Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Mippen, fredag 24. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Orbit på mandag 23. januar 2017, klokken 08:58
I praksis, så er dette vanskelig å få til, dersom elbileier ikke er villig til å ta kostnaden med å trekke sin egen inntakskabel til garasjen.

Dette er fullt ut teknisk mulig.

F.eks vil Zapchargeren kunne utnytte ledig kapasitet på husets anlegg helt uten behov for oppgradering av inntaket. Hardwaren eksisterer, men software må utvikles. Zapchargeren er bygget nettopp for slik bruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chivas

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 08:28


Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?
I borettslag har man ofte hensynet til andre som veier tungt. Hvor skal dette ladepunktet etableres f.eks?

I mitt borettslag har vi egne parkeringsplasser i garasjeanlegg, så der kan man "gjøre som man vil". Men siden elbilading er livsfarlig, og garasjeanlegget befinner seg under en av husrekkene, veier hensynet til liv/helse/eiendom sterkere enn hensynet til hva som kan tillates å gjøre på egen plass.

Så har vi felles parkeringsplass ute. Der kan man parkere hvor man vil, men kan man på eget initiativ sette igang med grøftegraving, sette opp ladestasjon og tinge seg en egen plass tror du? Alle disse apektene + en mengde til, må det tas hensyn til når det gjelder å etablere ladepunkter i borettslag. Selv vurderer jeg å ta meg til rette ved å legge skjøteledning fra eget hus, men jeg skal garantere at det kommer til å komme reaksjoner på det :D 

Ergo, her må myndighetene på banen og komme med krav om tilrettelegging for lading i borettslag(tilskudd må selvfølgelig gis). Skal man komme i havn med elbilsatsingen MÅ de store massene med - og de store massene bor i borettslag.
Over hele landet sliter den enkelte elbililist med inkompetente styrer og fordomsfulle beboere, slik at hvis det kommer offentlige krav, vil det hjelpe betydelig på situasjonen for den enkelte elbilist som ønsker lading, men som møter veggen.

Øystein16

Sitat fra: Chivas på mandag 23. januar 2017, klokken 09:09
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 08:28


Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?
I borettslag har man ofte hensynet til andre som veier tungt. Hvor skal dette ladepunktet etableres f.eks?

I mitt borettslag har vi egne parkeringsplasser i garasjeanlegg, så der kan man "gjøre som man vil". Men siden elbilading er livsfarlig, og garasjeanlegget befinner seg under en av husrekkene, veier hensynet til liv/helse/eiendom sterkere enn hensynet til hva som kan tillates å gjøre på egen plass.

Så har vi felles parkeringsplass ute. Der kan man parkere hvor man vil, men kan man på eget initiativ sette igang med grøftegraving, sette opp ladestasjon og tinge seg en egen plass tror du? Alle disse apektene + en mengde til, må det tas hensyn til når det gjelder å etablere ladepunkter i borettslag. Selv vurderer jeg å ta meg til rette ved å legge skjøteledning fra eget hus, men jeg skal garantere at det kommer til å komme reaksjoner på det :D 

Ergo, her må myndighetene på banen og komme med krav om tilrettelegging for lading i borettslag(tilskudd må selvfølgelig gis). Skal man komme i havn med elbilsatsingen MÅ de store massene med - og de store massene bor i borettslag.
Over hele landet sliter den enkelte elbililist med inkompetente styrer og fordomsfulle beboere, slik at hvis det kommer offentlige krav, vil det hjelpe betydelig på situasjonen for den enkelte elbilist som ønsker lading, men som møter veggen.
Problemet er minst like ofte at andelseigarane ikkje går fram på rette måten.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 08:28
Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?
Ja ofte. Det nytter ikke med et generelt svar, forholdene varierer fra sted til sted.

Jeg kjenner et sameie hvor styret er udelt positive for en løsning. For å få til dette kreves en del forarbeid. Utvidelse av hovedtavle stamkabler og underfordelinger hvorfra elektrolux sine buskabler kan tilkobles (forespørsel er sendt aktuelle leverandører). Derfra kan nok resten belastes den enkelte med elbil.

Noe sentralutrustning for kobling mot internett og kommunikasjon er også nødvendig. Alt dette er utgifter som sameiet må ta. Kan en få støtte fra det offentlige er det bra.

Resten må deles på alle i sameiet. Avhengig av forholdene kan prisen på dette variere ganske sterkt.

Det er vel da et sted hvor det går en grense for hva de som ikke er interesert i elbil er villige til å betale for en framtidig mulighet?
Her kreves det nok at beboer med elbil reklamerer til sine naboer hvor nyttig dette er.

Hvor tror elektrolux at denne grensen går?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Hvis dere leser brevet har alt en elbil fått lov. Hvorfor skal han få lov men andre nektes så lenge det er kapsitet til de elbilene som så langt har søkt om å få lov?
Fremtiden er elektrisk.

Øystein16

#35

Sitat fra: Mippen på mandag 23. januar 2017, klokken 10:37
Hvis dere leser brevet har alt en elbil fått lov. Hvorfor skal han få lov men andre nektes så lenge det er kapsitet til de elbilene som så langt har søkt om å få lov?
Styret har ikkje anledning til forfordeling. Et borettslag består av andeler, og styret har ikkje utan vidare anledning til å endre rettar knytta til den enkelte andelen. Ei midlertidig ordning bør vera OK, men den må jo tilpassast fleire brukarar etter kvart som behovet aukar, og at styret faktisk arbeidar aktivt med saka. Det som er viktig er at borettslaget legg opp til ei ordning som kan skalerast til å kunna gjelda alle. Styret bør og ha ein finansieringsplan klar for å letta innføringa.

Edit: Andeleigar skal sjølsagt og vite hvilke rettar han har.

Griffel

Sitat fra: Mippen på mandag 23. januar 2017, klokken 10:37
Hvis dere leser brevet har alt en elbil fått lov. Hvorfor skal han få lov men andre nektes så lenge det er kapsitet til de elbilene som så langt har søkt om å få lov?
Her innser vel styret at de ganske fort vil få problemer om de ikke legger opp til en bedre ordning.

Å la de 8 første av 120 andelseiere får en slik fordel er ikke holdbar. Jeg antar at når felles kontaktene er etablert må den ene som har et privat punkt idag koble fra dette.

Ellers er det jo opp til andelseiere å komme med et bedre forslag, og det er ikke styret men generalforsamling som bestemmer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 23. januar 2017, klokken 10:24
Jeg kjenner et sameie hvor styret er udelt positive for en løsning. For å få til dette kreves en del forarbeid. Utvidelse av hovedtavle stamkabler og underfordelinger hvorfra elektrolux sine buskabler kan tilkobles (forespørsel er sendt aktuelle leverandører). Derfra kan nok resten belastes den enkelte med elbil.

Noe sentralutrustning for kobling mot internett og kommunikasjon er også nødvendig. Alt dette er utgifter som sameiet må ta. Kan en få støtte fra det offentlige er det bra.

Resten må deles på alle i sameiet. Avhengig av forholdene kan prisen på dette variere ganske sterkt.

Det er vel da et sted hvor det går en grense for hva de som ikke er interesert i elbil er villige til å betale for en framtidig mulighet?
Her kreves det nok at beboer med elbil reklamerer til sine naboer hvor nyttig dette er.

Hvor tror elektrolux at denne grensen går?

For meg er dette enkelt:

Forsøk gjerne å få med resten av beboerne på fellesutgiftene. Dersom dette ikke går, og en dekker utgiftene selv bør ingen kunne nekte dette.

Hadde jag bodd i et borettslag hadde jeg gjerne satt opp et Zapcharger anlegg til alles glede, og heller solgt lading til de som ikke har vært med på å dekke kosten på dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

I dette tilfelle har jo styret egentlig gjort en god jobb. De har tatt anmodningen seriøst og har endog hatt befaring. Og de har, helt korrekt, kommet til den konklusjonen at de selv ikke har juridisk kompetanse til å innvilge montering av ladepunkt. Det fremstår derfor som rimelig urimelig å påstå at de er "motvillig".

Styret kan ikke gi enkeltbrukere lov til å legge beslag på det som er en begrenset ressurs. Dette må opp på årsmøtet.

Men, jeg synes det høres veldig rart ut at man i et så stort anlegg har så lite tilgjengelig. Derfor kan det kanskje være en idé å invitere til befaring med noen har erfaring med ladepunkter. Det er jo ikke helt usannsynlig at det er mulig å hente inn mer effekt for ikke enorm kostnad. Hvis du kan dokumentere at det er mye ledig kapasitet så vil det nok være lettere for de andre i laget å akseptere etablering av ladepunkter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#39
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 15:23
For meg er dette enkelt:

Forsøk gjerne å få med resten av beboerne på fellesutgiftene. Dersom dette ikke går, og en dekker utgiftene selv bør ingen kunne nekte dette.

Hadde jag bodd i et borettslag hadde jeg gjerne satt opp et Zapcharger anlegg til alles glede, og heller solgt lading til de som ikke har vært med på å dekke kosten på dette.
Hva om utgiftene til utvidelse av hovedtavle, nytt inntak, hovedkabel fram til et sentralt punkt i garasjen, underfordeling kabelbroer og grøfter fra tavle til garasje ender på ca. 1 milion for en 100 bilers garasje. Skal dette i første omgang dekkes av de 10 som nå vil ha elbil?

Dette før du begynner å trekke buskabler og montere Zapperne dine? Gjelder utsagnet om hva du vil gjøre fortsatt? (Busskablene og ladestasjonene kommer i tillegg for disse 10, men det er småpenger)

Eller synes du det er rimelig at generalforsamlingen blir spurt om de vil dekke dette? Hvor tror du smertegrensen går for de som ikke har elbil?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det jeg sier er at dersom en elbileier ønsker å ta første del av et opplegg selv bør ikke noe styre kunne nekte dette.

I alle fall ikke så lenge ledig kapasitet utnyttes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 21:17
Det jeg sier er at dersom en elbileier ønsker å ta første del av et opplegg selv bør ikke noe styre kunne nekte dette.

I alle fall ikke så lenge ledig kapasitet utnyttes.

Litt enig her. De som bor der får vel pusse opp i egen bolig, men man skal alså ikke få lov til å "pusse opp" sin egen parkeringsplass ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#42
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. januar 2017, klokken 06:48
Litt enig her. De som bor der får vel pusse opp i egen bolig, men man skal alså ikke få lov til å "pusse opp" sin egen parkeringsplass ?
Oppusssing en har lov til uten videre, er vel begrenset til innendørs.

Når kapasiteten på fellesanlegget er begrenset, skal en da ha lov til å forsyne seg fritt slik at nesteman ikke kan "pusse opp"?

Styret ønsker jo her å etablere felles ladepunkter som vel er det naturlige valget i første omgang, før en ser på mulighetene for utvidelse av kapasiteten.

En kan jo på generalforsamling foreslå at styret ser på muligheter for utvidelse av anlegget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

@Griffel

Tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg snakker om å legge opp utstyr som kan utnytte ledig kapasitet. Som vil avslutte lading om byggets hovedsikring blir overbelastet.

Det er mye lading å hente mellom forbrukstoppene på et stort bygg, og det er ingen grunn til å hindre utnyttelse av dette. Tvert imot kan et slikt anlegg hjelpe bygget motsatt vei om behovet for strøm overstiger tilførselen. Da selvfølgelig i form av en batteribank eller UPS om du vil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#44
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. januar 2017, klokken 12:20
@Griffel

Tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg snakker om å legge opp utstyr som kan utnytte ledig kapasitet. Som vil avslutte lading om byggets hovedsikring blir overbelastet.

Det er mye lading å hente mellom forbrukstoppene på et stort bygg, og det er ingen grunn til å hindre utnyttelse av dette. Tvert imot kan et slikt anlegg hjelpe bygget motsatt vei om behovet for strøm overstiger tilførselen. Da selvfølgelig i form av en batteribank eller UPS om du vil.
Greit nok det, men det krever en helt annen form for evaluering av anlegget, og er sikkert langt mer enn det som TS antyder at vedkommende og 3 andre har bedt om, som jo er en enkel ladestasjon med måler tilkoblet et sikringsskap i garasjen, og som vil blokere 100 framtidige elbileiere. Forslaget dit er noe helt annet enn å la en få lov til å installer et eller annet på sin plass så lenge det er kapasitet.

Et forslag til generalforsamling om å la styret bruke litt penger en mulighetsstudie for et slikt opplegg er vel det som må til, og som sikkert kan få et flertall.

Ingen av oss har nok informasjon om dette anlegget til å kunne si hva som enkel og hva som krever større investeringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA