Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

breitling

Jeg brukte løsning som karen fra bruksanvisning; to tennissokker dratt over tanken (dekket ca. 70%; ikke under og ikke bak). Merkbar økning av lufttemperatur ut av dysene. I tillegg er det varmt i bilen (20 grader) etter 10 min. Skal bruke samme metoden som  "hkaspenberg".
PS: kan du legge noen bilder av isolasjons jobben din hkaspenberg?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

hkaspenberg

Sitat fra: breitling på torsdag 11. oktober 2012, klokken 08:54
Jeg brukte løsning som karen fra bruksanvisning; to tennissokker dratt over tanken (dekket ca. 70%; ikke under og ikke bak). Merkbar økning av lufttemperatur ut av dysene. I tillegg er det varmt i bilen (20 grader) etter 10 min. Skal bruke samme metoden som  "hkaspenberg".
PS: kan du legge noen bilder av isolasjons jobben din hkaspenberg?

Det kan jeg godt gjøre. Tar noen bilder i ettermiddag etter jobb.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 08:53
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 08:23
God lunk i bilen. Vel fremme på jobben etter 14 km hadde jeg akkurat mista den første prikken på batteriet, dvs. omtrent samme strømforbruk som vanlig.
Det har en virkning men ikke i form av økt kjørelengde - som du oppdaget med batteriprikken.
:

Det jeg tydeligvis ikke klarte å formidle var at strømforbruket var omtrent som vanlig uten bruk av varmeapparat. Med det samme innstillingene på varmeapparatet, som er omtrent minimum for å holde dugg borte, så mistet jeg vanligvis den første prikken etter 10-11 km, ikke etter 14 som idag. Så jeg bruker tydeligvis mindre energi på å holde bilen varm etter at jeg isolerte. I tillegg føles bilen varmere.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

#138
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:39
Med det samme innstillingene på varmeapparatet, som er omtrent minimum for å holde dugg borte, så mistet jeg vanligvis den første prikken etter 10-11 km, ikke etter 14 som idag. Så jeg bruker tydeligvis mindre energi på å holde bilen varm etter at jeg isolerte. I tillegg føles bilen varmere.
Dette er jo strålende! :)

Når jeg målte effekttapet fra et uisolert yoghurtspann til 16W, så var det jo stillestående vann på 40 grader uten slanger. I varmeapparatet er vannet varmere og i sirkulasjon hele tiden, så effekttapet er nok endel høyere.

Startet du med kald bil?

Dette kan være den samme gevinsten som å padle hardere motstrøms i kajakk. Om motstrømmen er 1 m/s og man padler 1,5 m/s er netto framdrift 0,5 m/s. Tar man i dobbelt så hardt og padler 3 m/s, blir netto framdrift 2m/s, altså 4 ganger raskere.
På samme måte med varmeapparatet, hvis det leverer 800 W men vi mister 600W ut, er netto oppvarming 200W. Hvis vi sparer 200W gjennom isolasjon blir netto oppvarmingseffekt 400W, altså en dobling, og det vil gå dobbelt så fort å få kupéen varm selv om innsparingen bare er 1/4 av total effekt. Varmeapparatet må gå bare halvparten så lenge på høy effekt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bkv

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 08:23
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 10. oktober 2012, klokken 20:59
Målte temperaturen i ekspansjonstanken i kveld etter å ha kjørt 5 mil med varmeapparatet på.
Hadde ikke bedre enn et digitalt steketermometer med nøyaktighet på en grad, og det stoppet på 51 grader. Utetemperaturen nå er ca. 6 grader her. Så det er nok endel varme i tanken som kan slippe ut ja. Lurt å isolere den!
Var innom Biltema i går kveld og kjøpte en 10mm tykk isoleringsplate (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/) og pakket inn tanken med to lag av denne og et lag gaffa utenpå. I tillegg brukte jeg rørisolasjon på de delene av slangene som er tilgjengelige. På vei til jobb nå i morgentimene hadde jeg varmen på 40% og vifta på 25% som defrost på ruta. God lunk i bilen. Vel fremme på jobben etter 14 km hadde jeg akkurat mista den første prikken på batteriet, dvs. omtrent samme strømforbruk som vanlig. Kikket under panseret og kjente at de uisolerte delene av slangene er gode og varme, men det er umulig å kjenne noe varme fra tanken gjennom all isolasjonen. Så dette har absolutt en virkning! Får nesten lyst til å sette bilen på bukk og isolere resten.

;-D Hans

Hei
Kleber du isolasjonen på? Og hva er gaffa?

Hilsen Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Sitat fra: bkv på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:29
Kleber du isolasjonen på? Og hva er gaffa?
Gaffa: http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Lerretsteip/Lerretsteip-29250/
Jeg har ihvertfall klebet den på, blir litt komplisert å ikke gjøre det. Vet ikke hva Hans har gjort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bkv

Jeg tenker bare det kunne være greit å ha mulighet til å fjerne isolasjonen igjen
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

hkaspenberg

#142
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:37
Sitat fra: bkv på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:29
Kleber du isolasjonen på? Og hva er gaffa?
Gaffa: http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Lerretsteip/Lerretsteip-29250/
Jeg har ihvertfall klebet den på, blir litt komplisert å ikke gjøre det. Vet ikke hva Hans har gjort.
Brukte litt tørkepapir for å lage maler for passende stykker, klippet ut og limte på. Deretter svart gaffa utenpå det hele for å skjule overlappende skjøter etc. Legger ut noen bilder i ettermiddag. Nei, det blir ikke lett å få det av igjen...

Fikk en ide akkurat nå for å isolere slangene: Finne frem rullen med parkettunderlag jeg har liggende, klippe smale striper av denne og vikle rundt slangene + et lag gaffa utenpå for å holde det hele på plass. Bedre enn stumper av rørisolasjon jeg har akkurat nå.

Sitat om gaffa: Hvis du ikke klarer å fikse noe med gaffa har du bare ikke brukt nok...   ;D

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

#143
Her er et scan av varmesystemet til imiev som jeg fikk fra forhandleren. Viser ganske tydelig alle slanger og bokser som kan isoleres. Tror den elektriske varmeren under bilen kan være veldig lurt å isolere.

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:47
Fikk en ide akkurat nå for å isolere slangene: Finne frem rullen med parkettunderlag jeg har liggende, klippe smale striper av denne og vikle rundt slangene + et lag gaffa utenpå for å holde det hele på plass. Bedre enn stumper av rørisolasjon jeg har akkurat nå.
Jeg brukte rester av biltema-isolasjonen rundt slangene. Klippet ut rektangulære stykker med sidekant litt større enn omkretsen til slangen, viklet rundt og gaffa utenpå. Ser av diagrammet at jeg fremdeles har mye igjen av slangene å isolere. Vanskelig å komme til overalt!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:31
Her er et scan av varmesystemet til imiev som jeg fikk fra forhandleren. Viser ganske tydelig alle slanger og bokser som kan isoleres. Tror den elektriske varmeren under bilen kan være veldig lurt å isolere.

Hvorfor har ikke Mitsu sett litt på hvordan varmeanlegget var på Think Classic? Det består at kun en del, et PTC-element som sitter der som "konvensjonelt varmeapparat" er på skissen. Antakelig fordi de ville bruke det orginale varmeregisteret fra "i"? Regner med at vannkretsen som nå går gjennom PTC'elementet gikk bak til motoren i den orginale bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

breitling

Dårlig varmesystem på trillingene er kjent sak verden rundt. Hvorfor produsenten ikke isolerte varmeapparat, slanger og tank? Kunne spare oss for mye arbeid.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Griffel

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:43
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:31
Her er et scan av varmesystemet til imiev som jeg fikk fra forhandleren. Viser ganske tydelig alle slanger og bokser som kan isoleres. Tror den elektriske varmeren under bilen kan være veldig lurt å isolere.

Hvorfor har ikke Mitsu sett litt på hvordan varmeanlegget var på Think Classic? Det består at kun en del, et PTC-element som sitter der som "konvensjonelt varmeapparat" er på skissen. Antakelig fordi de ville bruke det orginale varmeregisteret fra "i"? Regner med at vannkretsen som nå går gjennom PTC'elementet gikk bak til motoren i den orginale bilen.

;-D Hans
Har ikke dette noe med at en også bruker varmeregisteret til kjøling på biler med AC?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:13
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:43
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:31
Her er et scan av varmesystemet til imiev som jeg fikk fra forhandleren. Viser ganske tydelig alle slanger og bokser som kan isoleres. Tror den elektriske varmeren under bilen kan være veldig lurt å isolere.

Hvorfor har ikke Mitsu sett litt på hvordan varmeanlegget var på Think Classic? Det består at kun en del, et PTC-element som sitter der som "konvensjonelt varmeapparat" er på skissen. Antakelig fordi de ville bruke det orginale varmeregisteret fra "i"? Regner med at vannkretsen som nå går gjennom PTC'elementet gikk bak til motoren i den orginale bilen.

;-D Hans
Har ikke dette noe med at en også bruker varmeregisteret til kjøling på biler med AC?

Et peltierelement kan både brukes til å generere varme og til å fjerne varme, ref slike kjølebokser du får kjøpt på Biltema. Å bruke en vannbåren krets nok mest for å kunne gjenbruke så mye som mulig når man tok bilen "i" og gjorde den om til "iMiev".

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Kan dette være et alternativ å bruke som isolasjon under matter og i bildører?
http://www.megaflis.no/Tilbehoer/Depron_isolasjonsmatte_6mm.html
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

tomrh

#149
Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:54
Kan dette være et alternativ å bruke som isolasjon under matter og i bildører?
http://www.megaflis.no/Tilbehoer/Depron_isolasjonsmatte_6mm.html
Ser at termisk konduktivitet er oppgitt til 0,035 W/mK, dvs. 6 mm tykkelse av dette gir termisk motstand R = 0,006/0,035 = 0,17. Nå vet jeg ikke hva biltema-matta har for verdier, men dette er dårligere enn 1 cm tykk steinull som gir R = 0,27.

Men to lag av dette oppå hverandre blir jo bedre enn biltema-plata.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA