Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Ipadjove



Her sier de at i Drive regenerer den litt.

OlaM

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 19. januar 2017, klokken 18:08


Her sier de at i Drive regenerer den litt.

Ikke relevant for denne tråden kanskje, men interessant poeng om at øynene må refokusere når man kikker på en videoskjerm istedenfor å se i et speil. Har kjent på den effekten i andre sammenhenger og det er ganske irriterende når man skal kaste kjappe, jevne blikk. Vil definitivt ikke ha en bil med permanente videoskjermer istedenfor speil, men synes løsningen til Bolt virker ok - spesielt i et scenario der man rygger ut fra en parkeringsplass med fullstappet bil.

Ipadjove

Helt enig. Har merket meg det med fokus når en f.eks ser på dashcam-skjermen. Men tror det er litt en vanesak. Vi ser jo raskt ned på speedometeret og oppigjen, ca samme fokus der. Fleksibelt når en kan velge :)

Resistance

Nei det hadde ingenting i denne tråden å gjøre.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

kammiz

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 19. januar 2017, klokken 16:57
Aner ikke om dette er noe offisielt eller hva, bare funnet ved å google. Men om det stemmer så er kanskje D nesten som å trille? Ivertfall det nermeste man kommer uten å sette den i fri, om det går.

det er ganske enkelt hva det bildet viser. Det er g-krefter skapt av regenererende bremsing i de forskjellige modusene fra 60 til 0. Husker ikke hvor, men jeg leste den originale artikkelen eller innlegget.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

3irikur

Sitat fra: kammiz på fredag 20. januar 2017, klokken 13:50
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 19. januar 2017, klokken 16:57
Aner ikke om dette er noe offisielt eller hva, bare funnet ved å google. Men om det stemmer så er kanskje D nesten som å trille? Ivertfall det nermeste man kommer uten å sette den i fri, om det går.

det er ganske enkelt hva det bildet viser. Det er g-krefter skapt av regenererende bremsing i de forskjellige modusene fra 60 til 0. Husker ikke hvor, men jeg leste den originale artikkelen eller innlegget.

Ja, men den sier ikke hvor mye g-krefter. Hadde det stått noen tall utover hastighet så kunne vi lest noe ut i fra grafen, men per nå går ikke det.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kammiz

det er sant ja, den oppgir ikke g-kreftene. jeg har prøvd å google meg fram til det opprinnelige innlegget jeg så, men klarer ikke å finne det..
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

sjokomelk

Vet ikke om denne har blitt linket til tidligere, men en kar som tester hurtiglading av Bolt.

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Viggo

Sitat fra: erato på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:05
Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:42
Du finner mye om dette ved å lese Ladetrådene her på elbilforum. 

Du kan trekke 16A tilsammen av en 16A kurs.  F.eks. 10A+6A.   Schuko anbefales ikke med mer enn 10A for kontinuerlig bruk, den blå som antagelig er en CE kontakt kan du lade med 16A.
Tipper du lader Opelen, om den er tom og du får inn 60 kWh på litt over 1 døgn  på 10A (2.4 kw lading med 10A)

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:44
Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?
Bilens begrensning er satt til 8A iflg den instruksjonsboken jeg mener jeg så på nett. Det skulle tilsi rundt 30 timer for "full tank". Selv regner jeg med å lade på en 8 A kurs i garasjen i helgen og å kunne kjøre på dette uten å være avhengig av lading resten av uken. For meg er det hovedfordelen med stor batteripakke, ikke at jeg trenger å kjøre 30 mil i ett strekk.
På Bolt kan man velge mellom 8 og 12 Amp på innstillingene på skjermen i bilen.

TM

Det blir helt sikkert ikke 12A fra Schuko i Europa.  Det er vel ingen som tilbyr mer enn 10A fra Schuko i dag.

Ipadjove

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:24
Det blir helt sikkert ikke 12A fra Schuko i Europa.  Det er vel ingen som tilbyr mer enn 10A fra Schuko i dag.

Prøvde en Ioniq en helg og den ladet over 10A. Tror det var 11.5 eller 12A.

Olemann


Det viktigste er at vi får 16 fulle A med kladd som er laget for det med CE kontakt, og at laderen i bilen ikke reduserer dette til 14A eller i verste fall 12A.

DagfinnN

Tesla lader max 14 amper på suduko om den har 16 amper. Man kan stille trinnløst ned til 4 amper. Bilen husker å hva du har valgt av amper for hver lokalisasjon.
Jeg prøvde på hytta på gammel kontakt fra 60 tallet. Sjekket kontakten med jevne mellomrom hele helga og ingen antydning til varmgang.
Men du bør nok sjekke om du lader over 12 amper på suduko
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Tom E.

Regner med at hvis man stiller inn bilen på max 90% (hilltop) og kun lader bilen på 10 Amp. så skulle batteriet ikke få nevneverdig degradering i løpet av garantiperioden?

Como

Sitat fra: Olemann på torsdag 02. februar 2017, klokken 20:02

Det viktigste er at vi får 16 fulle A med kladd som er laget for det med CE kontakt, og at laderen i bilen ikke reduserer dette til 14A eller i verste fall 12A.
Hva må til for at bilen skal ta 32A på AC?
Ikke så kjent med AC lading på biler som kan ta mer enn 10A med kladd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA