Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

kammiz

Det er ganske enkelt. 32a 1-fas gir deg full pupp, ca 7,4kw. Da lader du altså 7,4kwh på en time. Logisk nok. Så du fullader fra 0-100% på ca 9 timer, hvis man tar med anslått tap på ca 10% under lading.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

turfsurf

Nja, du får vel ikke alt inn på batteriet ved 32A. 10-15% tap kanskje. Så ti timer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jche

Jeg trenger også litt ladetips. Jeg er elektriker, men har begrenset kunnskap om lading av elbiler foreløpig. Har skjønt at 32a enfas er maks på ampera-e, men tviler på at jeg får lov til å sette opp dette av netteier(agder energi). Noen erfaringer med Agder Energi på dette? Har 3x50 hovedsikring, 230v TT.

Så regner med at 16A ladeboks er tingen for meg? Fast kabel eller type2 uttak?

Vil en 16A holde til den daglige kjøringen på 5-6 mil, og en og annen langtur? På vei hjem fra langtur er det kanskje lurt å svinge innom en hurtiglader hvis man skal tidlig avgårde dagen etter?

Dette blir min første elbil, men garantert ikke den siste. Utfordringen her jeg bor nå er at jeg bare har en parkeringsplass ved huset, så foreløpig må jeg nok ha diesel/bensin på bil nr.2.. 
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

knut3448

#78
Med 16A 230V burde landingen foregå på minst 3kW, da overdriver vi iallefall ikke. Dette lader 36kWh på 12t, og bilen lader fra ca tom til ca full på rundt 20t. 36kWh gir 220km om man regner med samme forbruk som de fikk i den amerikanske forbrukstesten (EPA).

16A holder nok for de aller fleste.

turfsurf

Selv om du ikke kan få 32A så kan du sikkert få 25A. Mange ladestasjoner kan begrenses til det. Biler med rekkevidde som AE trenger man normalt ikke lade hver dag. Med 5kW lader man 6 mil på 2-3 timer. Så det kan gå fint med to elbiler. Med 5kW fyller du en AE over natten hvis du ikke kommer veldig sent hjem eller skal tidlig av gårde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jche

Jeg tror nok at jeg går for 16A, så slipper jeg ihvertfall å oppgradere hovedsikring og alt det styret det fører med seg. Ikke sikkert jeg hadde fått noe mer enn jeg har nå heller.

Tips til bra ladeboks? Og er det lurt å ha fast kabel eller ei?
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

TM

Med 16A vil du få en ladefart på 15-25 km pr. time, avgengig av vær og føre. Så hvis du sover minst 3-4 timer hver natt, så dekker du opp den daglige kjørelengden. Og det håper jeg at du gjør, for ellers får du problemer med at du blir utladet før bilen  ;)
Fordelen med Ampera-e er at du har et stort buffer, så om du av og til kjører lenger eller ikke får ladet, så betyr det ikke noe. Om daglig kjørelengde øker vesentlig, så kan du gå opp til 25A lading. Hvis du installerer en type 2 ladestasjon så er det kanskje like greit å gå for en 32A lader som kan justeres ned til 25A

TM

Jeg ville valgt en ladestasjon med løs kabel. Da har du en installasjon som kan brukes for alle biler. På den annen side er det vel type 2-som ser ut til å dominere, og fast kabel gir en litt ryddigere og enklere løsning

jkirkebo

Sitat fra: jche på fredag 10. februar 2017, klokken 18:48
Jeg tror nok at jeg går for 16A, så slipper jeg ihvertfall å oppgradere hovedsikring og alt det styret det fører med seg. Ikke sikkert jeg hadde fått noe mer enn jeg har nå heller.

Tips til bra ladeboks? Og er det lurt å ha fast kabel eller ei?

20A kan også vurderes, bør gå helt fint med 3x50A hovdsikring. Evt. kan du jo vurdere å koble opp en 25A kurs og bruke en ladestasjon som enkelt kan justeres ned. Da kan du f.eks lade på 16A til vanlig og så har du muligheten til å dra på til 25A innimellom om behoved skulle være der.

EcoLite-ladestasjonen jeg selger har denne muligheten, du kan bruke en vanlig veggbryter type Elko eller lignende for å veksle mellom f.eks 25A og 16A.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jche

Takker for gode tips :-) antar at de er inkl mva de prisene på nettbutikken?

Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

turfsurf

Vi har 3x40A hovedsikringen, og har en 25A lader for i3 og ladet Tesla på 16A "to-fas" samtidig. Anbefaler absolutt å få lagt inn 25A med en gang, og heller gjøre som jkirkebo foreslår.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: jche på fredag 10. februar 2017, klokken 20:20
Takker for gode tips :-) antar at de er inkl mva de prisene på nettbutikken?

Alt er inkl. mva. hos meg ihvertfall, noe annet ville vært ulovlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Obs, alt av elbil lading i Agder energi sitt nett skal søkes til e-verket sålenge det er over 10A

Dette er krav fra netteier
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ipadjove

Har vi sett hvilke(t) andre valg vi har her? Husker ikke om jeg har sett helt ned til 6A før.

Ipadjove


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA