Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Kires

Noen som vil gi noen gode tips på reell rekkevidde på bilen sommer og vinter med varme?

To ganger i uka kjører jeg 11 mil, parkerer hele dagen uten lading og kjører 10 mil. Vil den klare dette de fleste dager bortsett fra de verste vinterdagene? De dagene kan jeg lade eller kjøre annen bil. Men hvis denne greier det på 95% av turene har jeg endel penger til overs til hurtig lading vs en med lengre rekkevidde.

Får god pris med rabattavtale gjennom jobben så veldig fristende.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

hma

Sitat fra: Kires på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:58
Noen som vil gi noen gode tips på reell rekkevidde på bilen sommer og vinter med varme?
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35363.msg620129.html#msg620129

Sitat fra: hma på mandag 09. oktober 2017, klokken 09:25
Ut i fra oppgitt NEDC-rekkevidde tror jeg batteriet har ca 37,5kWh netto kapasitet. Om vi regner 125Wh/km forbruk sommer, har man 300km rekkevidde. Om man regner worst case vinterforbruk på 200Wh/km får man ca 190km rekkevidde.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kires

Takk for svar hma. Da spørs det om jeg ikke prøver en 40kWh utgave og ser hvordan det går, blir det krise får jeg oppgradere til noe annet senere.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

hma

Jeg tror 40kWh Leaf blir fin og vil løse transportoppgavene (som du har). Siden bilen først blir levert når vinteren er på hell, har man vår-sommer-høst (2018) på å prøve ut rekkevidden. Om det ikke funker kan man enkelt selge og kjøpe en ny 60kWh-bil. Det blir en del flere slik tilgjengelig om ett år :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gimlar

#109
Sitat fra: hma på mandag 09. oktober 2017, klokken 08:46
Sitat fra: Gimlar på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:30
Sitat fra: hma på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas.
Edit:
e-Golf kan lades både med 2-faser ( (L1, L2 og L3 fordelt mot 16A N+L1 og 16A N+L2. L3 tilføres nøytral i begge koblingene)

Dette er 3-fase...

Her må man slutte å bruke uttrykket 2-fase, for det er ingen ting som heter 2-fase.
Dette blir en akademisk diskusjon, men la gå.
I dette tilfellet er det faktisk bare 2 faser som benyttes, derav skrev jeg 2-faser og ikke 2-fase.
Tre fase-ledere (L1, L2 og L3) tilføres mellom 2 faser (L1-N og L2-N). L3 kobles som felles nøytralpunkt (N) for begge fasene.
;)

Når det er en 3 fas hvor kun 2 faser brukes er det fortsatt 3-fas. Du må gjerne tro det kalles 2-fas, men det fins ikke. Hva man kobler på et 3-fas uttak gjør det ikke til noe mindre 3-fas. Ferdig.

Leafen støtter vel å lade 6,6kw over 1-fas. Men får man tak i type 2 kabel med CEE stikk i enden slik at man ikke MÅ få installert ladeboks fra forhandler eller?

jkirkebo

Sitat fra: Gimlar på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:02
Når det er en 3 fas hvor kun 2 faser brukes er det fortsatt 3-fas. Du må gjerne tro det kalles 2-fas, men det fins ikke. Hva man kobler på et 3-fas uttak gjør det ikke til noe mindre 3-fas. Ferdig.

Det er 2-fase lading fra en 3-fase kurs. Man kan også lade med 1-fase fra en 3-fase kurs. Kobler du en Leaf til en 22kW AC lader har du 1-fase lading, men boksen kan levere 3-fase. Kobles en ny eGolf til samme ladeboks har du 2-fase lading (N+L1 og N+L2).

Endel induksjonstopper støtter også bruk av 2 faser.

Sitat
Leafen støtter vel å lade 6,6kw over 1-fas. Men får man tak i type 2 kabel med CEE stikk i enden slik at man ikke MÅ få installert ladeboks fra forhandler eller?

Ja, men kabelen må ha en "kladd" med elektronikk på kabelen. Så vi snakker gjerne prisklasse på 6000,- og oppover. En ren kabel vil ikke fungere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gimlar

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Gimlar på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:02
Når det er en 3 fas hvor kun 2 faser brukes er det fortsatt 3-fas. Du må gjerne tro det kalles 2-fas, men det fins ikke. Hva man kobler på et 3-fas uttak gjør det ikke til noe mindre 3-fas. Ferdig.

Det er 2-fase lading fra en 3-fase kurs. Man kan også lade med 1-fase fra en 3-fase kurs. Kobler du en Leaf til en 22kW AC lader har du 1-fase lading, men boksen kan levere 3-fase. Kobles en ny eGolf til samme ladeboks har du 2-fase lading (N+L1 og N+L2).

Endel induksjonstopper støtter også bruk av 2 faser.

Sitat
Leafen støtter vel å lade 6,6kw over 1-fas. Men får man tak i type 2 kabel med CEE stikk i enden slik at man ikke MÅ få installert ladeboks fra forhandler eller?

Her blander du uttrykk. Du burde tydeliggjøre om du snakker om IT ellet TN nett. Fra et TN nett  kan du gjøre det du snakker om, men i Norge er det desidert flest som har IT nett. I IT nettet er det også 3 faser inn, men ingen nøytralleder. Teknisk sett er det 2 faser du da får i stikket hjemme, men i bransjen kalles dette 1-fase.

Sitat

Ja, men kabelen må ha en "kladd" med elektronikk på kabelen. Så vi snakker gjerne prisklasse på 6000,- og oppover. En ren kabel vil ikke fungere.

Følger det ikke med ladekabel med elektronikken og schoko kontakt? " Denne leafen blir min første =)

hma

Sitat fra: Gimlar på mandag 09. oktober 2017, klokken 17:08
Følger det ikke med ladekabel med elektronikken og schoko kontakt? " Denne leafen blir min første =)
I følge spesifikasjonene (og svar fra forhandlere) medfølger to ladekabler:
1) 10A EVSE Mode3 med Type2 plugg til bil og Schuko-stikk for tilførsel.
2) 32A Type2-til-Type2-kabel. (Usikker på om denne er 1- eller 3-fase)
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hma på mandag 09. oktober 2017, klokken 15:21
Sitat fra: Kires på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:58
Noen som vil gi noen gode tips på reell rekkevidde på bilen sommer og vinter med varme?
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35363.msg620129.html#msg620129

Sitat fra: hma på mandag 09. oktober 2017, klokken 09:25
Ut i fra oppgitt NEDC-rekkevidde tror jeg batteriet har ca 37,5kWh netto kapasitet. Om vi regner 125Wh/km forbruk sommer, har man 300km rekkevidde. Om man regner worst case vinterforbruk på 200Wh/km får man ca 190km rekkevidde.

Jeg vil heller glemme NEDC skryteverdier og heller se på EPA rekkeviddene. Husk også på at ved daglig pendling kjører man ikke batteripakken tom og etter noen år forringes batteriene en smule. I tillegg anbefaler vel Nissan fortsatt at man ikke lader til mer enn 80% kapasitet i det daglige. Summen av dette gir en sannsynlig vinterpendlerrekkevidde so, ligger noe lavere enn 190km.

Har laget enn tabell her som tar hensyn til dette og gir forhåpentligvis mer realistisk forventninger.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599866#msg599866

Knut Røe

NEDC delt på 2 blir ofte verste tilfelle om vinteren. Stemmer bra mange ganger.

hma

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:59
Jeg vil heller glemme NEDC skryteverdier og heller se på EPA rekkeviddene.
Oppgitt NEDC har en nyttig egenskap; at man relativt enkelt kan regne seg til hva batteripakken har av netto kapasitet. Det er omtrent hva jeg har gjort.
Ut i fra oppgitt NEDC-rekkevidde på 378km så gjør jeg en antagelse av at man disponerer 37,5kWh (runder ned litt, kanskje er tallet litt lavere, men det vet man ikke).
Så kan man veldig generelt anta at forbruk sommer for de fleste nye elbiler i denne vektklassen bruker rundt 125Wh/km om sommeren, eller 200Wh/km worst case vinter.
Det gir i sum en veldig enkel måte å beregne praktisk rekkevidde for nye elbiler (ut i fra NEDC) :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

TM

Det blir interessant å se offisielle tall for batteriet på nye Nissan Leaf, men det offentliggjør kanskje ikke Nissan ? Det er merkelig at det ikke er et krav om å oppgi tilgjengelig batterikapasitet. Det er jo lenge siden bilfabrikkene fikk et krav om å oppgi virkelig antall HK i bilen og ikke bare motoren alene uten drivverk.
Nye e-Golf skal vel ha 31.5 kwh tilgjengelig, og Leaf med omtenkt samme formfaktor og vekt vil vel ikke ha så forskjellig forbruk. Basert på forholdet mellom NEDC verdiene 378 / 300 blir det 39,7 kwh for Leaf. Kan vi håpe at 40 kWh er netto batterikapasitet ?

hma

#117
Jeg gjorde nettopp et overslag i en annen Leaf-tråd, men reposter her:
Face Lift e-Golf er oppgitt til 35,8kWh brutto kapasitet og 31,5kWh netto. Det blir ca 12% høyere kapasitet i favør Leaf 40kWh.
Ut i fra NEDC-rekkevidden til Leaf 40kWh (378km) antar jeg at netto kapasitet er maksimalt 37,5kWh.
Om en regner med 12% økning sammenlignet med e-Golf (31,5kWh netto) får har nye Leaf 35,3kWh netto å rutte med. Fasiten ligger kanskje ett sted der i mellom. Jeg blir i alle fall svært overrasket dersom man har mer enn 37,5kWh netto.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sylwester

24kWh == 22kWh netto (-2kWh)
30kWh == 28kWh netto (-2kWh)
40kWh == ?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hma på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:09
Oppgitt NEDC har en nyttig egenskap; at man relativt enkelt kan regne seg til hva batteripakken har av netto kapasitet. Det er omtrent hva jeg har gjort.
.....
Så kan man veldig generelt anta at forbruk sommer for de fleste nye elbiler i denne vektklassen bruker rundt 125Wh/km om sommeren, eller 200Wh/km worst case vinter.
Det gir i sum en veldig enkel måte å beregne praktisk rekkevidde for nye elbiler (ut i fra NEDC) :)
Det å bare se på NEDC kan dessverre bli villedende.
-   F.eks. har nye Leaf med 40kWh batteri har 57% lengre rekkevidde på NEDC enn EPA
-   Leaf I og 30kWh har 45% lengre rekkevidde på NEDC enn EPA
-   Hvis en nyere utgave har mer energieffektiv motor og drivverk vil dette også kunne gi bedre forbruksverdier og lengre rekkevidde uten at det er skalerbart på batteristørrelse.
Hvis vinterrekkevidde regnes ut fra en teoretisk batterikapasitet som bygger på et muligens mindre pålitelig grunnlag, så er det lett å få tall som er altfor optimistiske. Bedre å ha et mer edruelig, konservativt tall for vinterrekkevidde som tar hensyn til faktiske forbruksmålinger med bil kjørt på vei (som f.eks. EPA), legge til en buffer i bunn for ikke å kjøre bilen tom samt ta høyde for reduksjon mhp lavere effektivitet og høyere energiforbruk.

Men er helt enig med å bruke en kjapp utregning av vinterrekkevidde ved å tenke 200Wh/km på denne bilstørrelsen hvis man har info om faktisk tilgjengelig batteristørrelse; ville bare trukket fra 5% først for å få startbuffer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA