Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

sylwester

@Finnøy Du snakker om å sammenlikne *rekkeviddene*, mens @hma snakker om å se forholdstallet mellom dem.
Bil 1 oppgir 230km NEDC og bil 2 opgir 300km NEDC. Selv om det er lite sannsynlig at de klarer det er det sannsynlig at du kommer 30% lengre med bil 2 enn bil 1.

Forholdet mellom NEDC og EPA er jo nesten alltid slik at EPA er ca. 65% av NEDC. Dvs. Bil1 er 0,65*230 = 150km og bil2 er 0,65*300=195km. Jeg ser du har en tråd hvor du estimerer EPA på basis av EPA og bruker 66,7% som forholdstall.  Forholdet mellom WLTP og EPA tror jeg er rundt 1.

Hvis du antar at NEDC bruker 110Wh/km kan du som @hma antydet regne ut at bil1 kan ha 230km*0,110kWh/km=25,3kWh og bil2 kan ha 33kWh og hvis din bil i samme vektklasse bruker ca. 250Wh/km på vinteren så kan du jo anta at du vil ha en rekkevidde på 10 og 13 mil uten buffer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hma

Nye Leaf får både batterivarmer OG batterikjøler!
Det har faktisk hele tiden stått spesifisert på prislista  ;D
(det har jo vært en del diskusjon rundt antagelsen om at 40kWh-utgaven skulle mangle kjøling, i likhet med 24/30kWh utgaven)
Jeg har kontaltet Nissan Norge om dette i dag og fikk bekreftet at det stemmer. Hvilken teknisk utførelse kjølingen har vet jeg ikke (ennå).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gimlar

Sitat fra: hma på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:42
Nye Leaf får både batterivarmer OG batterikjøler!
Det har faktisk hele tiden stått spesifisert på prislista  ;D
(det har jo vært en del diskusjon rundt antagelsen om at 40kWh-utgaven skulle mangle kjøling, i likhet med 24/30kWh utgaven)
Jeg har kontaltet Nissan Norge om dette i dag og fikk bekreftet at det stemmer. Hvilken teknisk utførelse kjølingen har vet jeg ikke (ennå).

Dette må du spesefisere, hvilket punkt i prislista er det står batterikjøler?

sylwester

Husk at alle biler som ikke har aktiv kjøling alltid har passiv kjøling!
TeslaBjørn har en video der han har snakka med folk i Nissan om den nye Leafen og den har ikke aktiv batterikjøling.
Hvor står det at Nissan har aktiv kjøling?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gordon Retriever

Sitat fra: sylwester på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:02Hvor står det at Nissan har aktiv kjøling?
Hvordan virker batterivarme og -kjøling som ikke er aktiv?

sylwester

#125
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:13
Sitat fra: sylwester på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:02Hvor står det at Nissan har aktiv kjøling?
Hvordan virker batterivarme og -kjøling som ikke er aktiv?

Passiv batterivarme er vanskelig å få til på en kontorllert måte, men jeg tenker de av oss som kjører i en halvtime som om vi har stjålet bilen før den hurtiglades på vinteren har noe nytte av at batteriet har den sideeffekten at noe går over til varme. Dvs. batteriet bør varnes aktivt. 

Kjøling virker ved å bruke ledende materiale med mye overflate. Se bilde!

Man trenger ikke ribbe hvis man har stor overflate. F.eks. min laptop bruker hele chassis som kjøleoverflate og kun i ekstreme tilfeller hører jeg at det brukes vifte i tillegg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gordon Retriever

Nettopp - da er vi enige.  I mange tilfeller fungerer passiv kondisjonering så dårlig at jeg tviler på Nissan ville brukt det i markedsføring.  Passiv kjøling ved fartsvind tilsvarer f.eks. ingen kjøling under hurtiglading.

hma

Se vedlagte bilder med informasjon om batterikjøling.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

TM

#128
Hmm..batterivarme og kjølesystem. Legg merke til at det står under overskriften interiør og komfort. Tror nok ganske enkelt at det betyr at bilen har batteridrevet kupevarmer og AC. Dvs. at dette kan aktiveres når bilen står parkert. At det står oppført sammen med varmepumpe og oppvarmede seter tyder på at dette ikke har noe med batteriets «komfort»å gjøre.

hma

Sitat fra: TM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:19
Hmm..batterivarme og kjølesystem. Legg merke til at det står under overskriften interiør og komfort. Tror nok ganske enkelt at det betyr at bilen har batteridrevet kupevarmer og AC. Dvs. at dette kan aktiveres når bilen står parkert. At det står oppført sammen med varmepumpe og oppvarmede seter tyder på at dette ikke har noe med batteriets «komfort»å gjøre.
Se skjermdump med svar fra Nissan Norge over. Ingen tvil om at det er batterikjøing det er snakk om.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

TM

Min erfaring med kundeservice hos bilimportører er at de ikke vet hva de snakker om. De ganger jeg har sendt skriftlige henvendelser til BMW og Møller har jeg 2 av 3 ganger fått direkte feil svar. Det er mulig den har batterikjøling, men det som står i prislisten har nok dessverre med med kupe-klimatisering å gjøre.

hma

Vi får vente å se om Nissan Norge kan komme med utdypende svar.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gordon Retriever

Man skulle tro det ville være enkelt for Nissan og lage et enkelt batterikondisjoneringssystem lik Hyundai/Kia ved å lede temperert kupéluft forbi batteriene.  Men siden batteripakken til nye Leaf sies å ha identiske dimensjoner som original Leaf, er det interessant om Nissan har laget slike ventilasjonskanaler gjennom batteripakken og ikke bare på utsiden.  :-\

hma

Part1 i sagaen om Leaf og batterikjøling gir jeg tittelen "A New Hope".

Således må Part 2 få den ikke fullt så positive tittelen "Nissan Strikes Back"... :(
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

TM

Angående effektiv batteri-kapasitet. Det er åpenbart noe som mener at den kan ha 38,4kW netto kapasitet. Det ville stemme bra overens med 378km NEDC.

http://www.hybridcars.com/how-well-might-a-2018-nissan-leaf-with-38-4-kwh-do-against-the-60-kwh-chevy-bolt/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA