Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler

Startet av Håkon, onsdag 19. september 2007, klokken 18:38

« forrige - neste »

eledille

Det er ett aspekt her som jeg synes mangler i diskusjonen: Jeg tipper Reva kan forbedres betraktelig uten at den blir så mye dyrere.

Jeg synes som tidligere sagt at folk bør få bestemme hva de vil komme seg fram med selv, men jeg synes det er uheldig at det plutselig kommer for en dag at Reva fullstendig mangler deformasjonssoner. En ting er at alle vet at små biler har dårligere sjanser enn en stor hvis det smeller, men noe annet er det når fabrikanten ikke har lagt to pinner i kors for å berge kundene sine når ulykken inntreffer.

Jeg tror det er lettere å føle seg tryggere enn det er grunnlag for når man sitter "innendørs", det er åpenbart at man ligger dårlig an hvis man sitter i friluft. Det må være et visst press på fabrikanter av kjøretøyer hvor fører og passasjerer sitter inne i en kupé for å få dem til å gjøre et forsøk på å bedre sikkerheten.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

bosonic

Sitat fra: hens på mandag 17. september 2007, klokken 18:48
Glemer en det viktigste når det gjelder sikkerhet?
det sitter mellom ørene på sjåføren.
Jeg kan ikke si meg mer enig Henning!


Vi mennesker er for øvrig noen forunderlige skapninger.

Jeg kjenner personer som er lite praktiske og som ramler ned fra stiger og gardintrapper pga manglende evner / erfaring på å vurdere fareaspektene på det de foretas seg.

Noen av oss er uheldige og skader seg ofte, mens andre slipper fra det med livet i behold uansett hvor vanvittig de oppfører seg.

Hver høst hører vi om foreldre som kjører som villmenn til og fra skolen med sine håpefulle og utsetter dermed de gående i samme ærend for stor fare.

Er du uheldig kan et vepsestikk drepe deg og flåttbittet gi deg alvorlige lammelser. Skal vi slutte å bevege oss ut i naturen av den grunn?

De farligste opplevelsene i bil har jeg hatt som passasjer med andre.

Vi er omgitt av større og mindre farer hele livet. Jeg har kompiser som er tøffe i mange sammenhenger men som flykter som pingler når jeg tar i skjøteledningen som ligger ute i regnværet.

Det er individuelt hvordan vi opplever farer og usikkerhet og hver og en av oss må selv gjøre seg opp en mening om en liten motorsykkeregistrert elbil som Kewet, Reva eller Marnello er trygg nok å kjøre i.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Håkon

Sitat fra: bosonic på mandag 17. september 2007, klokken 23:32
Det er individuelt hvordan vi opplever farer og usikkerhet og hver og en av oss må selv gjøre seg opp en mening om en liten motorsykkeregistrert elbil som Kewet, Reva eller Marnello er trygg nok å kjøre i.


... forutsatt at man kjører elbil, naturligvis. Er det ikke snakk om elektrisk drift er det heller ikke snakk om fritak fra krav våre politikere har satt og som gjør at det ikke er noen individuell menneskerett å utsette seg for unødvendig risiko i trafikken.

I 1975 omkom dobbelt så mange mennesker i trafikken i Norge som idag, til tross for at det ble kjørt mindre enn halvparten så mye som idag. Dette skyldes hovedsaklig at bilene er blitt sikrere, fordi det er stilt sikkerhetskrav til produsentene.

Jeg tror Elidele her veldig rett i at en sikrere Reva ikke trenger å koste så mye mer. Men det kommer ingen sikrere Reva før det blir et krav for å kunne selge bilen overhode. Slike krav kommer ikke så lenge elbilfolket synes det er helt greit å ofre seg selv for miljøet.

Godt miljø er ikke bare fravær av forurensning, men vel så mye at det ikke står en tom stol rundt middagsbordet.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Thomas Parsli

Jeg er overrasket over hvor lite interressert flere på dette forumet er i sikkerheten på elbiler.
Jeg antar dette synet kun gjelder elbiler, men føler meg ikke helt sikker...

Faktum er at flere av elbilene på markedet (både nye og brukte) aldri ville vært godkjent som bil idag fordi kollisjonssikkerheten er alt for lav.

Hvis man synes det er "greit", antar jeg det er fordi man synes slike sikkerhetskrav er tull.
Man kan argumentere med at opplevelsen av sikkerhet er subjektiv, men er dreier det seg om objektive krav som stilles for å få registrert et kjøretøy som bil.

Jeg vet ikke om jeg er mest imponert over argumentene for hvorfor dette er greit (alt fra blomster og bier til miljøhensyn), eller det faktum at mange  av de samme som mente av Toyota ikke skulle få lov til å markedsføre Prius som miljøvennlig synes det er helt greit å markedsføre en motorsykkel som bil.

En (forholdvis) sakelig diskusjon om sikkerhet hadde vært interessant på dette forumet, diskusjonen som den er nå synes jeg virker svært så typisk for nettsteder for spesielt interesserte.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tom

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

espen

Sitat... forutsatt at man kjører elbil, naturligvis. Er det ikke snakk om elektrisk drift er det heller ikke snakk om fritak fra krav våre politikere har satt ...

Feil, feil, feil! 
Firehjulsmotorsykler er ikke en elbilklasse, men en klasse for små biler uavhengig av motortype. Det er ikke et unntak fra norsk lov, men en del av norsk lov gjennom EØS-avtalen.

Det er ganske grovt å antyde at sikkerheten ikke tas på alvor i elbilmiljøet. Og jeg vet ikke hvorfor noen har interesse av å spre usanne påstander om at elbiler ikke møter de samme krav som andre kjøretøy?

Til slutt, og for evnt nye sikkerhetskrav som måtte komme: Denne diskusjonen er for alvorlig til at vi kan la den domineres av enkelte personers meget subjektive risikobilder. Objektivt sett tyder alt på at introduksjonen av flere lettere og mindre kjøretøyer på fire hjul øker tryggheten på veiene totalt sett, og det er vel det som teller?

Griffel

#21
Sitat fra: espen på tirsdag 18. september 2007, klokken 15:21
Objektivt sett tyder alt på at introduksjonen av flere lettere og mindre kjøretøyer på fire hjul øker tryggheten på veiene totalt sett, og det er vel det som teller?

Ja helt sikkert. Samtidig viser jo videoklipp at små lette biler kan lages sikre, eller mindre sikre. (jfr. Smart, Fiat 500, Reva). Sikkerhet er også en egenskap til produktet, i likhet med forbruk, toppfart, rekkevidde etc. Selger står fritt i å liste (gode) egenskaper i brosjyre. Det burde være obligatorisk krav om at noen egenskaper skulle listes: Forbruk, CO2 utslipp, sikkerhetsklasse.

Klipp fra Reva Brosjyre på nettet:
” REVA CityCar  Reva er en ny elbil på det norske markedet. Med en toppfart på 80 km/t er den alt annet enn en sinke i trafikken. Rekkevidden er på 40–80 km, avhengig av hvor fort du kjører, hvordan du kjører, om det er mange bakker osv.
Vi har utstyrt Reva City Car med en skikkelig kupèvarmer tilpasset norsk vinter. I tillegg har den stilige aluminiumsfelger, fargeavstemt interiør og mange spennende detaljer

Dette med lavt sikkerhetsnivå er vel da en av de detaljene de tenker på når de skriver mange spennende detaljer.

For ordens skyld, jeg har ingen ting imot Reva, dersom jeg trenger en ny elbil vil jeg helt klart vurdere Reva, og kanskje velge den, fordi jeg regner meg som en sikker sjåfør med en defensiv kjørestil. og doningen ser ellers ganske grei ut og med AC motor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Håkon

Sitat fra: espen på tirsdag 18. september 2007, klokken 15:21
Det er ganske grovt å antyde at sikkerheten ikke tas på alvor i elbilmiljøet. 

Pussig. Hvorfor sitter jeg da igjen med en følelse av at mitt forslag ikke er aktuell politikk for Norstart. Eller var det ikke det du svarte i andre innlegg i denne tråden? Jeg opplever flere innlegg slik at dette er en problemstilling elbilmiljøet helst ikke vil vite om.

I salgsbrosjyren for Reva står det at bilen "gjennomgikk omfattende testing og utprøving før den fikk sin typegodkjenning". En vanlig kjøper må tro at dette dreier seg om typegodkjenning som bil slik er tilfelle med Think. Men det er det altså ikke.

Bensin- og dieseldrevne mopedbiler i salg i Norge har maksimalt tillatt hastighet på 45 km/t. Reva markedsføres med 70-75km/t. Livsfarlig!

Jeg synes Norstart skal våre pådriver for miljø OG trafikksikkerhet. Se bare på Norsk Taxiforbund som i helgen har tatt til orde for at taxisjåfører ikke lenger bør ha fritak fra bilbelteplikten. Det er å vise at de er opptatt av å ta vare på sine medlemmer.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

eledille

Sitat fra: Håkon på mandag 17. september 2007, klokken 23:56
Jeg tror Elidele her veldig rett i at en sikrere Reva ikke trenger å koste så mye mer. Men det kommer ingen sikrere Reva før det blir et krav for å kunne selge bilen overhode. Slike krav kommer ikke så lenge elbilfolket synes det er helt greit å ofre seg selv for miljøet.

Eledille, som i "vi har ikke elediller eller krokofanter men vi har en grevling i taket"  ;D

Jeg ønsker ikke nødvendigvis noe forbud mot Reva. Men jeg synes det er noe feil når man plutselig oppdager at den er mye mindre sikker enn man kunne tro. Jeg synes et eller annet må gjøres for å sørge for at folk er klar over hvor sikker eller usikker doningen de kjøper er. Jeg tipper produsentene legger seg litt mer i selen hvis folk får se hvor dårlig/god bilen er. Mulig at det bør være noen minstekrav for kjøretøyer som har kupé også.

Sitat fra: Håkon på tirsdag 18. september 2007, klokken 17:55
Bensin- og dieseldrevne mopedbiler i salg i Norge har maksimalt tillatt hastighet på 45 km/t.

Jeg blir da nesten daglig forbikjørt av en firehjulsmotorsykkel i 80-sonen. Er ikke mopedbil og firehjulsmotorsykkel to forskjellige ting?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rav4_EV

Er det ikke bedre å bruke energien på å få de bilprodusenter som kun leverer bensin/dieselbiler til å levere elbiler fremfor å forsøke å stoppe et lavterskeltilbud som Buddy/Reva?

Forbud mot bensin/dieselbiler?

Den lille produksjonen av Buddy/Reva viser at elbiler er et realistisk alternativ fremfor fossile motorrløsninger. Uten disse ville de store bilprodusentene få rett da de knuste sine biler, og stoppet kravet om nullutslippsløsninger gjennom b.l.a. lovverk i California ved å hevde at elbiler er uinteressant for forbrukerne.

De største bandittene er de som forsøker å selge de tyngste jernklumpene med de minst avanserte fremdriftsløsningene under parolen "sikkerhet".



Arnem
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#26
Sitat fra: thomas på tirsdag 18. september 2007, klokken 07:18
En (forholdvis) sakelig diskusjon om sikkerhet hadde vært interessant på dette forumet, diskusjonen som den er nå synes jeg virker svært så typisk for nettsteder for spesielt interesserte.

Thomas

Dette forumet er vel nettopp for spesielt interesserte eller hva?  ::)

Interessen for trafikksikkerhet blant forum brukerne her er sannsynligvis like forskjellig som blant folk flest.

Når en brenner for en sak er det viktig at hver og en finner en nisje hvor en kan uttrykke sitt engasjement og diskutere med likesinnede.

Savner engasjerte elbil skribenter med saklige og velfunderte innlegg i norsk presse, oppfordringen er herved gitt...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Har selv kollidert med min Kewet Buddy. Da jeg prøvekjørte bilen og mottok den tenkte jeg at dete var en bil jeg IKKE ville kollidere med.

På vei til barnehagen krysset en bil min vei (den sjekket ikke om det kom noen i kollektivfeltet) og jeg hadde ikke sjanse til å stoppe.

Jeg hadde vel en fart på ca. 50 kmt da situasjonen oppstod og rakk ikke å bremse nevneverdig. Glassfiber ble knust og fløy til alle kanter og bilen ble "kastet" rundt 90 grader. Ungene var OK (selv han på 4 år kun iført hoftebeltet).

Må si jeg ble imponert over hvor liten skade Buddy'n ble påført, og ikke minst at vi som satt inni var uskadet. Hadde det vært en motorsykkel/moped som kom hadde konsekvensen vært en helt annen.

Hvis man prøvekjører en bil før man kjøper, danner de fleste seg et intrykk av soliditeten av kjøretøyet. Når jeg kjører i 80 kmt med min Buddy (har hatt den opp i nærmere 100 i nedoverbakke) føler jeg meg lite trygg, men ved "bykjøring" i 50-60 kmt har jeg ingen problemer med sikkerheten til bilen.

Jeg mener derfor at det blir litt feil å stille for store krav til små elbiler med begrenset rekkevidde og fart da slike biler er beregnet til by-bruk.

På ferie og lengre turer brukes en Volvo XC90 ("liten tanks"  ;D) for å ivareta familiens sikkerhet da det er utrolig mange "tullinger" ute på landeveien.

Jeg kjører også en Think (som stort sett er "konebil") når jeg ikke skal ha med ungene, og synes vi på den måten ivaretar både miljø og sikkerhet både på lange og korte turer, da elbiler brukes i nærmiljøet og diesel på lengre turer.

Hver bil til sitt bruk mener nå jeg, bare synd det er så dyrt å ha flere biler   ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Thomas Parsli

#28
Sitat fra: espen på tirsdag 18. september 2007, klokken 15:21
Det er ganske grovt å antyde at sikkerheten ikke tas på alvor i elbilmiljøet. Og jeg vet ikke hvorfor noen har interesse av å spre usanne påstander om at elbiler ikke møter de samme krav som andre kjøretøy?

Kan du for ordens skyld fortelle hva dette er kommentar til?
Det er helt umulig å diskutere med mennesker hvis man ikke aner hva de svarer på, eller hva/hvem de argumenterer for/mot.

Hvem "antyde[r] at sikkerheten ikke tas på alvor i elbilmiljøet"?
Hvem "spre[r] usanne påstander om at elbiler ikke møter de samme krav som andre kjøretøy"?

Sitat fra: espen på tirsdag 18. september 2007, klokken 15:21
Til slutt, og for evnt nye sikkerhetskrav som måtte komme: Denne diskusjonen er for alvorlig til at vi kan la den domineres av enkelte personers meget subjektive risikobilder. Objektivt sett tyder alt på at introduksjonen av flere lettere og mindre kjøretøyer på fire hjul øker tryggheten på veiene totalt sett, og det er vel det som teller?

Hvem dominerer diskusjonen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. september 2007, klokken 22:05
Er det ikke bedre å bruke energien på å få de bilprodusenter som kun leverer bensin/dieselbiler til å levere elbiler fremfor å forsøke å stoppe et lavterskeltilbud som Buddy/Reva?

Jeg kan ikke se at noen forsøker å stoppe hverken Buddy eller Reva.
Argumenter for bedre forbrukeropplysning er ikke det samme som et ønske om å stoppe disse produsentene.

Jeg ønsker begge produsentene alt vel, men synes forbruker skal vite hva de kjøper.

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. september 2007, klokken 22:05
De største bandittene er de som forsøker å selge de tyngste jernklumpene med de minst avanserte fremdriftsløsningene under parolen "sikkerhet".

Tunge SUVer har ofte relativ høy kollisjonsikkerhet, men kan være direkte trafikkfarlige.
Jeg ville heller ha stopppet f.eks Ford Excursion enn Reva, men siden jeg ikke ønsker å stopppe noen av bilene blir det -for min del- en meningsløs diskusjon.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA