Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: va driver tesla med fått nå 2 forskellige priser på bilen

Startet av Mippen, onsdag 20. september 2017, klokken 16:01

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 30. juli 2017, klokken 01:10
Det er her du bommer monumentalt. Hele idéen med Model 3 er at elbiler skal bli allemannseie. En Model X vil aldri bli noen bil for alle, til det er den alt for dyr. Hadde det vært sånn at alle kunne klart seg med Leaf plassmessig, så hadde ikke Tesla solgt mange Model S om man skal følge din logikk.

Alternativet til en Model 3 uten hengerfeste er ikke en Model X. Det er et annet merke.

Men det er trist om det plager deg at mange av oss trenger en bil med hengerfeste, og ønsker oss dette på Model 3. Skulle gjerne hatt det på S'en også, men det får jeg ikke. Det er OK, og det visste jeg før jeg bestilte den. Men da må erstatteren til diesel-Mondeoen ha det.

Morsomt at du sier at det er jeg som bommer, du kan ikke ha vært i Tesla verden spesielt lenge..
Slagordet til Musk er "affordable transport for everyone" og "sustainable energy" ikke hengerfeste.
Med model3 har han levert, nå blir det en rimelig bil som kan benytte seg av SC og folk kan reise nesten uten grenser.

snoemann

Sitat fra: cirys1 på søndag 30. juli 2017, klokken 01:12
Sitat fra: snoemann på søndag 30. juli 2017, klokken 00:56
Det er da absolutt ikke slik at folk flest bare "kan ha en Forester stående på tunet".
Dessuten, har du regnet på hva det egentlig koster å "ha en Forester stående på tunet" ? Det virker ikke slik for meg. Du bommer når du forteller saftsuse hva som er mest økonomisk fornuftig for ham.
I tillegg til dette vil jeg bare si at man ikke er vill om man kjører Leaf.

Ett typisk eksempel på at man gjerne vill ha alt.. I forhold til og kjøpe seg en ny bil 500k så er det vannvittig billig og ha en Forester på tunet, har du regnet på det??

Og der var diskusjonen over....
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

PerBear

I CleanTechnica gjorde de nylig en markedsundersøkelse blant potensielle elbilkunder. I Europa sa ca 1/3 at tilhengerfeste var vesentlig/avgjørende.
Så det er potensiale for at mange trekker seg, spesielt hvis f.eks. konkurrenter kommer med krok.

Det er i hvertfall helt avgjørende for oss å ha tilhengerfeste på bilen når vi kjøper ny bil. Og TMX er et alt for kostbart og plasskrevende alternativ. Så hvis Tesla Motor/Elon Musk ikke holder ord og tilbyr TM3 med hengerfeste så blir det ikke amerikansk bil på oss.

Jeg er overbevist om at hengerfeste kommer, men at det vil ta tid.

(Dess flere som maser og sier at det er en forutsetning for å bestille bil, dess fortere kommer det ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

lunitiks

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 30. juli 2017, klokken 00:59
Men når det er sagt, jeg er forsiktig optimist med tanke på Elon Musk sin tweet
Elon Musk tweeter mye rart, han.

Etter å ha fulgt med i gamet i 2 år har jeg skjønt at man ikke må stole på det fyren lover. Han er en ekspert på å skape "hype" rundt et kommende produkt. Og det blir stille som i graven når levering skal skje og produktet ikke er slik som lovet.

Det kommer ingen oppklaring, presisering eller unnskyldning. Bare en Model 3 uten tilhengerfeste
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: lunitiks på søndag 30. juli 2017, klokken 07:38
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 30. juli 2017, klokken 00:59
Men når det er sagt, jeg er forsiktig optimist med tanke på Elon Musk sin tweet
Elon Musk tweeter mye rart, han.

Etter å ha fulgt med i gamet i 2 år har jeg skjønt at man ikke må stole på det fyren lover. Han er en ekspert på å skape "hype" rundt et kommende produkt. Og det blir stille som i graven når levering skal skje og produktet ikke er slik som lovet.

Det kommer ingen oppklaring, presisering eller unnskyldning. Bare en Model 3 uten tilhengerfeste
Enig i at Musk tweeter mye rart. En av dem var solceller.
Der har han jo forklart at dette ikke gikk allikevel, med god begrunnelse.

Enn så lenge så tror jeg hengerfeste har fått øksa midlertidig for å strømlinjeforme produksjon og dempe etterspørsel. Det er stadig flere som nevner 700 tusen reservasjoner, så selv om dette ikke stemmer, så illustrerer det ett press på Tesla som de må gjøre noe med.

Howard

Jeg er en av de "kravstore" som hadde ønsket meg og hadde forventninger til at M3 skulle komme med opsjon på hengerfeste. Hadde den gjort det, hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe, men iom at hengerfeste kanskje ikke blir en realitet - er jeg avventende med å bestemme meg.
Med hengerfeste hadde det vært en perfekt bil for meg til all kjøring, bortsett fra når hele familien skal på tur sammen på sommers tid.
Nå skal det sies at jeg reserverte 3'ern for å evt ertatte en Leaf, men for meg blir bruksverdien på 3 vs Leaf i hverdagen ganske så lik uten hengerfeste.
Hadde derimot S hatt hengerfeste, hadde det vært liten tvil om hvilke biler som hadde stått på gårdsplassen her; en S og en Leaf...




gigafactory

I Broom-artikkelen sto det også at det ikke kom noen Performance-versjon av TM3. Nå sier Musk på twitter at det kommer til neste år.


El Tempo Gigante

Jeg tror hengerfeste kommer når 4 hjulstrekk lanseres.  En elektromotor kan kortvarig levere mange ganger nominell effekt. Dette gjør at Tesla kan levere heftige akselerasjoner, men kommer til kort ved høy belastning over litt tid siden høy temperatur i motoren da blir begrensingen. Det samme vil bli tilfellet om en skal trekke henger. Når denne belastningen kan fordeles på to motorer er det nye enklere å holde kontroll på temperaturen.
Skulle Tesla lansert hengerfeste for Model 3 med bare bakhjulstrekk, ville tillatt hengervekt blitt veldig lav. For å unngå støy rundt dette, gir det mening å vente med hengerfeste til de kan levere noe skikkelig. Etterspørselen er uansett mye større enn det de klarer å dekke det første året uansett, og de anti-selger Model 3 ganske tydelig.

DagfinnN

Alternativ til bil uten hengerfeste finnes. Jeg har TMS, solgte Subaru Outback med hengerfeste og fikk Ampera_E i mai. Jeg gikk mange runder med meg selv da jeg har ved som hobby/nyttearbeid og vil savne en bil med hengerfeste. Jeg henter trær et par km. hjemmefra og kjører minst 15 turer med henger i året.
Etter en del tenkning har jeg kommet fram til rimelig et alternativ: ATV med hengerfeste. Dette ser ut til å være et svært rimelig alternativ, ca 20.000 - 30.000 kroner. For mitt behov som er å kjøre på skogsbilvei med begrenset tyngde på henger ser dette ut til å være perfekt. I tillegg er ATV så liten at den tar minimalt med plass hjemme. Dette alternativet skal undersøkes grundig til høsten. Jeg kan til nød bruke den til å kjøre hageavfall og andre ting så lenge ikke avstanden blir for stor.
Elektrisk ATV finnes også, men globalt så vil vel bensinforbruk for  5 - 10 mil med ATV i året kanskje ikke utgjøre en dramatisk forskjell :)
Dette hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men om noen har noe erfaring med dette, så PM meg gjerne.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Måkemannen

Sitat fra: El Tempo Gigante på søndag 30. juli 2017, klokken 12:01
Jeg tror hengerfeste kommer når 4 hjulstrekk lanseres.  En elektromotor kan kortvarig levere mange ganger nominell effekt. Dette gjør at Tesla kan levere heftige akselerasjoner, men kommer til kort ved høy belastning over litt tid siden høy temperatur i motoren da blir begrensingen. Det samme vil bli tilfellet om en skal trekke henger. Når denne belastningen kan fordeles på to motorer er det nye enklere å holde kontroll på temperaturen.
Skulle Tesla lansert hengerfeste for Model 3 med bare bakhjulstrekk, ville tillatt hengervekt blitt veldig lav. For å unngå støy rundt dette, gir det mening å vente med hengerfeste til de kan levere noe skikkelig. Etterspørselen er uansett mye større enn det de klarer å dekke det første året uansett, og de anti-selger Model 3 ganske tydelig.

Enig i alt du sier her. Xen eksisterer også bare i AWD versjon, så det er ingen problem å putte hengerfeste på den, nettopp av de grunnene du lister opp her.

ProsjektX

Må vel være en måte å finne ut om bilen er typegodkjent for tilhenger? Har jo fullstendige VIN, så er det mulig å gjøre noe oppslag noe sted, ala vegvesen i USA?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

fredag

Hengerfestet på stasjonsvognen som jeg kjørte før jeg kjøpte Model S ble stort sett brukt til å kjøre ting til "gjenvinningsstasjonen". Alternativ til hengerfeste: http://www.isekk.no/ Mye enklere, egentlig.

Å leie varebil på timesbasis er også billig. Man kan leie varebil noen ganger for prisen av et hengerfeste.

Takstativet på stasjonsvognen ble stort sett brukt til å kjøre 1-2 kajakker. Ble erstattet av en sammenleggbar OruKayak: http://norukajakk.no Dermed slapp jeg å utsette panotaket på min Model S for noe som kanskje kan føre til vannlekkasjer senere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ok67

Sitat fra: fredag på søndag 30. juli 2017, klokken 23:02
Hengerfestet på stasjonsvognen som jeg kjørte før jeg kjøpte Model S ble stort sett brukt til å kjøre ting til "gjenvinningsstasjonen". Alternativ til hengerfeste: http://www.isekk.no/ Mye enklere, egentlig.
Kun om du bur i Bergen, Oslo eller Stavanger.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Apfelsaft

#88
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:45
Muligens noe som svikter her ja.. :P
Jeg mener jo at du har riktig tankegang, men de aller fleste som klager over tilhengerfeste her skal ha alt med mod.3 de er ikke interessert i s og x, bare forventer full  pakke med mode.3.

Har du virkelig ikke lagt merke til hvor mange som har kjørt store stasjonsvogner som plutselig klarer seg med leaf og Soul??  Det er jo selvsagt for og spare penger, får de h.feste på mod 3 så skal jeg love deg at bagasje til hyttetur "ikke er noe problem"..  ::) :o
Dette handler ikke om å forvente "ALT" på Model 3. Det er et simpelt tilhengerfeste. En rusta japsebil som er 20 år gammel trekker lett en henger. Så er det for mye å forlange at en ny bil skal bli godkjent med dette slik at du kan betale for utstyret og gi produsenten økte inntekter?

Igjen, jeg kjører elbil. uten hengerfeste. Betyr det at jeg ikke vil ha eller ikke trenger det? Nei. Jeg skulle også hatt mer plass, men man kjøper det man kan og det som er tilgjengelig. Det er en kjent sak at elbilutvalget ikke akkurat er imponerende.

Alternativet mitt er å kjøpe en gammel, forurensende fossilbil med hengerfeste. Du bryr deg kanskje ikke om det? Å få folk over på ren energi? Det er sinnsykt mange som ikke har elbil pga. denne grunn. Hvis jeg hadde 10 kroner for hver person som sa de ikke ville ha elbil fordi den ikke kunne trekke henger...
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Apfelsaft

#89
Sitat fra: cirys1 på søndag 30. juli 2017, klokken 00:48
Dette innlegget er meget "rart" for meg, mod3 havner ikke på 500k visst du ikke skal ha den som går lengst og har alle opsjonene. Du er ikke interessert i h.feste du er intressert i en bil som kan alt med h.feste, det som er økonomisk riktig for deg er og ha en bil stående på tunet til 20.000kroner med h.feste som du kan bruke når du vill og fortsette og kjøre Leaf.
Jeg tjener forresten ikke så mye men når jeg skal ha meg ny bil og en S-max til 600k kommer dårligere ut enn en model X til 850k så kjører jeg bare på. Den skal kun trekke campingvogn, til "skitne" henger ting så har jeg en Forester.
Fantastisk idé, bare kjøp en Forester i tillegg. Det har jeg plass til. Ekstra forsikring. Vedlikehold. Bensin. Og ikke minst noen titalls tusen for bilen. Kjempegenialt... Det, eller å kjøpe en Model X. Fordi de som vurderer Model 3 har garantert råd til en Model X. Du er smart du.

Dette blir for dumt.

Er det slik i fossilbilverden at du må kjøpe en Porsche Cayenne, Volvo XC90 etc. hvis du skal ha tilhengerfeste? NEI! Det er ikke det. Og hvor bærekraftig, økonomisk og praktisk er det å ha en bil nr. 2 stående bare for å trekke henger?! Det skal gå helt fint med én bil, enten det er en Civic, Model 3 eller hva som helst annet...
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA