Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Mippen, fredag 24. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Mippen

Har omsider fått foreldrene mine til å kjøpe seg en ny BMW i3. De får den i februar. Problemet er at de ikke har ladekontakt hjemme. De bor i et borettslag med rekkehus. De parkerer i en felles garasje som befinner seg under husrekken i midten. Det er plass til ca 120 biler i garasjen, og de har plass nesten i enden. Foreldrene mine har på oppfordring fra styret hentet inn pris på etablering av ladepunkt med ladeboks og strømmåler i tilknytning til plassen sin. Planen er at de påkoster dette selv og betaler for strømmen de bruker. Saken ble tatt opp på styremøtet for en liten stund siden, og her er svaret fra styret.



Er det noen som har synspunkter for argumentene til styret? Hva bør/kan foreldrene mine gjøre videre?
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Felles ladepunkter - snakker de hurtiglader...., de fleste trenger vel strøm ganske ofte, kanskje daglig.

Ikke lett dette. Bodde i et slik bofelleskap for maaange år side. Når jeg flyttet tenkte jeg - ALDRI MER, og det har jeg holdt !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

#2
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. januar 2017, klokken 17:54
Felles ladepunkter - snakker de hurtiglader...., de fleste trenger vel strøm ganske ofte, kanskje daglig.

Ikke lett dette. Bodde i et slik bofelleskap for maaange år side. Når jeg flyttet tenkte jeg - ALDRI MER, og det har jeg holdt !

Hvis du mener hva styret sitt forslag er, så er det snakk om noen felles ladepunkt ute som må deles på. Som de skriver videre vil de sannsynligvis ikke gå inn for å gjøre noe slikt i forhold til kost/nytte verdien. De tenker ikke at grunnen til at ikke flere har elbil er fordi det ikke legges til rette for å ha det. De som har elbil nå kan lade på jobben, men resten har ikke noe sted å lade.

Foreldrene mine vil bare ha et eget ladepunkt på plassen sin, men styret argumentere for dårlig kapasitet og i forhold til brann sikkerhet. Felles ladepunkt på parkeringsplassen ute kan jo være en løsning, men det blir ikke mye man får ladet hvis det ikke er litt futt i den/de ladepunktene, og bilen som lader støtter semi - hurtiglading.  Med ca. 120 boenheter blir det lite med bare et par ladestasjoner når eventuelt flere får seg elbil. Parkerings kapasiteten er også sprengt, så å ofre parkeringsplasser til elbil sitter vel langt inne hos mange.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 20. januar 2017, klokken 18:18
Foreldrene mine vil bare ha et eget ladepunkt på plassen sin, men styret argumentere for dårlig kapasitet og i forhold til brann sikkerhet. Felles ladepunkt på parkeringsplassen ute kan jo være en løsning, men det blir ikke mye man får ladet hvis det ikke er litt futt i den/de ladepunktene, og bilen som lader støtter semi - hurtiglading.  Med ca. 120 boenheter blir det lite med bare et par ladestasjoner når eventuelt flere får seg elbil. Parkerings kapasiteten er også sprengt, så å ofre parkeringsplasser til elbil sitter vel langt inne hos mange.

Hvis de har kapasitet til 6-8 ladepunkter er det sannsynligvis beregnet ut fra 16A kurser. Det betyr at med lastdeling kan man etablere 15-20 ladeplasser, noe som kanskje holder for en stund? Man bør nok se på en Zaptec-lignende løsning her tror jeg med busskabel forbi plassene og der beboerne selv kan investere i en Zaptec-ladeboks for å koble seg til denne. Når evt. behovet overstiger 20 plasser er det nok greiere å få til en oppgradering av strømkapasiteten. Om det legges stor nok busskabel vil denne kunne håndtere mange flere ladestasjoner om tilførselen senere oppgraderes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Dette må vel være den 10. tråden på samme emne.
Stort sett alle har referanse til brannvesenet med alle mulige betenkeligheter, stort sett lite fundert.
Samtidig virker det som om alle anbud er hentet inn fra elektrikkere blottet for kunskap om lastbalanseringsteknologi.

For det første er elbiler langt tryggere enn bensin eller dieselbiler.
For det andre bør man i dag kreve at elektrikerfirmaene videreutdanner sine folk til å følge med i tiden.
For det tredje, og kanskje viktigste argument for borettslag, må de snart skjønne at veien fremover går mot elektrifisering av transport. Stiller de ikke opp med nødvendig infrastruktur vil verdien av deres leiligheter gå ned i forhold til de som skjønner dette.

Styret må først anerkjenne behovet for lademulighet (innen 10 år på samtlige plasser).
Deretter får de velge "trikker" med kompetanse. Man må gå vekk fra kapasitetsberegning basert på 100% belastning på kursene og over på beregning basert på døgnbehov.
Sist men ikke minst kan man i boligannonser reklamere med ladeinfrastruktur av siste generasjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Vollis47

Her støtter jeg jkirkebo's forslag om et Zaptec anlegg med lastfordeling. Med dette kan ca 20 ladeplasser etableres. I løpet av få år vil de fleste ønske elbil og trenge en ladeplass. Da vil det nok bli behov for en større oppgradering av elanlegget i dette borettslaget. Jeg er selv styreleder i et sameie og vi vurderer for tiden et anlegg med mulighet for lading for alle eiere i sameiet (20 stk) når de ønsker det.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

AppleKnocker

Forsåvidt ryddig svar fra styret. Du kan jo se på den som en invitasjon til å bygge et bunnsolid case til generalforsamlingen med en løsning som ikke koster for mye og kan dekke flere biler (ref forslagene om lastdeling osv).

Brannfaren kan skytes ned med fakta. DSB hadde vel noen tall hvor det fremkom at elbiler utgjør 3% av bilparken og under 1% av brannene?
Hvis dette er i nærheten av Oslo kan du jo spille på dieselforbudet for alt det er verdt :police:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Leverte i dag ut den 3. Zapchargeren til et anlegg i Stavanger.

Der er styret svært så positive til å tilrettelegge for lading og første mann ut var en med en hybrid bil med 3,6 kW lader ombord.

En 63A 43 kW kurs ble lagt opp, og nå har altså 2 til hengt seg på. Det er nok kapasitet på denne kursen for minst 15 til uttak, og først når det er 25-30 Zapchargere på plass må en vurdere å legge ut en ny kurs.

I faren din sitt tilfelle kunne en Zapcharger vært en perfekt start. Det betyr at alle beboerne kan påberope seg at bygget er forberedt for lading av elbil. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

Enig med AppleKnocker. Styret (jeg sitter selv i et sånt) har ikke myndighet til å bestemme mye (men her syndes det ofte). I utgangspunktet skal de kun forvalte de vedtak som er gjort på fellesmøte i borettslag/sameie. De kan på eget initativ igangsette normalt vedlikehold, men ikke investeringer. De har heller ikke mulighet til å gi noen en fordel (som "evig" tilgang på et begrenset antall lademuligheter) på bekostning av andre (som da må få nei når totalkapsiteten er sprengt). Sånn sett er styrets svar som forventet.

Et forslag fra deg (dine foreldre) på generalforsamling bør ta hensyn til dette, spesielt at det ikke ekskluderer etternølere på noe vis. Gå-glipp-av-følelsen er sterk hos mange, og det er ofte bekymringer rundt investerings- og vedlikeholdskostnader. F. eks:

  • Alle som vil kan få lading, men det blir da over et samkjørt anlegg med lastdeling
  • Hver plass bekoster oppkobling av ladepunkt på egen plass. Evt kan en busskabel tas på felleskostnader (gitt flertall for dette på generalforsamling), da alle vil profitere på å kunne selge hus/leilighet med parkering "klargjort for elbillading". Merk at dersom denne vil koste mer enn 5% av et normalt årsbudsjett, kreves det 2/3 flertall for å ta dette på felleskostnader
  • Strøm betales etter forbruk
  • Ingen har krav på en bestemt minimumseffekt, og må akseptere at effekten på "sin" plass går ned etterhvert som flere kobler seg på
Etterhvert vil det være tilstrekkelig mange tilkoblet, og det vil mest sannsynlig bli flertall for også å oppgradere den totale effekten i anlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Et ryddig svar fra styret og etter mitt syn gjør de helt rett i at dette er en sak for et åtsmøte. Så der er det "bare" å legge frem saken og å bedrive lobbyvirksomhet i mellomtiden.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 20. januar 2017, klokken 21:09
Brannfaren kan skytes ned med fakta. DSB hadde vel noen tall hvor det fremkom at elbiler utgjør 3% av bilparken og under 1% av brannene?

Snittalder på fossilbilene i landet er nærmere ti år mens den på elbiler er "noe" lavere, kanskje et medvirkende årsak til at statistikken ser ut som den gjør? Noen som vet?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

#11
Hadde elbiler brent oftere enn andre hadde de hatt høyere forsikringspremie enn fossilbiler. Min erfaring er at elbiler er betydelig billigere å forsikre....

Ellers er det veldig mange bra forslag her inne så verden er ikke helsvart, men man må belage seg på å gjøre grunnarbeidet i forkant av årsmøtet selv og ikke forvente at en styre tar tak i alt som skal gjøres. Det gjør allerede en jobb for fellesskapet, men er ikke allmektige - det er det årsmøtet som er.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

Er det noen som har mer info om last deling? Priser og info?
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 21. januar 2017, klokken 10:31
Hadde elbiler brent oftere enn andre hadde de hatt høyere forsikringspremie enn fossilbiler. Min erfaring er at elbiler er betydelig billigere å forsikre....
Lite relevant fordi andre biler står ikke å lader om natten uten tilsyn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sant nok, men de står og damper bensin og diesel, og tar gjerne fyr inne i garasjene. Det har vi sett gang på gang når fellesgarasjer brenner ned.

Egen erfaring er 3 fossilbranner, og null elektriske. Ene bilen brant helt ut etter at bensin fra forgasseren kokte etter heftig kjøring på motorveien og ble antent av nesten rødglødende eksosmanifold cm under forgasserene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA