Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler

Startet av Håkon, onsdag 19. september 2007, klokken 18:38

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. september 2007, klokken 22:05
Er det ikke bedre å bruke energien på å få de bilprodusenter som kun leverer bensin/dieselbiler til å levere elbiler fremfor å forsøke å stoppe et lavterskeltilbud som Buddy/Reva?

Jeg protesterer ikke mot verken scootere, motorsykler, mopeder, tråsykler, firehjulsmotorsykler eller usikre biler, men mot at et kjøretøy som ser ut som en bil men gir like dårlig sikkerhet som en pappeske kan selges uten at det opplyses om hvor usikker den er!

Som jeg har sagt tidligere, jeg ønsker ikke et forbud mot Reva. Men du kan da virkelig ikke mene at det er greit å selge en doning som gir så mye dårligere sikkerhet enn man kunne forvente uten at kundene har noen mulighet til å finne det ut uten å demontere bilen?

Jeg synes det ser ut som om Reva har utnyttet det at de slipper krasjtest til å ikke bruke fem øre på sikkerhet, og det synes jeg ikke de skal slippe unna med. Jeg vet at ElbilNorge har tenkt endel på sikkerhet, og det har også vist seg i praksis at deres biler tåler en støyt - det gjør ikke Reva.

Etter å ha tenkt litt frem og tilbake tror jeg man kunne komme langt bare ved å forlange at alle kjøretøyer skal sikkerhetsklassifiseres, og kreve at det opplyses i markedsføringen hvilken sikkerhetsklasse kjøretøyet har oppnådd. Da vil folk ha en mulighet til å vurdere hvilken risiko de vil ta.

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. september 2007, klokken 22:05
De største bandittene er de som forsøker å selge de tyngste jernklumpene med de minst avanserte fremdriftsløsningene under parolen "sikkerhet".

Det er i hvert fall like ille, men det gjør det ikke noe bedre å skjule for sine kunder at bilen de kjøper vil invalidisere dem hvis de fronter i 30 km/t og drepe dem hvis farten var 50km/t.

En annen sak er at flere har hevdet at det viktigste sikkerhetsaspektet er sjåførens innstilling. Det er mye riktig i det, men man er også avhengig av at andre trafikanter oppfører seg noenlunde vettugt, og det er det ikke alltid de gjør. Jeg har selv måttet panikkbremse fordi idioter plutselig bestemmer seg for å hive seg ut i taxifeltet, opplevd at folk ser til høyre istedet for til venstre når de entrer en rundkjøring (jeg var fotgjenger - jeg tilbød meg som vitne til stakkaren som ble rent baklengs opp på midtrabatten), jeg har møtt folk i feil kjøreretning på motorveien, min onkel ble påkjørt av en diger SUV som plutselig fant ut at han skulle til venstre og vrengte over uten å verken blinke eller se seg for og svigerfar måtte for et par år siden hive bilen i grøfta fordi to ungdommer uten hjerne kappkjørte over en bakketopp.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tom

#31
Jeg har lest litt igjennom hva som faktisk skrives,  og Reva ber jo egentlig om trøbbel når de skriver:

"Hvordan er sikkerheten til en Reva City Car?
•   Reva City Car er en sikker bil og den er spesielt designet for bykjøring. Bilen har sikkerhetsutstyr som stålramme, sidebjelker, ABS-materiale på utsiden, bruk av
lavvoltspenning cg et kombinert hydraulisk regenerativt elektrisk nyskapende bremsesystem. Reva City Car har vært gjennom mange sikkerhetstester. Total- og sidebeskyttelse: En spesiell stålramme med deforrnasjonssone beskytter fører og passasjerene. "

Ref: http://www.elbilsalg.info/reva/faq.html

Jeg forstår at dette kan oppfattes som useriøst.
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

elektrolux

Hallo Tom

Der fikk du tent meg. Helt enig med deg at Reva Norge ber om trøbbel når de markedsfører "bilen" som sikker.

Da spørs det også hvor mye vi skal kunne stole på de øvrige data de oppgir.

Hvorfor kan ikke folk være ærlige, og fortelle fakta på en nøytral måte.

Elbil Norge er flinke i så henseende. De overdriver ikke betydningen av rørgitterrammen bilen har.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Håkon

#33
Sitat fra: eledille på tirsdag 18. september 2007, klokken 19:30
... Er ikke mopedbil og firehjulsmotorsykkel to forskjellige ting?


Jo det er visst det. Mopedbiler skal ha motorer på inntil 50ccm og skal som andre mopeder holdes under 45km/t. Opprinnelig var de sertifikatfrie men det skjedde så mye rart på vegene at det ble innført ordinær bilsertifikatkrav for noen år siden.

Firehjulsmotorsykler er en annen "klasse" teknisk sett og var nok ment å være en variant av åpne tohjuls motorsykler. Det vil alltid være de som føler seg tjent ved å strekke en definisjon og det har åpenbart skjedd når Reva registreres som motorsykkel.

Så lenge vi har motorsykler får det være opp til den enkelte om de velger dette som kjøretøy. Jeg trives på motorsykkel på pene sommerdager. Men det er ikke greit at folk skaffer seg en elbil som et miljøvennlig bilvalg, og uforvarende ender med motorsykkelsikkerhet. Vi som interesseorganisasjon for elbilbrukere kan ikke være tjent med en slik situasjon. 
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

elektrolux



[/quote]

Jo det er visst det. Mopedbiler skal ha motorer på inntil 50ccm og skal som andre mopeder holdes under 45km/t. Opprinnelig var de sertifikatfrie men det skjedde så mye rart på vegene at det ble innført ordinær bilsertifikatkrav for noen år siden. [/quote]

Min mopedbil hadde 500cc dieselmotor på 5 hk, og max 45 km/t, så du bommer nok litt på kubikken.

Ellers er det leit at aldersgrensen for mopedbiler ble økt fra 16 år til 18 år. Guttungen skulle fått mopedbil, men nå må han kjøre traktor i stedet inntil han blir 18 år. Har funnet ut at Mercedes sin Unimog ofte registreres som traktor med toppfart på 60 km/t. Stakkars de som kommer i veien for en uoppmerksom 16 åring i en slik doning.  ::)

Planen er å modifisere panelene til å ligne en Hummer, og sette inn 2 x 1000 W annlegg og 50" flatsjerm i taket. Fantastisk hva regelverket tillater, og ikke tillater.

Hadde foretrukket originalide'en, med en helt grei mopedbil, med et helt greit stereoannlegg framfor dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Håkon

Jeg skjønner ironien og er forsåvidt enig med deg. Tenk om vi kunne fått 16-åringenes egentransport inn i et mer beskyttet miljø slik hensikten var med mopedbilene!

Dessverre var det noen som ødela for dem, ikke minst voksne som uten trafikforståelse nok til å ta sertifikat, kunne kjøpe sertifikatfri "bil" og legge i vei. Det måtte gå galt. Restriksjonene rammet mange.

Mye er galt i verden og det kan vi gjerne minne hverandre om, men det mest konstruktive er å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Det vi som elbilmiljø kan gjøre er å klarlegge forskjellen mellom biler og motorsykler mht kollisjonssikkerhet og si klart ifra at en elbil skal ha sikkerhet i toppklasse.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

På hjemmesiden til Reva http://www.revanorge.no/
Har de nå skrevet et notat om sikkerhet hvor de blant annet skriver:

"Elbiler av typen firehjuls motorsykler kan anses som en myk trafikant. Man må derfor også bruke elbilen deretter. Det er et avgjørende poeng i debatten rundt elbilers sikkerhet."

All ære til Reva, det virker som om importøren har forstått viktigheten av å kunngjøre at dette er et kjøretøy som er beregnet på moderat bruk når de skriver:

"Vi selger heller ikke en elbil uten å forsikre oss om at bruken elbilen er tiltenkt, passer overens med det elbilen er laget for." og " Vi selger Reva i Norge, fordi vi ønsker å gi folk flest et reelt miljøvennlig valg til dagliglivets små ærend."

Hadde dette om bruk også kommet inn i brosjyre var det enda bedre, her står det nemlig:

Brosjyre sitat:
"REVA CityCar Reva er en ny elbil på det norske markedet. Med en toppfart på 80 km/t er den alt annet enn en sinke i trafikken"

og i notatet:
"Til bruksområder der det kreves høyere fart over en lenger distanse, skal man fortsatt bruke familiens hovedbil. Dersom man må bruke elbil innenfor et område med noe høyere fart enn det elbilen er ment for, velger sjåførene ofte en mer forsiktig og defensiv kjørestil. Dette er noe folk flest skjønner selv. Derfor ser vi også svært sjelden ulykker der elbiler er involvert."

Vi ser fram til at de følger opp dette i det trykte materiellet også.
Buddy bør gjøre det samme.

Hele notatet:
http://revanorge.no/admin/uploads/filer/Kommentar.doc
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#37
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. oktober 2007, klokken 16:42
Buddy bør gjøre det samme.

Tøv, Elbil Norge har alltid hatt nøktern og grei info på sin hjemme side. 

"Buddy registreres som en elektrisk, 4-hjuls motorsykkel og er EU-godkjent for 3 personer. 3-punkts rullebelter for sjåfør og en av passasjerene, 2-punkts hoftebelte for passasjeren i midten. Det påkreves ikke kollisjonstester for 4-hjuls motorsykler men Buddy har tidligere passert frontkollisjonstesten som gjaldt for biler produsert på 90-tallet"  

Problemet er hvordan Reva presenteres på hjemmesiden til Enviro i Drammen:

" Sikkerhet
Reva City Car har noe av det beste av sikkerhetsutstyr i denne klassen, med blant annet støtsikkert ABS-materiale på utsiden, ekstra dørbjelker mot sidestøt, stålramme med deformasjonssone i fronten og tokrets bremsesystem.
Lavt tyngdepunkt gir god stabilitet og sikkerhet.
Av sikkerhetsmessige årsaker bruker Reva lav spenning.
En varsellyd kommer dersom døren til sjåføren åpnes mens nøkkelen fortsatt står i bilen, og håndbrekket ikke er satt på. Bilen vil ikke kunne bli satt bevegelse dersom laderen står i.

Hvordan er sikkerheten til en Reva City Car?
Reva City Car er en sikker bil og den er spesielt designet for bykjøring. Bilen har sikkerhetsutstyr som stålramme, sidebjelker, ABS-materiale på utsiden, bruk av
lavvoltspenning cg et kombinert hydraulisk regenerativt elektrisk nyskapende bremsesystem. Reva City Car har vært gjennom mange sikkerhetstester. Total- og sidebeskyttelse: En spesiell stålramme med deforrnasjonssone beskytter fører og passasjerene.

Effektiv og pålitelig
Reva er dobbelt så effektiv i bruk som en vanlig bensinbil."

Dette er selvsagt en hodeløs oversettelse av en tekst som er beregnet for markeder som ikke har samme krav riktig forbruker info som vi har, men man bør forvent annet av et firma som sier følgende: " .... all beskjedenhet legger vi til at vi er de eneste i Skandinavia og Europa ellers som har disse erfaringene og kunnskapene ... "

Jeg mener at Enviro bør rydde opp på sin hjemme side.

Det er vel et krav til at det som er skrevet skal kunne dokumenteres, men siden internettadressen slutter på ".info" gjelder kanskje ikke Norske regler for reklame ? 


mvh
Tom



Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

Da oppfordrer vi Enviro til å få essensen av notatet til Reva importøren inn på sin hjemmeside.

Ellers er det nok riktig at hjemmesiden til Enviro stort sett er oversatt fra diverse språk. Fiat siden må minst ha gått gjennom en 3-4 oversettelser mellom ulike språk før den ble oversatt til noe som kan minne om Norsk.
;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Top gear tester Reva mot et spisebord: ;D



(Håper vi som elbildiggere er i stand til å se humoren i dette)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Helt rått. Tipper at hele bilen en en deformasjonssone. :o
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tom

#41
Jeg synes vi må få noen REVA eiere ut av skapet for å forsvare REVAen sin.
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

LOL, jeg ser humoren. Bare synd at det bidrar til å ødelegge det generelle ryktet til elbiler. Men jeg må si at jeg er glad jeg valgt Buddy foran Reva.
Polestar i bestilling

ravn

Jeg som Reva eier har nok ikke et behov for "å komme ut av skapet å forsvare den".

Det er jo ikke å legge skjul på at Revaen ikke er særlig sikker, men siden 90% av kjøringen min skjer midt i bykjernen hvor jeg sjeldent passerer 45 km/t så føler jeg meg alikevel passe trygg. De gangene jeg beveger meg ut av sentrum, som feks å besøke reva forhandleren/verksted her i byen (som man har plassert 17 km fra sentrum, på e18) så føler jeg meg ikke så veldig trygg. Men heldigvis er det flere felt og midtdeler hele veien, så jeg har ikke opplevd noen ubehagelige situasjoner.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Griffel

#44
En el-motorsykkel ingen forveksler med en el-bil er denne:

http://www.spark-ev.com/comet.html

Med et slikt utseende vil det nok verken bli stillt spørsmål om sikkerhet eller komfort.

Men om den er sikrere eller har bedre komfort enn andre elbiler som må registreres som MC (les Reva) er et stort spørsmål? Sansynligvis ikke på grunn av toppfarten? Men de slipper nokk vesentlig letter unna Top-gear gjengen, så jeg tror dette like mye er mobbing av enkel liten bil som et angrep på lavt sikkerhetes nivå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA