Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

tomrh

#105
Sitat fra: Bjornt på fredag 05. oktober 2012, klokken 11:57
Men da er forholdet at det vil hjelpe å knyte ett ullskjerf rundt den beholderen på vinterstid ? Ull isolerer jo så bra.
Du kan få kona til å strikke "lue" til vanntanken.  ;D
Tuller faktisk ikke, sjekk lengre ned på siden her: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694&start=0
Jeg tror allslags isolasjon vil hjelpe MYE, inkl. ullskjerf. For den tynne plastveggen i tanken slipper ut omtrent alt av varme veldig raskt. For med den nye R-verdien for 2 mm tykk plast jeg fant betyr det at vanntanken i det regneeksemplet varmer opp omgivelsene med

0,0314 m2 * (1/0,0029) * 60 = 650W !!  :o    (Nå skjønner jeg plutselig hvorfor vannbåren varme er så effektiv..)

DET er å fyre for kråka det!  For dette varmetapet må jo trekkes av batteriet for å holde kjølevæska konstant varm.

Setter vi inn R=0,27 (for 1 cm tykk steinull) får vi til sammenligning 0,0314 * (1/0,27) * 60 = 7W
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Takker for det, du. En slags isolasjon av den tanken blir det da. Smart. Ull eller noe  annet, som ser litt smart ut. 
:-)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Griffel

#107
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 05. oktober 2012, klokken 09:04
Så 1 cm isolasjon rundt vanntanken gjør at den holder varmen 100 ganger lengre enn uten.  :o
Ulikt gamle PSA biler er vel ikke ekspansjonstanken i varmekretsløpet, det er forsåvit klart at det hjelper og isolere, men vannet i ekspansjonstanken blir ikke varmet opp noe særlig. Temperaturen i ekspansjontanken er nok mye lavere, følgelig også varmetapet her.
Det er viktigere å isolere de deler av kretstløpet hvor det går varmtvann og hvor varmetapet ikke går til kupeen.
Når vann varmes utvider det seg og det går litt varmtvann inn i tanken og når det kjøles går det litt ut så noe varmetap er det der, men det er mer å hente på å isolere slanger som ligger direkte mot kalde flater og utenfor kupeen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars J

#108
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 05. oktober 2012, klokken 12:49
Jeg tror allslags isolasjon vil hjelpe MYE, inkl. ullskjerf. For den tynne plastveggen i tanken slipper ut omtrent alt av varme veldig raskt. For med den nye R-verdien for 2 mm tykk plast jeg fant betyr det at vanntanken i det regneeksemplet varmer opp omgivelsene med

0,0314 m2 * (1/0,0029) * 60 = 650W !!  :o

Har sett litt på innlegga i denne strengen, og føler behov for å komma med litt korrigering. Dvs metoden over for å rekna varmegjennomtrening i eit stoff (plastveggen) er forsåvidt korrekt. Dvs varmestrømmen er avhengig av temperaturforskjellen på overflate på plastveggen innvendig og plastveggen ytterside.
Temperatur på plastveggen innside er nok ca temperaturen på vatnet (50 gr.C).
Men er det nokon som trur at temperatur på den uisolerte plastveggen ytterside kan bli -10 gr.C? I såfall vil vanndråpe frysa til is med ein gong den kjem i kontakt med plasten. Eg trur me alle veit at temp på den uisolerte plastveggen ytterside er betydeleg høgare. Faktisk vil eg tru at den kan vera ubehagelg varm å ta på (med bare hender, utan hanskar).
Altså er deltaT (=temp differansen over plasten) svært mykje mindre enn det som er brukt i reknestykket, og følgeleg er tapet også mykje mindre.  ;)

PS! Temperaturmåling med infrarød kamera ville gitt svar på kva for overflatetemperatur tanken har.
Sandnes, Think Classic og TMS

Elmo

#109
Sitat fra: Griffel på fredag 05. oktober 2012, klokken 17:57
Ulikt gamle PSA biler er vel ikke ekspansjonstanken i varmekretsløpet,

Litt off topic men . . en liten presisering.
På "stor PSA", dvs Berlingo/Partner går heller ikke vannet gjennom tanken, men på Saxo og P106 bruker man sikkert 50% av kapasiteten til å varme opp omgivelser og panser (før man isolerer) :D

PS: . . men isolering av tanken har også merkbar effekt på Berling/Partner
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#110
Sitat fra: Lars J på fredag 05. oktober 2012, klokken 18:36
Altså er deltaT (=temp differansen over plasten) svært mykje mindre enn det som er brukt i reknestykket, og følgeleg er tapet også mykje mindre.  ;)

PS! Temperaturmåling med infrarød kamera ville gitt svar på kva for overflatetemperatur tanken har.
Det er nok helt riktig, i tillegg til varmtvannet ikke sirkulerer gjennom ekspansjonkammeret slik temperaturen på vann-siden i tanken er svert mye lavere. Litt ulik meg ville jeg ikke gripe fatt i disse feilene siden det var så mange, det er vanskelig å beregne riktig, og at det uansett er en god ide og isolere. I et hvert fall slanger ut og inn på heater i motorrommet.
Isolering vil forbedre situasjonen, men i kWh veldig mye mindere enn disse regnestykkene viser.

Plasten er nesten som en termisk kortsluttning å regne. Det er varmeovergangen vann plast og plast luft som mangler i kalkylen. Disse er vansklige å estimere, siden det er relativt mye høyerer varameovergangs tall der væske og luft strømmer. Altså isoler slanger det strømmer væske i og hvor kald luft er i bevegelse på yttersiden. Slanger som festet mot metall som er kaldt har også et stor varmetap. Dersom temperaturforskjellen på yttersiden av veggen i forhold til luften var 60 grader (alt for høyt) ville tanken på 0,03m2 i stillestående luft kanskje bare gi fra seg:
10W/m2K altså 18W, Blåser det frisk 10 ganger så mye, uansett mye mindre enn 650W.

I PSA (106 og Saxo)  strømmet vesken gjennom reservoaret som var i motorrommet, derfor hjalp det veldig å isolere denne og de slangene som også befant seg i motorrommet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

varmer eller kjøler dete vannet batteriene å ?

Griffel

#112
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

testO

#113
Hos trillingene sirkulerer vannet gjennom ekspansjonstanken også. Så temperaturen i ekspansjonstanken blir like høy som vannet som kommer fra varmeregisteret.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Griffel

#114
Sitat fra: testO på fredag 05. oktober 2012, klokken 20:13
Hos trillingene sirkulerer vannet gjennom ekspansjonstanken også. Så temperaturen i ekspansjonstanken blir like høy som vannet som kommer fra varmeregisteret.
Ok, da er det også lønnsom å isolere denne, men det er ikke vist slik på: http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Elmo

#116
Sitat fra: testO på fredag 05. oktober 2012, klokken 23:29
Dette diagrammet viser bedre hvordan det er i praksis.
http://imageshack.us/a/img204/7472/capturedcran20120930100.png
Ja det der ligner veldig på sånn slangene går i tanken på Saxo
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erik e

Hvor på "diagrammet" er varmeregiseret?   Varmemessig er det vel ikke noe fordel at vannet går gjennom tanken hele tiden,men systemet blir "selvluftende".      Og de som bruker ull må ikke glemme vindtett jakke utenpå. ;)  Ikke bruk regnestykke på dette,dra på Biltema og kjøp det som brukes til sånne ting. Flott vær i helgen for og ta "høstskjekken" på bilen. Lykke til,god helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Elmo

#118
Sitat fra: erik e på lørdag 06. oktober 2012, klokken 09:19
Hvor på "diagrammet" er varmeregiseret?  

Det må være inni den store boksen nederst på bildet

Sitat fra: erik e på lørdag 06. oktober 2012, klokken 09:19
Varmemessig er det vel ikke noe fordel at vannet går gjennom tanken hele tiden,men systemet blir "selvluftende".    

Systemet blir selvluftene selvom vannet ikke går gjennom tanken, bare det står på den øverste punktet i kretsen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: erik e på lørdag 06. oktober 2012, klokken 09:19
Ikke bruk regnestykke på dette,dra på Biltema og kjøp det som brukes til sånne ting. Flott vær i helgen for og ta "høstskjekken" på bilen. Lykke til,god helg.
Enig her er det alt for mange ukjente til at det er noen vits å regne. Men i og med at væsken sirkulerer gjennom tanken er det helt sikkert at det lønner seg å isolere denne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA