Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

hma

Voldsomt sprik i pris.  En Think-eier fikk komplett montering for 12kNoK, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg47971.html#msg47971.

Er man litt nevenyttig kan man montere selv, det finnes komplett monteringsveiledning for iMiEV tilgjengelig (6MB stor pdf).

finn.no kan man fra tid til annen finne brukte Webasto eller Eberspächer for rundt 5kNoK.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hkaspenberg

Sitat fra: hma på torsdag 27. september 2012, klokken 13:51
Voldsomt sprik i pris.  En Think-eier fikk komplett montering for 12kNoK, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg47971.html#msg47971.

Er man litt nevenyttig kan man montere selv, det finnes komplett monteringsveiledning for iMiEV tilgjengelig (6MB stor pdf).

finn.no kan man fra tid til annen finne brukte Webasto eller Eberspächer for rundt 5kNoK.

Hilsen
Håkon
Har du noen link til den PDF'en?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

MortenH

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 25. september 2012, klokken 18:25
Sitat fra: MortenH på fredag 21. september 2012, klokken 18:07
.. Jeg fjernet endel plastdeksler og "midtkonsollen" med den lille skåla, ...
De der knottene som plastdeksel og midtkonsoll er satt fast med, er det bare å bruke et flatt skrujern og bende de forsiktig opp til de løsner? Er redd for å bryte i stykker noe.
Noen deksler drar du rett ut (se bildet), men de som har knotter (festeklips), må du være forsiktig med å tvinge utover. De kan knekke. Her er en liten serie jeg har laget i ettermiddag, som viser deg hvordan klipsene kommer ut:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6147.0.html
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

#94
Sitat fra: MortenH på torsdag 27. september 2012, klokken 16:35
Noen deksler drar du rett ut (se bildet), men de som har knotter (festeklips), må du være forsiktig med å tvinge utover. De kan knekke. Her er en liten serie jeg har laget i ettermiddag, som viser deg hvordan klipsene kommer ut:
Nå har jeg nettopp isolert på førersida, det gikk veldig greit takket være beskrivelsen og bildene dine MortenH. :)

Men det var ett deksel på baksida av førersetet som dekker festet ned mot gulvet. Det har en dobbel mothake på midten på innsiden. Jeg så ikke ordentlig etter, og den ene mothaken knakk da jeg trakk det ut. Nå gjør det ikke så mye siden det er andre mothaker der som holder det på plass, men dette til info for andre som vil ut med setet.

MortenH, du sier du isolerte på begge sider foran. Men på passasjersiden foran er det mye isopor fra før, der er det vel ikke noe særlig gevinst å isolere skulle jeg tro?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

med  disel varmer varmer en da opp batteriene å? noen som vet om dette
jeg hvet ikke om prisen jeg fikk er med va

sven erik

varmer varmeren batteriene noen som vet dette ?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Isolere en bil har på langt nær den samme effekt som og isolere et hus.  En bil må ha nok varme inn i kupen,men må også ha "fuktig" kuft ut.      Priser på "varme" som det prates om her er jo like rart som, Hvor mye koster en bil ?  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

#99
Så du mener man bør isolere garasjen i stedet for bilen, og heller la være å rulle den ut på kalde dager?  :P
Jeg vil nå tro det er mer effektivt å isolere bilen enn huset, hvis det er varm bil som er målet.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

erik e

Ikke det jeg mener. Ingen biler er isolert for varme men lyd.  Varm bil er avhengig nok varme inn i bilen. Miev har lett for og dugge, da må varm/tørr luft inn,fuktig kald luft ut.  Hvor går luften ut på i-Miev ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

#101
La oss regne på det.

Anta for enkelhelts skyld at ekspansjonstanken er kuleformet med 10 cm i diameter.
Den har volum 4/3*pi*r^3 = ca. 0,5 liter vann
Overflata er 4*pi*r^2 = 314 cm2 = 0,0314 m2

Anta tynn original plastvegg med r-verdi = 0,1 m2K/W
Anta at forskjellen mellom utetemperatur og vannet i tanken er 60 grader (utetemp på -10C, vanntemp i tanken på 50C).
Varmeutstrålingen blir: 0,0314 m2 * (1/0.1 m2K/W) * 60K = 18,8W

Vann har varmekapasitet 4,2 kJ/kgK. En halvliter vann veier ½ kg, dvs. det skal stråle ut 2,1 kJ energi for å miste en grad. Med utstråling 18,8 W = 18,8 J/s, mister tanken en grad varme på 2100 / 18,8 = 111 sekunder eller knapt et par minutter. (Den mister varme saktere jo kaldere vannet blir, jfr. utregning av varmeutstråling over.)

Anta at vi isolerer med 1 cm isolasjon som har R-verdi på ca. 1,0 m2K/W.
Varmeutstråling: 0,0314 m2 * (1 / 1,0 m2K/W) * 60K = 1,88W, altså 10 ganger mindre varmetap.
Det går nå 111 * 10 = 1110 s = 18,5 minutter før tanken mister en eneste grad varme.

Leste om noen på forumet som hadde isolert tanken og sa at vannet fremdeles var varmt etter å ha parkert i kulda i mange timer. Så det virker å isolere! :)

På samme måte kan vi regne med isolasjonsmatter inne i bilen. For nakent metall har veldig god varmeledningsevne og slipper ut MYE varme (lav R-verdi). Under den tynne filten på førersida er det nakent metall f.eks.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Helt enig. Litt av et regnestykke. :) Har selv isolert vanntank,rør,slanger og varmluftkanaler.    - 0.4 gader ute nå,skal "isolere" kroppen før jeg sykler til jobben. ;) 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Nja, ble litt fort og gæli dette, googlet meg frem til formlene siden jeg ikke har regnet med varme og isolasjon før. Men ser at jeg har bommet på R-verdiene, det skilles mellom amerikanske og de etter SI-systemet. Amerikanerne bruker jo kvadratføtter og tommer etc, så deres R-verdier er mye høyere.

R-verdier for SI-systemet kan regnes ut fra tykkelse / varmekonduktivitet.

For steinull oppgis varmekonduktivitet å være 0,037 W/Km, altså for 1 cm isolasjon: R = 0,01 / 0,038 = 0,27. (Se http://www.rockwool.no/r%C3%A5d+og+veiledning/den+lille+lune/produktegenskaper/%CE%BB-verdi,+r-verdi+og+u-verdi)

For støpejern er den 55 (jfr http://no.wikipedia.org/wiki/Termisk_konduktivitet). Altså for 5 mm tykk jernplate: R = 0,005 / 55 = 0,00009. Metall isolerer ikke i det hele tatt, er som å være ute i friluft.

For plast er den kanskje 0,7(?) (jfr http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne), og plastveggen i ekspansjonstanken er bare 2 mm tykk: dvs. R-verdien er 0,002 / 0,7 = 0,0029 som er nesten 100 ganger lavere enn for 1 cm steinull.

Så 1 cm isolasjon rundt vanntanken gjør at den holder varmen 100 ganger lengre enn uten.  :o
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Imponerende utregninger som jeg ikke skal betvile da jeg ikke skjønte stort. Men da er forholdet at det vil hjelpe å knyte ett ullskjerf rundt den beholderen på vinterstid ? Ull isolerer jo så bra.
Kjører kun 20 km til og fra jobb pluss litt smått på kvelden, så å legge ned en masse  jobb med isolering gidder jeg ikke, men det er intersant å lese om.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA