Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: FWD feil

Startet av jj44nn, mandag 10. april 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

jj44nn

Hei

Utbygger la opp dobbel schuko kontakt med 16A kurs på plassen min i 2013, i ettertid har styret driftet garasjen og de har lagt opp cee-kontakter på 4 p-plasser på samme kurs.
Er det lov/riktig/iht forskrifter?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Espen Hugaas Andersen

Hvis kursen ikke er tiltenkt lading av elbil/ladehybrid, men motorvarmer o.l, så er det helt lov. (Så fremt du ikke har kontrakt på enerett til kursen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jj44nn

Enerett til ei kurs i fellesanlegget har vel svært få?
Jeg regner med at de som har bestilt i ettertid har spesifisert at det er lading av elbil/hybrid som er ønskelig. Valget jeg hadde da jeg bestilte var "dobbel stikkontakt på seriemåler".
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

elektrolux

Fullt lovlig, også til bruk for lading av elbil.

Problemet er at dere må manuelt passe på at kursen ikke overbelastes når flere kobler seg til samtidig.

Overbelastes kursen ryker sikringen, og må resettes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

#4
Om dette er lov eller ikkje er ein diskusjon eg skal ta side i. (Edit retta fyrste setninga). Men, at det vil være upraktisk i bruk er nok heilt klart. I følge signaturen har trådstarter Nissan Leaf.  Reknar med at denne bilen blir regelmessig lada på "sin" "dobbel stikkontakt på seriemåler".

Om det er kobla til 4 ekstra plassar - totalt 5 på samme einfase kurs vil tilgjengelig 16/5 = 3,2 A pr plass i snitt - 730 Watt pr plass - som tilsvarer typisk motorvarmer bruk.

Er kontaktene tenkt for motorvarmer bruk er dette heilt normalt. Er truleg ikkje det som er planen om det er montert CEE kontakter. Er planen straum til ladbare biler, dvs elektrisk eller ladbar hybrid vil dette bli upraktisk ved at brukere må fordele lading utover døgnet manuelt. Det er nok mulig, men vil kreve ein del planlegging, og må forvente at sikring slår ut på overlast rett som det er.

Er trådstarter sikker på at dei nye kontakter er kobla til samme 16A sikring? Kan det være ein større sikring, som fordeler til den enkelte plass, som igjen har underfordeler med seriemåler og 16A sikring pr plass? Det vil være ein akseptabel løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2017, klokken 11:16
Fullt lovlig, også til bruk for lading av elbil.
Forsåvidt er det lovlig, men det er ikke i henhold til gjeldende normer. Nye ladepunkter for elbil skal i utgangspunktet ha en kurs per punkt, med klasse B jordfeilvern.

(Men det er ikke en rettslig risiko for brukeren, som sådan. Om derimot garasjen brenner ned kan elektrikeren bli erstatningspliktig, for ikke å si strafferettslig ansvarlig om noen skulle bli skadd eller drept.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jj44nn

Det var naboen min som er elektriker som nylig solgte leiligheten som ga meg denne informasjonen, han måtte undersøke om det var mulig å få lagt opp ladepunkt på plassen hans da det var en interessert som lurte på dette. Styret brukte litt tid å svare, så han sjekket anlegget selv, løsningen likte ikke han.

Jeg lader svært sjeldent hjemme da jeg har mulighet å lade på jobb. Flere har fått lagt opp ladepunkt, men kjører fortsatt fossilbil. Det er bare 3 hybrider som pleier å lade.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

TB

Her må det bli vurdert kostnad mot praktisk bruk. Er alle fornøyd og det fungerer er alt fint.

Ved å ha alt på ein kurs bør omfanget av installasjonen vore mindre, med mindre kostnad som følge, liten kostnad for den enkelte å betale for installasjon. Kan være slik idag, men om 2,6,24 mnd fram i tid kan det endre seg..?

Eksempel på situasjon som kan gjere det ikkje fungerer er:
- Er det ein seriemåler i sikringsskapet, eller ein pr. plass?
  Felles måler gir uklar fordeling av forbruket.
- Går sikringen pga. overlast pr. idag?
- Er det fleire som ynskjer straum på sin plass som også skal bli kobla til samme kurs, eller ikkje kan få strøm?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jj44nn

Det er seriemåler per plass og det avleses årlig slik at eier belastes for strømforbruket.

Takk for svarene alle, jeg er fornøyd så lenge det er lovlig og det funker.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

elektrolux

Med egen seriemåler på hver plass tipper jeg det også er egen sikring på hver plass.

Da kan dere lade samtidig med andre, og på sikt kan dere heller bruke tilførselskursen til disse underkursene på et anlegg som foretar automatisk last fordeling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA