå Leaf i carporten :-D

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:45
Men Nissan har i USA uttalt at en forventer 80 % kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år etter det jeg leser av US forum. Hvis dette garanteres så er det greit nok for meg.

Samme her. Nissan er NØDT til å garantere at batteriet ikke må byttes ut på vår lommebok i 5 års perioden.

Og de må levere en 24/7 lader sammen med bilen.

Alt annet vil føre til kansellering for vår del.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Hvordan har trilling leverandørene løst dette og hvilken type garantibestemmelser har de på batteri pakken?

Noen som vet eller har link til de detaljerte bestemmelsene?

Hans Håvard Kvisle

P og C har oppgitt 80% som minstekapasitet, ref info som er levert til kjøpsveiledningen til NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen.

Mitsubishi ville ikke gi et slik tall, men oppga: Diagnosetester vil avgjøre defekter i batteriet
Det ligger da til grunn for om batterigaranti vil gjelde. Om dette egentlig er en garanti som går utover forbrukerkjøpslovens mangelbestemmelser, er sannelig ikke godt å si.

Tror det først som sist er like greit å forvente at det i framtida vil bli mange "morsomme" diskusjoner om når batteriene egentlig er så dårlige at de må skiftes på garanti. Leverandørene er på tynn is. Det er også kommende elbilister. Heldigvis har vi en sterk forbrukerlovgivning i Norge. Men mas blir det.

Men det er klart, de dårligste forsøkene på ansvarsfraskrivelse og urimelig grad av plikter påført elbilisten, kan ikke passere. Tror vi har et godt eksempel nå på dette. Noen av formuleringene risikerer å få klassikerstatus (for å uttrykke meg pent).

Jeg tror Nissan tar til fornuft. Og denne gang må de gjøre det raskt. De har i alle fall fått sjansen til det. Utrykket "en inkurie" er alltids noe som kan brukes som unnskyldning. Det må vi da godta?

Glemte å skrive at det vil være interessant om noen med kontrakter/garantivilkår i Norge for trillingene, sjekker formuleringene der.



St.Hanshaugen

RuneW

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:45
Men Nissan har i USA uttalt at en forventer 80 % kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år etter det jeg leser av US forum. Hvis dette garanteres så er det greit nok for meg.

Men garanteres dette noe sted da? At Nissan "forventer 70% kapasitet etter 10 år" er verdt nøyaktig ingenting.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kallagtunet

Sitat fra: RuneW på onsdag 26. oktober 2011, klokken 12:57
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:45
Men Nissan har i USA uttalt at en forventer 80 % kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år etter det jeg leser av US forum. Hvis dette garanteres så er det greit nok for meg.

Men garanteres dette noe sted da? At Nissan "forventer 70% kapasitet etter 10 år" er verdt nøyaktig ingenting.

Nope... Det er fare for det ja.

Lars C. Krogenæs

#81
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 26. oktober 2011, klokken 12:31....Noen av formuleringene risikerer å få klassikerstatus (for å uttrykke meg pent).

Da kjører vi på:

I tråden "Elbilismens språk" kan vi da kanskje legge til:

Nødlader: ladekladden som følger med Nissans elbiler. Ladeledning av så tvilsom kvalitet at Nissan fraråder at den brukes, bortsett fra i ytterste nød. Ring evt. bergingsbil først, det er inkludert når du kjøper bilen. Dersom bergingsbil ikke kan komme, lån en ladekabel fra en i-Miev og til sist prøv den medfølgende ladekladden.

NEK 405-3 kurs - Kurs du må ha bestått for å kunne sette en Leaf til lading. Enhver som skal lade bilen må kunne kontrollere om det elektriske annelgget som bilen skal koples til, er i henhold til elektriske forskrifter i Norge.   

Venter med å legge til disse ordene, inntil vi har fått bekreftet eller avkreftet ordlyd fra Nissan Oy-Oy-Oy.

;D

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: RuneW på onsdag 26. oktober 2011, klokken 12:57
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:45
Men Nissan har i USA uttalt at en forventer 80 % kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år etter det jeg leser av US forum. Hvis dette garanteres så er det greit nok for meg.

Men garanteres dette noe sted da? At Nissan "forventer 70% kapasitet etter 10 år" er verdt nøyaktig ingenting.

Det er et godt poeng. Derfor har Elbilforeningen/NAF/Forbrukerrådet vært opptatt av å få den minste restkapasiteten som skal utløse batterireparasjon/bytte enten på garanti eller kundens regning, avhengig av garantiperiodens utløp, dvs hva som er utslitte batterier. Dette framgår av konteksten når vi har bedt om info fra importørene.

Nissan oppga da 70%. Dessuten skaper de i all kommunikasjon en forventning om hva levetida er. F.eks. til Elbilforeningen: "70% igjen av batteriets kapasitet etter 8-10 år". Må jo si at kunden må være svært skuffa hvis restkapasiteten da er mindre enn 70% etter 5 år / 100.000 km.

Da snur vi oss raskt til forbrukerkjøpslovens §15 ledd b) om tingens egenskaper:
"svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper "
Om det ikke er tilfelle, har varen en mangel og forbrukeren har da sine krav å stille. En garanti skal faktisk gå utover dette minimumskravet i forbrukerkjøpsloven for å kunne kalles en garanti! En garanti skal ikke forringe forbrukernes rettigheter.

Jaja, jeg tror fortsatt dette er en storm i vannglass. Årsaken må da være dårlig språk og klønete formuleringer - mer enn noe annet. Men bevares, Nissan må da sannelig se å få klargjort dette. På en god måte.
St.Hanshaugen

Kallagtunet

#83
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 26. oktober 2011, klokken 14:26
Jaja, jeg tror fortsatt dette er en storm i vannglass. Årsaken må da være dårlig språk og klønete formuleringer - mer enn noe annet. Men bevares, Nissan må da sannelig se å få klargjort dette. På en god måte.

Er forundret over det standpunktet styremedlemmet her fremmer. Hvis elbilen skal bli prime time og ikke bare noe for entusiastene som på grunn av sin interesse og entusiasme ofte tåler mye mer enn den vanlig forbruker så må kravene til produsentene være strengere enn det elbilforeningen har lagt listen på i det en uttrykker her. Elbilen er nå på vei inn i hendene på "vanlige forbrukere" og elbilforeningen bør også merke seg dette og faktisk dette styre de standpunkter en inntar ut i fra det hvis den skal ha en berettiget rolle også når entusiast tiden er over.

Er produsentene sikre på kvaliteten og levetid på batteripakken (de har mye data fra mange biler nå...) så vil det ikke koste dem noe å gi en 5 eller 8 års garanti med garantert restverdi....

Jeg skjønner egentlig ikke problemet for produsentene hvis de da som sagt tidligere vet at de selger fremtidige reklamasjons "bomber" og derfor fraskriver seg alt ansvar.

For meg så betyr det bare en ting, elbilen er ikke klar for de store masser enda.... Synn for Leafen den hadde fortjent bedre...

Elghost

Teknisk ukeblad har nå publisert en artikkel. Begynner å bli pinlig for Nissan dette her
http://www.tu.no/motor/article293179.ece
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

el-snorre

Nissan har kommet med følgende formulering basert på informasjonen:
"- Vi har fått tilbakemelding på formuleringen i kundeinformasjonen til Nissan Leaf kjøpere, hvor det stilles spørsmål ved formuleringen rundt lading og batterigaranti.  Det kan her være formuleringer som er uheldig, og vi finner det nå naturlig å gå gjennom dokumentet med tanke på en klarere og korrekt tekst", sier Marina Maneas Bakkum i Nissan.


Dette er et midlertidig svar og Elbilforeningen følger opp saken.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Kallagtunet

Sitat fra: el-snorre på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:10
Nissan har kommet med følgende formulering basert på informasjonen:
"- Vi har fått tilbakemelding på formuleringen i kundeinformasjonen til Nissan Leaf kjøpere, hvor det stilles spørsmål ved formuleringen rundt lading og batterigaranti.  Det kan her være formuleringer som er uheldig, og vi finner det nå naturlig å gå gjennom dokumentet med tanke på en klarere og korrekt tekst", sier Marina Maneas Bakkum i Nissan.


Dette er et midlertidig svar og Elbilforeningen følger opp saken.

Godt jobbet. Kjør på, det står om elbilen for de store masser sin Ære  ;D

Lipo

Sitat fra: elghost på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:04
Teknisk ukeblad har nå publisert en artikkel. Begynner å bli pinlig for Nissan dette her
http://www.tu.no/motor/article293179.ece

Fantastisk artikkel ! TU treffer som vanlig spikeren presist på hodet.

Nå får vi bare håpe flere medier hiver seg på.
Dette fortjener Nissan litt pepper for.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elghost på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:04
Teknisk ukeblad har nå publisert en artikkel. Begynner å bli pinlig for Nissan dette her
http://www.tu.no/motor/article293179.ece

Da er det bare å lene seg tilbake og vente på at flere medier følger opp, og at Nissan kommer tuslende med halen mellom bena, legger seg flat og innrømmer at forsøket på å skyve problemer som måtte oppstå over på kunden ikke lyktes.

Lars

(Og nei. Jeg er ikke ansatt i Think for å henge ut Nissan).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Sitat fra: elghost på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:04
Teknisk ukeblad har nå publisert en artikkel. Begynner å bli pinlig for Nissan dette her
http://www.tu.no/motor/article293179.ece

God og presis artikkel fra TU der. Nå får vi håpe også at medier med større nedslagsfelt hiver seg på...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA