Hovedmeny

Er i3 bilen for meg?

Startet av thompy, lørdag 26. august 2017, klokken 17:01

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: Initium på onsdag 08. november 2017, klokken 07:40
Au -flaut måtte NEDGRADERE utstyret fra en bil bygget av folk som hater biler.... :o ;D

Synd å si, men jeg har samme oppfatning av den leverandøren ja ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Initium

Har fått litt kalde føtter, mangelen på mulighet for takstativ   uten snekre sammen noe drit selv ) gjør meg litt betenkt.

Sitter vel med valget, enten en Kia Soul EV som ikke har så lang rekkevidde vi ønsker oss, men kan ta både takstativ og takboks, eller en I3, som er 19ggr mer kul, har rekkevidden vi ønsker oss ( ønsker oss egentlig TMX, men det blir for kostbart  men altså mangler det over.

Hvor stor vil forskjellen på en 94Ah I3 og en Soul EV 30KW 250km utgave EGENTLIG være, med 4 personer og litt last, i la oss si 5-8 minus ?
mye variabler, men under ellers like forhold....

Klykken

Du finner en del tråder ang. dette på KIA-forumet her også, vil jeg tro.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35655.msg613816.html#msg613816
Her er en tråd f.eks.

Det mangler app for fjernstyring av f.eks varme osv på KIA.. Og ladeluke i front, som jo er der snø, is og annen dritt fester seg mens du kjører.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Og Kia'n kjører som en traktor sammenliknet med BMW....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electricity

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. november 2017, klokken 19:22
Og Kia'n kjører som en traktor sammenliknet med BMW....

Jeg kjørte begge bilene med 1 dags mellomrom denne uken og lurer dermed på om du har kjørt traktor noensinne.

Knut Røe

En traktor nå til dags er svært påkostet og fin å kjøre. Mange tiår siden traktorer var direkte dårlige å kjøre.
Men det er klart, BMW vil nok alltid ha vesentlig bedre kjøreegenskaper enn KIA.

Initium

Litt betenkt over måtte vente 3mnd på en produksjonsbil, eller mer.

Hva rekkevidde kan man vente på en 60Ah utgave ? Teslabjørn antyder 100km vanlig vinterbruk, og 130km ved "økokjøring".
Sammenlignet med kanskje 80km på vår gen I Leaf 2013, og kanskje 105km "økomodus "; høres de noenlunde riktig ut ?

Sagt på annen måte, er 20% rekkeviddeøkning ift vår 2013 Leaf omtrent det vi kan forvente av en 60Ah I3 ?

Vi ser også på Demo I3, men de går på TIMER, så man må sitte klar med cash om det skal la seg realisere...

Oddaa

Sitat fra: tiger`n på fredag 10. november 2017, klokken 21:21
En traktor nå til dags er svært påkostet og fin å kjøre. Mange tiår siden traktorer var direkte dårlige å kjøre.
Men det er klart, BMW vil nok alltid ha vesentlig bedre kjøreegenskaper enn KIA.
Bl a kjøreegenskaper vurdert av Autofil:

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

jkirkebo

Vi testet i3 idag men det ble ikke noe kjøp gitt. Negative ting:

- Manglende rattvarme (kona er streng på dette, jeg var sikker på at det var på plass)
- Det resirkulerte materialet som brukes i dashbord og dører gir et meget lite eksklusivt inntrykk
- Tynt og hardt ratt, lite komfortabelt
- Tungvint girvelger. Kona har leddgikt og slet med å bruke den. Burde vært en vanlig spak til å vippe opp/ned som på Tesla.
- "Kronglete" dashbord som i følge kona vil være mye jobb å rengjøre i forhold til Leafen sitt
- Ladeport høyre bak (ikke optimalt på vår gårdsplass)

Ellers var den god å kjøre, men vi beholder nok Leafen en stund til ser det ut som.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Egil Fonn

I3 er en bil du blir mer og mer glad i etter som tiden går og km ruller.
Rattvarmer har jeg ikke eid tidligere så dermed savner jeg ikke det.
Det resirkulerte materialet er greit i en grønn bil som i3.
Rattet føles tynt når du kommer fra Tesla, men er faktisk et meget godt ratt å holde i.
Girvelger er kompakt og presis. Men klart tyngre en girvelger med lang arm.
Dashbord er greit å holde rent. Samler lite støv. Godt filter på inn luft.
Jeg likte også bedre ladeport på venstre side som Tesla. Passet bedre på min hjemme parkering:-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Amigakongen

@jkirkebo

Bruker man appen så bilen er varm når man kommer ut, så trenger man ikke rattvarme...
Synes girvelgeren er veldig fin. Tok litt tid før man skjønte at man bare trenger vippe en gang for å "hoppe" til drive.

Bytt kone. ;)
2015 BMW I3 - 11800km

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på fredag 10. november 2017, klokken 23:42
@jkirkebo

Bruker man appen så bilen er varm når man kommer ut, så trenger man ikke rattvarme...
Synes girvelgeren er veldig fin. Tok litt tid før man skjønte at man bare trenger vippe en gang for å "hoppe" til drive.

Bytt kone. ;)

Kona er frøsen på fingerene og vil ha rattvarme når det er kaldt ute, uavhengig av hvor varm bilen er...
Siden det er hun som kjører nr.2 elbilen mest må hun nesten få bestemme ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

Sitat fra: Amigakongen på fredag 10. november 2017, klokken 23:42
@jkirkebo

Jeg tenkte også sånn inntil jeg kjøpte bil med rattvarme for et par år siden. Jeg liker å ha litt frisk luft i kupeen og ikke altfor varmt. (20-21 grader). Da er det fantastisk godt å ha litt varme på rattet innimellom. Det står ofte på bare 1 minutt, og i en elbil ville det definitivt redusert det totale forbruket. Deter derfor uforståelig at BMW tilbyr rattvarme på alle modeller unntatt i3. Volkswagen leverer heller ikke rattvarme til e-Golf, så det gir Leaf et fortrinn. Sannsynligvis det enenste  ;)

Initium

Sitat fra: Initium på fredag 10. november 2017, klokken 21:28Sagt på annen måte, er 20% rekkeviddeøkning ift vår 2013 Leaf omtrent det vi kan forvente av en 60Ah I3 ?

Ingen ? Er 10% mer korrekt ?
Kan noen også forklare om vi kan forvente MER hurtigladefart på en I3 60Ah enn vår nåværende Leaf 13 modell ?

Har VEEELDIG lyst på 94Ah modellen, men usikker om vi kan forsvare ytterligere 100K opp fra en nesten-ikke-kjørt 60Ah som er et drøyt år...

turfsurf

10-15% opp fra Leaf vil jeg anta. I3 lader vesentlig fortere enn Leaf, spesielt på vinteren. Etter 50kkm med i3 på 2 år er det mest negative med i3en rattet som mangler rattvarme og har en blå stripe som lager en kant som gjør at det er ubehagelig å holde i. Men det er jo en personlig greie. Girvelgeren har jeg ikke problemer med, men skjønner at den kan være utfordrende for en med leddgikt. Vi har brukt bilen som nr 2 bil til Tesla i ett år, og som eneste bil i ett år i kombinasjon med leiebil. Har kjørt helgeturer på 140+ mil, og totalt sett er vi veldig fornøyd med bilen. Fungerer godt både til bykjøring, landevei og på motorvei. Ville nok slengt noen hurtigkjettinger baki viss jeg skulle brukt den på de værste ubrøytede fjellveiene, men har da kjørt på Golsfjellet midtvinters med den og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA