Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: va driver tesla med fått nå 2 forskellige priser på bilen

Startet av Mippen, onsdag 20. september 2017, klokken 16:01

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:37
Uansett bruker vi mest tilhenger lokalt og ikke på langtur - så uansett hvordan man vrir og vender på det så er rekkeviddeunnskyldingen syltynn.

Enig, å unnskylde seg med rekkevidde blir tynt. Tror det er ganske mange som har hengerfeste som et krav pga sporadisk bruk lokalt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

cirys1

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:41
Det er det dummeste jeg har hørt. Model X koster nærmere en million...

Dette er ihvertfall det dummeste jeg har hørt, siden jeg har nettopp bestilt en 90D til 20% mindre.. ::)



Måkemannen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:26
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.
Kangoo, Buddy og E NV200 (vare) kan alle trekke henger.

Lurer på om ikke Saxo el også kan det.

I tillegg er det mange som kan ha hengerfeste for sykkelstativ........

Nissans varebil kan trekke henger.. ? Vis meg gjerne dokumentasjon på det.

Øyvind.h

#33
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=Ek33157


Sitat fra: Måkemannen på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:26
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.
Kangoo, Buddy og E NV200 (vare) kan alle trekke henger.

Lurer på om ikke Saxo el også kan det.

I tillegg er det mange som kan ha hengerfeste for sykkelstativ........

Nissans varebil kan trekke henger.. ? Vis meg gjerne dokumentasjon på det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

#34
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:26
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.
Kangoo, Buddy og E NV200 (vare) kan alle trekke henger.

Lurer på om ikke Saxo el også kan det.

I tillegg er det mange som kan ha hengerfeste for sykkelstativ........

Nissans varebil kan trekke henger.. ? Vis meg gjerne dokumentasjon på det.
Ble postet av en bruker i en Nissan tråd om hengerfeste, NV 200 er uansett ikke "my cup of tea". Tråden er all dokumentasjon jeg har, den er søkbar. Ble postet nå nylig.

Edit; øyvind.h dokumenterte for meg [emoji1360] takk.

Dog ingen semitrailer dette heller ......

Apfelsaft

#35
Nissan E-NV200 er visst den beste av de verste (ikke på rekkevidde). Den kan trekke 460 kg og har maks vogntogvekt på 2220 kg. Det betyr at du har 190 kg nyttelast på bilen om du utnytter tilhengernyttelast...

Ikke imponerende. Veldig svakt fra Nissan som var en av elbilsatsingene. Ikke har de oppgradert batteripakken heller. Den er fortsatt på 24 kWh.

Det står også på Nissan sine sider at det ikke er tillatt å trekke henger med bilen (under spesifikasjoner). What gives?!
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

knut.aulie

Jeg har en 150 kg tung henger som kan laste 600 kg. Dette tror jeg hadde holdt for et stort flertall av de som ikke skal trekke campingvogn, båt eller bilfrakter ol.
Dette hadde vært nok for M3 og ville ikke konkurrert med X sine 1650/2250 kg.

Det de fleste gjør med henger er små flyttelass og turer til fyllinga

Apfelsaft

#37
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:20
Jeg har en 150 kg tung henger som kan laste 600 kg. Dette tror jeg hadde holdt for et stort flertall av de som ikke skal trekke campingvogn, båt eller bilfrakter ol.
Dette hadde vært nok for M3 og ville ikke konkurrert med X sine 1650/2250 kg.

Det de fleste gjør med henger er små flyttelass og turer til fyllinga
Mja. De hengerlastene til fyllinga jeg har fyllt er mye tyngre enn som så. Spesielt når det regner kan ting være ganske tungt.

Anser det ikke som uvanlig å laste mer enn 600 kg når vanlige folk kjører på fyllingen. har du sjekket vekten med full henger noen gang? Det hender de har kontroll...

Men uansett. Litt er bedre enn ingenting... Model X skulle hatt mer enn 2268 kg som maks trekkapasitet. Det er ganske lite for en SUV i den klassen. Vet om flere som kjøper fossil-SUV-er av denne enkle grunn. Og disse SUV-ene er ikke sparsomme på bensinforbruket, det skal jeg love deg!
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Måkemannen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:00
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=Ek33157


Så sannelig, og mer enn Kangooen i tillegg! Fortsatt ikke mye, men dette er jo på grensen til brukbart. Denne bilen har jo hurtiglading attpåtil.

Vet du om noen som har montert krok på den, og hatt den i bruk?

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:20
Jeg har en 150 kg tung henger som kan laste 600 kg. Dette tror jeg hadde holdt for et stort flertall av de som ikke skal trekke campingvogn, båt eller bilfrakter ol.
Dette hadde vært nok for M3 og ville ikke konkurrert med X sine 1650/2250 kg.

Det de fleste gjør med henger er små flyttelass og turer til fyllinga

Samme her. 150kg henger som kan laste 600kg. Funker gull! Brukt en rekke ganger siden jeg fikk X i mars.
Skulle jeg hatt større henger må jeg ta hengerlappen pga høy egenvekt på bil.


Ang E-NV 200. Dessverre ingen erfaring med den.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:24
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:20
Jeg har en 150 kg tung henger som kan laste 600 kg. Dette tror jeg hadde holdt for et stort flertall av de som ikke skal trekke campingvogn, båt eller bilfrakter ol.
Dette hadde vært nok for M3 og ville ikke konkurrert med X sine 1650/2250 kg.

Det de fleste gjør med henger er små flyttelass og turer til fyllinga
Mja. De hengerlastene jeg har fyllt er mye tyngre enn som så. Tror hengeren din hadde knekt sammen om jeg hadde brukt den. Spesielt når det regner kan ting være ganske tungt.

Men litt er bedre enn ingenting... Model X skulle hatt mer enn 2268 kg som maks trekkapasitet. Det er ganske lite for en SUV i den klassen. Vet om flere som kjøper andre SUV-er av denne enkle grunn. Og disse SUV-ene er ikke sparsomme på bensinforbruket, det skal jeg love deg!
Hadde en snekker som dro over 4 tonn på en trippelboggihenger med Pathfinder diesel, så det er mange som drar tungt (og ulovlig i dette tilfellet).

Men tror nok et halvt tonn holder for mange. Og hadde passet bra til 3, energiforbruket på X med tungt lass er ikke lite..........!

jkirkebo

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:41
Det er det dummeste jeg har hørt. Model X koster nærmere en million... Det er en helt annen bil.

Nja, så dyr behøver den ikke å bli. Skulle jeg bestilt TMX nå hadde den havnet på 805k etter referral-rabatt, inkl. vinterdekk. Men mye penger er det jo ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Apfelsaft

#42
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:30
Hadde en snekker som dro over 4 tonn på en trippelboggihenger med Pathfinder diesel, så det er mange som drar tungt (og ulovlig i dette tilfellet).

Men tror nok et halvt tonn holder for mange. Og hadde passet bra til 3, energiforbruket på X med tungt lass er ikke lite..........!
Neineinei, dette skal liksom være en ekte bil. Ikke en jålebil. Den bør kunne trekke sin egen vekt! Deretter burde de justert opp trekkapasiteten på Model X som er uhyre lav (og trolig begrenset av den amerikanske trekkstandarden samt hjul). Den makser Class 3, det er sikkert grunner til at de ikke ville bevege seg over til Class 4.

Energiforbruk har heller ikke noe å si. Høy trekkapasitet betyr bare at du har muligheten, ikke at lettere hengere vil bruke like øke forbruket like mye som tunge hengere. En stor andel av tilhengerturer skjer på veldig korte distanser! Med min i3 kunne jeg tatt mange hengerturer, til tross for det forsvinnende lite batteriet på ~22 kWh.

Et halvt tonn er forsvinnende lite. Du er også nødt å kjøpe en liten pinglehenger for å faktisk ha noe nyttelast igjen, i tillegg må du være forsiktig for å unngå overvekt! Det er helt på trynet. Hva med de som allerede har en henger? Eller skal låne? Mange har større hengere. Og mange, inkludert meg selv, skulle gjerne hatt godt over 2 tonn trekkapasitet. Kan dog klare meg med 1500 kg.

Det å begrense seg til et minimum av hva noen kan leve med er tull. Bilen er mer enn nok rustet til å trekke langt tyngre!

Det er på tide at folk skriker ut om dette, det er latskap fra produsentenes side! Vi trenger bare EN modell som lager litt skau rundt tilhengerfeste. De andre produsentene vil følge med når de ser kundene flokke! Jeg vet Hyundai har vurdert tilhengerfeste på Ioniq!
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Mippen

Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:09
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.

Jeg har en Kangoo med hengerfeste, og selv om den ikke kan dra så veldig mye lovlig, så er det null problem å dra ett tonn med bilen.

Selv bruker jeg en henger som veier 250kg og da har jeg ca 150kg til jeg når Max grensa.  Skal jeg hente noe tunge saker som tørrbetong og murstein, så slenger jeg bare inn i bilen.

Bilen funker faktisk meget bra til henger bruk, og jeg er svært fornøyd med at jeg skiftet ut vår gamle vw sharan.

Hvilke Kangoo har du? Har aldri sett en med henger før.
Fremtiden er elektrisk.

Apfelsaft

Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:54
Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:41
Det er det dummeste jeg har hørt. Model X koster nærmere en million...
Dette er ihvertfall det dummeste jeg har hørt, siden jeg har nettopp bestilt en 90D til 20% mindre.. ::)
"Nærmere en million" betyr ikke "en million". Hvis du ikke leser innleggene og bare skal kverulere så kan du spare deg. De 80 % av en million du betalte er "nærmere en million". Hvis du faktisk hadde prøvd å fatte poenget i innlegget hadde du forstått at prisdifferansen er enorm mellom Model 3 og Model X og at du ikke nødvendigvis har råd til en Model X selv om du har råd til Model 3.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA