Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TU.no - Gigafabrikk-planene er ikke nok - EU vil ha en «Airbus for batterier»

Startet av Beamer Screamer, søndag 15. oktober 2017, klokken 17:38

« forrige - neste »

jokke

Er nok en del som drømmer ang pris på Finn.no.
Verdifallet på Tesla har så vidt begynt.
Biler uten særlig garanti igjen blir tungsolgt.

Øggen

En taxi i Finland, he kjørt over 400.000 på originalt batteri.
Det snakkast om at det kalde klima holde batteriet bedre.
Ikkje mykje info om ka den ellers he måtte bytta, men lova bra.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/finnish-taxi-has-driven-402-374-kms-with-original-battery.96658/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Beamer Screamer

Jeg er enig i at motor/drivverk er mye enklere på en elbil og derfor presumptivt mindre utsatt for feil. Men så viser jo praksis hittil noe annet, for tidlige Teslaer sin del i alle fall. Om nyere Teslaer er bedre får vi bare vente og se.

Men bortsett fra akkurat drivverket så er jo elbiler og fossilbiler ganske like, og mye her vil bli slitt og ødelagt med tiden. Hjuloppheng, bremser, styring, dørlåser, klimaanlegg og alskens sensorer og elektronikk. Så igjen: med 300.000 km er en bil oppbrukt i min bok selv om kanskje motoren holder en stund til. Jeg ville aldri i verden gitt mer enn 100k for den bilen.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Espen Hugaas Andersen

Vi kan allerede konkludere at drive unit på nyere Teslaer er bedre enn eldre Teslaer. Spørsmålet er *hvor mye* bedre de er. Dataene kan tyde på at de er mye bedre, men fasiten foreligger ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Når det gjelder motor og drivverk på Tesla så er det utsatt for langt større belastning enn andre elbiler på grunn av vekt og effekt.
Stor forskjell på en Leaf og en P85DL

ToWalkOrDrive

Når de skifter drive unit nå på en 2014 RWD Model S 85, er det da samme design som er ødelagt som settes inn? Hvor lang levetid?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

GOS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. august 2017, klokken 00:07
Når de skifter drive unit nå på en 2014 RWD Model S 85, er det da samme design som er ødelagt som settes inn? Hvor lang levetid?

Nei, det er forbedret utgave, og det er blitt flere versjoner med forbedring, men om de nå er like de store som leveres på nye vet jeg ikke.

Jeg tror levetiden nå er blitt god. Har ikke hørt om noen som er gåen igjen etter å ha fått skiftet siste året og to!?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Hørt om et par tidlige P85D som byttet rundt 100k, ellers fint lite. Men om de går såpass langt vil det jo gå mer enn et par år for de fleste før det blir problemer.

Espen Hugaas Andersen

En del tidlige P85 måtte bytte DU etter 20-30-40 tusen km. Så galt er det i hvert fall ikke med de nyere DUene.

Det er en del P85D/P90D som nå runder 100k km. Inklusive Tesla-Bjørns nye bil, en Model X P90D. Fortsatt ingen antydning til feil med DU.

Det har derimot vært noe problemer med frontakslingene på en del biler. Ved høyt pådrag kan bilen riste, og det er en del som har fått byttet frontakslingene. Jeg vet ikke om de nye frontakslingene er bedre eller om de også vil få samme problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Ikke bare P85 som byttet DU. Mange (kanskje de fleste) 2013 og 2014 biler har vel byttet DU. Vår S85 byttet på rundt 30kkm
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2017, klokken 08:45
Ikke bare P85 som byttet DU. Mange (kanskje de fleste) 2013 og 2014 biler har vel byttet DU. Vår S85 byttet på rundt 30kkm
"De fleste" er et så kraftig begrep at det må du nesten dokumentere.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

GOS

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2017, klokken 08:45
Ikke bare P85 som byttet DU. Mange (kanskje de fleste) 2013 og 2014 biler har vel byttet DU. Vår S85 byttet på rundt 30kkm

Og våres ble byttet rundt 25' tror jeg det var (etter at lyd oppsto ved 3500 og så økte gradvis, men ikke til noe alarmerende) De siste 20' på den nye har ikke gitt noe lyd.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

kvkleppe

Vil si at jeg kjører i overkant mye med min P85+. På 18 måneder har jeg klart å watte ut 95000 km..... Bilen har nå rullet 127.000.

Det er en helt fantastisk bil, men har ikke vært uten feil. Sikkert vært inne 20 ganger hos tesla for småfiks og annet rart.

Tross småfeil og litt større feil er dette den desidert "beste" og morsomste bilen jeg har eid. Vurderte å bytte før den passerte 100k, men det heller mot å beholde bilen i mange km til.

Spent på hvordan ting holder seg. Vært 30k problemfrie km de siste månedene værtfall:)


E_S

Har en tidlig 2014 S85 med 124000 km og original DU, håper den ryker rett før 8-årsgarantien går ut.. :D

Ellers er jeg nok mer skeptisk til småtteri/dill med vinduer, klima, dørhåndtak etc. etter hvert som bilene blir gamle enn problemer med understell og bremser som lett kan skiftes selv, eller drivlinje som med unntak av tidlige DU har vist seg holdbar.

Høy kilometer hadde ikke skremt meg i det hele tatt. Siste bruks-fossilbil jeg hadde hadde rullet ca. 600kkm og var helt fin.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Cookie Monster

#29
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 23. august 2017, klokken 09:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2017, klokken 08:45
Ikke bare P85 som byttet DU. Mange (kanskje de fleste) 2013 og 2014 biler har vel byttet DU. Vår S85 byttet på rundt 30kkm
"De fleste" er et så kraftig begrep at det må du nesten dokumentere.

Tesla gir ikke ut sånn dokumentasjon ;)

Men var flere undersøkelser og den ene fra Consumer reports tror jeg det var i Usa viste at nesten 50% hadde byttet drive unit i løpet av de 2 første årene.
Spørreundersøkelse på TMC forumet viste rundt 7 av 10. P85 og vanlig 85 var det ikke stor forskjell på.

Så at så å si alle de tidligere nå har byttet minst en gang i løpet av rundt 4 år er nok ganske så sikkert selv om det finnes noen få der ute som ikke har. Skal heller ikke se bort fra at Tesla har byttet den som en del av service på flere uten at eierne har fått det med seg.


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/100-drive-unit-failure-rate.56055/

http://www.greencarreports.com/news/1101153_two-thirds-of-earliest-tesla-drive-trains-to-fail-in-60000-miles-owner-data-suggests
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA