Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TU.no - Gigafabrikk-planene er ikke nok - EU vil ha en «Airbus for batterier»

Startet av Beamer Screamer, søndag 15. oktober 2017, klokken 17:38

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Denne må være Norges (om ikke verdens) lengst kjørte TMS?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102656189

Er det ikke Teslabjørns gamle bil? Det hadde vært interessant å få en oppsummering av hva som har vært byttet på den bilen der - det kan gi en indikasjon på hva som er i vente på andre Teslaer.

En absurd annonsert pris BTW. I min bok er en bil med oppunder 300k på telleren mer eller mindre oppbrukt, elbil eller ei.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Gordon Retriever

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 22. august 2017, klokken 00:19
Er det ikke Teslabjørns gamle bil?

Yup.



PS: Lurer på hvor jeg får kjøpt slike felger. 8)

N00b

Må nå være lov å være optimist. Realistenville kanskje sagt 100k lavere var mer riktig.

Knut Røe

Ting tyder vel på at den ble kjøpt for cirka 250k.
Bare kjappe penger på et videresalg dette her.

o.b.lix

på facebook sier de i flesland auto som har hatt service på bilen: løp og kjøp. byttet en opphengskule/stag ifm godkjenning. thats it.

og må ikke finne på å sammenligne elbil med fossilbil i kmslitasje.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#5
Er vell byttet DU på den der 3 ganger og batteri 2 ganger husker jeg rett. Så nei må ikke sammenligne med fossilbil som stort sett enda er på første motoren etter 200-300k km ;D Er også byttet flere andre slitedeler ++ på garanti/godwill på den opp igjennom som man ser på noen av videoene hvor han gjennomgår det.


Er forresten en Model S fra Tyskland som passerte 500k km for litt siden. Hadde vært interessant med historikken på den.
2015 P85D

Muffinman

Husker batteriet ble byttet til nytt i forbindelse med kontaktorhavari rundt 80k. Er det byttet flere ganger?
Tror den hadde EU-kontroll rundt 265k og fikk byttet den opphengskula da.

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:09
Så nei må ikke sammenligne med fossilbil som stort sett enda er på første motoren etter 200-300k km

Trenger vel ikke google lenge for å finne fossilbiler som har måtte bytte motor leeenge før det...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#8
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:09
Så nei må ikke sammenligne med fossilbil som stort sett enda er på første motoren etter 200-300k km

Trenger vel ikke google lenge for å finne fossilbiler som har måtte bytte motor leeenge før det...

Ikke noe problem å finne det nei. Men det er mer unntaket en regelen. På tidligere model S gjelder det så å si alle. Finnes også andre produsenter som har serier eller en modell av motor som er kjent for å være dårlig så Tesla er ikke alene. Bare ser ikke hvorfor man skal si en bil som flere har byttet motorer flere ganger på før selv 100k skal skrytes av.
Blir som med Mazda sine wankel motorer hvor man kan hilse med antall fingre på hvor mange motorbytter man har hatt ;D
2015 P85D

nien

El-biler med høy km stand er et meget interessant tema.

Jeg levert min (E-Golf) på 100' km service, og fikk bilen tilbake uten anmerkninger / uten behov for deleskift / alt ok med bremser Batteri og motor.

Det har ikke skjedd med de bilene jeg har runda 100' med tidligere, og jeg må derfor anta at el-bilene er bedre enn fossil biler.

Spm er hvor mye bedre ...

Jeg TROR, men vet ikke, at Tesla fra årgang 2015, samt alt fra VW / BMW NISSAN osv, vil vise seg å være meget slitesterke biler... med kjørelengder opp mot 350' før store påkostninger.

Da blir spm om (Vi - markedet) tør å handle brukte Tesla med 150-160 tusen km på telleverket :-)...

Det som tar livet av en bil er rust - og automatkassehavari - og motor havari. Fordi gearkassa på Tesla er bygget av få deler, og motoren er bygget av ekstremt få deler, tror jeg at disse delene vil vare lenge... veldig lenge.

Vil også tro at delekostnaden vil bli trivelig - når antallet enheter produsert øker.

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Postman pat

LOL på den prisen. Bilen er sikkert ok den til det "bruktnivået" den er ment, men prisen fordrer til en god latter om man sammenligner på pris hva man ser på finn.

Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Cookie Monster

#12
Jeg tror også elbilenene vil klare seg mye bedre. Men Model S 2012-2013/14 og til dels 15 er ikke blant de. Men mye av feilene blir i det minste fikset på.
Har dessverre liten tro på at motorproblemene på de tidligere er løst for godt. Virker som karosseriet bak også er en svakhet siden det ble forsterket fra når dual motor kom og lagt på en annen type motorfeste.
Min mistanke er at de eldre rwd bilene fortsatt kommer til å gå igjennom Drive Units siden lagrene får skeiv belastning siden karosseriet vrir seg, det kan også være årsaken til at de sliter så mye mer med skeiv slitasje på dekkene hvor bare innsiden blir spist helt opp. Den store drive unit bak hvordan den er designet er også et problem i seg selv som Sigurdi har vært inne på tidligere her.

Dette er ikke noe jeg har bevis på bare noe jeg tror ;) Time will show. Ta av innerskjermen bak på en 2015 dual motor eller nyere og sammenlign. Tipper de store endringene de har gjort der ikke bare var for gøy. Motorene vet vi uansett passet siden PD har den store bak.

De nye ser ut til å gjøre det mye bedre på lite feil oversikten til bla Consumer reports. Så framtiden virker lys.
2015 P85D


Egil Fonn

Er også spent på kostnadene med elbilene når km og år løper på. Er godt vant med flere fosilbiler som har rullet nærmere 300 000km uten annet en service vedlikehold. Har eid 3 elbiler. En 2014 Tesla Modell S som jeg kjøpte brukt med 30 000km på telleren, opplevde mye feil på de 20 000km jeg eide den.(Full driftsstans med berging pga feil med 12v system, vann lekkasje inn i bagasje rom, dørhåndtak som ikke går ut, hovedskjerm måtte byttes, slakk i styrestag og bytte bakrute pga feil med bremselys i bakvindu.) En MB Belectrik 2015 som har vert på verksted 3 ganger utenom service på de 30 000km jeg har eid den. (Ladeluke ville ikke åpnes, feilmelding om motorfeil og skifte av høyre bærekule framme.) En BMW i3 som har fungert med 0 feil på de 20 000 km jeg har eid den.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA