Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Mippen, fredag 24. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Griffel

#15
Det er ikke elbilen som bekymrer, men kvaliteten på et elektrisk anlegg i en fellesgarasje med kanskje flere hundre biler. Om dette slippes helt løst og alle får frihet til å gjøre hva en vil på sin plass, vil det skape utrygghet. En privat garasje er noe annet, der har den enkelte et privat ansvar for seg selv og sine verdier, og kontroll over hva som installeres.

Som Orbit skriver oppfører styret seg i dette tilfellet ryddig i forhold til de regler som må eksistere i et sameie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Det kan godt være at styret følger reglene som de skal.



Men det er jo stor forskjell på om et styre er på "hugget" og tenker fremover.
Den rake motsetning er å sitte på "ræva" og ikke ønske noen som helst endring.

Dem kan gjøre begge deler og fremdeles følge reglene.


Setter et styre seg på "ræva" i forhold til noe som f.eks. elbil-lading, så vil det ofte være enklere for en beboer å flytte.

Mippen

Brevet er ryddig, men holdningen til mange i styret er formet av fordommer mot elbiler. Det er en en helt annen ting å snakke med de enn det er å lese dette brevet. Formannen er heldigvis grei å prate med, men mange av de andre medlemmene er fordomsfulle dessverre.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: RaBalder på lørdag 21. januar 2017, klokken 15:54
Setter et styre seg på "ræva" i forhold til noe som f.eks. elbil-lading, så vil det ofte være enklere for en beboer å flytte.
Eller få et vedtak på generalforsamling eller få valgt et nytt styre.
Det er lett å skylde på styret, men det kan like gjerne være flertallet i borettslaget som ikke er enig med de som har elbil. Det heter demokrati.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Burde ikke små grupper forfordeles?

Tenker at det foreløpig kun er 3% med elbil i Norge, og skal flertallet bestemme blir det kanskje aldri flertall for at elbilistene får lade bilen sin.

F.eks burde det være påbudt å tilrettelegge for lading av elbil i fellesgarasjer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. januar 2017, klokken 13:08
Burde ikke små grupper forfordeles?

Tenker at det foreløpig kun er 3% med elbil i Norge, og skal flertallet bestemme blir det kanskje aldri flertall for at elbilistene får lade bilen sin.

F.eks burde det være påbudt å tilrettelegge for lading av elbil i fellesgarasjer.

Jeg anbefaler å slå opp "forfordele" i ordboka. Det betyr ikke hva du tror det betyr ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ebe

Bergen kommune har vedtatt en politisk innstilling, der det i neste kommuneplan blir satt krav om å tilrettelegge alle nye parkeringsplasser for strøm. Så noe er på gang også politisk.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. januar 2017, klokken 13:24
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. januar 2017, klokken 13:08
Burde ikke små grupper forfordeles?

Tenker at det foreløpig kun er 3% med elbil i Norge, og skal flertallet bestemme blir det kanskje aldri flertall for at elbilistene får lade bilen sin.

F.eks burde det være påbudt å tilrettelegge for lading av elbil i fellesgarasjer.

Jeg anbefaler å slå opp "forfordele" i ordboka. Det betyr ikke hva du tror det betyr ;)

Ser ut som jeg tilhører den yngre garden i denne sammenhengen.  ;)

Sakset fra http://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/hva-betyr-ordet-forfordele/

Hva betyr ordet «forfordele»?

Svar:

Takk for det interessante spørsmålet. Ifølge Norsk Ordbok med 1000 illustrasjoner betyr FORFORDELE å «ved fordeling gi en mindre enn han har krav på». Man kan «bli forfordelt» eller «kjenne seg forfordelt». Likevel er det interessant at mange, særlig yngre, bruker ordet i motsatt betydning, altså at man blir FORFORDELT hvis man får mer enn man har krav på. Dette må regnes som feil, men med tiden blir det kanskje så vanlig at også denne betydningen blir tatt med i ordbøkene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#23
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. januar 2017, klokken 13:08
Burde ikke små grupper forfordelesfavorisere?
Det kan en jo sakten si, men det er ikke opp til styret.
De må følget lover og regler. Så generalforsamlingen må overbevises om at dette er lurt.

Et argument er det jo at om noen få år er alle nye personbier ladbare.

Selv der styret er positivt må medlemmen overbevises, så snakk med naboene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#24
Fremdeles rart at et styre skal kunne nekte slikt.

Vet at styret i f.eks Blindensol eldrehjem nekter ansatte å bruke Hijab, men de får utrolig mye pes for det, og må sannsynligvis gi seg tilslutt så lenge dette er et lovlig plagg i Norge.

Blir ikke lading av elbil sammenlignbart? Det er lovlig å lade elbil i norge, faktisk fra et hvilket som helst stikk, og da blir det rart at en gjeng synsere i et styre skal kunne nekte dette. De burde tvert imot vært pålagte å legge tilrette for at alle kan få seg mulighet for lading på tryggest mulig måte.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

#25
El-anlegget i en fellesgarasje er en felles ressurs, men med begrensninger i kapasitet. Eksempelet ditt med hijab blir derfor ikke helt overførbart.

Tenk heller at ditt Blidensol eldrehjem har ett vaffeljern, og derfor bare kan lage 10 plater til lunsj. Med 20 beboere, skal de to som kom først til lunsj første dagen vaffeljernet var kommet i hus få 5 plater hver, mens de andre får ingenting? Og ikke bare for den dagen, men for alltid, inklusive de beboere som overtar de to førstes rom når livet går sin gang...... Det uansett nok av tørre brødskiver (parkeringsplasser uten lading) til resten, så de får jo mat!

Beklager avsporing av tråden, men jeg er 100% for at det bør tilrettelegges mest mulig for ladbare kjøretøy. Siden dette som oftes vil kreve 2/3 flertall i et sameie/borettslag, er det viktigste å få med seg den majoriteten som ennå ikke har noen egennytte av dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øystein16

#26
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 06:57
Fremdeles rart at et styre skal kunne nekte slikt.

Vet at styret i f.eks Blindensol eldrehjem nekter ansatte å bruke Hijab, men de får utrolig mye pes for det, og må sannsynligvis gi seg tilslutt så lenge dette er et lovlig plagg i Norge.

Blir ikke lading av elbil sammenlignbart? Det er lovlig å lade elbil i norge, faktisk fra et hvilket som helst stikk, og da blir det rart at en gjeng synsere i et styre skal kunne nekte dette. De burde tvert imot vært pålagte å legge tilrette for at alle kan få seg mulighet for lading på tryggest mulig måte.
Du meiner altså at folk ikkje har bør ha rett til å hevda dei rettane dei har betalt for? Skal du selja løysingar til burettslag og sameige, bør du kjenna dei reglane som faktisk gjeld. Folk har rett til å vera usamde eller ha andre prioriteringar, og derfor er det reglar for korleis dette skal handerast.

elektrolux

Jeg mener styret i et borettslag bør måtte forholde seg til normale norske regler.

F.eks skal et styre kunne nekte en beboer en blindehund?

Skal styret kunne nekte et par som får barn å bo videre i sameiet?

Skal styret kunne nekte en homofil beboer å bo sammen med sin nye ektefelle?

Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 08:28
Jeg mener styret i et borettslag bør måtte forholde seg til normale norske regler.

F.eks skal et styre kunne nekte en beboer en blindehund?

Skal styret kunne nekte et par som får barn å bo videre i sameiet?

Skal styret kunne nekte en homofil beboer å bo sammen med sin nye ektefelle?

Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?

Eg - ikkje du - seier at styret skal følge normale norske reglar for handtering av lading av elbilar. Gjort på rette måten fungerar det supert. 

Orbit

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. januar 2017, klokken 08:28
Skal styret kunne nekte en elbileier å legge opp mode 3 lading av elbil for egen kost?
Nei, så lenge elbileieren har en installasjon som ikke berører (og dermed begrenser) den del av anlegget som er eid i fellesskap. I praksis, så er dette vanskelig å få til, dersom elbileier ikke er villig til å ta kostnaden med å trekke sin egen inntakskabel til garasjen.

For alt som går via felles hovedsikring og inntakskabel er sameiet lovpålagt å sørge for [mulighet for] fordeling til alle - i dette tilfelle av effekt - selv om de per d.d. ikke har noe slikt behov (boliger forvaltes i hundreårsperspektiv).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA