Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler

Startet av Håkon, onsdag 19. september 2007, klokken 18:38

« forrige - neste »

elektrolux

Mobbingen du refererer til har nok sitt utspring i Reva reklamen som framhever hvor sikker "bilen" er.

Dersom Reva vedkjenner at sikkerhet ikke er et argument som bør framheves, blir det nok mindre morsomt å mobbe kjøretøyet. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Håkon

Sitat fra: ravn på mandag 12. november 2007, klokken 14:49
Det er jo ikke å legge skjul på at Revaen ikke er særlig sikker, men siden 90% av kjøringen min skjer midt i bykjernen hvor jeg sjeldent passerer 45 km/t så føler jeg meg alikevel passe trygg.

Så lenge man vet hva man kjører og tar hensyn til det, er det helt greit å kjøre et elektrisk kjøretøy med mopedbil-sikkerhet.
Poenget mitt var at disse kjøretøyene ikke bør kalles "bil" og dermed sammenlignes med og settes opp mot elbiler som er testet og godkjent som andre biler. Antakelig vil det være en fordel for alle parter at det er et klart og tydelig skille. Elbiler er elektriske kjøretøy men ikke alle elektriske kjøretøy er elbiler. Markedet trenger begge deler.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

elektrolux

Her er beviset på at sikkerheten først og fremst er førerens valg.

Ingenting er bedre enn å unngå ulykker i utgangspunktet.

Les: http://www.tv2.no/underholdning/broom/reliant-disse-bilene-er-noe-av-det-tryggeste-du-kan-kjoere-3518679.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Haahov

Sitat fra: Håkon på lørdag 15. september 2007, klokken 13:03
På markedet idag selges "elbiler" som er registrert som motorsykler fordi de dermed slipper å tilfredsstille moderne sikkerhetskrav. Dette er å forlede folk til å kjøpe en bil med mangelfull kollisjonssikkerhet. Vet de hva de får, er kanskje villig til å betale det det koster å få en sikker elbil.

Det som redder folk i alvorlige ulykker er sikkerhetsbelte og kollisjonsputer. Jeg velger å tro at folk kan bedømme hvor sikker bilen er utifra utstyrsnivået selv om produsenten ikke explisitt velger å si det.

Litt fakta fra SSB om trafikkulykker 2010 http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar/ :

86 personer ble drept i 73 møteulykker i 2010, og 69 personer omkom i 66 utforkjøringsulykker. 41 prosent av alle trafikkdrepte i 2010 omkom i møteulykker. 33 prosent omkom i utforkjøringsulykker.

Det var flest omkomne utenfor tettbebygde strøk:
166 personer, eller 80 prosent, av de 208 som ble drept i trafikken i fjor, omkom utenfor tettbebygd strøk. Det var 149 dødsulykker utenfor tettbygd strøk i 2010, som tilsvarer 78 prosent av alle dødsulykkene.
34 mennesker omkom i ulykker i tettbebygd strøk, 14 fotgjengere, 11 bilførere, 1 bilpassasjer, 2 på motorsykkel, 3 på sykkel og 3 i gruppen andre trafikanter.

Risikoen i en by-elbil utifra denne statistikken vil jeg tolke som liten i forhold til langkjøring med vanlig bil. Man er i større fare for å bli drept som fotgjenger enn i en bil i byen. Og som fotgjenger ville jeg ville mye heller blitt truffet av en Buddy enn av en SUV. Det er ikke bare sin egen sikkerhet man bør tenke på, også andres.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

commiesoft

Mine egne vurderinger er på linje med Laban på side 2, og Haahov over her, og jeg mener denne tankegangen er både faktabasert og korrekt.

Faktisk sikkerhet i trafikken handler om risiko, altså sannsynlighet * konsekvens, og elbiler er utifra denne tankegangen en veldig sikker måte komme seg rundt på.

Derfor ser jeg heller ingen grunn til å skremme folk vekk fra elbiler ved å forlange samme sikkerhet som for dyre langturbiler.  ???
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

cra

Vegvesenets kampanje sier det også ganske bra; "Kroppen din tåler ikke et sammenstøt i særlig mer enn 70 km/t - uansett hvilken bil du kjører".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA