Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:02
Er forundret over det standpunktet styremedlemmet her fremmer.

Det styremedlemmet her prøver å si, er nok at Nissan kommer til å endre innholdet, og avklare hva garantien innebærer og at ladeledningen selvfølgelig kan brukes til daglig lading.

I påvente av dette, er det ikke nødvendig å legge alt for mye hjernearbeid i dette skrivet, som med 100% sikkerhet nå blir trukket tilbake. Men vi kan selvfølgelig lage noen morsomme Nissan vitser, mens vi venter  ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Vi får håpe de tar til vett og kommer sterkt tilbake. Bilen fortjener det (hvis bare batteriene har en garantert levetidsperiode)....

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:31
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:02
Er forundret over det standpunktet styremedlemmet her fremmer.

Det styremedlemmet her prøver å si, er nok at Nissan kommer til å endre innholdet, og avklare hva garantien innebærer og at ladeledningen selvfølgelig kan brukes til daglig lading.

I påvente av dette, er det ikke nødvendig å legge alt for mye hjernearbeid i dette skrivet, som med 100% sikkerhet nå blir trukket tilbake. Men vi kan selvfølgelig lage noen morsomme Nissan vitser, mens vi venter  ;)

Lars

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:31
Det styremedlemmet her prøver å si, er nok at Nissan kommer til å endre innholdet, og avklare hva garantien innebærer og at ladeledningen selvfølgelig kan brukes til daglig lading.

Jepp, Nissan kommer garantert til å endre ordlyden på en eller annen måte.

Det jeg er mer spent på er om denne episoden klarer å tvinge Nissan til å gi en slags garanti på batterikapasitet, noe som tydeligvis ikke eksisterer per i dag.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 13:58
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 26. oktober 2011, klokken 12:31....Noen av formuleringene risikerer å få klassikerstatus (for å uttrykke meg pent).

Da kjører vi på:

I tråden "Elbilismens språk" kan vi da kanskje legge til:

Nødlader: ladekladden som følger med Nissans elbiler. Ladeledning av så tvilsom kvalitet at Nissan fraråder at den brukes, bortsett fra i ytterste nød. Ring evt. bergingsbil først, det er inkludert når du kjøper bilen. Dersom bergingsbil ikke kan komme, lån en ladekabel fra en i-Miev og til sist prøv den medfølgende ladekladden.

NEK 405-3 kurs - Kurs du må ha bestått for å kunne sette en Leaf til lading. Enhver som skal lade bilen må kunne kontrollere om det elektriske annelgget som bilen skal koples til, er i henhold til elektriske forskrifter i Norge.   

Venter med å legge til disse ordene, inntil vi har fått bekreftet eller avkreftet ordlyd fra Nissan Oy-Oy-Oy.

;D

Lars

LOL. Helt konge ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Nissan sier at på grunn av den lave kapasiteten i den 10A kladden som følger med så kan man ikke varme bilen og lade samtidig.
Ok, greit nok, men kan man da lade bilen for eks fra kl 22:00 til 07:00 og så varme bilen for eks fra 07:01 til 07:55 ?
Og da alt dette automatisk.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:55
Nissan sier at på grunn av den lave kapasiteten i den 10A kladden som følger med så kan man ikke varme bilen og lade samtidig.
Ok, greit nok, men kan man da lade bilen for eks fra kl 22:00 til 07:00 og så varme bilen for eks fra 07:01 til 07:55 ?
Og da alt dette automatisk.

Ja.

Når det gjelder teksten ang. den medfølgende ladekabelen oppfatter jeg det ikke som om det er ladekabelen som er problemet, men daglig bruk av denne i stikkontakter av ukjent alder og stand. Det er mange gamle stikkontakter med dårlige koblinger i rundt omkring.

Kobler man ladekabelen i en ny stikkontakt (eller en som er nylig sjekket av elektriker) på egen kurs oppstår neppe problemer av noe slag. Men sjekk for varmgang uansett.

Selve teksten sier jo:
"Daglig hjemmelading med denne kabelen kan potensielt medføre oppheting og skade på dine elektriske installasjoner"

Altså skade på dine elektriske installasjoner (pga. varmgang), ikke på selve kabelen. Det er ikke noe Nissan kan gjøre med dette annet enn å anbefale å bruke en fast koblet ladestasjon. Vi som har peiling på elektrisitet og vet hva problemet er kan selvfølgelig sikre oss på billigere måter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#96
Tu.no har oppdatert sin artikkel: Vi har vært i ny kontakt med markedssjef Frode Langli som bekrefter at skrivet kommer til å bli endret.
http://www.tu.no/motor/article293179.ece
Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Hans Håvard Kvisle

Ser at jeg langt bak i tråden er litt feiltolka, siden jeg sikkert er styremedlemmet det refereres til.

Styremedlemmet mener ikke at Nissan ikke skal stille garanti på batteriene sine. Snarere tvertimot, det er hva de skal gjøre. Helt nødvendig. Og garantien må ha en målbar forankring. Derfor dette kravet om minimum restkapasitet. Jeg er fan av 80%. Men Nissan må sjøl bestemme hva de tør og kan gi. Om det er 70%, er deres sak. Det er da i det minste noe å forholde seg til. Et viktig første steg.

Hvor stor tro produsentene har på batteriene sin, er sannelig ikke godt å si. Skal vi være realistiske, er det et visst sjansespill. Derfor gjelder det for produsentene å spre risikoen bredt - og ei heller putte for mye risiko inn i hver bil. Det begrenser da størrelsen på batteripakkene.

Begrensninger av ytelse og økonomisk risiko knytta til batterier er den åpenbare grunnen til at elbil ennå ikke er "prime time". Den humper seg ut i markedet og trenger masse former for hjelp for å slå gjennom. Derfor har vi et lass av elbilgoder. Det vil vi ha 5-10 år til før vi kan håpe at batterikoden virkelig er knekt.

Interessant er forøvrig at Peugeot i forrige uke utvida garantien sin til 5 år / 120.000 km. Mon tro hvorfor?

St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. oktober 2011, klokken 16:16
Tu.no har oppdatert sin artikkel: Vi har vært i ny kontakt med markedssjef Frode Langli som bekrefter at skrivet kommer til å bli endret.
http://www.tu.no/motor/article293179.ece
Lars

Tydelig at TU leser Elbilforum iallefall ;D (om ikke Nissan gjør det)

Infoskrivet var jo "stolen with pride" (?) herfra, og en del av infoen i oppdateringen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kallagtunet

Du ble feiltolket ja. Beklager missforståelsen. Jeg ser vi er helt på linje.

Jeg er kanskje naiv men jeg trodde faktisk Leaf var starten på "prime time" for elbilen (sammen med trillingene). Ett produkt som Nissan har brukt uhorvelige midler på å utvikle, testkjørt og mishandlet i årevis. En bil som er god å kjøre, tilsynelatende rimelig i drift, energiøkonomisk og derfor ett godt alternativ for hvermannsen som bil nummer 2 (som lett i praksis vil være bilen som brukes mest) til og fra jobb og annen nærkjøring.

Men det virker altså ikke som Nissan har tro nok på produktet sitt slik at de tør å utstede en definert garanti. Nesten utrolig.

Og ja enig i at Peugeot er heldige med timingen av sin utvidelse av garanti, de har skjønt hva som må til for å få vanlige folk over på el. (Når det er sagt så er det interessant å se hva som er med liten skrift i betingelsene, men jeg finner ingen forbehold i annonsen eller på hjemmesidene deres...)


Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 26. oktober 2011, klokken 16:44
Ser at jeg langt bak i tråden er litt feiltolka, siden jeg sikkert er styremedlemmet det refereres til.

Styremedlemmet mener ikke at Nissan ikke skal stille garanti på batteriene sine. Snarere tvertimot, det er hva de skal gjøre. Helt nødvendig. Og garantien må ha en målbar forankring. Derfor dette kravet om minimum restkapasitet. Jeg er fan av 80%. Men Nissan må sjøl bestemme hva de tør og kan gi. Om det er 70%, er deres sak. Det er da i det minste noe å forholde seg til. Et viktig første steg.

Hvor stor tro produsentene har på batteriene sin, er sannelig ikke godt å si. Skal vi være realistiske, er det et visst sjansespill. Derfor gjelder det for produsentene å spre risikoen bredt - og ei heller putte for mye risiko inn i hver bil. Det begrenser da størrelsen på batteripakkene.

Begrensninger av ytelse og økonomisk risiko knytta til batterier er den åpenbare grunnen til at elbil ennå ikke er "prime time". Den humper seg ut i markedet og trenger masse former for hjelp for å slå gjennom. Derfor har vi et lass av elbilgoder. Det vil vi ha 5-10 år til før vi kan håpe at batterikoden virkelig er knekt.

Interessant er forøvrig at Peugeot i forrige uke utvida garantien sin til 5 år / 120.000 km. Mon tro hvorfor?



Rilum

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 26. oktober 2011, klokken 16:44
Interessant er forøvrig at Peugeot i forrige uke utvida garantien sin til 5 år / 120.000 km. Mon tro hvorfor?

Om man tar utgangspunkt i at man bruker en ting slik den skal brukes så er det vel 2 muligheter igjen for å "ødelegge"
1) at man bruker den så mye at den bli utslitt
2) at man bruker den for lite, og at den ikke tåler å bli gammel, eller stå uten å bli brukt.

Peugeot har vel sikkert valgt det utfra at veldig få kjører så langt så risikoen er liten, også får de da bedre vilkår en de andre to, og dermed kan de ta litt av kjøperne dems.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Gemini

Jeg er først og fremst lei meg jeg. Jeg har gledet med som en unge til vi skulle få bilen vår. Jeg har ønsket meg en god elbil  i sikkert 20 år. Nå hadde jeg endelig skrevet under salgskontrakten på det jeg så for meg var drømmebilen for meg og min familie - og så roter Nissan på denne måten og ødelegger hele gleden min. Dette er så uproft! Jeg har aldri kjøpt bil fra Nissan før, og vår forhandler har oppført seg fint han, for all del. Dette er det noen høyere opp i systemet som har rotet med, og ikke på en betryggende måte. Er det denne behandlingen jeg kan forvente meg de neste årene fra Nissan?

Jeg synes at Nissan burde gi oss hjemmeladeren som kompensasjon for dette. Å kjøpe en splitter ny bil er å kjøpe en følelse også, ikke kun ett produkt. En bil koster mye penger, og for oss miljøentusiaster er dette en stor ting! Så jeg håper Nissan gjør noe for å gi oss "godfølelsen" tilbake igjen.
Har en blå Leaf i carporten :-D

Kallagtunet

Gi meg heller 8 år med garantert minimum kapasitet på batteriet på 80% så er det god følelse. Er bilen god så koster det ikke Nissan noe... Hvis de mener at de trenger å legge til noen tilleggsbetingelser for å garantere dette så kan det være kanskje minimum 80% av ladingen skal være til 80% og maks 8% hurtiglading (mange 8 tall (lett å selge) og mulig å forholde seg til hvis en får en utskrift på hvordan en ligger an fra Carwings (Burde ikke være noe problem ligger kanskje inne allerede)).

Lading med medfølgende klump er en avsporing, det skader ikke batteriet på noen måte, heller det motsatte, men det tar lenger tid, er mindre økonomisk (fordi laderen ikke har 100% effektivitet) og har en ett el anlegg som ikke er i god stand så er det en teoretisk fare for varmgang (som det også er med en hvilken som helst varmtvannsbereder i ett litt eldre hus uten at det var store skriv på det som måtte signeres før en tar den i bruk.)

Sitat fra: Gemini på onsdag 26. oktober 2011, klokken 17:27
Jeg synes at Nissan burde gi oss hjemmeladeren som kompensasjon for dette. Å kjøpe en splitter ny bil er å kjøpe en følelse også, ikke kun ett produkt. En bil koster mye penger, og for oss miljøentusiaster er dette en stor ting! Så jeg håper Nissan gjør noe for å gi oss "godfølelsen" tilbake igjen.

Gemini

Kallagtunet - garanti på batteriet regner jeg med at de ender opp med å gi. Men da står jeg fortsatt omtrent der jeg  sto i utgangspunktet. Så derfor synes jeg vi burde få noe ekstra.

For min del er sikkerhet ved lading veldig viktig. Jeg setter aldri på vaskemaskin eller oppvaskmaskin om natten fordi det er en økt brannfare ved bruken av dem. Å sette elbilen på lading med en kladd de advarer mot å bruke gir ikke et signal til meg om å sove godt om natten i hvert fall. Jeg har sett noen stygge bilder av elbiler som har tatt fyr, og det der vil jeg ikke ha i mitt hus.

Jeg får følge med i ladepunkttråden for å finne en god løsning på ladingen hjemme.
Har en blå Leaf i carporten :-D

Kallagtunet

Missforstå meg rett jeg tar gjerne installasjon av hjemme lader på kjøpet :D men tror dessverre ikke dette er realistisk da dette er penger direkte ut av Nissan sine lommer nå (det er ikke de selv som installerer men en leverandør). En Garanti forpliktelse er en mulig utgift i fremtiden som de om så kan forsikre seg mot.

Men JA jeg vil ha Gratis installert hjemme lader inkludert helt klart ja.

Sitat fra: Gemini på onsdag 26. oktober 2011, klokken 17:49
Kallagtunet - garanti på batteriet regner jeg med at de ender opp med å gi. Men da står jeg fortsatt omtrent der jeg  sto i utgangspunktet. Så derfor synes jeg vi burde få noe ekstra.

For min del er sikkerhet ved lading veldig viktig. Jeg setter aldri på vaskemaskin eller oppvaskmaskin om natten fordi det er en økt brannfare ved bruken av dem. Å sette elbilen på lading med en kladd de advarer mot å bruke gir ikke et signal til meg om å sove godt om natten i hvert fall. Jeg har sett noen stygge bilder av elbiler som har tatt fyr, og det der vil jeg ikke ha i mitt hus.

Jeg får følge med i ladepunkttråden for å finne en god løsning på ladingen hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA