Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: stefka på søndag 02. mars 2014, klokken 15:11
Men disse leveres bare med tre års batterileie inklusive i prisen. Etter tre år må du betale leien.
Sitat fra: breitling på mandag 03. mars 2014, klokken 11:19
Og det er en europeisk modell, dvs med sin standard Cameleon lader. Jeg har prøvd den i fjor.

Ja da er det ikke rart han ikke får solgt dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Radiobil1

#166
Hva vil prisen bli med batterileie, noen som vet det?

Har ennå ikke konkludert på om jeg vil betale 750 - 1000 kr pr mnd, og ha forsikringen på alltid å ha topp batteri,
f eks ved videresalg av bilen o x år.

Hva vil en ny batteripakke ligge på?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

stefka

I Norge skal bilene utelukkende selges inklusive batteri, ingen batterileie mulig. Da er elbilsenter Fornebus tilbud det siste som tilbyr Zoe med batterileie (etter tre år som er inkludert i prisen av 200k), enn så lenge.

Elmo

Sitat fra: stefka på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:38
I Norge skal bilene utelukkende selges inklusive batteri, ingen batterileie mulig. Da er elbilsenter Fornebus tilbud det siste som tilbyr Zoe med batterileie (etter tre år som er inkludert i prisen av 200k), enn så lenge.

Saken er jo at de har hatt bilene inne i ca et halvt år. Dvs siden før batterileie ble avviklet. Så da er det sikkert rom for pruting
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Radiobil1

Sitat fra: stefka på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:38
I Norge skal bilene utelukkende selges inklusive batteri, ingen batterileie mulig. Da er elbilsenter Fornebus tilbud det siste som tilbyr Zoe med batterileie (etter tre år som er inkludert i prisen av 200k), enn så lenge.

Da har altså Renault Norge snudd 180 grader på kort tid på det med batterileie.
Høres rart ut, dette må jeg sjekke opp med dem.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: Radiv på fredag 07. mars 2014, klokken 13:19
Da har altså Renault Norge snudd 180 grader på kort tid på det med batterileie.
Høres rart ut, dette må jeg sjekke opp med dem.
Såvidt jeg vet satt det laaangt inne hos Renault Frankrike, og tungen på vektskålen i favør av å få kjøpe batteri (i Norge) er visstnok at det er et ufravikelig krav for å få delta i anbudskonkurranser for kommunale bil-pool innkjøp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Batterileie er da også uforenelig med 5 års reklamasjonsrett. Hvorfor betale leie for å få en garanti man uansett får. Og på toppen av det hele betale 25% moms for fornøyelsen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Radiobil1

Ok, så 5 år er greit, grunnet norsk kjøpslov.

Noen har sikkert regnet på dette, og har kontroll.

La oss sette dette inn i en 10 års plan. Man skal beholde bilen i 10 år.
- Hvor lenge regner man med at en nymotens batteripakke vil vare under normal bruk i Norge?
- Kan man bytte deler, eller må man i fall bytte hele pakka?
- Hva er i tilfellet ca prisen på en ny komplett batteripakke?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:57
Batterileie er da også uforenelig med 5 års reklamasjonsrett.
Uforenlig er vel ikke det rette begrepet, du kan jo for eksempel leie (lease) en hel bil i f.eks 3år til trods for 5års regel. Noen kan vel synes det er greit, men det burde (rent fornuftig) vært MVA fritak på batterileie..
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

breitling

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:57
Batterileie er da også uforenelig med 5 års reklamasjonsrett. Hvorfor betale leie for å få en garanti man uansett får. Og på toppen av det hele betale 25% moms for fornøyelsen.

Må innrømme at jeg fortsatt har "problemer" å forstå det eie vs leie. I mine øyne er å leie batteri en elegant måte å unngå problemer med batteriet etter garantitiden er gått ut. Ja, ja, man snakker om 5-års reklamasjonstid. Det kan gjelde i tilfelle alvorlige skader eller funksjonssvikt. Men tviler på at kapasitetstap kan dekkes i reklamasjonstiden. Det vil ikke overaske meg at produsenter tolker dette som "slitasje". De fleste garanterer i 3 år kapasitetstap opp til 25%. Hva er akseptabelt etter 4 år?
Vi har her på forumet noen skrek historier om batteri trøbbel i garantiperioden. Og hvor slitsom er det for vedkommende å få sine retter mens produsent og selger klager hvem skal dekke det.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

Sitat fra: breitling på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:55
Må innrømme at jeg fortsatt har "problemer" å forstå det eie vs leie. I mine øyne er å leie batteri en elegant måte å unngå problemer med batteriet etter garantitiden er gått ut.

Det blir som med all annen leie, det er en part til i verdikjeden som skal tjene gode penger. Altså blir produktet i snitt dyrere, selv om enkelte sikker kan komme heldig ut. Spesielt for oss som pleier å beholde bilene våre lenge blir leie svært dyrt. Beholder du bilen i 12-15 år har du vel betalt minst dagens kjøpspris for to batteripakker i leie, uten å sitte igjen med noe som helst.

Du kan jo si det samme om hus, hvorfor kjøpe når du f.eks kan risikere å måtte pusse opp badet etter 6 år pga. vannskade? Bedre å leie og slippe all risiko? Alikevel ønsker de aller fleste å eie selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Nå kjenner vel få mennesker prisene ennå, men la oss si at bilen med leie koster 150 000 og med leie 200 000.
Leie under 10 000 km i året er ca 10 000 pr år, så kan man leie 5 år for samme totalsum.

Og så etter 5 år så må man betale 10 000 pr år i "forsikringspremie" på batteipakka.

Alt blir tilslutt et regnestykke, men jeg har ikke noe religiøs holdning til å måtte eie vs å leie som mange andre her. Hadde vært greit å kunne velge synes jeg!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Thomas Parsli

Servicekostnader bør vel med i regnestykket før man konkluderer med om leien er dyr?

På en Nissan Leaf ender man på over 25.000,- i service de første fem årene -hva er servicekostnadene på ZOE over samme tid?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Radiobil1

Det er det vel bare Renault som vet tror jeg.

Men på de 25 000 på Leaf, hvor mye av det er på batteridelen?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA