Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva heter dyret...

Startet av howcome, tirsdag 15. februar 2011, klokken 13:15

« forrige - neste »

Egil Falch Piene

Boksen på ladeledningen er ikke en lader men medbragt ladestasjon. (PortableChargingStation = PCS).  Den inneholder påkrevet sikkerhets- og kontrollfunksjoner.

Man bør absolutt ikke ha PCS-en montert i bilen, og bruke en annen skjøteledning fram til bilen.  Det er noe av vitsen at den blå kraftige pluggen på bilen er den som skal benyttes mens strømmen enda er på (dersom ladestolpen ikke allerede har avbrutt strømmen ved f.eks at luken er låst opp).  De fleste som lader hjemme fra en vanlig stikkontakt vil slite ut denne mye raskere om den "dras ut først", eller "stikkes inn sist", dvs brukt som bryter.  Kombinasjonen med høy belastning og daglig bruk i et utendørsmiljø, gjør at vanlige schuko-kontakter slites. Støpslene varer noe lenger men får tydelige gnistmerker på pinnenes ender.  Slitasjen fører etterhvert til litt dårligere kontakt, og dårlig kontakt kan bety varmeutvikling. Varmeutviklingen ved en dårlig kontakt er proposjonal med ladestrømmen.  Siden en el-bil trekker høy ladestrøm over lang tid må både stikk og kontakt alltid ha god nok kvalitet for å unngå farlige situasjoner.

Slitasje av stikkontakte hindres når de ikke brukes som bryter, og derfor er pluggen mot bilen spesielt utformet slik at strømmen brytes i et rele i PCS-boksen før pluggen man rekker å trekke den helt ut. I tillegg er bilpluggen mer robust enn stikkontakten (schuko'en).

Oppfordringen er å følge instruksjonen på baksiden av PCS-boksen: Plugg i veggen først og i bilen sist ved start av lading - og i motsatt rekkefølge ved stopp av lading.

Lading med boks på ledningen er definert som MODE-2 iht den europeiske ladestandarden, og behøver bare være i bruk når dedikert ladestasjon for el-bil ikke er tilstede. Når dedikerte ladestasjoner som kan forsyne bilene i MODE-3 så slipper man å ha boksen på ledningen, fordi da er all funksjonalitet i PCS-boksen flyttet inn i ladestasjonen. Alle nye el-biler i det europeiske og amerikanske marked vil bli utstyrt med en boks for MODE-2 lading, til bruk der det bare er tilgjengelighet på en husholdnings stikkontakt, mens alle nye el-biler også kan lade i MODE-3 med bare en ledning rett fra en ladestasjon. Uttaket kan da ikke være en schuko, men f.eks en såkalt Mennekes-type (www.mennekes.de).

J1772 standarden som er beregnet for det amerikanske og japanske markedet vil via biler derfra også komme i bruk i Europa. Kun 1-fase er mulig. Det samme gjelder for disse el-biler med boks på ladeledningen. Dvs det er ikke bilen det kommer an på, det er ladestasjonene.  Er ladestasjonen tilstrekkelig moderne og laget iht standardene (som er over 10 år gamle), så kan alle vi ladeavhengige få en lettvint og el-sikker hverdag.

Det er verd å merke seg at mens man i USA og Japan har valgt å standardisere pluggen til bilen, så ønsker man ikke det på europeiske biler. Dvs det er pluggen mot ladestasjonene som blir standardisert her. I Eurpoa ønsker vi heller ikke å ha faste ladeledninger på mindre ladestasjoner, mens alle ledniger henger fast på ladestasjonene i USA. Vi vil komme til å se faste ledninger på stasjoner i Europa også, men kun ved høyere effektene der ledningen i seg selv blir for tung til å praktisk håndtere løst.  Noe av vitsen med MODE-3 er garantert sikkerhet, høyere effekter uten bruk av store industriplugger, og ikke minst muligheter for å regulere ladeeffekten utenfra bilene.

De 100 første MODE-3 stasjonene ble monter i fjor på Gardermoen. Her er det visst enda gratis å stå parkert:  http://www.gardermoenparkering.no/default.asp#
I tillegg har de visst også fått slikt installert i strotingsgarasjen. Det finnes også ideer om å bytte ut noen eksisterende "schuko-stasjoner" i Oslo, med noen moderne MODE-3-stasjoner som har Mennekes-uttak.

(For ordens skyld; MODE-1 er definert som ledning rett i stikkontakten, og skal begrenses til 10A for bare mindre el-kjøretøy.  MODE-4 omfavner hurtiglading med laderen utenfor bilen.)

Ser man på regelverket i USA, så må alle som ønsker å lade hjemme i garasjen ha en fast installert ladestasjon, dvs det er "ikke lov" til å benytte stikkontakten til et daglig bruk. Der tar de el-sikkerhet på alvår, og vurderer materiellet opp mot både belastning og bruksområde.

Fra andre steder på forumet har jeg sett spørsmål vedrørende vanntetthet og pris. Til det har vi å si; tar du vare på PCS-boksen din så vare den lengst. Beskytt den mot regnvær og heng den gjerne opp så ledningen og kontakten ikke belastes av at boksen henger i den. Det er også forventet at priser på ladekabel-bokser vil falle drastisk pga høyere produksjonvolum, nå som stadig flere varianter kommer på markedet.

TH!NK City MY2009. Jobber i THINK Global  AS.

PerBear

#31
Sitat fra: Egil Falch Piene på fredag 28. januar 2011, klokken 12:14
Ser man på regelverket i USA, så må alle som ønsker å lade hjemme i garasjen ha en fast installert ladestasjon, dvs det er "ikke lov" til å benytte stikkontakten til et daglig bruk. Der tar de el-sikkerhet på alvor, og vurderer materiellet opp mot både belastning og bruksområde.

I USA er det ikke vanlig med trefase i hus. I tillegg er trefasespenningen lav, f.eks. kun 208V. De bruker i stedet høy strøm som krever voldsomme kabeltverrsnitt. Jeg studerte nettopp en stor solpanelinverter for USA som var ratet til inntil 1400A til nettet (208 volt trefas). Jeg tror også at store forbrukere bruker lav spenning og dertil høy strøm. Det gjør kontakter dyre og de strømbegrensende sikringene blir veldig kraftige. Da er det innlysende at de foretrekker fast kabling.

I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks. Det hadde holdt med en kontakt med forrigling som gjør at kontakt er strømløs inntil støpsel er plugget helt inn i begge ender, og brytes når komplett forbindelse ikke lenger er til stede. Det vil hindre at kontakt tas i eller ut under belastning. En enkel mekanisme som kan gjennomføres for noen få kroner med f.eks. en Mennekes VDE-ARE kontakt
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#VDE-AR-E_2623-2-2

Alternativt kan en bruke en vanlig IEC kontakt med microswitch som gir et "make last" signal når støpsel plugges i og "break first" når støpsel fjernes. Signalet kobles til inhibit på innebygget lader. Aha! kjempelurt! Dette er jo en oppfinnelse - den må jeg patentere så jeg kan bli sykt rik! :P

:o Å fillen - nå er det jo publisert... ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på fredag 28. januar 2011, klokken 14:33
I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks.

Du glemmer signaleringen som skal sikre at bilen ikke prøver å trekke mer strøm enn ladepunktet kan levere. F.eks om du har en 75A lader i bilen med J1772 kontakt og kobler deg til et 32A uttak. Med Teslas mobile løsning for Roadster'en må man selv gå inn i menyene i bilen og stille inn maks ladestrøm. En grei løsning for en entusiastbil produsert i en liten serie men ikke brukbart for hvermansen som ikke har peiling på forskjellen mellom strøm og spenning. Skal man nå det markedet må det en idiotsikker løsning til.

Dessuten vil nok biler i europa etterhvert støtte opptil 63A lading fra vekselstrøm, det er ikke så mye forskjell fra de 80A som J1772-standarden setter som maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Walker

Takk til Egil Falch Piene for veldig bra informasjon!

Delphi vil kunne levere standard J1772 ladekabler allerede i innværende år. Legg merke til at kabelen kan vikles opp på kontrollenheten. En annen fiffig detalj er lys i enden på J1772 pluggen. Se
https://delphi.com/shared/pdf/ppd/pwrelec/portable-ev-charger.pdf

Chevrolet Volt bruker omtrent samme løsningen og har i tillegg et solid håndtak.

Nederst, kabelen som følger med i-Miev.

Go-carter

Ser denne boksen er forvekslende lik(antakeligvis den samme) som Think City. Mulig å da få samme kontakt som Think har også? :)

EDIT: eller er det kanskje samme? Bare i et litt mere fancy design?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

PerBear

#35
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. januar 2011, klokken 19:21
Sitat fra: PerBear på fredag 28. januar 2011, klokken 14:33
I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks.

Du glemmer signaleringen som skal sikre at bilen ikke prøver å trekke mer strøm enn ladepunktet kan levere. F.eks om du har en 75A lader i bilen med J1772 kontakt og kobler deg til et 32A uttak.
.......Dessuten vil nok biler i europa etterhvert støtte opptil 63A lading fra vekselstrøm, det er ikke så mye forskjell fra de 80A som J1772-standarden setter som maks.

Du har rett i det med strømstyrken men du må tenke effekt, ikke ampere. Det er det som lader batteriene:

For en 16A kontakt kan du med 3-fas 400V (europeisk kontakt) trekke 11kW. Med J1772 (US/jp) kan du med 16A trekke 3,6kW.
J1772 har en alvorlig designsvakhet: den støtter kun enfase! :o

Dessuten vil du med IEC 62196 systemet enkelt kode maks strøm kontakten leverer med en motstand til 50 øre forutsatt bruk av Mennekes eller REMA sin koda plugg. Det er ingen grunn til å gjøre det mer komplekst, sjekk bilde 12 her: http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 29. januar 2011, klokken 22:54
Du har rett i det med strømstyrken men du må tenke effekt, ikke ampere. Det er det som lader batteriene:

Korrekt, men det er ampere som skaper den store gnisten når du trekker ut en kontakt det går full strømstyrke over. Jeg ville ikke forsøkt det med en 400V 63A-kontakt. Jeg jobber i jernbanen og her har vi 1000V kontakter det kan gå flere hundre ampere i. Drar du ut en slik med bryteren på er det stor risiko for at det er det siste du gjør.

Sitat
Dessuten vil du med IEC 62196 systemet enkelt kode maks strøm kontakten leverer med en motstand til 50 øre forutsatt bruk av Mennekes eller REMA sin koda plugg. Det er ingen grunn til å gjøre det mer komplekst, sjekk bilde 12 her: http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf

Det der så VELDIG begrenset ut, f.eks ingen mulighet til å begrense til 25A som er det jeg kunne avsett her hjemme. Eller 4A, 6A, 10A, 40A, 50A, 80A osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

howcome

Her er det mange akronymer å snuble i. Jeg forstår at boksen inneholder noe elektronikk for å slå på strømmen når både avsender og mottger er klare. Og at den henger i kabelen for at den ikke skal havne i en sølepytt. Likevel virker det som en mindre heldig løsning for oss som er vant med å koble opp kabler fra bil til vegg. Spørsmålet blir derfor: er det mulig å lage en kabel som unngår boksen? Eller må det en viss signalering til for at lading skal starte?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

jkirkebo

Sitat fra: howcome på mandag 31. januar 2011, klokken 20:09
Her er det mange akronymer å snuble i. Jeg forstår at boksen inneholder noe elektronikk for å slå på strømmen når både avsender og mottger er klare. Og at den henger i kabelen for at den ikke skal havne i en sølepytt. Likevel virker det som en mindre heldig løsning for oss som er vant med å koble opp kabler fra bil til vegg. Spørsmålet blir derfor: er det mulig å lage en kabel som unngår boksen? Eller må det en viss signalering til for at lading skal starte?

Ja, det må signalering til, ellers vil ikke lading starte. Signaleringen forteller hvilken strømstyrke som er tilgjengelig.

Systemet er tiltenkt mer funksjonalitet etterhvert, bl.a kan boksen styre når ladingen skal starte. Dette er tiltenkt fast monterte bokser som er koblet opp mot strømleverandøren, med ny type måler og TOU-prising (Time Of Use) kan man da starte lading når strømmen er som billigst midt på natta.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Hei, jeg kan skaffe prefabrikkert skjøteledning med 2,5" kabel. ( 5m )

Noen som har behov ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Farmer

Finnes det noen lader jeg kan koble på den 3-fasekontakten jeg har i garasjen hjemme? Synes ladetiden på 16A er litt for lang i enkelte tilfeller.
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

elektrolux

Ja. Chardemo ladere selges for rundt 100000 NOK, men det var vel ikke det du hadde håpet på.

De er også primært beregnet på 400V anlegg, så du må bruke transformator om du har 230V hjemme.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA