Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 13. mai 2011, klokken 12:46

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

"Produksjonen står og flere ansatte har måttet gå fra Thinks finske bilfabrikk de siste ukene."
http://e24.no/bil/think-i-troebbel/20046520

Les dette hvis du vurderer å kjøpe Think nå!

Think har igjen brukt opp pengene, og kan ikke betale for deler, eller betale fabrikken for biler som allerede er produsert. Slik har situasjonen vært i hele år, og er den egentlige grunnen til at kunder ikke har fått bestilte biler. Flere ansatte i Norge har "gått på dagen", da de ikke kan leve med Think sin behandling av kunder og forhandlere, og ikke ser noen snarlig løsning på problemet. "Komiske" James Andrew i Think lever tydeligvis på en annen planet, og forteller om "småproblemer" i produksjonen, når det egentlig er full krise i selskapet.

Jeg ville derfor vært veldig skeptisk til å kjøpe en ny think nå, da det etter mitt syn er overveiende sansynlig at selskapet ikke vil overleve. Da sitter man med en elbil det kanskje ikke finnes deler til. Heldigvis skal man som forbruker forholde seg til den forhandleren man kjøpte bilen av. Røhne-Selmer har antakelig økonomi til å følge opp kunder med think, men hvis det ikke finnes deler kan det bli vanskelig å holde bilene på veien. Mindre forhandlere vil i større grad slite hvis de må sitte med garantiansvaret selv.

En think konkurs vil også kunne påvirke bruktprisen på Think. Nå har vi et elbilforum, som kan gjøre arbeidet med å fikse bilene selv noe enklere, men det blir kanskje en risikosport og ikke det man forestiller seg hvis man kjøpet en ny bil.

Som forhandler ville jeg vært veldig skeptisk til å selge elbiler fra Think i øyeblikket. Forhandleren sitter med ansvaret ovenfor kunden, uansett hva som måtte skje med Think. Har forhandlerene økonomi og kompetanse til dette?

Jeg skriver ikke dette for å sette spikeren i kista hos Think, det greier de tydeligvis selv, men for å advare kunder om en potensiell risiko ved å kjøpe Think i dag. Think er en fantastisk elbil, men det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt, hvis man ikke har et selskap bak produktet som er levedyktig og kan ta ansvar. Vent heller til situasjonen er avklart. Think, slik vi kjenner selskapet i dag, greier antakelig ikke å overleve lenge uten å få avklart den økonomiske situasjonen.

Så vil jeg også oppfordre Think, til å fortelle den virkelige sannhet rundt problemene sine. "Delemangel" og alle de andre unnskyldningene blir det for dumt å komme med. Slutt å holde kunder og forhandlere for narr! Det undergraver bare Think sin egen virksomhet.

Lars C. Krogenæs
(Som nok en gang uttaler seg som privatperson).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Og hvorfor er jeg ikke forundret? Fordi historien gjentar seg. Dette er vel 4 gang Think plutselig oppdager at de har brukt opp alle penga. Hvor har disse folkene lært økonomistyring? Hva med å sette litt tæring-etter-næring og ikke alltid fyke opp som en kjempeløve og ende opp som en loslitt fillerye?  >:( >:( >:(

Grr.

;-// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Her vil jeg anbefale at man bruker langtidshukommelsen eller leser gamle innlegg om Think og ser hvor vanskelig det har vært å spå tidligere.

Think har da faktisk produsert et bra antall biler i 2010.

Nå kan det se ut til at Obama milliardene har vært en ledestjerne, denne falmer nå når signalene derifra er sparing!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Gogs

Takk og pris for at pressen endelig ser sitt ansvar og skriver om dette. Og tusen takk Lars for at du tør å snakke fra levra. At Think har behandlet sine kunder (inkludert meg selv) med så liten respekt har irritert meg veldig.

Selv med kortere rekkevidde går nok våre sparepenger til Mitsubishi istedet. Trygt og godt og en herlig liten bil!  8)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

mohpet

Sitat fra: Baltor på torsdag 14. april 2011, klokken 15:37
Her vil jeg anbefale at man bruker langtidshukommelsen eller leser gamle innlegg om Think og ser hvor vanskelig det har vært å spå tidligere.

Think har da faktisk produsert et bra antall biler i 2010.

Nå kan det se ut til at Obama milliardene har vært en ledestjerne, denne falmer nå når signalene derifra er sparing!
Og hva er oppsummeringen? Kjøpe noe annet enn Think?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Carl Anton Stenling

Dette er vel enkelt og greit - når Think ikke kan levere så er det heller ingen som kjøper Think!

I forhold til tilgang på deler etc. så viser tidligere erfaring at dette stort sett har gått greit etter konkurser, nye eiere o.l. Dette gjelder både Think og Kewet (nå Buddy) som har vært gjennom slike hendelser tidligere.

Mitsubishi er et trygt valg i forhold til økonomiske problemer. Får bare håpe at de holder oppe sin interesse for elbiler og ikke gjør som PSA som etterhvert fikk null interesse for å følge opp allerede solgte elbiler når de ikke lenger satset på elbiler i forrige bølge.

For elbilsalget er det en stor fordel at det finnes flere produsenter slik at vi unngår leveransetørke slik som vi har hatt innimellom på elbilmarkedet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Baltor

Sitat fra: mohpet på torsdag 14. april 2011, klokken 17:34
Og hva er oppsummeringen? Kjøpe noe annet enn Think?
Beklager, den ble litt uklar ja. Her er det et selskap som sliter, i et ekstremt tøft marked. Ansatte har blitt sparket. Lett å sitte på utsiden og fnyse.

Think bilene er særpregede, geniale og morsomme. Mitt tips er at produktet vil overleve.
Og skulle det ikke overleve er jeg glad jeg har sikret meg noen biter av denne historien.



Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Go-carter

Må innrømme at jeg tenker samme tankene når jeg må låne 240.000 for å kjøpe noe som potensielt sett kan være verdt en brøkdel relativt raskt.(worst case scenario: bilen totalhavarerer, Think er konk, og man får ingenting på garantien?)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lars C. Krogenæs

#8
Sitat fra: commiesoft på fredag 15. april 2011, klokken 00:31
Lars C. Krogenæs, jeg foreslår at du skjerper deg og lar Think-synsinga di ligge litt...

Folk kan skikkert vurdere evt nykjøp av Think selv, og for allt du vet, så kan det
godt hende de er i farta igjen om kort tid.


Mener du at jeg skal sitte stille og se på at Think lurer kundene (i den grad de greier det) til å tro at de bare har problemer med en underleveranse? På Elbilforumet har vi lang tradisjon for å dele kunnskap. Her deler jeg min kunnskap.  

Jeg synes det ikke gavner elbilsaken på lang sikt at Think bevisst lyver til kunder og forhandlere, og at folk kjøper elbil det kanskje ikke er mulig å få deler til etter noen måneder.

Jeg synes Think burde være såppass reale at de nå  forteller hvilken økonomiske situasjon selskapet faktisk er oppe i, og stopper leveransene inntil en langsiktig finansiering er på plass. Det tror jeg hadde gavnet den enkelte elbil-kunde, Think og elbilsaken mye mer, enn det løpet vi ser fra Think nå. For allt jeg vet, så kan det godt hende de er i farta igjen om kort tid, og ingenting hadde gledet meg mer enn det.

Jeg skal ikke nekte noen å kjøpe Think. Det er en fantastisk elbil, med bedre rekkevidde en alternativene. Men dette valget må hver enkelt gjøre selv, med mest mulig innsikt i hvilke konsekvenser et slikt valg kan få. Har man ikke blitt informert om problemene, så har man heller ikke mulighet til å ta et kvalifisert valg.

Lars C. Krogenæs
(Som nok en gang uttaler seg som privatperson)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Go-carter på fredag 15. april 2011, klokken 07:52
Må innrømme at jeg tenker samme tankene når jeg må låne 240.000 for å kjøpe noe som potensielt sett kan være verdt en brøkdel relativt raskt.
I så fall kjøper jeg den gjerne av deg. Prisen blir vi nok enige om om den er lav nok.  ;D Spøk tilside: Hvis vi ser bort fra vitsen med 4 seter har Think akkurat nå et produkt som er bedre enn konkurrentene. Det tror jeg også potensielle investorer ser. Samtidig ser investorene at nåværende (og tidligere) Think-ledelse er/har vært usedvanlig lite flinke til økonomistyring. Min spådom er derfor at Think som konsept og produkt vil bestå i en eller annen form, men under en helt annen ledelse enn den selskapet har idag. Tiden vil vise om jeg får rett.

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

RoadRunner

Tar sjansen på å legge ut info jeg har fått fra Think:

THINK ARTICLE IN FINANSAVISEN NEWSPAPER, NORWAY
Core messages in response to Finansavisen article:

In response to an article in the Norwegian press today (14.04.2011), we wanted to provide some details as to the current situation at THINK:
-       There are pressures on the business, but we are working very hard to address these matters and progress is being made, for example:
o   We are in very constructive dialogue with several potential investors who are showing great interest in supporting the future funding of the company.  These conversations are positive and on-going
o   Deliveries of the THINK City from Valmet Automotive in Finland have resumed this week.  Vehicles are in transit to Norway as of yesterday (13.04.2011)
o   Deliveries of the THINK City from our U.S. plant in Elkhart, Indiana resumed last month
o   There are some very interesting and high volume fleet sales contracts being discussed with several interested parties in both Europe, U.S and Asia.

In summary, THINK is experiencing pressures as a business, but the management team is working very hard to resolve these issues.  Please reassure your customers that we are all working hard to secure the future of this company, but if they do wish to cancel their order, they are free to do so.

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

mohpet

Sitat fra: RoadRunner på fredag 15. april 2011, klokken 10:02
Tar sjansen på å legge ut info jeg har fått fra Think:

THINK ARTICLE IN FINANSAVISEN NEWSPAPER, NORWAY
Core messages in response to Finansavisen article:

In response to an article in the Norwegian press today (14.04.2011), we wanted to provide some details as to the current situation at THINK:
-       There are pressures on the business, but we are working very hard to address these matters and progress is being made, for example:
o   We are in very constructive dialogue with several potential investors who are showing great interest in supporting the future funding of the company.  These conversations are positive and on-going
o   Deliveries of the THINK City from Valmet Automotive in Finland have resumed this week.  Vehicles are in transit to Norway as of yesterday (13.04.2011)
o   Deliveries of the THINK City from our U.S. plant in Elkhart, Indiana resumed last month
o   There are some very interesting and high volume fleet sales contracts being discussed with several interested parties in both Europe, U.S and Asia.

In summary, THINK is experiencing pressures as a business, but the management team is working very hard to resolve these issues.  Please reassure your customers that we are all working hard to secure the future of this company, but if they do wish to cancel their order, they are free to do so.


Mye fine ord her men også konkret ift leveranser fra Finland! Hvor kommer denne informasjonen fra?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lars C. Krogenæs

Til de som sliter med engelsk, kan jeg komme med en fri oversettelse:

Think sliter med økonomien og leter etter nye investorer. Think har ikke kommet lenger enn de var i desember, men har noen potensielle investorer som de snakker med. Ingen avtale er imidlertid inngått.

Think har nå kommet til en enighet med Valmet om at biler som allerede er produsert nå kan sendes til Norge, og at Valmet får en eller annen betaling.

Produksjonen i Elkhart, USA kan muligens gjenopptas.

Think har flere potensielle flåtekunder på hånden, men ingen konkrete salg.


Slik jeg ser det har Think drevet for kreditors regning og risiko de siste månedene. Her er det ingen løsning. De ansatte hos Valmet er perimtert/sagt opp og det vil antegelig ikke foregå ny produksjon før en langsiktig finansiereing er på plass. Mange av de ansatte hos Think i Norge har også sluttet de siste månedene. Det er mao ikke mye igjen av selskapet i Norge per dags dato. 

Som jeg har skrevet før: Think er en fantastisk elbil, men slik det er i dag innebærer et kjøp av en Think elbil i dag en risiko man bør være klar over. Think har alltid brukt mye ressurser på markedsføring, men har egentlig aldri greid å finansiere en stor-produksjon av bilen.

Jeg synes det ikke er greit at Think "dumper" de siste elbilene i markedet, før en langsiktig finansiering av selskapet er på plass. Jeg skjønner heller ikke at forhandlere i Norge vil ta denne risikoen.

Lars
(Som nok en gang uttaler seg som privatperson).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. april 2011, klokken 14:07
Til de som sliter med engelsk, kan jeg komme med en fri oversettelse ...

(snip.)

Lars, seg synes du er litt mer pessimistisk i ordlyden enn den engelske orginalteksten. Mulig du leser litt mer mellom linjene enn ord-for-ord, men la gå. Uansett håper jeg at Think "are getting their act together", som man sier på utenlandsk, og kommer seg på beina igjen. Jeg håper også at Think en gang for alle har lært at det er viktig at de kommer med riktig og nøyaktig informasjon til rett tid - hvis nå da det blir noen neste gang.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

@Lars C. K:
Sett fra sidelinja, uten kjennskap til verken din eller Th!nk sin agenda, må jeg si at jeg blir litt mistenksom når jeg leser denne tråden.
Mistenksom til hvordan Th!nk driver sin forretningsviksomhet, men også til hva du ønsker å oppnå og hvorfor du formidler det du gjør.
Dette forumet er til for å dele kunnskap, men jeg får litt inntrykk av at du holder noe skjult her (mulig det er helt ubegrunnet :) ) så jeg ville sette pris på om du kunne gjøre rede for din egen "EV-CV"?

Som eier av en Think Classic har jeg erfart Th!nk sine store styrker (og svakheter). Den nye Th!nk imponerte meg stort da jeg prøvekjørte. Jeg er også så heldig å ha en 11 år gammel Toyota Rav4 EV som målreferanse for hvor godt en elbil kan bygges, og nye Th!nk kommer svært nær denne referansen. Det skal sies at deletilgangen til både Toyota Rav4 EV og Th!nk Classic ikke er noe å skryte av, men jeg sover godt om natta allikevell :) Jeg er overbevist om at nye Th!nk-kjøpere har lite å frykte i forbindelse med framtidig support og deletilgang.

Jeg forstår den frustrasjonen kunder på venteliste opplever. Det er kritikkverdig og et klart feiltrinn fra Th!nk. Samtidig er det mulig å forstå selskapet sine vansker med å time tilbakemeldinger til kunder/marked samtidig som de jobber med krevende og uavklarte strategiske prosesser.

Jeg håper for hele mitt hjerte, at bilen vi i dag kjenner som "nye Th!nk", vil være tilgjengelig for kunder i flest mulige land så raskt som mulig.
Bilen er en vinner!


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA